بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵
یک کارشناس بازار سرمایه برآورد کرد:

دستیابی به شاخص 50 هزار واحدی تا انتخابات

حاکمیت آرامش سیاسی طی روزهای اخیر موجب افزایش قیمت سهام و حرکت صعودی شاخص کل بورس شده و به مدد ایجاد همین فضا، انتظار می رود تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نماگر بازار سهام موفق به فتح قله 50 هزار واحدی گردد.
کد خبر : ۹۷۰۸۴
حاکمیت آرامش سیاسی طی روزهای اخیر موجب افزایش قیمت سهام و حرکت صعودی شاخص کل بورس شده و به مدد ایجاد همین فضا، انتظار می رود تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نماگر بازار سهام موفق به فتح قله 50 هزار واحدی گردد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: حضور و تأیید صلاحیت برخی کاندیداهای ریاست جمهوری آرامش لازم برای بازار سرمایه و به ویژه بورس را فراهم کرد و در این شرایط نیز وضعیت مطلوب شرکت ها نیز مزید بر علت شد تا هم اکنون روندی مثبت را در بازار شاهد باشیم.

یعقوب مهدی زاده افزود: در حال حاضر با توجه به وضعیت فاندامنتالی مناسب شرکت ها و نیز سود تقسیمی بالای 80 درصد آنها در مجامع صاحبان سهام همزمان با اعلام تعدیل مثبت قابل توجه عایدی در اکثر گروه ها رشد قیمت سهم های فعال بازار را موجب گردید.

وی ادامه داد: افزایش اخیر نرخ فروش محصولات بسیاری از صنایع و نیز ارایه تعدیل بودجه درآمدی از طریق افزایش نرخ تسعیر ارز ناشی از فروش صادراتی از مرجع به مبادلاتی، را می توان از مهمترین دلایلی برشمرد که سرمایه گذاران و سهامداران را نسبت به آینده روشن بورس امیدوار ساخته است.

این فعال بازار سرمایه به گسترش روز افزون بورس با ورود منابع مالی جدید به ویژه از طریق واگذاری های سازمان خصوصی سازی اشاره کرد و تأکید داشت: با تزریق نقدینگی های تازه نفس به بورس و روند مثبت جذب پول به آن، روزانه شاهد انجام معاملات مناسب در بازار هستیم. این در حالی است که بازارهای موازی در مقطع کنونی برای سرمایه گذاری چندان جذاب نیستند. به عنوان مثال بازار مسکن در حالت تعطیلی و رکود معاملات به سر برده و معاملات پرحجمی را شاهد نیست؛ علاوه بر آن بازدهی بازار مسکن در شرایط فعلی در طول یک سال حدود 10 درصد ارزیابی می شود که رقم چندان قابل توجهی به نظر نمی رسد.

مهدی زاده پیرامون بازار طلا نیز گفت: با توجه به اینکه در سطح جهانی روزانه شاهد اعلام ورشکستگی بانک های مختلف هستیم، عرضه طلا از سوی شبکه بانکی بین المللی در حال افزایش است و این امر مانع از بالا رفتن بهای اونس جهانی طلا می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار ارز در وضعیت سردرگمی به سر می برد، بیان کرد: برای صحبت پیرامون نوسانات این بازار بایستی منتظر رییس جمهور بعدی و کابینه دولت جدید بود، چراکه نوع نگاه آنها به بازار ارز و روند قیمتی آن بسیار تعیین کننده خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین روابط خارجی ایران هم اکنون چندان متغیر نیست، از این رو باید دید که مدیر آینده کشور چه نگاهی به مسئله ارز دارد؛ چراکه اگر نگرشی صنعتی داشته و به حمایت از فعالیت های تولیدی بیاندیشد، با افزایش نرخ دلار و حمایت از صنایع صادرکننده موافق است. اما در مقابل تلاش برای کنترل هرچه بیشتر این بازار منجر به کاهش بهای این ارز در کشور خواهد شد.

مهدی زاده با ابراز امیدواری به جلوداری بورس در مقابل سایر بازارهای رقیب، در خصوص صنایع پیشتاز آینده ابراز داشت: با توجه به راه اندازی خطوط جدید و اجرای طرح های توسعه ای در صنعت پالایشی به ویژه در زمینه افزایش تولید بنزین می توان این گروه را پیشتاز بورس در سال 92 دانست.

علاوه بر این صنعت پتروشیمی نیز با توجه به تعدیل بودجه برآوردی شرکت ها از محل افزایش نرخ ارز در زمره صنایع پربازده مطرح است.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه گفت: در این شرایط وضع صنعت سنگ آهنی برای آزاد سازی قیمت محصولات و نیز صنعت فولادی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و گران شدن بهای گاز مصرفی شرکت های فعال این حوزه، هنوز مشخص نیست و نمی توان تا روشن شدن این موارد تحرک خاصی را در قیمت سهام آنها انتظار داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر