بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر : ۹۷۲۰۰
شرق، فرزانه طهرانی: واردات صنایع غذایی در سال 91، 39‌درصد و در فروردین‌92 در قیاس با مدت مشابه سال قبل 117‌درصد افزایش یافت و در مقابل به گفته دست‌اندرکاران این صنعت، تولیدات داخلی 50‌درصد عقب‌نشینی کرد. اگر سری به آمارهای اعلام‌شده گمرک بزنیم، افزایش واردات صنایع غذایی هم از نظر وزن و هم به‌لحاظ ارزش را به وضوح مشاهده خواهیم کرد. همین آمار گواهی می‌دهد در سال گذشته نسبت به سال 90، 34‌درصد از لحاظ وزن و 39‌درصد از نظر ارزش، موادغذایی فرآوری‌شده بیشتر وارد کرده‌ایم. از طرف دیگر اگرچه آماری از میزان تولید صنایع غذایی از سوی دستگاه‌های مسوول اعلام نمی‌شود اما بنا به تاکید کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران از ابتدای سال گذشته به‌طور میانگین 50‌درصد ظرفیت کارخانه‌های غذایی تعطیل شده است. 
این تغییر و تحولات صنایع غذایی از ابتدای سال 91، دلایلی دارد که مهم‌ترین آن را شاید بتوان کاهش مواد اولیه در بازار و به‌تبع آن افزایش قیمت تمام‌شده محصول نهایی دانست. مواد اولیه در بسیاری از صنایع از مشتقات نفتی هستند. از این‌رو با هر شوک ناگهانی قیمت نفت، نوسانات عجیبی در قیمت مواد اولیه رخ می‌دهد. به همین جهت تحریم‌ها را در ایجاد این نوسانات می‌توان از مقصران اصلی این اتفاق نام برد. از طرف دیگر کندی انتقال ماشین‌آلات و قطعات یدکی در صنایع و همچنین اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیز باعث تاثیرگذاری شدید بر رکود این صنعت شده است. متوسط سهم مواد اولیه وارداتی در کل هزینه نهاده‌های تولید در صنایع غذایی 36/9درصد است. به عبارت دیگر، یک‌درصد افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی (که یکی از دلایل آن می‌تواند افزایش نرخ ارز باشد) باعث افزایش هزینه تمام‌شده تولید به همان میزان می‌شود. 
شاخص‌های رویگردان از توسعه
اینها دلایلی است که سید‌محمد حسینی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران هر یک از آنها را در ایجاد وضعیت موجود موثر می‌داند. برای آنکه اهمیت افت تولید این کارخانه‌ها که اکنون به 14‌هزار واحد تولیدی می‌رسد را بهتر درک کنیم باید به تعدادی از شاخص‌های اقتصادی این صنعت توجه کنیم. وقتی بدانیم که صنایع غذایی 15‌درصد اشتغال، 12‌درصد سرمایه‌گذاری، کمتر از هشت درصد ارزش افزوده و هفت درصد از صادرات صنعتی را در 10‌سال اخیر به خود اختصاص داده است؛ آن وقت پی‌خواهیم برد که تعطیلی یا کاهش ظرفیت این کارخانه‌ها چه تاثیری بر کل اقتصاد کشور خواهد داشت. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر