بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶
کد خبر : ۹۶۸۶۲

 اعظم شريفي: روند كند معاملات اين هفته در سايه مسائل سياسي و انتخابات ادامه يافت.
به گزارش خبرنگار ما، در حالي كه اثرات مصوبات بودجه‌اي مجلس با اصلاح قيمت‌ها در گروه‌هاي مرتبط تا حدي متعادل شده بود، معامله‌گران در انتظار معرفي كانديداهاي رياست‌جمهوري عملكردي محتاطانه را در اين هفته به نمايش گذاشتند.


به طوري كه تنها صف‌هاي خريد در گروه سيماني مورد توجه بود و گروه پالايشگاهي نيز توانست با توقف نماد پالايشگاه نفت بندرعباس پس از يك دوره اصلاح قيمت‌ها تعادل نسبي را شاهد باشد.
با اين حال حجم كم معاملات در اين هفته در شرايطي رقم خورد كه حمايت حقوقي‌ها از نمادهاي زيرمجموعه تغيير مالكيت 120 ميليارد ريالي از سهامداران حقيقي به حقوقي را در پي داشت.
بر اين اساس نمادهاي پتروشيمي خارك، آذرآب و گروه سيماني مورد توجه حقيقي‌ها بودند و معامله‌گران حقوقي نيز از نمادهاي فولاد، «ومعادن»، «شبندر»، «شپنا» و ملي مس حمايت كردند.
تحركات حقوقي‌ها در نمادهاي زيرمجموعه
معاملات روز شنبه با حضور كم‌فروغ حقوقي‌ها دنبال شد كه در نمادهاي زيرمجموعه خريدهاي كم حجمي داشتند.
در اين روز سرمايه‌گذاري بوعلي در نمادهاي گل‌گهر، «وساخت»، «وصندوق» و پالايش نفت اصفهان خريدهاي كم‌حجمي داشت و در مقابل 50 هزار سهم سيمان تهران را عرضه كرد.از سوي ديگر صندوق عشاير در كنار خريد 500 هزار سهم «پارسان» براي خريد 130 هزار سهم بانك انصار اقدام كرد. همچنين هامون سپاهان و صنايع معدني اميد به ترتيب 550 هزار سهم پالايش نفت تبريز و 220 هزار سهم سرمايه‌گذاري سپه را خريداري كردند. روز شنبه بيمه ايران در صف خريد سيماني‌ها در نقش فروشنده 400 هزار سهمي سيمان شمال ظاهر شد. همچنين بيمه كارآفرين، صباتامين و بيمه سامان خريدهاي كم‌حجمي را در نمادهاي بانك كارآفرين، ملي مس و شيشه همدان صورت دادند. سرمايه‌گذاري بهمن روز شنبه خريدار 500 هزار سهم توسعه صنايع بهشهر بود و توسعه معادن روي نيز با خريد 850 هزار سهم كالسيمين در اين نماد فعال بود. بنابراين اطلاعات سرمايه‌گذاري توسعه ملي در صف خريد 300 هزار سهم پتروشيمي خارك را عرضه كرد.
از سوي ديگر، روز شنبه گروه مالي ملت در كنار خريد يك ميليون سهم بانك ملت اقدام به خريد 500 هزار سهم «ومعادن» كرد.
بازار آماده بازگشت
تحركات حقوقي‌ها در بازار روز يكشنبه معاملات پرحجمي را رقم زد كه نشانه‌هايي براي بازگشت بازار بود. خريد 1/2 ميليون سهم گل‌گهر از سوي فولاد مباركه در كنار خريدهاي صبا تامين در نمادهاي ملي مس، صندوق بازنشستگي و بانك كارآفرين مورد توجه بود. همچنين گروه مالي ملت در اين روز 190 هزار سهم «ومعادن» را به پرتفوليوي خود افزود. مانند روزهاي گذشته بيمه كارآفرين و بيمه سامان در نمادهاي بانك كارآفرين و شيشه همدان خريدهاي كم‌حجمي داشتند. هامون سپاهان روز يكشنبه همچنان در نماد پالايش نفت تبريز خريدار بود و صندوق عشاير نيز «پارسان» و بانك انصار خريد. روز يكشنبه اعتضاد غدير در كنار فروش 60 هزار سهم سيمان كردستان اقدام به عرضه 1/2 ميليون سهمي ليزينگ خودرو غدير كرد. در همين حال بيمه ايران در نماد سيمان شمال 400 هزار سهم فروخت و دانايان پارس 1/1 ميليون سهم سرمايه‌گذاري ساختمان و صنعت و معدن هم 40 هزار سهم ملي سرب و روي را خريداري كردند. در ادامه معاملات روز يكشنبه سرمايه‌گذاري مهر و نوآوران مديريت سبا به ترتيب در نمادهاي سرمايه‌گذاري سپه و «وصندوق» به ترتيب 40 هزار و 460 هزار سهم خريداري كردند.
حضور كم‌فروغ حقوقي‌ها
روز شنبه حضور حقوقي‌ها به ميزان قابل‌توجهي كم‌رنگ‌تر شد؛ به طوري كه با وجود ثبت يك روز مثبت در معاملات، بازيگران حقوقي تنها در چند نماد زيرمجموعه سهم خريدند و در دو نماد نيز فروشنده بودند.
روز دوشنبه صندوق نفت در كنار خريد 300 هزار سهم سرمايه‌گذاري صنعت نفت در نقش فروشنده 600 هزار سهمي سيمان تهران ظاهر شد؛ همچنين سرمايه‌گذاري توسعه ملي نيز 105 هزار سهم فروخت.
در روز دوشنبه گروه مالي ملت و بيمه كارآفرين در نمادهاي بانك ملت و بانك كارآفرين خريدهاي پرحجمي را صورت دادند. در همين حال صندوق عشاير و سرمايه‌گذاري صنعت و معدن به ترتيب در نمادهاي بانك انصار و ملي سرب و روي خريدار بودند. در ادامه معاملات روز دوشنبه، اعتضاد غدير با خريد 520 هزار سهم كويرتاير و دانايان پارس با خريد يك ميليون سهم سرمايه‌گذاري ساختمان پركار بودند. همچنين اندوخته شاهد نيز 180 هزار سهم سرمايه‌گذاري شاهد را خريداري كرد.
خريد و فروش‌هاي محتاطانه
در نوسان‌هاي منفي روز سه‌شنبه صندوق عشاير در نماد بانك انصار بيش از 6/3 ميليون سهم خريداري كرد. دانايان پارس در ادامه خريدهاي خود در نماد سرمايه‌گذاري ساختمان يك ميليون سهم خريد. بر اين اساس، گروه مالي ملت ديگر حقوقي فعال روز شنبه بود كه حدود دو ميليون سهم بانك ملت را از بازار جمع كرد و در نماد سرمايه‌گذاران معادن و فلزات هم خريدار 100 هزار سهمي بود. از سوي ديگر، بيمه كارآفرين با خريد 14 هزار سهم در نماد بانك كارآفرين فعال بود و كاركنان مپنا با خريد 8/1 ميليون سهم و توكافولاد نيز با خريد 80 هزار سهم به ترتيب در نمادهاي مپنا و توكاريل حمايتگر بودند. 
در عرضه‌هاي گروه سيماني روز سه‌شنبه، سرمايه‌گذاري بانك مسكن در نماد سيمان سپاهان تعداد 6/3 ميليون سهم فروخت و سرمايه‌گذاري بوعلي نيز با عرضه 200 هزار سهمي سيمان تهران، ديگر فروشنده سهام سيماني بود. بنابراين اطلاعات نوآوران مديريت سبا با خريد 400 هزار سهم «وصندوق» از اين نماد حمايت كرد، اما بيمه آسيا در كنار خريد 100 هزار سهم ايران دارو، فروشنده 100 هزار سهم پارس‌دارو بود. همچنين صباتامين در نمادهاي دارويي لقمان و ايران تاير به ترتيب 300 و 500 هزار سهم فروخت. دارويي سبحان ديگر فروشنده سهام دارويي بود كه در نماد البرز دارو 700 هزار سهم عرضه 
كرد. با اين همه، رويكرد معامله‌گران در پايان هفته با تعادل نسبي همراه بود كه به آرامش در نمادهاي عمده منجر شد. به نظر مي‌رسد با برطرف شدن التهاب از فضاي سياسي معامله‌گران همزمان با رونق فصل مجامع حضور پررنگ‌تري در جريان دادوستدهاي سهام داشته باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر