بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر : ۹۶۴۷۳
دومان سهند

هنگامی که نام مافیا به گوش مردم عادی می‌رسد موادمخدر، قاچاق اسلحه و باندهای زیرزمینی مخوف آدم‌کشی به ذهنشان خطور می‌کند. ولی در بسیاری از کشورها بیلیونرهایی وجود دارند که در بر‌ج‌های 50طبقه خود زندگی می‌کنند، به راحتی عکس یک مجله‌های اقتصادی می‌شوند و بسیاری از ما حتی زندگینامه آن‌ها را به عنوان سلبیریتی اقتصادی خوانده‌ایم. ولی در پشت بسیاری از امپراتوری‌های اقتصادی این افراد همان فعالیت‌های مافیایی البته کاملا به صورت قانونی و بدون درگیری‌های آلکاپونی در جریان است. هر روز که آفتاب جای‌جای کره خاکی در کشوری طلوع می‌کند و روز کاری در آن کشور آغاز می‌شود زنگ شروع به کار بورس‌های دنیا هم به صدا درمی‌آید. در این میان عده‌ای سهامدار کوچک با سرمایه‌ای اندک به دادوستد می‌پردازند و عده‌ای بروکر هم برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود به دادوستد‌های‌ میلیونی اقدام می‌کنند. ولی در این میان انسان‌هایی هستند که هر روز صبح با ماشین‌های‌ گران‌قیمت خود وارد دفتر کار خود می‌شوند و تصمیم به نابود کردن یک شرکت با ترفندهای مافیایی خود یا بالا بردن ارزش سهام یک شرکت با همان روش‌ها می‌کنند. در این یادداشت سعی می‌شود با تنی چند از این افراد آشنا شوید. 
جورج سوروس: بی‌شک نام این شخص بیشتر از دیگر افراد این فهرست برای ایرانیان آشناست. نام وی در برخی نشریات داخلی برای بدنام کردن اصلاح‌طلبان آورده‌شده‌است. او (متولد ۱۲ اوت ۱۹۳۰) تاجر ارز، سرمایه‌گذار در بازار سهام، تاجر و فعال سیاسی آمریکایی است. سوروس رییس هیات‌مدیره بنیاد سوروس و موسسه جامعه باز و همچنین عضو سابق هیات‌مدیره شورای روابط خارجی است. مجله فوربس، جرج سوروس را با ثروت خالص 11/0 ‌میلیارد دلار به عنوان نفر سی‌ام فهرست ثروتمندترین افراد جهان رده‌بندی کرده‌ است. از سال ۱۹۷۹ تاکنون، سوروس بیش از شش‌میلیارد دلار به دلایل مختلف کمک مالی کرده ‌است. او همچنین یکی از سه بنیانگذار اصلی مرکز پیشرفت آمریکا و عضو هیات امنای آن است. بنیانگذاری و سازمان‌دهی انقلاب گل سرخ در گرجستان توسط او به نظر روسیه و دیگر ناظران غربی نقش حیاتی در پیروزی آن جنبش داشت، هرچند خود سوروس معتقد است نقش او بزرگ‌نمایی شده‌ است. در ایالات متحده آمریکا، او را به دلیل تلاش ناموفقش پس از اختصاص مقادیر عظیم پول در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۴ علیه جورج بوش می‌شناسند. سوروس را یکی از مافیا‌های پنهان بورس نیویورک می‌دانند که با بسیاری از فعالان وال‌استریت در ارتباط است و بسیاری از مدیرعاملان شرکت‌هایی که تازه در بورس پذیرفته می‌شوند برای عدم سقوط سهامشان با او به مذاکره می‌نشینند تا از طریق بازارگردانان خود به حمایت از آن‌ها بپردازد. 
میخاییل پروخوروف: جوان روسی، حتی با وجود کاهش 51‌درصدی در ثروتش، هنوز با ثروت 9/5 ‌میلیارد دلار ثروتمند‌ترین فرد روسیه است. او چهلمین فرد ثروتمند جهان نیز هست. میخاییل پروخوروف در سوم می ‌سال 1965 در مسکو متولد شد. پدر او رییس دپارتمان ارتباطات بین‌الملل کمیته ورزش‌های جماهیر شوروی و مادرش یک محقق علمی بود که در موسسه مواد شیمیایی مسکو کار می‌کرد. میخاییل یک خواهر به نام ایرینا نیز دارد. شغل و زندگی حرفه‌ای پروخوروف شامل بانکداری بین‌المللی، مدیریت مالی، سرمایه‌گذاری‌های منابع طبیعی و نوآوری در تولید انرژی می‌شود. میخاییل از موسسه مدیریت مالی مسکو فارغ‌التحصیل شده است. پروخوروف در سال 2004 بنیاد میخاییل پروخوروف را تاسیس کرد که توسط خواهرش اداره می‌شود. هدف این بنیاد، آگاهی‌رسانی فرهنگی و تشویق فعالیت‌های فرهنگی به منظور بهبود زندگی انسان‌هاست. ولی بسیاری از فعالان می‌دانند در پشت این بنیاد اقدامات مافیایی برای جهت‌دهی به بازار سرمایه روسیه است. وی بارها از طرف پلیس مالی روسیه مورد پیگرد قرار گرفته ولی به دلیل ارتباطات سیاسی توانسته تبرئه شود. مدیر یکی از شرکت‌های بورس در مسکو در گفت‌وگویی با مجله بلومبرگ ادعا کرده بود پروخوروف تا به حال 13 شرکت را به دلیل این‌که حاضر به همکاری با او نبوده‌اند به ورشکستگی کشانده است. 
جو لویس: بی‌شک کسانی که در بورس لندن و مرکز اقتصادی آن موسوم به سیتی در حال فعالیت هستند نام این فرد را شنیده‌اند. این پیرمرد 76ساله با چهارمیلیارد دلار سرمایه در رتبه 308 ثروتمندان دنیا قرار دارد. روش‌های اقتصادی او را یکی از کثیف‌ترین برخورد‌ها با سرمایه‌گذاران خرد در لندن می‌نامند. بسیاری از سهامداران کوچک که می‌خواهند نامی در میان بروکرها و معامله‌گران بورس لندن پیدا کنند اگر به این فرد باج ندهند تقریبا نه تنها تمام پول خود را از دست می‌دهند بلکه با وامی که از طرف کارمندان این شخص به آن‌ها پیشنهاد می‌شود شاید صد‌ها‌هزار دلار مقروض هم شوند. لویس را نبض کثیف بازار سرمایه لندن می‌نامند. او در بسیاری از زمینه‌های بورسی از جمله صنایع غذایی، دارویی، انرژی به‌خصوص شرکت‌های نفتی دارای سهام‌های‌ میلیاردی است و بسیاری از هیات‌مدیره این شرکت‌ها را در قبضه خود دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس لندن آرزو دارند روزی که به محل کار خود می‌روند تیتر یک روزنامه اقتصادی بریتانیا این باشد: جو لویس به دیار باقی شتافت. 
آلبرت فریر: شنیدن نامی از کشور بلژیک در این فهرست شاید عجیب باشد ولی باز هم پیرمردی 87ساله با ثروت 3/5 میلیارد دلار در مافیایی مخوف را در این کشور آرام برای خود دست‌وپا کرده است. او فعالیت‌های پیچیده اقتصادی دارد که به سختی روزنامه‌نگاران و بازرسان اقتصادی اتحادیه اروپا توانسته‌اند از آن سر در بیاورند. ولی بسیاری از تجار بلژیکی به اتفاق شهادت می‌دهند قیمت بسیاری از محصولات صنعت‌های مختلف و همچنین ارزش سهام آن‌ها را در بورس او تعیین می‌کند. طبق گزارش‌های غیررسمی 47‌درصد اقتصاد بلژیک زیر سیطره فریر است. 
وینسنت بولور: شاید در میان افراد فهرست بولور یکی از افرادی باشد که با این‌که مافیای اقتصادی فرانسه را اداره می‌کند ولی برای پوشش فعالیت‌های خود به کارهای خیریه هم می‌پردازد به همین دلیل کمتر مورد تنفر افراد عادی در کشور خود است. او حدود چهارمیلیارد دلار ثروت دارد و با حدود 61 سال همچنان به خرید و انحصار سهام‌های بورس پاریس مشغول است. شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری او در حال حاضر در اکثر کشورهای اروپایی در حال کار است و پول‌های سرمایه‌گذاران دیگر کشورها را به سمت فرانسه می‌کشاند؛ موضوعی که با وضع اقتصادی خراب حال حاضر ظاهرا دولت فرانسه هم از آن راضی به نظر می‌رسد. وی در حال حاضر با رویای تولید خودروهایی الکتریکی ارزان دست‌وپنجه نرم می‌کند. بسیاری از تحلیل‌گران این اقدام او را برای مقابله با شرکت پژو می‌دانند که حاضر نشد 30درصد سهامش را در اختیار او قرار دهد. 
لیریو پاریسوتو: کشور برزیل از قدیم محل درگیری‌های خیابانی و مافیای مواد مخدر بود ولی پس از پیشرفت اقتصادی این کشور سرمایه‌گذاران به سمت فعالیت‌های قانونی ولی انحصاری روی آوردند. او هم یکی از این افراد بود که با زیرکی توانست سرمایه عظیمی را از بانک‌های خارج از برزیل وام بگیرد و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی برزیل را در انحصار خود دربیاورد. او تنها با 100میلیون دلار شروع کرد و تنها پس از گذشت پنج‌سال در حال حاضر بیشتر از دومیلیارد دلار سرمایه ‌دارد. او بسیاری از اوراق قرضه منتشرشده از طرف دولت را پیش‌خرید می‌کند و بعد از گذشت چند ماه به چندین‌برابر قیمت می‌فروشد. همچنین او بسیاری از رسانه‌های برزیل را در انحصار خود و نقش بسزایی در صنایع پتروشیمی برزیل دارد. همچنین پاریسوتو در حال ساخت‌وساز در بسیاری از ساحل‌های بکر برزیل برای جذب گردشگر است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر