بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۴
کد خبر : ۹۶۹۳۶
سرانجام بیانیه بعد از عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی ولی این بار با شعری متفاوت منتشر شد. بیانیه هاشمی را عده‌ای شاید بنا به میل و آرزوی خود آخرین بیانیه انتخاباتی وی نامیده‌اند. از برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما و البته بعضی از جهت‌گیری‌های آن رونمایی شد. رحیم مشایی هرچند دیگر امیدی به احراز صلاحیت خود ندارد ولی می‌خواهد تا روز آخر بماند. او می‌گوید دوران رسوایی فرا رسیده است.

به گزارش «تابناک»، محسن رضایی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مراسم شروع کار ستادهای جنبش ما به ارزیابی از عملکرد دولت‌های پیشین و نیز نگاه‌های حاکم بر سیاست کشور پرداخته است. وی با بیان اینکه اگر به ما بگویند جریان سوم نفی نمی کنیم اظهار داشت: جنبش ما باید یک راه سوم را در پیش بگیرد. یعنی بگوییم ما نظام و رهبری را قبول داریم اما نسبت به وضعیت موجود انتقاد داریم ما رهبری ونظام را حفظ می‌کنیم اما به هیچ وجه حاضر نیستیم از اشتباهات صورت گرفته دفاع کنیم مبنای ما دفاع از ارزشها و اصول است نه توجیه کاری.

ما اداره فعلی کشور را قبول نداریم و معتقدیم دولت از ساختار و کارکرد باید عوض شود دولت مانند اتومبیلی است که نه تنها راننده آن بلکه خود اتومبیل نیز باید عوض شود فرهنگ و اقتصاد را باید مردمی کرد. وی با بیان اینکه در هر سه دولت گذشته نرخ رشد اقتصادی 4 درصد بوده است اظهار داشت: ظاهر سه دولت فرق می کند اما عملکردشان یک سرعت معین را نشان می دهد. در هر سه دولت تورم و گرانی وجود داشته است در دولت آقای خاتمی کمتر اما در دولت آقای هاشمی و آقای احمدی نژاد بیشتر بوده است ما نباید گرانی و فقر داشته باشیم.

سرانجام بيانيه هاشمي رفسنجانی بعد از اعلام عدم احراز صلاحیت وی منتشر شد. در انتهای این بیانیه که خطاب به مردم ايران منتشر شده است، آمده: اگر اعتلاي كشور و عزت و رفاه ملت در سايه نظام اسلامي، هدف اعلا و آرزوي همه ماست، رواست در اين راه مشكلات و تلخي‌ها، ما را از ادامه اين راه مقدس باز ندارد. زيرا براي حفظ نظام مقدسمان و ملت و كشورمان تحمل سختي‌ها و بي‌حرمتي‌ها شيرين است.

در بيابان گر به شوق كعبه خواهي زد قدم        سرزنش‌ها گر كند خار مغيلان غم مخور

این بیت شعر هاشمی را می‌توان با شعر وی در بیانیه خرداد 88 و در اوج مبارزات انتخاباتی مقایسه کرد که گفته بود: 

سرچشمه شايد گرفتن به بيل       چو پر شد نشايد گرفتن به پيل.

از ظاهر امر بر می‌آید که هاشمی از سیاستمدار هشدار دهنده در سال 88، به شرایطی رسیده است که آینده‌ای روشن را از پی گذر از خارها می‌بیند. این احساس دوگانه القای امیدواری و پرهیز از یاس از یک سو و توجه به مسیر سخت پیش رو از سوی دیگر ظاهرا به نامزدهای اصلاح‌طلب نیز القا شده است.

محمدرضا عارف در دیدار اعضای ادوار نمایندگان مجلس دانش آموزی و شورای مرکزی جبهه حامیان اصحاب انقلاب ضمن تبریک میلاد امام علی(ع) و با گرامی‌داشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، به حماسه دوم خرداد اشاره کرده و گفته: 16 سال از حماسه دوم خرداد می گذرد و اکنون کشور نیازمند دوم خردادی دیگر است. دوم خرداد نشان داد نباید مرعوب شرایط شد. بر این باورم که دوم خرداد دیگری در راه است.

حسن روحاني نیز با بيان اينكه مشوق اصلی من در این امر، هاشمی بوده‌، گفته است: در ملاقات اولیه، ضمن خطیر دانستن شرایط کشور، حضور من در انتخابات را ضروری دانستند. در ملاقات امروز هم مرا به پایداری و استقامت در ادامه مسیر تشویق کردند ولی هشدار دادند تخریب‌ها و حملات بسیاری در انتظارم خواهد بود.

البته اصلاح‌طلبان همچنان حداقل در ظاهر در مورد ادامه مسیر خود به جمع‌بندی نرسیده‌اند. غلامرضا تاج‌گردون نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اظهارنظر در زمینه رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اجماع احتمالی اصلاح‌طلبان بعد از رد صلاحیت شدن وی اظهار کرده: از اجماع اصلاح‌طلبان در زمینه معرفی فردی برای ریاست جمهوری هیچ اطلاعی ندارم.

به نظر می‌رسد دیگر نامزد دور مانده از صحنه یعنی اسفندیار رحیم مشایی، امیدهای خود برای ورود به صحنه رسمی رقابت‌های انتخاباتی را از دست داده است و قصد دارد در صحنه غیررسمی باقی بماند. هر چند صریحا به این موضوع اعتراف نمی‌کند. وی گفته است: ما تا‌ شب‌ انتخابات داغ‌ داغ حضور داریم و صد در صد پیروز هستیم.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه "تمام دولت‌ها در سال آخر کارشان چوب می‌خورند و مورد هجمه قرار می‌گیرند"، خاطرنشان کرده: عده‌ای دیدند نمی‌توانند احمدی‌نژاد را با چوب‌های قدیمی دولت‌های قبلی بزنند و به همین دلیل شروع به تخریب و ترسیم چهره‌های مخوف کردند و انواع تهمت ها و نسبت ها اعم از منافق، صهیونیست، ارتباط با بودا و غیره را به ما نسبت دادند و دیگر چیزی باقی نماند که به ما نگفته باشند. این روش کار، حذفی است و اگر در کوتاه مدت یک نفر با این روش حذف شد که هیچ، ولی امان از زمانی که حذف نشود؛ چراکه مانند موجی است که برمی‌گردد و رسوا می‌کند. الان دوره رسوایی فرا رسیده است و هرچه جلوتر می‌رویم، دیگر من نباید حرف بزنم بلکه افرادی هستند که باید از ترس، پشت دیگران خود را مخفی کنند.

با قرعه‌کشی امروز در مورد صدا و سیما تکلیف برنامه‌های نامزدها نیز روشن شد. نکته مهم این است که در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل بالا بودن تعداد نامزدها و برای پرهیز از حاشیه‌های مناظره‌های دو نفره، مناظره‌ها در سال ۹۲ در سه نوبت و به‌ شکل دسته‌جمعی در روزهای ۱۰، ۱۵ و ۱۷ خرداد در تلویزیون برگزار می‌شود که هنوز شبکه پخش و مجری آن اعلام رسمی نشده است.

البته تلویزیون برنامه‌های انتخاباتی خود را پیش از این شروع کرده است. برای مثال علاالدین بروجردی از اعضای ستاد ولایتی و میرکاظمی که پیش از این گمان می‌رفت رئیس ستاد جلیلی خواهد بود، دیشب و در برنامه «دیروز، امروز، فردا»، ویژگی‌های رئیس جمهور مناسب را برای مردم توضیح دادند!. شاید بعدا صدا و سیما در مقابل این پرسش قرار بگیرد، که چرا طرفداران این دو نامزد خاص چنین فرصتی به دست آورده‌اند.

خبر دیگر این که علی باقری کنی ریاست ستاد انتخاباتی و تبلیغات سعید جلیلی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری را بر عهده گرفت. وی فرزند آیت‌الله باقری کنی معاون دانشگاه امام صادق و برادر آیت‌الله مهدوی کنی است و در رشته معارف اسلامی- اقتصاد درس خوانده است ولی بیشتر به خاطر حضور در مذاکرات هسته‌ای شناخته شده است.

اولین همایش انتخاباتی علی اکبر ولایتی نیز صبح امروز در ورزشگاه شهید حیدرنیا در تهران با عنوان "همایش بزرگ جامعه ورزشی با یار امام (ره) و یاور رهبری" با حضور جمعی از جوانان و نوجوانان ورزشکار و اعضای ستاد انتخاباتی ولایتی برگزار شد.

" ولایتی تو پیرو صداقتی، رقیب با رفاقتی، دولت با کفایتی، تو حامی ولایتی، تو از تبار ملتی"،" معلم اخلاق ما خوش آمدی ، خوش امدی" ، " صل علی محمد بوی ولایت آمد" و " مشاور رهبری حمایتت می کنیم" از شعار هایی بود که توسط حامیان ولایتی در این همایش سر داده شد. علاء‌الدین بروجردی نیز شرکت داشت.

خبر آخر آن که پسر محمد غرضی که به عنوان نماینده سیدمحمد غرضی در مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما حضور یافته بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است: من نه سخنگوی پدرم هستم و نه ایشان ستادی دارند و نه قرار است پولی خرج کنیم و نه کاغذی چاپ کنیم. زهیر غرضی با اشاره به برنامه‌های انتخاباتی پدر خود تاکید کرده: مهم‌ترین برنامه پدرم این است که با تورم مقابله کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر