بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
مستطيل شيشه اي تالار

تقسیم بر 2

روند پرقدرت بورس طی معاملات امروز در حالی رقم خورد که صنایع را در پیگیری این حرکت مثبت می توان به دو دسته تقسیم کرد.یک گروه تلاش داشتند افت اخیر قیمت سهام خود را جبران کنند و گروه دیگری که پله های صعود قیمتی را بالا می رفتند.
کد خبر : ۹۷۰۶۷
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.03.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 265 واحد رشد به رقم 33500 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1075 واحد افزایش عدد 80343 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 425 واحد صعود به رقم 43910 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 926 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت اصفهان با 87 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر با 22 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، روند پرقدرت بورس طی معاملات امروز در حالی رقم خورد که صنایع را در پیگیری این حرکت مثبت می توان به دو دسته تقسیم کرد.

بدین ترتیب یک گروه از صنایع بورسی در روند صعودی خود تلاش داشتند افت اخیر قیمت سهام خود را جبران کنند و با وجود افزایش قیمت ها طی دو روز معاملاتی گذشته، آنها همچنان نتوانسته اند به سقف های قبلی قیمت های خود برسند.

از این روز اعتقاد اهالی تالار بر این امر استوار است که شاید تحت این شرایط طی روزهای آینده و تا زمان رسیدن آنها به قیمت های گذشته، برخی سهامداران برای شناسایی سود اقدام به فروش سهام خود کنند. از جمله این صنایع می توان به صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی اشاره کرد.

بطوریکه دو صنعت مذکور که پیش از این لیدر بازار بودند، امروز برای پوشش کاهش اخیر قیمت سهام خود در مدار صعودی معاملات را پیگیری کردند و در اکثر نمادهای این گروه ها صف های خریداران نیز تشکیل شد.

در میان پالایشی ها معاملات پرحجمی در نمادهای باز و فعال گروه رقم خورد که جابه جایی بیش از 2.5 میلیونی سهام "شرانل"، 3.7 میلیونی سهام "شراز" و 2.5 میلیونی سهام "شپنا" طی روز جاری انجام شد و این روند با پایداری تقاضای خریداران در سقف قیمتی مجاز روزانه همراه بود.

امروز صنعت پتروشیمی نیز در حالی همین رویه را ادامه داد که تنها قیمت سهام "شدوص" و "خراسان" افت کرد.

اهالی تالار معتقدند بازگشایی نماد معاملاتی دوده صنعتی پارس در قیمتی بالا و نیز به اصلاح مقطعی این سهم را با روند نزولی همراه ساخت.

در خصوص نمادهای پتروشیمی می توان گفت طی روزهای آتی می توان شاهد برقراری تعادل نسبی در روند معاملات سهام آنها بود، هرچند این پیش بینی با توجه به صف خرید حدود 36 میلیون سهمی برای نماد "فارس" چندان صادق نیست.

اما طی معاملات امروز در تالار شیشه ای گروه های دیگری که پله های صعود قیمتی را بالا می رفتند، صنعت سیمان و مواد غذایی بود. بطوریکه با عبور قیمت سهام شرکت های دو گروه مذکور از سقف های قبلی، موج افزایشی بر آنها حاکم بود. با گذر از این محدوده، به نظر می رسد همه سهامداران اینگونه سهام همچنان در سود هستند و بسیاری از سرمایه گذاران نیز بی مهابا برای خرید بیشتر در تلاشند.

رشد قیمت ها تا دامنه حداکثری مجاز روزانه و همراهی سرمایه گذاران در صف های خرید سهام آنها، ره آورد شکل گیری همین موج مثبت بود.

گزارش مناسب سیمان بهبهان و ارایه تعدیل مثبت 58 درصدی سود هر سهم سال مالی 92 به دلیل آثار ناشی از افزایش نرخ فروش سیمان، موجب افزایش قیمت 23 درصدی این سهم شد.

بازگشت از مجمع عمومی عادی سالیانه و رشد حدود 43 درصدی قیمت هر سهم سیمان شمال نیز بر جو مثبت حاکم بر کل گروه افزود.

نماد معاملاتی سهام سیمان خاش نیز در حالی به تابلوی بورس برگشت که قیمت سهم پس از تقسیم سود نقدی 120 تومانی، حدود 29 درصد رشد کرد.

بدین ترتیب بسیاری چشم انداز صنعت سیمان را در حالی طی یک تا دو سال آینده مثبت ارزیابی می کنند که سرمایه گذاران در دیگر نمادهای این گروه نیز با تداوم صف های خرید منتظر اعلام تعدیل مثبت سود سهام دیگر شرکت های این گروه هستند.به نظر می رسد در حال حاضر "سفارس" همچنان لیدری صنعت را بر عهده داشته و با حجم معاملاتی مناسب و تقاضای بالای خریداران همچنان قدرت خود را در صعود حفظ کرده است.

غذایی ها نیز به همراه صنعت قند و شکر در این موج مثبت حضوری تمام قد از خود به نمایش گذاشتند و تورم در نرخ فروش انواع مواد غذایی موجب شکل گیری روند معاملاتی مطلوب، پرقدرت و البته در حجم بالا در سهام گروه مذکور گردید تا این سهام پس از سال ها به رونق معاملاتی خود برگردند.

"غبهنوش" در پی اعلام تعدیل عایدی هر سهم امروز با رشد حدود 18 درصدی قیمت سهام مورد بازگشایی قرار گرفت.

"قمرو" و "قنیشا" نیز به ترتیب حدود 31 و 25 درصد رشد قیمت سهم خود را تجربه کردند و بازدهی مطلوبی را برای سهامدارانشان به ارمغان آوردند.

برهمین اساس اهالی تالار به خریداران سهام توصیه می کنند در روند صعودی بازار به این موضوع توجه داشته باشند که روند صعودی قیمت سهام تا کجا می تواند ادامه یابد و در حال حاضر سرمایه گذاران در چه محدوده ای از این موج حضور دارند تا بتوانند براساس آن گروه های مثبت را از هم جدا کرده و صنایع را به گروه های مجزا تقسیم کنند. چراکه جنس این روندهای مثبت نیز متفاوت بوده و باید به این نکته توجه ویژه داشت.

اما طی معاملات این روزها در بورس به نظر می رسد تجهیزاتی ها یکپارچی خود را در روند حرکتی قیمت سهام از دست داده اند، بطوریکه "فاذر" با ورود خریداران حقیقی جدید، روندی متفاوت را برای صعود قیمتی در پیش گرفته است. آنچنان که امروز پس از معاملات بیش از هفت میلیونی سهام آذرآب، بیش از شش میلیون تقاضای خرید همچنان در سامانه معاملات بدون پاسخ ماند.

به گفته اهالی تالار شیشه ای، جلب توجه سرمایه گذاران به این سهم می تواند ناشی از بالا بودن میزان سهام شناور آزاد آن باشد که نوسان قیمتی بالایی را برای آن به همراه می آورد.

در این شرایط به نظر می رسد سازمان خصوصی سازی نیز امروز مابقی سهام خود را در نماد "فاذر" به خریداران عرضه کرده باشد.

امروز گروه دارویی نیز روند پرقدرت روزهای اخیر خود را ادامه داد و استقبال سرمایه گذاران رشد قیمت سهام آنها را در بازار رقم زد. در رأس آنها سهام دارویی سینا قرار داشت که پس از تقسیم 200 تومان سود نقدی بین سهامداران، با رشد حدود 22 درصدی قیمت به تابلوی معاملات برگشت.

در مجموع بازار سهام امروز را با قدرتی بیشتر از روزهای گذشته به پایان رسانید و این حرکت صعودی با رشد شاخص کل تا نزدیکی مدار 44 هزار واحدی ادامه یافت.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا در حالی پیگیر معاملات روزانه است که قیمت ها حرکتی رو به بالا را در پیش گرفته اند. بطوریکه پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل مرداد ماه 92 به یک میلیون و 402 هزار تومان رشد کرده است.

در همین حال هر سکه طرح جدید به قیمت یک میلیون و 350 هزار تومان معامله می شود و هر دلار آمریکا نیز به بهای 3620 تومان افزایش یافته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر