بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر : ۹۷۳۹۳
حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنجشنبه شب در ویژه برنامه انتخاباتی «انتخاب ایرانی» شبکه جام جم به سوالات ایرانیان خارج از کشور پاسخ داد.

به گزارش فارس، وی در ابتدا خطاب به ایرانیان خارج از کشور، اظهار داشت: کشور بزرگ ایران‌ در سال‌های اخیر با مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و روابط خارجی مواجه بوده است که تبعات آن را نه تنها همه مردم شریف ایران دیده‌اند.

 این نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری خطاب به ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد: بنده زیاد دوست ندارم شما را به عنوان ایرانیان خارج از کشور یاد کنم، چراکه همه ما ایرانی هستیم و فاصله جغرافیایی نمی‌تواند در وحدت و هویت ملی ما تاثیر بگذارد بنابراین ایرانی، ایرانی است و هر کجای جهان هم باشد، ایرانی است.

 روحانی با بیان اینکه همه ما ایرانیان به فرهنگ اسلامی خود مغروریم و به آن افتخار می‌کنیم، گفت: خوشبختانه به دلیل توانمندی‌های مدیریتی، سرمایه انسانی، علمی، فرهنگی و داشتن متخصصین و صاحب‌نظران دانشگاهی و همچنین داشتن منابع غنی و جایگاه استراتژیک، عبور از معضلات گرچه دشوار است اما حتما با یاری ایرانیانی که برای توسعه این کشور می‌اندیشند و تلاش می‌کنند، امکان‌پذیر است.

 وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما چه توانایی‌هایی در خود دیده‌اید که کشور را مدیریت و رهبری کنید، تصریح کرد: بنده 5 دوره نماینده مجلس شورای اسلامی در مرکز قانون‌گذاری و همچنین رئیس کمیسیون دفاع و سیاست خارجی بوده‌ام و 16 سال نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشتم که البته بیش از 20 سال هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که سیاست کلی در آن جا تصویب می‌شود، هستم.

 روحانی ادامه داد: بنده عضو مجلس خبرگان رهبری و همچنین سال‌هاست که رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم که بسیاری از تحقیقات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی در این مرکز انجام می‌شود، البته دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و اجتهاد نیز هستم و حقوق را نیز از دانشگاه تهران تا دوره لیسانس کسب کردم.

 «دوره فوق‌ لیسانس و دکترا نیز در خارج از کشور ادامه دادم بنابراین با این دانش و توانمندی علمی و تجربه‌هایی که در این مدت بدست آوردم فکر می‌کنم این توان را در من ایجاد کرده تا در خدمت کشور و مردمم برای اداره اجرایی بهتر کشورم باشم».

 وی با تاکید بر اینکه اداره کشور به مفهوم استفاده از همه کارشناسان و متخصصان است، گفت: باید در اداره کشور اجماع ملی صورت گیرد و اجماع ملی نیز یعنی اجماع همه مسئولان رده بالا همزمان با همراهی جامعه.

 این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که برنامه‌هایی که اعلام می‌کنید، عملیاتی شود، گفت: این بستگی به سابقه افراد دارد که چگونه عمل کردند و سابقه من در سمت‌های عملی مختلف می‌تواند این شهادت را بدهد که آن چه من گفته‌ام در عمل پایبند بوده‌ام.

 روحانی ادامه داد: در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، 300 جلد کتاب زیر نظر من تدوین، چاپ و منتشر شده که هموطنان می‌توانند از آن مطلع شوند و این‌ها نشان از پشتوانه علمی من برای اداره کشور است.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در خصوص راه‌های حل مشکلات اقتصادی اظهار داشت: کشور ما در زمینه اقتصادی با مشکلات عمده‌ای چون تورم و برخی موانع در مسیر صادرات مواجه است.

 روحانی افزود: اساس برنامه‌ اقتصادی من بر دو محور «تولید ثروت ملی» و «توزیع عادلانه ثروت» استوار است.

 وی ادامه داد: اگر بتوانیم ثروت ملی را افزایش دهیم، می‌توانیم زندگی و معیشت مردم را بهبود بخشیم و برای ایجاد ثروت ملی باید اقدامات فراوانی انجام دهیم که مهمترین آن بهبود فضای کسب و کار است.

 نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: با بهبود فضای کسب و کار می‌توانیم تولید را در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات رونق دهیم که در این صورت ارائه کالا و خدمات در بازار بیش از میزان تقاضا خواهد بود.

 روحانی افزود: وقتی میزان تولید و عرضه کالا و خدمات بالاتر از تقاضا باشد تعادل قیمت به وجود می‌آید و می‌تواند حتی تورم را مهار و کنترل کند.

 وی ادامه داد: البته تورم عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها بحث تولید است و بحث نقدینگی نیز جزء آنهاست.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: نرخ رشد نقدینگی کشورمان متأسفانه در سالهای اخیر از 68 هزار میلیارد تومان در سال 84 به بالای 450 هزار میلیارد تومان رسیده که معنای آن افزایش نقدینگی ما تقریباً‌ به حدود 7 برابر است.

 روحانی افزود: قیمت کالاها در طول 8 سال اخیر 300درصد افزایش یافته و لذا یکی از راه‌های مهار و کنترل تورم هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

 وی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز ما این است که نقدینگی به خاطر عدم بهبود فضای کسب و کار به سوی دلالی رفته و گاهی به سمت خرید سکه و ارز و گاهی نیز به سمت زمین و مسکن حرکت کرده و هرکجا این سیل رفته، به دنبالش ویرانگی آمده است.

 روحانی تصریح کرد: در کنار هدایت نقدینگی به سمت تولید باید با فساد و رانت‌خواری مبارزه کنیم چرا که بدون آن تولید رونق نخواهد یافت.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت: باید خدمات و تسهیلات لازم را در اختیار کارآفرینان و تولیدگران قرار دهیم که هم معضل بیکاری و هم معضل تورم را حل کنیم.

وی افزود: البته اقشار کم‌درآمدی هستند که برای بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شده که از جمله آنها بیمه خدمات درمانی است.

 روحانی گفت: امروز 5میلیون نفر در کشور ما فاقد بیمه خدمات درمانی هستند که باید بتوانیم این بیمه را توسعه داده و همگانی کنیم.

 وی تأکید کرد: تمام مردم ایران باید از بیمه خدمات درمانی برخوردار شوند و زیر پوشش بیمه قرار گیرند تا مخارج سنگین درمان تعادل یابد.

 این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با بیان اینکه در بخش‌های دیگر نیز برای اقشار کم‌ درآمد جامعه بسته‌های حمایتی در نظر گرفته، تصریح کرد: اساس سیاست من بالا بردن ثروت ملی و رونق تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب و کار و توزیع عادلانه ثروت است.

 روحانی تأکید کرد که با اجرای برنامه‌هایش در حوزه اقتصاد گام به گام تورم مهار شده و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.

 وی در پاسخ به سؤال یکی از ایرانیان خارج از کشور در خصوص راه‌های رفع تحریم‌ها علیه کشورمان اظهار داشت: بخشی از تحریم‌ها از سوی آمریکا اعمال شده که از دیرباز با آن آشنا بودیم و با آن خصوصاً در 8 سال دفاع مقدس مقابله کردیم.

 روحانی ادامه داد: در سالهای اخیر دو مشکل به وجود آمده که یکی این بود که بحث تحریم در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد که موضوعی بی‌سابقه بوده است.

 وی ادامه داد:‌ مسئله دیگر این بود که همواره یک فاصله‌ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آورده بودیم که گاهی بسیار استراتژیک و گاهی تاکتیکی بود.

 عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: در پرونده هسته‌ای هم ما بین اروپا و آمریکا فاصله انداختیم و سفیر روسیه در اجلاس شورای حکام در آذرماه سال 82 (نوامبر 2003) وقتی که سه کشور اروپایی با آمریکا در مشاجره بودند، گفته بود که در دهه‌های اخیر چنین منظره‌ای را ندیده بودم که در یک اجلاس بین‌المللی رسمی سه کشور مهم اروپایی در یک سو آمریکا در طرف دیگر باشد.

 روحانی ادامه داد: این بسته به هنر دیپلماسی و هنر دولتمردان و همه مسئولان است که نگذارند اجماع علیه کشور شکل گیرد که البته مقصود از اجماع جهانی اجماع قدرت‌های بزرگ است والا بسیاری از کشورها بخصوص اعضای جنبش عدم تعهد حامی ما هستند.

 وی تصریح کرد: امروز به خاطر اجماعی که بین اروپا و آمریکا و قدرت‌های بزرگ شکل گرفته، مشکل بیشتر شده و راه‌‌حل آن حرکت معکوس در جاده‌ای است که دشمن حرکت کرده است.

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: دشمن با بهانه‌های مختلف اجماعی را علیه ما بین قدرت‌ها به وجود آورده و ما هم باید با تلاش و فعالیت و مذاکره جدی بتوانیم این اجماع را بشکنیم و آن فاصله‌های لازم را بین آنها به وجود آوریم و فضای تنفس ایجاد کرده و گام به گام با تحریم‌های یکجانبه و تحریم‌های بین‌المللی مقابله کنیم.

 
روحانی افزود: به دلیل تجربه‌ فراوانی که دارم معتقدم  که این کار قطعا شدنی است؛ اگرچه یک شبه امکان‌پذیر نیست اما باید قدم به قدم پا را پیش بگذاریم و به سمت حل معضلات و ایجاد فاصله بین قدرت‌ها حرکت کنیم.

 وی مهمترین اقدام در این زمینه را مذاکره جدی دانست و در تعریف مذاکره جدی اظهار داشت: مذاکره به معنای اعلام مواضع نیست که ما با جمعی بنشینیم و مواضع خودمان را بگوییم و آنها هم اعلام موضع کنند و تا اجلاس بعد با هم خداحافظی کنیم.

 
عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: مذاکره به این معناست که موضوع بحثی را مورد بررسی قرار دهیم و دو طرف وارد بحث شوند و در مذاکره بین نظرات دو طرف پل زده شود و برسیم به نقطه مشترک و در آن نقطه مسئله را حل و فصل کنیم.

 روحانی افزود: موضوع تحریم در میان مدت قابل حل است اما نکته مهمتر این است که کسی که رئیس‌جمهور خواهد شد سوابقش و تفکراتش و راهبردهایش و شعارهایش اولین علامت را به داخل و خارج می‌دهد.

وی تصریح کرد: این علامت یا علامت اعتدال و عقلانیت و منطق است یا خدای ناکرده علامت افراطی‌گری و تندروی است و کلید این کار در اختیار مردمی است که 24 خرداد پای صندوق‌های رای می‌روند.

روحانی با بیان اینکه مردم در انتخابات آتی یا توجه خود را به مسیر عقلانیت نشان می‌دهند یا مسیر دیگری را بر می‌گزینند تاکید کرد: دولت من دولت تدبیر و امید است.

 روحانی در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجه دولت یازدهم و ارزش پاسپورت ایرانی در خارج از کشور، اظهار داشت: ارزش پاسپورت ایرانی در خارج از کشور علامت نوع رابطه ما با دنیاست. اگر روابط ما با آن کشورها صمیمی و در راستای ایجاد احترام باشد و بر مبنای احترام متقابل روابط گرمی با آنها داشته باشیم می‌توان به ارزش پاسپورت پی برد.

 
وی افزود: نمی‌گویم روابط استراتژیک اگر روابطمان دوستانه هم باشد می‌توان جایگاه پاسپورت در خارج از کشور را مناسب دانست اما اگر خدای ناکرده برنامه دشمن برای ایران‌هراسی به نتیجه رسیده باشد که به اعتقاد من در یک قدم‌هایی به نتیجه رسیده است مشکلات در روابط خارجی وجود خواهد داشت.

 روحانی تصریح کرد: باید بدانیم رابطه از اعتماد آغاز می‌شود و اگر بین دو کشور اعتماد نباشد رابطه برقرار نخواهد شد و این منافع مشترک است که می‌تواند احترام متقابل بین کشورها را فراهم کند.

 نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه‌هایش بعد از اقتصاد و معیشت مردم اصلاح روابط خارجی با دنیاست، تاکید کرد: ما نباید فکر کنیم در دنیا دوست و‌ دشمن‌های دائمی وجود دارد. دوست و دشمن بر اساس احترام متقابل و منافع ساخته می‌شود.

 وی افزود: اگر ما به سمت تئوری توهم برویم و فکر کنیم که جهان علیه ما متحد شده است و راهبرد مقابله و جنگ به معنای تقابل همه‌جانبه را در نظر بگیریم روابط ما مسیر خوبی را طی نخواهد کرد.

 روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند دور خود حصار بکشد، گفت: هیچ کشوری در دنیای امروز بدون ارتباط نمی‌تواند به توسعه برسد و در جهان امروز اصلا بدون ارتباط زندگی خوبی امکان پذیر نیست.

 نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید نقش ایران را با حفظ منافع ملی در جهان تقویت کنیم، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم توطئه ایران هراسی دشمن عملی شود. برای این کار باید تدبیر و برنامه داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه باید با 15 کشور همسایه روابط صمیمانه برقرار کنیم، گفت: با برخی کشورهای همسایه روابط مناسبی نداریم که باید با اتخاذ تدابیر روابط را بر اساس اولویت بهتر کنیم.

 روحانی با بیان اینکه ارتباط ایران با برخی کشورها به دلیل نوع تخاصم ایران با آمریکاست افزود: چون روابط ما با آمریکا در حد تخاصم است باید با اتخاذ تدابیر رابطه را حداقل به تنش برسانیم. اکنون نمی‌توان گفت می‌خواهیم با آمریکا تنش‌زدایی کنیم چون ما در مرحله تخاصم و تهدید هستیم. 8 یا 10 سال پیش می‌توانستیم بگوییم تنش‌زدایی اما اکنون باید بگوییم باید روابط را به تنش‌زدایی برسانیم.

 وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بانکی گفت که این مشکلات ناشی از تصمیمات تحریم‌هاست.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه دولت تدبیر و امید برنامه سازنده با جهان است نه تقابل با جهان گفت: برنامه ما این است که با همه کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک روابط را بهتر کنیم.

 روحانی گفت: اصل فناوری هسته ای جزو برنامه‌های توسعه کشوری ما بوده و در چارچوب مقررات بین‌المللی صورت گرفته است و تنها بخشی که کشور را دچار مشکل کرد بخش غنی‌سازی بود که آن هم به دلیل بهانه‌های غربی‌ها و آمریکایی‌ها صورت گرفت که پس از آن آژانس آن را دنبال کرد و ما دچار مشکل شدیم ولی این ادعاها درست نبود زیرا ما تحت نظارت آژانس کار می‌کنیم و تمام کارهای ما بر اساس مقررات بین‌المللی است.

 وی افزود: کارها را در بخش هسته‌ای ادامه می‌دهیم زیرا ادامه آن جزو ضرورت‌های برنامه‌های توسعه ما است ولی باید مشکلات را حل کنیم.

 روحانی ادامه داد: برای ساخت نیروگاه ها تلاش می‌کنیم و برنامه اعتمادسازی را نیز دنبال می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم شرایط و مشکلات موجود که به بهانه هسته‌ای برایمان پیش آمده است ادامه یابد.

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مسئله آزادی بیان و نقد دولت نیز بسیار مهم است زیرا هیچ کشوری بدون آزادی نمی‌تواند به توسعه دست یابد.

 وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی بدون نقد سیاسی امکان‌پذیر نیست تصریح کرد: نقد می‌تواند موجب تصحیح خطا و اشتباه دولت شود، نقد حق و وظیفه مردم است و همه دولت‌ها به خصوص دولت تدبیر و امید از نقد استقبال می‌کنند.

 روحانی گفت: من مردم را به نقد دعوت می‌کنم و این آزادی در دولت نیز ادامه دارد.

 وی افزود: در دوره‌ای که مسئول پرونده هسته‌ای بودم نقد‌های تخریبی نیز صورت می‌گرفت که برخی بد‌اخلاقان آن را ادامه می‌دادند ولی ما از هیچ کس شکایتی نکردیم و تنها به پاسخ اکتفا کردیم.

روحانی عنوان کرد: اگر اساس مردم‌سالاری با حضور و مشارکت مردم امکان‌پذیر است باید بگویم مشارکت فقط در فصل انتخابات نیست و مردم همه جا باید مشارکت داشته باشند.

 وی گفت: در تدوین برنامه‌ها و انتخاب وزیران نیز به نحوی مردم را مشارکت می دهم، برنامه من این است که در تمام برنامه‌های اقتصادی از فعالان اقتصادی استفاده کنم و در انتخاب وزیر به جز مجلس شورای اسلامی از صاحبنظران هر بخش مشورت بگیرم و وزیری را انتخاب کنم که تمام کارشناسان یک بخش به آن افتخار کنند زیرا اگر چنین شود همکاری و مشارکت بهتر می‌شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نه رئیس جمهور و نه هیچ مقام دیگری مالک یک کشور نیست و تنها مردم ایران مالک کشور هستند و همه مسئولان باید بدانند که امانت‌دار هستند.

وی افزود: مشارکت مردم احساس تعلق مردم را افزایش می‌دهد و آنها را به باور می‌رساند.

 کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در رابطه با حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور گفت: ما باید تمام مشکلات جزئی و کلی ایرانیان خارج از کشور را حل کنیم.

روحانی ادامه داد: زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم جوانان ایرانی که در خارج هستند با اینکه دوره سربازی را نگذرانده بودند می‌توانستند سالی سه ماه به ایران بیایند تا رابطه آنها با ملت ایران قطع نشود و این کار جزو افتخارات من است.

 وی عنوان کرد: ما باید کاری کنیم تمام ایرانیان به راحتی به ایران بیایند و بازگردند. من به دنبال این هستم که ایرانی هایی که مشکل دارند نیز بتوانند برای مدت کوتاه به ایران بیایند و بازگشت آنها تضمین شده باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همه ایرانیان خارج از کشور سفیران ایران در جهان هستند و باید بدانند که بین آنها و ایرانیان مقیم کشور از نظر حقوق شهروندی فرقی نیست.

روحانی راه‌اندازی دولت الکترونیک را یکی از راه‌های حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور دانست و گفت: بسیاری از مشکلات از طریق فضای مجازی حل می‌شود به طوری که اگر ما با یک کشور ارتباط نداریم نیز می‌توانیم از طریق کشورهای همسایه به وسیله فضای مجازی مشکل را حل کنیم.

وی گفت: مسئله سرمایه نیز یکی دیگر از مسائل است که ما باید قبل از جذب سرمایه خارجی ابتدا به فکر جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور باشیم.

 روحانی ادامه داد: اگر موانع و مشکلاتی در زمینه جذب سرمایه خارجی داشتیم حتما لوایح موردنظر را به مجلس می‌دهیم که سرمایه را جذب کنیم.

 وی افزود: مردم ایران در هر جا که هستند باید دولت را پناه و حامی خود بدانند و اگر کسی سلیقه دیگری نیز دارد اما به ایرانی بودنش افتخار می‌کند ما باید حامی او باشیم و با همه ابزار حقوقی و سیاسی از وی حمایت کنیم تا بداند تنها نیست.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: موضوع دانشجویان خارجی نیز باید حل شود به طوری که دانشجویان دوره کارشناسی به کشور برگردند و ادامه تحصیل دهند و دانجشویان دوره ارشد و دکترا نیز مشکل مالی نداشته باشند.

 وی افزود: برنامه‌ای دارم که از همه متخصصان استفاده کنم.

 روحانی گفت: ما باید به مردم ایران اعتماد کنیم زیرا آنها که قصد خیانت دارند تعدادشان اندک است.

 وی افزود: برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست و همچنین اصلاح نظام اداری نیز جزء اولویت‌های من است زیرا با اصلاح نظام اداری جلوی فساد‌ها گرفته می‌شود و آزادی رسانه‌ها نیز یکی دیگر از عوامل برای جلوگیری از فساد است.

 روحانی گفت: به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر