بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹
کد خبر : ۹۶۳۰۳
ایرنا نوشت:

رحیم ممبینی اظهار كرد: با این میزان بودجه حداكثر، روند سال گذشته قابل انجام خواهد بود كه ادامه این روند نیز پیامدهای منفی دارد.

وی در مورد پیامدهای منفی تصمیم مجلس در‌ كاهش بودجه هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد: با این تصمیم مصرف فرآورده‌های نفتی افزایش خواهد یافت و براساس اظهارات وزیر نفت، شاید مجبور شویم تا سقف هشت میلیارد دلار فرآورده‌های نفتی وارد كنیم.

وی ادامه داد: عملا فرصت‌های صرفه جویی در حامل‌های انرژی را از دست خواهیم داد كه خود این نزدیک هفت ‌میلیارد دلار هزینه ارزی به كشور تحمیل می‌كند.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، گفت: با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها از واردات فرآورده‌های نفتی بی نیاز شده بودیم، متاسفانه این روند امسال قابل پیگیری نخواهد بود.

ممبینی در مورد تعیین قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری، اعلام كرد: با این تصمیم مجلس و كاهش بودجه هدفمندی یارانه‌ها زمینه ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در صحن علنی مجلس تأكید كرد كه پرداخت یارانه خانوار ( 45 هزار و 500 تومان به ازای هر نفر در ماه) در سال جاری، به شكل فعلی ادامه یابد.

ممبینی‌ گفت: تصمیم گیری نهایی در مورد موارد مصرف بودجه هدفمندی یارانه‌ها در نشست آتی مجلس پیگیری خواهد شد.

وی افزود: مجلس در خصوص تعیین مصارف هدفمندی یارانه‌ها، دو گزینه پیش روی دارد؛ یا باید به قانون هدفمندی تمكین كند كه بر اساس آن 50 درصد بودجه را به خانوار، 30 درصد به تولید و 20 درصد را به دولت اختصاص دهد و یا به قانون هدفمندی تمكین نكند و تمام بودجه مصوب را به خانوارها اختصاص دهد.

وی در ادامه افزود: از این پنجاه هزار میلیارد تومانی كه مجلس به عنوان درآمدهای دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها تصویب كرده است، هشت هزار میلیارد تومان آن تنها روی كاغذ است و عملا درآمد هدفمندی برای سال جاری 42 هزار میلیارد تومان می‌شود كه كمیسیون تلفیق مجلس نیز سه هزار و هشتصد میلیارد تومان آن را كم كرده است.

وی تأكید كرد، با این مصوبه مجلس، تنها كاری كه می‌شود كرد، همین پرداخت یارانه خانوار است.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور‌ گفت: درآمد هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه سال 1391 معادل 66 هزار میلیارد تومان بود كه مجلس با ارایه یك طرح اصلاحی، آن را به چهل هزار میلیارد تومان كاهش داد و تمام این منابع صرف پرداخت خانوار شد.

وی افزود: بودجه هدفمندی سال 1392 در عمل 42 هزار میلیارد تومان است كه دولت باید به خانوارها بپردازد و هیچ دولتی حاضر نخواهد بود برای كسب هشت هزار میلیارد تومان و رساندن درآمد خود به سقف پنجاه هزار میلیارد تومان، شوك قیمتی به جامعه وارد كند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر