بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
گروه تحليل گري بتاسهم بررسی کرد :

روزشمار هفته اي كه گذشت ...

بازار سرمايه حتي در روز هايي كه بايد اصلاح جدي را داشته باشد چندان منفي نمي شود و اين بي شك مي تواند 3 دليل داشته باشد . 1- حس خوش بيني نسبت به اينده بيشتر شده است 2- از نظر بنيادي بازار انتظار خبرهاي خوب را دارد 3- مجامع و گزارش ها مي تواند تحريك كننده و مانع از افت قيمت باشند .
کد خبر : ۹۷۳۹۵
شنبه 4 خرداد :
امروز شاهد دهن كجي واضح و مبرهن بازار سرمايه به دنياي سياست بوديم كه با افزايش شيرين 700 واحدي شاخص بورس و صفوف خريد اكثر نماد ها از حاكم شدن آرامش نسبي سياسي در كشور بسيار استقبال كرده و با اين رشد واكنش خود را نشان داد . از سوي ديگر به دليل اين كه از نظر بنيادي وضعيت بازارو سهم شركت ها مناسب است اين واكنش قوي تر و بهتر احساس شد .افزايش 40 درصدي قيمت نيمي از توليدات شركتهاي دارويي و رايزني براي افزايش 40-50 درصدي نيمي ديگر از توليدات شركتهاي دارويي ميتواند سبب افزايش 20-30 درصدي سود سال 92 شركتهاي دارويي شود دارويييهايي كه مدتهاست در ركود بوده و به نظر ميرسد با افزايش1 تا 2 واحدي پي بر اي رشد خوبي را تجربه نمايند. البته گفته مي شود اين افزايش نرخ در برخي مواقع بيش از 100% هم بوده اما هنوز به طور رسمي تائيد نشده است .
امروز دارويي اسوه بازدهي بسيار عالي را براي سهامداران خود به ثبت رساند اين سهم دارويي با رشد 50 درصدي به بازار بازگشت داسوه اي كه با توجه به توليدات دارويهاي خاص خود پتانسيل رشد سوداوري بسيار خوبي را با توجه به افزايش نرخ دارو را خواهد داشت . البته براي رشد و نوسان گيري بهتر است روي سهم هاي ديگر فعال باشيم .
امروز گروه دارويي سبحان كه با افزايش نرخ دارو ميتواند سود 100 توماني را براي سال 92 به ارمغان بياورد با رشد قيمتي و صف خريد بسيار خوبي به كار خود ادامه داد در اين مرحله انتظار قيمتهاي 400-420 توماني را براي دسبحا انتظار داريم.
اما مواد اوليه داروپخش سهمي كه صادرات بسيار بالايي داشته و بخش عمده توليداتش صادر ميشود و افزايش نرخ ارز به نفع شركت تمام ميشود افزايش نرخ فروش داخلي شركت اين سهم را در موقعيت تعديل مثبت بسيار خوبي قرار ميدهد زيرا شركت از افزايش نرخ ارز به دليل فروش صادراتي بسيار بالاي خود اسيبي نديده و افزايش قيمت فروش داخلي محصولاتش ميتواند سود خالص بسيار خوبي را براي شركت به ارمغان بياورد
در بين كاشي سازها اعلام سود بالاي 130 توماني براي سال 91 باعث شد تا اين سهم كاشي ساز برتر امروز پس از تعديل مثبت با رشد 33 درصدي پا به ميدان بگذارد كساوه اي كه با توجه به پتانسيل سود سازيش در راستاي افزايش نرخ فروش محصولاتش در بازارهاي داخلي وصادراتي ميتواند تا قيمتهاي 650 تومان در بازه ميان مدت رشد نمايد .
امروز توقف نماد ومعادن را شاهد بوديم كه گويا 950 ريال سود اعلام مي كند البته توانايي هاي او اعلام سود قوي تري است . گفته مي شود با تعديل كچاد و كگل و همچجنين كنور و فخاس احتمالاً شاهد تعديل جدي در سود سال 91 ومعادن باشيم . با در نظر گرفتن حداكثر سياست تقسيم سود در شركتهاي كچاد و كگل به نظر ميرسد ومعادن به سود 1100 ريالي براي سال 91 برسد كه 60% ان نيز تقسيم شود حدود 700 ريال سود در مجمع خواهد داشت .
كار خود را با خبر گروه سيمان نهايي مي كنيم كه نرخ 20% گويا قطعي شده و حالا همه منتظر توقف شركت هاي بيشتري هستند . به نظر ميرسد به زودي شاهد سفارس با قيمت هاي 2200 ريال باشيم .

يكشنبه 5 خرداد:
امروز بازار مثبت اما پر عرضه بود . نكته بسيار جالب اين است كه سكوت خاصي در بازارحكمفرما شده است . اخبارو اطلاعيه خاصي نمي رسد و در اين فضايي كه نه خبر منفي ميرسد و نه خبر مثبت جو ريزش و اصلاح چند روز گذشته عاملي براي رشد بازار شده است . بازار امروز با موج مثبت نماد ها آغاز كرد اما رفته رفته شتاب عرضه در بازار كمي بيشتر شد و به خصوص در شركت هاي بزرگ و شاخص ساز اين شتاب بيشتر به چشم مي خورد . البته جو منفي نشد اما هنوز براي مثبت كامل نيز وقت نياز داشت . اما هر چه به پايان بازار نزديك تر شديم فشار عرضه بيشتر شد تا جايي كه به جز خليج فارس و صندوق تقريباً اكثر شركتها با عرضه مواجه بودند .
در بازار امروز شاهد افزايش عرضه ها در نمادهاي پتروشيمي و روندي متعادل و رو به جلو بوديم پتروشيمي هايي كه پتانسيل تعديل مثبت بسيار خوبي براي سال 92 داشته و به زودي به استقبال سود سال 92 و تعديلات احتمالي خواهند رفت . اين شركت ها همچنان با ابهام نرخ خوراك گاز مواجه شده اند اما ديروز در مجلس صحبتي در اين رابطه در جريان بود . گفته مي شود ديروز در مجلس بارديگر بر سر نرخ خوارك گاز بحث بوده است و براساس اخرين خبرهاي موثق قرار بر اين شده است تا در كميسيون تلفيق و كميسيون اقتصادي مجلس بحث گران بودن نرخ خوراك مايع و ارزان بودن نسبي خوراك گاز بحث شود تا همسان سازي مناسبي صورت پذيرد . به نظر ميرسد بحث 13سنت نيز در اين كار گروه تعديل شده است .
در مجموع بعيد است كه بحث 13 سنت با توجه به اين كه نرخ فوب خليح فارس و كشور هاي منطقه زير 7 سنت است تصويب شود . اين موضوع خبر بسيار خوبي براي خوراك مايع و براي گازي ها نيز موجب كاهش نگراني هاي انهاست .
امروز شركت شيميايي ايران با صف خريد سطوح قيمتي 2600 توماني را براي رسيدن به هدف قيمتي 2800 توماني پشت سر گذاشت . زمزمه ها در اين سهم افزايش يافته است و برخي معتقدند كه شيران در گزارش 3 ماهه با پوشش بسيار خوب همراه بوده و در گزارش 6 ماهه قطعاً با تعديل مواجه است . 
در گروه پالايش گويا شبريز با تعديل 30% مواجه بوده و مي تواند گزارش خوبي را طي اين روز ها به بازار اعلام كند . خبري كه به سود مجموعه پارسان نيز خواهد بود .
تعديل مثبت بسيار عالي سيمان بهبهان به واسطه افزايش نرخ 20 درصدي سيمان نشان داد گروه سيمان پتانسيل بالايي براي تعديل مثبت سود سال 92 خود به واسطه افزايش نرخ 20 درصدي سيمان را دارد . به خصوص اين كه ساير شركت ها نيز با رشد سود مواجه اند .
اين شركت ها علاوه بر فروش صادراتي با نرخ 110 تا 130 هزار تومان فروش داخلي را نيز به 82 هزار تومان رساندند . كه در اطلاعيه اخير بهبهان ملموس بود .
يكي از مزيت هاي اين گروه دامپينگ جدي آنها در عراق براي فروش سيمان است كه همه ي رقبا را بيرون كرده اند . البته مشكل اين گروه نيز وام هاي ارزي با يورو در بودجه است . با در نظر گرفتن دو عامل مثبت رشد قيمت داخلي و صادرات و اين نرخ هاي ارزي به نظر ميرسد گروه سيمان 2 الي 3 روز ديگر بازهم توان مثبت شدن داشته باشد .
البته از نظر تكنيكالي شاخص ها در پيك هستند اما مي تواند كمي ديگر رشد را شاهد باشد .
در اين گروه احتمالاً سيمان ايلام نزديك به 1000 ريال ، تهران 960 ريال ، شاهرود 650 ريال ، اورميه 1650 ريال ، مازندران 2800 ريال ، هگمتان 1100 و غرب 1450 ريال سود را بتوانند با احتساب هر 3 مورد بالا يعني مبادله اي شدن نرخ ارز و بحث صادرات و رشد نرخ داخل داشته باشند . پيشبيني ميشود اكثر نمادهاي سيماني با تعديل مثبت 30-50 درصدي براي سال 92 در اين گروه همراه شوند.
امروز قند مرودشت با توجه به تعديل مثبت بسيار عالي خود در سود سال 92 و شايعاتي در خصوص احتمال افزايش نرخ شكر اينبار تا سطوح 2000 توماني با رشد قيمتي 30 درصدي بازگشايي شد به نظر ميرسد طي روزهاي اتي شاهد متعادل شدن روند معاملاتي قمرو باشيم . در اين گروه قند اصفهان يكه تاز ميدان قندي ها از نظر بنيادي خواهد بود 


دو شنبه 6 خرداد:
امروز دوشنبه ، بازار سرمايه يكي به نعل مي زد و با شرايط خاص بازار سر مي كرد و يكي ديگر به ميخ تا وضعيت مثبت را بتواند حفظ كرده و يا بهبود بخشد . بازار امروز را در حالي آغاز كرديم كه گارد نيم ساعت پاياني ديروزنشان مي دادكه امروز روز پر عرضه اي خواهد بود . اما رفتار امروز او يك نكته بسيار مهم را براي ما تداعي مي كرد و ان اين كه بازار سرمايه حتي در روز هايي كه بايد اصلاح جدي را داشته باشد چندان منفي نمي شود و اين بي شك مي تواند 3 دليل داشته باشد . 1- حس خوش بيني نسبت به اينده بيشتر شده است 2- از نظر بنيادي بازار انتظار خبرهاي خوب را دارد 3- مجامع و گزارش ها مي تواند تحريك كننده و مانع از افت قيمت باشند .
البته دلايل ديگري هم وجود دارد اما به نظر ميرسد با اين 3 دليل شرايط ريزشي بازار انچناني نيست و اگر هم اصلاح باشد اين اصلاح انقدر قوي نيست كه بتواند براي بازار چالش ايجاد كند .
در بازار امروز شاهد ادامه يافتن روند صعودي در نمادهاي سيماني بوديم تعديلات مثبت بالاي 50 درصدي در برخي از نمادهاي سيماني باعث شده تا بازار انتظار تعديل مثبت به همين ميزان را در اكثر نمادهاي اين گروه را داشته باشد سيمانيهايي كه به نظر ميرسد در موج 3 صعودي خودبازدهي خوبي را نصيب سهامداران خود نمايند . عزيزان براي قيمت بهتر است در بهترين حالت خود پي به اي 5 را به اين سود ها داده تا به قيمت احتمالي و هدف برسيم . اين شركت ها علاوه بر فروش صادراتي با نرخ 110 تا 130 هزار تومان فروش داخلي را نيز به 82 هزار تومان رساندند . كه در اطلاعيه اخير بهبهان ملموس بود .
اما هلدينگ سيماني فارس و خوزستان علي رغم عرضههاي بسيار سنگين با رشد قيمتي سطوح 200 توماني را براي رسيدن به قيمتهاي 230 تومان پشت سرگذاشت سفارسي كه اين روزها از بابت رشد سود شركتهاي زير مجموعه با شايعه تعديل مثبت 30 درصدي مواجه ميباشد. در مجموع مي توان روي سود 50 توماني و ارزش ذاتي بيش از 3400 ريالي سفارس حساب كرد .
امروز صندوق بازنشستگي كه با خبر امدن پتروشيمي جم به بازار فرابورس موتورش حسابي گرم شده است با رشد قيمتي و عرضه هاي سنگين امروز به تعادل رسيد فردا روز حساسي براي اين سهم در مواجهه با قيمتهاي 420 توماني خواهد بود قيمتهايي كه در صورت عبور از ان وصندوق 460 توماني را به ارمغان خواهد اورد . در اين سهم گفتيم كه دو خبر عرضه جم و برگشت سود فروش ايران خودرو سود وصندوق را مي تواند تا بالاي 950 ريال برساند .
اما در نماد اتيه دماوند قيمتهاي 340 توماني مانع از رشد بيشتر اين سهم شد با توجه به پتانسيل تعديل مثبتي كه از واتي انتظار داريم اين سهم توانايي رشد قيمتي تا سطوح 400 تومان را در بازه ميان مدت را دارا ميباشد . در شيران شنيدهمي شود كه سود 1000 توماني را نيز ممكن است در سهم شاهد باشيم .
در كنار واتي وبهمن هم با شايعه تعديل سنگين سود پتروشيمي اصفهان مثبت شده است .
امروز اميد هم كمي مثبت بود . ديروز گفتيم كه اين شركت احتمالاً 300 ميليارد تومان رشد سود از محل كچاد و كگل خواهد داشت . خبر مهم ديگر اين است كه زمزمه هايي در بازاردر جريان است كه اميد براي بلوك پارسان بارديگر با غدير وارد مذاكره شده است . خبر مهم ديگر نيز اين است كه اميد چند سيماني قوي نظير سكرد، هرمزگان ،خزر و ... دارد كه بازدهي خوبي را داشته اند . سهم نيز در قيمت هاي منطقي قرار گرفته از همين رو منفي هاي سهم و قيمت هاي 5200 و 5300 ريال مي تواند جالب باشد .
برخي در بازار شايعه كردند كه فولاد سود سال 91 خود را با كمي تعديل نزديك به 880 ريال اعلام خواهد كرد . گفته مي شود بخشي ازاين تعديل به تسعير ارز بازمي گردد . در اين سهم امروز 140 ميليارد تومان مجموعه فولاد فروش در بورس كالا داشته كه روز موفقي بوده است .
و در پايان به پارسان ميرسيم كه شنيده شده اميد به دنبال اين سهم است . سهم بايد در نقطه 900 پرحجم معامله شود و از ان عبور كند . خريد سهام پتروشيمي تبريز و تعديل پالايش نفت تبريز رويدادهاي مهم و جالب براي پارسان و رشد قيمت اوست .

سه شنبه 7خرداد:
امروز سه شنبه بازار با يك چرخش 360 درجه اي و يك پرواز 360 واحدي با رشد مواجه شد. در حالي كه تنها 9 روز كاري ديگر تا انتخابات باقي مانده است روند مثبت بازار نشان مي دهد كه نگراني آنچناني از اين وضعيت وجود ندارد . خيلي زود ياس و نااميدي ناشي از رد صلاحيت هاشمي در بازار به موج مثبت تبديل شده كه البته در اين موضوع صحبت هاي ديشب روحاني نيزموثر بود كه به وقتش در مورد آن صحبت خواهيم كرد .
اما در بازار امروز دو موج باعث شرايط اين چنيني در بازار شد و يك بستر در اين زمينه موثر بود . بستر رشد بازار شرايط فعلي بازار است . فصل ميوه چيني و رسيدن سود مجامع است و اين در حالي است كه قيمت ها به جاي رشد در مدت اخير سركوب شده اند و از همين رو ميل به كاهش در اين شركت ها وجود ندارد . اين بستري است كه باعث روند و ديدگاه مثبت به بازار شده است . البته اصلاح و عرضه 2 روز اخير نيز در اين شرايط بي تاثير نبوده است . اما دو عامل . عامل اول موج خبرهاي خوبي است كه با ان مواجه ايم از تعديل سود شركت ها و شرايط خاص انها تا گزارش هايي از بورس كالا و بهبود نسبي فروش كه همگي بر شرايط بنيادي شركت ها موثر بوده و خواهد بود . اما عهامل دوم را بايد سياسي دانست .بازار تقريباً به اين نتيجه رسيده بودند كه بازاردر شرايط فعلي در اوضاع خوبي نيست كه بخواهد تغيير گزينه شرايط او را بدتر كند و اين خود عاملي شده است كه بازار بيشتر به اينده اميدوار تر عمل كند .
امروز سيمان اردبيل پس از تعديل مثبت سود سال 92 خود به واسطه افزايش نرخ سيمان با رشد خيره كننده 226 درصدي بازگشايي شد كه اين رشد قيمتي عمدتا به دليل سهام شناور پايين ساربيل بود رشدي كه باعث افزايش جو مثبت در گروه سيماني شده و سيل تقاضا را ر سهام اين گروه دامن زد . در گروه سيمان 3 نكته وجود دارد اول اين كه عزيزان به سراغ شركت هاي بروند كه صادرات محور هستند چرا كه تعديل اين شركت ها قوي تر خواهد بود . بعد از اين برخي عزيزان در مورد اهداف قيمتي چند شركت سيماني كه صحبت شده بود پرسيده بودند كه به نظر ميرسد با توجه به تحولات روز هاي قبل اين گروه و تعديلات پيش رو ستران تا 5100 ، شاهرود تا 3200 و 3300 ريال ، بهبهان تا 42000 ريال ، اورميه تا 8500 ريال ،غرب تا 7300 و 7400 ريال ، هگمتان تا 5500 ريال و ايلام تا 5400 ريال رشد كند . در مورد سفارس نيز به نظر ميرسد اگر اتفاق خاصي رخ ندهد سهم ابتدا در 2300 و 2350 ريال وسپس در 2700 ريال قرار مي گيرد .
امروز نفت ايرانول كه اين روزها با شايعه اعلام سود 240 توماني به واسطه افزايش نرخ اخير محصولاتش مواجه ميباشد امروز با روند مثبت ميرود تا فردا به استقبال قيمتهاي 1200 توماني برود فردا روز مهمي براي شرانول محصوب ميشود سهمي كه اين روزها تحت حمايت تاپيكو سهامدار عمده خود قرار گرفته است.
امروزهلدينگ خليج فارس با عرضه هاي بسيار سنگيني در استانه قيمتهاي 1000 توماني مواجه شد اما اين سهم همچنان با صف خريد به روند صعودي خود ادامه داد فارسي كه فردا در صورت عبور از سد قيمتي 1000 توماني تا سطوح قيمتي 1100تومان جاي رشد را خواهد داشت و بايد كم كم به فكر قيمت هاي بالاي 1000 اين سهم باشيم . گفته مي شود فارس سود 211 توماني را براي سال 93 قصد دارد به بازار اعلام كند
امروز فخوز در بورس كالا معامله خوبي داشت كه قطعاً فردا همه ي فولاد يها را مثبت خواهد كرد . بازار بهتر است به اين سهم نگاه قوي تري داشته باشد .
در پايان وپترو نيز امروز بازهم مثبت شد كه عرضه هاي تامين اجتماعي روي سهم بالا بود . در بازار شايعه شده است كه وپترو90 ريال از محل برگشت ذخاير شركت به حساب هاي مالي با تعديل مواجه شده است . در مورد اين سهم به نظر ميرسد عرضه هاي سنگين تامين اجتماعي براي ان خطرناك باشد اما سفته بازان قهاري پشت سهم قرار گرفته اند . خريد شركت هايي نظير وپترو ،شدوص در اين قيمت ها كمي پر ريسك است اما كربن در قيمت فعلي و يا پسهند در صورت بازگشايي در محدوده منطقي مناسب است .



چهار شنبه 8 خرداد:
امروز چهار شنبه يكي از چهارشنبه هاي شيرين بازار را داشتيم نه به خاطر اين كه بازار مثبت است خير به اين دليل كه فارغ از هر نوع جنجال سياسي و با ارام تر شدن فضاي سياسي كشور مسير بورس نيز به سمت پيشرفت سوق گرفته است .
بورسي بدون توقف را شاهديم ...
البته 8 خرداد را در حالي به پايان برديم كه 8 روز كاري ديگر تا مشخص شدن سكاندار دولت بعدي مانده است . اين روز ها بال هاي بورس فارغ از دغدغه هاي سياسي با قدرت بيشتري تحرك دارند و باعث شده سرعت پرواز بازار سرمايه قوي تر شود .
امروز سيمان اصفهان هم متوقف شد كه احتمالاً بازدهي خوبي را در بازگشايي خواهد داشت . اين شركت جز معدود شركتهايي است كه يد قدرت تامين و 4 گروه ياد شده نيست و در اختيار خيريه قرار دارد .
امروز وبانك پس از تعديل مثبت سود سال 91 با رشد قيمتي 23 درصدي بازگشايي شد وبانك جز سهام پرپتانسيل سرمايه گذاريها ميباشد ارزش ان اي وي بالا و پتانسيل افزايش سرمايه 100 درصدي از محل سود انباشته در كنار تعديل مثبت در سود سال 92 و اعلام حداقل سود بالاي 100 توماني ميتواند اين سهم را تا قيمتهاي 520 توماني با رشد همراه سازد. امروز درست در آستانه بازگشايي شازند نيز تعديل زد تا احتمالاً بارديگر وبانك براي تعديل زمزمه هايي را داشته باشد . اكثر زير مجموعه هاي شركت با صف خريد مواجه اند و اين ارزش وبانك را بيشتر كرده است . نكته مهم اين است اگر به خاطر داشته باشيد بارها در سايت در مورد وبانك نوشته بوديم اما سهم حركتي نمي كرد اما ناگهان اين بازدهي انفجاري را داشت بايد در مورد برخي سهم ها كمي صبور بود تا به بازدهي مناسبي رسيد .
امروز امروز سرمايه گذاري سپه هم به واسطه پرتفوي سيماني و معدني خود كه معاملات مثبت را پيش گرفته بودند با رشد قيمتي همراه شد هدف قيمتي 180 تومان را در بازه ميان مدت براي وسپه انتظار داريم . سيمان داراب وسپه اين روز ها خوب ميتازد و در مجموع وسپه نيز از ان دسته سهم هايي است كه هر يك از شركت هاي پرتفوي او گلي كاشته و مي تواند تا بالاي 2000 نيز رشد كند.
در اين گروه اميد هم امروز بالاخره صف شد . سهمي كه هم فولادي،هم سنگ آهني و هم سيماني هاي زيادي را دارد و مي تواند حداقل تا 6400 و 6500 ريال رشد كند چرا كه ارزش ذاتي بالايي دارد .
امروز پتروشيمي كرمانشاه پس از تقسيم سود 180 توماني در مجمع خود امروز با احتساب سود مجمع بازدهي 9 درصدي را به ثبت رساند به نظر ميرسد طي روزهاي اتي بتوانيم شاهد رشد كرمانشاه تا سطوح قيمتي 900 توماني باشيم سهمي كه در انتظار افزايش قيمت فروش داخلي اوره ميباشد
اين روزها خبرهايي در خصوص افزايش معاملات مسكن و احتمال خروج بازار مسكن از ركود باعث شده تا بازار به نسبت تمادهاي ساختماني كه اكثرا پي بر اي هاي بسيار نازلي نيز داشته روي خود نشان دهد. البته از ارزش بالاي ساختماني ها نيز نمي توان گذشت .
امروز اس پ با رشد قيمتي به سمت سطوح قيمتي 360 توماني ميرود وضعيت بنيادي اين سهم ساختماني در موقعيت خوبي قرار داشته و به دليل سود بالا و نسبت پي بر اي پايين مورد توجه سهامداران فعال ساختماني ميباشد


اشتراک گذاری :
ارسال نظر