بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۳
کد خبر : ۹۶۹۴۲
- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز هفته کاری گذشته با آرامش در حوزه سیاسی شاهد جمع‌آوری صف‌های فروش و رشد قیمتی بيشتر نمادهای معاملاتی بود.

معامله‌گران در هفته گذشته در شرایطی فعالیت خود را ادامه دادند که انتظار برای اعلام نتایج تعیین صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری جو انتظاری را بر بازار حاکم کرد اما این جو با اعلام تصمیم شورای نگهبان برای اعلام اسامی 8 نفر از کاندیداهای ریاست‌جمهوری رو به آرامش گذاشت. از دیدگاه کارشناسان، بازار با احساس آرامش در حوزه سیاسی به تحولات درون بازاری و شرکت‌ها توجه ویژه‌ای خواهد کرد. بر همین اساس معامله‌گران احتمالا تاثيرپذيري خاصی از مساله انتخابات نخواهند داشت و افت 5/2 درصدی هفته گذشته بازار سرمایه احتمالا تنها تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار سرمایه بوده و همزمان با فصل مجامع و گزارش‌هاي 12ماهه شركت‌هاي بزرگ با برگزاری انتخابات احتمالا بازار متعادل مي‌شود.
در حوزه اقتصادی، در مهم‌ترین اظهار نظر، ريیس کل بانک مرکزی از بررسی مجدد موضوع برداشت از حساب بانک‌ها در سال 90 خبر داد و گفت: اگر به این نتیجه برسیم که در مبالغ برداشتی از حساب بانک‌ها، اضافه برداشت صورت گرفته، قطعا آن وجوه به آنها پس داده خواهد شد.
این نخستین باری است که ريیس کل بانک مرکزی از احتمال بازگرداندن وجوه بانک‌ها خبر می‌دهد.
محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به بررسی مجدد موضوع برداشت از حساب بانک‌ها، اظهار كرد: در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع و کار کارشناسی دقیق هستیم.
«عدالت» سهام می‌فروشد؟
در هفته گذشته همچنین ادامه بحث‌های مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال 92کل کشور به تصویب‌بندی منجر شد که به شرکت‌های استانی سهام عدالت امکان فروش سهام واگذار شده را می‌دهد.
نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه یکم خرداد مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۳۹۲ کل کشور با رای خود با الحاق یک بند به جزء ۱۰ بند ۱۳ این لایحه موافقت کردند.
بر این اساس، دولت مکلف شد با توجه به دریافت اقساط سهام عدالت، سهام شرکت‌های واگذار شده به شرکت‌های توسعه سرمایه‌گذاری استانی را آزاد کند تا این شرکت‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی در استان خود را آغاز کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی این طرح گفت: هدف از واگذاری سهام عدالت این است که پول آن در خدمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه‌ای و عمرانی قرار گیرد تا فعالیت‌های اقتصادی در استان‌ها انجام شود.
يادآور مي‌شود این پیشنهاد با ۱۳۵ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
براساس این بند الحاقی دولت مکلف است به همان نسبتی که اقساط سهام عدالت مربوط به هر استان را دریافت می‌نماید سهام شرکت‌های واگذار شده به شرکت‌های توسعه سرمایه‌گذاری استانی را آزاد كند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مکلفند، با واگذاری سهام آزاد شده زمینه شروع طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی را در استان خود فراهم كنند.
در صحنه اقتصاد جهانی هفته گذشته بازار جهانی با نوسان قابل ملاحظه‌ای همراه بود؛ امری که البته در نهایت توانست قیمت فلزات را در سطح بالاتری نگاه دارد. در بازار جهانی بهای مس در مرز 7هزار و 285دلار تا ظهر جمعه در حال نوسان بود. بهای آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب یک هزار و 826دلار، دو هزار و 25دلار و یک هزار و 820دلار رقم خورده است. در همین حال در بورس کالا هفته گذشته برخی از شرکت‌های بورسی اقدام به عرضه محصولات خود کردند که در مهم‌ترین معاملات گوگرد پالایشگاه تبریز 3هزار و 207ریال، وکیوم باتوم پالایشگاه تبریز ده هزار و 449ریال، وکیوم باتوم پالایشگاه اصفهان 10هزار و 793ریال،
لوب کات سنگین پالایشگاه تهران 16هزار و 430 ریال، پلی‌اتیلن ای ایکس 3 پتروشیمی امیر کبیر و شازند به ترتیب 36هزار و 540ریال و 36هزار و 292 ریال، سنگین بادی 0035 بندرامام 35هزار و 549ریال و قیر 60-70 نفت پاسارگاد آبادان نیز 17هزار و 434ریال معامله شده است.
در درون بازار سرمایه هفته گذشته معامله‌گران با خبرهایي در مورد انجام عرضه‌های اولیه مواجه بودند؛ در کنار پتروشیمی جم که فرآیند آماده سازی آن به پایان رسیده و احتمالا در دو هفته آینده به روی تابلو می‌رود منابع خبری خاطر‌نشان کردند شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی تامین و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در آینده‌ای نزدیک در بورس پذیرفته می‌شوند.
در بازار چه خبر بود؟
بازار داد‌و‌ستد سهام روز چهارشنبه شاهد چرخش روند معاملات بود؛ پس از شروعی ضعیف در ابتدای وقت معاملاتی، احساس آرامش سیاسی معامله‌گران موجب شد تا بيشتر نمادهای مورد اقبال بازار به سوی رشد قیمتی حرکت کنند. امری که موجب شد حتی امیدواری برای رشد شاخص نیز در بازار رخ دهد که البته این امر محقق نشد و شاخص 78واحد افت کرد.
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران با توقف نماد پالایشگاه تبریز فعالیت خود را شروع کردند؛ امری که احتمالا به دليل تعدیل مثبت صورت گرفته است. در این میان گروه پالایشگاهی روز چهارشنبه با ارائه گزارش پالایشگاه تهران و تعدیل منفی اندک این نماد، درگیر شایعاتی شد. در حالی که رفته رفته شمار نمادهای متوقف در این گروه بار ديگر در حال افزایش است و هم اکنون سه نماد لاوان، بندرعباس و تبریز متوقف شده‌اند، پالایشگاه تهران در گزارش 12 ماهه واقعی سال 91 مبلغ 3559 تومان سود براي هر سهم محقق کرده است که نسبت به پیش‌بینی اخیر خود ‌
(38886 ریال ) با افت 8 درصدی روبه‌رو‌ شده است. مبلغ فروش و بهای تمام شده شرکت افزایشی بوده که باعث افزایش سود ناخالص شرکت شده است اما افزایش هزینه‌های عمومی و متفرقه باعث کاهش سود خالص شرکت شده است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نیز در آخرین پیش‌بینی 6/37 میلیارد تومان بوده که در 12 ماهه واقعی درآمدی از این محل شناسایی نکرده است. همچنین شرکت در پیش‌بینی قبلی درآمدهای متفرقه 6/29 میلیاردی را به هزینه 4/42 میلیارد تومانی تبدیل کرده است.
شتران در صورت‌های مالی سال 91 خود مبلغ 189 میلیارد تومان به عنوان مبلغ تعدیل سنواتی در نظر گرفته است که با توجه به سرمایه 61220 میلیون ریالی، به ازای هر سهم 3087 تومان خواهد شد. وجود همین ابهامات در مورد برخی از ذخایر اخذ شده موجب شد تا شرکت ساعتی بعد از انتشار گزارش اول در مورد برخی از ارقام شفاف‌سازی را صورت دهد که مهم‌ترین بند این شفاف‌سازی اعلام تجدید‌نظر در استاندارد 16بود. پیش از این قرار بود شرکت‌ها در سود و زیان تسعیر ارز، هزینه‌های اجرا شده در طرح‌های توسعه که به بهره‌برداری نرسیده‌اند را به حساب بهای تمام شده منتقل كنند که براساس نامه پالایشگاه تهران در این امر تجدید نظر شده و 109میلیارد تومان زیان نرخ ارز طرح توسعه معادل هر سهام هزار و 816تومان به حساب زیان تسعیر نرخ ارز منظور شده است. در صورتی که این تجدید نظر به صورت عمومی صورت گرفته باشد، صورت‌های مالی تمامی شرکت‌های دارای طرح توسعه دچار تغییر جدی خواهند شد. 
در گروه پالایشگاهی، پالایشگاه شیراز برای تعیین هیات مدیره جدید خود سهامدارانش را به مجمع دعوت کرده است.
در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه یک بلوک 20میلیون سهمی پتروشیمی شیراز از سوی پارسان به فروش رسید که انتظار می‌رود خریدار آن صندوق نفت باشد. 
در این گروه، انتقال سهام عدالت هلدینگ خلیج فارس توجه‌ها را به این نماد معطوف کرده است؛ دولت 40درصد سهام هلدینگ خلیج فارس را به نرخ 9هزار و 800ریال به سهام عدالت واگذار کرد و این درحالی بود که تا‌کنون انتقال سهام به سهام عدالت به یک سوم قیمت تابلو صورت می‌گرفت. در این گروه انتظار می‌رود بلوک 90 درصدی پالایشگاه تهران نیز به زودی به سهام عدالت منتقل شود كه قیمت این انتقال داراي اهمیت است.
در گروه پتروشیمی، امروز (شنبه )نماد پتروشیمی کرمانشاه برای برگزاری مجمع متوقف می‌شود.
در گروه تجهیزاتی، حفاری شمال در گزارش 12ماهه با تحقق سود مناسب همراه شد. حفاری شمال در 12 ماهه واقعی سال 91 مبلغ 645 ریال محقق کرده که نسبت به پیش‌بینی آخر شرکت که 545 ریال بود با رشد 18 درصدی روبه‌رو‌ شده است. دلیل اصلی رشد سود شرکت آثار افزایش نرخ ارز بوده است. 
در گروه بانکی، مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به تصویب افزایش سرمایه این بانک در هیات مدیره گفت: امیدواریم اقدامات لازم و منابع پیش‌بینی شده برای افزایش 100 درصد سرمایه تا پایان سال محقق و سرمایه بانک به 5 هزار و 500 میلیارد تومان برسد.
محمدرضا پیشرو در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به ضرورت افزایش سرمایه بانک صادرات، اظهار كرد: قوانین کمیته بال و تاکیدات بانک مرکزی تناسب سرمایه بانک با منابع است و به همین دلیل برنامه افزایش سرمایه در دستور کار بانک قرار گرفت.
وی افزود: در صورت افزایش سرمایه، امکان پرداخت تسهیلات و تامین مالی طرح‌های بزرگ‌تر برای بانک بیشتر می‌شود. بر اين اساس، در صورت تایید نهایی حسابرس، به سرعت اقدامات قانونی برای ثبت آن را انجام خواهیم داد.
در گروه شيميايي، دوده صنعتی با تقسیم سود 800 ریالی مواجه شد.
در گروه کانی غیر‌فلزی، کساوه در 12 ماهه واقعی سال 91 مبلغ 1307 ریال محقق کرده است. افزایش مبلغ فروش به دلیل مقدار و نرخ فروش علت تعدیل مثبت 57 درصدی شرکت بوده است. 
در این گروه، خاک چینی ایران در مجمع خود با تقسیم سود 270تومانی موافقت کرد.
در گروه معدنی، شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی نشده دوره 12 ماهه منتهی به 30 اسفند 91 را اعلام کرده است.
«کگل» برای هر سهم در سال 91 مبلغ 2114 ریال سود خالص محقق كرده که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی قبلی از افزایش نزدیک به 23 درصدی برخوردار است و از دلایل عمده این تعدیل مثبت می‌توان به افزایش 5/7 درصدی مقدار فروش و 15 درصدی نرخ فروش محصولات نسبت به اطلاعیه قبلی اشاره کرد.
این شرکت برای هر سهم در سال مالی 92 مبلغ 1176 ریال سود خالص و تقسیم 70 درصدی را دربرنامه خود دارد.
این تعدیل سود اگر به تقسیم سود بیشتری از سوی گل گهر منجر شود می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر سهامداران شرکت شامل سرمایه‌گذاری امید، سپه، معادن و فلزات و فولاد مبارکه داشته باشد.
در این گروه، معدنی املاح نيز با تقسیم سود 3هزار ریالی مواجه شد.
در گروه دارویی، شنیده‌ها حکایت از رشد قیمت بيشتر داروها دارد؛ گفته می‌شود بيشتر داروهای شرکت‌های تولیدی افزایش قیمتی از 30تا 50درصد دریافت کرده‌اند که این امر برای برخی از شرکت‌ها امکان افزایش سود آوری را رقم زده است که همین امر صف‌هایي را برای برخی از نمادها ایجاد کرده است. در این گروه، مجمع داملران رازک با تقسیم سود 225تومانی همراه شد. در همین حال مجمع کیمیدارو نیز 100ریال سود تقسیم کرد.
در گروه غذایی، مجمع شرکت پارس مینو با حضور 76 درصدی سهامدران سود 60 ریالی به ازای هر سهم را تصویب نمود. 
در این گروه، پگاه خراسان با تقسیم سود 500ریالی به تابلو بازگشت اما پگاه آذربایجان غربي باوجود عدم تقسیم سود با رشد قیمت به روی تابلو رفت.
در گروه برقی نیز مجمع کنتورسازی ایران افزایش سرمایه 90 درصدی این شرکت بورسی را به تصویب رساند تا سرمایه شرکت از 105 میلیارد ریال به 200 میلیارد ریال افزايش يابد. هدف از اين افزایش سرمایه، جبران مخارج سرمایه‌ای و جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت اعلام شده است. 
در گروه انفورماتیک، نماد تجارت الکترونیک پارسیان بعد از تقسیم 135تومانی و تصمیم‌گيري برای انجام 80درصد افزایش سرمایه بازگشایی شد.
در گروه فلزی، خبرهای اولیه از تعدیل منفی سنگین ذوب آهن اصفهان خبر می‌دهد. این شرکت که هفته گذشته شاهد توقف نماد بود، نتوانسته است انتظارات اولیه از سود نیمه دوم شرکت را محقق کند. هر چند که این تعدیل منفی در نهایت صورت‌های مالی شرکت را شفاف خواهد کرد.
در این گروه، فولاد کاویان در 12 ماهه واقعی 32 ریال محقق کرده است. فولاد آلیاژی یزد نیز در این گروه مجمع امسال خود را 11 خرداد برگزار خواهد کرد. در این گروه نورد آلومینیوم ایران بعد از تعدیل سود از 556ریال به 611ریال بازگشایی شد. 
در گروه مخابرات، نماد مخابرات ایران روز چهارشنبه پس از تقسیم سود 435ریالی با افت برابر میزان تقسیم سود به تابلو بازگشت تا ارزش بازار شرکت به حد ارزنده 9هزار میلیارد تومان کاهش یابد. این امر به معنای ارزش 5/2 میلیارد دلاری شرکت مخابرات ایران است که برای یک شرکت با این شمار از مشترکان همراه و ثابت در منطقه خاورمیانه بسيار ارزان‌ است. 
در حال حاضر در سطح خاورمیانه شرکت اتصالات امارات با 141میلیون مشترک ارزش بازاری معادل 22میلیارد دلار دارد كه با‌ارزش‌ترین شرکت خاورمیانه در این حوزه است. 
این در حالی است که مخابرات ایران با 48میلیون مشترک همراه و 27میلیون مشترک ثابت در مجموع معادل 75میلیون نفر، ارزش بازاري معادل یک نهم اتصالات دارد.
در مجموع بازار چهارشنبه بازاری رو به بهبود بود که در آن شاخص با 78واحد افت به 42هزار و 777واحد رسید. ارزش معاملات نیز در روز چهارشنبه 83میلیارد تومان بود که 4/19 درصد آن را معامله 20میلیون سهام پتروشیمی شیراز تشکیل داد. با این کارنامه ارزش معاملات هفتگی با توجه به انتقال بلوک سهام عدالت هلدینگ خلیج فارس جهش سنگینی را تجربه کرد. اما با توجه به افت 48/2 درصد شاخص کل در این هفته شمار خریداران با افت 7/25 درصدی به 48هزار و 994نفر رسید. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر