بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۶
کد خبر : ۹۷۴۳۲
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران با ثبت بازدهی 58/5 درصد در هفته‌ گذشته ركوردزني جديدي براي سرمایه‌گذاران خود به همراه داشت.

طي هفته گذشته شاخص کل با ثبت رشدی معادل 2هزار و 385واحد بار ديگر به ورای مرز 45هزار واحد بازگشته است؛ مرزی که مقاومت تاریخی بازار سرمایه به شمار می‌رود. شاخص کل روز چهارشنبه توانست با ثبت رشد 691واحدی به مرز 45هزار و 162واحد برسد؛ به‌اين ترتيب شاخص با رکورد تاریخی 45هزار و 792واحدی تنها 630واحد فاصله دارد. بيشتر کارشناسان بازار با توجه به رشد اخیر بازار و رسیدن به مرز مقاومت 45هزار واحد در انتظار افزایش عرضه‌های سهام هستند که روز چهارشنبه این امر تا حدودی محقق شد.
از دیدگاه کارشناسان، بازار  سرمایه در توازنی مثبت، میان عوامل رشد و عوامل ایجاد احتیاط در بازار قرار دارد. از این دیدگاه عوامل رشد در حال حاضر رکود در بازارهای موازی، رشد آرام ارزش دلار در برابر ریال و تورم پیوسته اقتصاد کشور است که موجب رشد اقبال به بازار سرمایه شده است. از این دیدگاه فعالان بازار سکه، طلا و ارز در سال جاری بازدهی خاصی را تجربه نکرده‌اند که همین امر انگیزه مشارکت در این بازارها را کاهش داده است. در همین حال بازار املاک نیز در رکود تورمی به سر می‌برد و قیمت‌های بالای کنونی امکان و انگیزه مشارکت اندكي را فراهم می‌سازد.
در مقابل، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه نگرانی از افزایش فشار دولتی بر شرکت‌های بورسی در قالب عوارض و مالیات‌ها نگران‌کننده‌ترین موضوع برای سرمایه‌گذاران است که تا کنون روند اجرای انتخابات ریاست‌جمهوری با خنثی‌سازی نگرانی از تغییر دولت موجب شده است، کفه مثبت بازار نمود بیشتری را داشته باشد. در همین حال آنچه در حال حاضر ماهیت رشد بازار را متفاوت از گذشته کرده به حرکت در آمدن گروه‌هايي است كه تا‌کنون در حاشیه بودند. در خلال هفته‌های جاری گروه سیمانی که برای سال‌ها  در حاشیه قرار داشت، رشد قابل ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشته و قیمت سهام این شرکت‌ها در حال انطباق‌‌یابی با تورم است. در گروه سیمانی شاخص گروه از اسفند‌ماه سال گذشته تا‌کنون یعنی نزدیک به دوماه و نيم، بازدهی 85درصدی را به نمایش گذاشته است، با این وجود همچنان ارزش بازار کل 30 شرکت بورس اوراق بهادار این گروه کمتر از 6هزار و 300میلیارد تومان یعنی 50درصد ارزش بازار پالایشگاه اصفهان یا اندکی بیش از 50درصد پتروشیمی مارون است. رشد متقارن بازار در سال گذشته و ابتدای سال جاری موجب شده است تا گروه‌های دیگر نیز از حاشیه خارج شوند که این امر ناشی از افزایش نقدینگی تازه در بازار است. در همین حال با به حرکت در‌آمدن گروه سیمانی بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز جان تازه‌ای یافته‌اند. بيشتر شرکت‌های سیمانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سهام سیمانی را در اختیار داشته‌اند که در سال‌های گذشته چاره‌ای جز اخذ ذخیره کاهش ارزش برای این سرمایه‌گذاری‌ها نداشته‌اند؛ امری که اینک با به حرکت در‌آمدن گروه سیمانی ضمن آزاد‌سازی ذخایر به دلیل فروش این سهام توانسته‌اند منابعی را برای سرمایه‌گذاری مجدد به دست آورند. بررسی شرایط برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظیر سرمایه‌گذاری ملی، بیمه و صنعت و معدن در مورد شرایط سهام سیمانی این شرکت‌ها موارد جالبی را به نمایش می‌گذارد. در سرمایه‌گذاری ملی به عنوان نمونه زیان این شرکت در ابتدای ماه گذشته از محل 100میلیون سهم سیمان سپاهان که بهای تمام شده‌ای معادل 8/45 میلیارد تومان داشت، با رشد 65درصدی بهای این سهم از 32میلیارد تومان به 25میلیارد تومان کاهش یافته است. در همین حال در نماد سيمان سپاهان، بانک مسکن نیز در هجدهم خرداد‌ماه بلوک 6/6 درصدی خود را عرضه خواهد کرد که این امر نیز نشانه‌ای از تلاش شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای واگذاری سهام خود پس از سال‌ها  انتظار است.
انتظار می‌رود ادامه رشد سهام سیمانی بتواند روزنه‌ای برای سهامداران خسته گروه سیمانی بگشاید. از سوي ديگر گروه دارویی نیز با تصویب افزایش قیمت دارو به حرکت در‌آمده‌ است؛ شاخص گروه دارویی نیز از اسفند سال گذشته تا‌کنون توانسته است 5/37 درصد رشد کند و ارزش بازار تمام شرکت‌های این گروه به 3هزار و 300میلیارد تومان رسیده است.
چرخش گروه‌های مورد اقبال و همچنین بهبود اقتصاد شرکت‌های کوچک به دلیل کاهش واردات خارجی و افزایش قیمت محصولات موجب شده است بورس تهران بتواند از مزیت تنوع خود استفاده کند. در بازار سهام همچنان گروه‌های متعددی هنوز به‌رغم پتانسیل خود رشد نکرده‌اند.
در همین حال در تحولات اقتصادی نیز با توجه به شرایط سیاسی و نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری مسائل‌ اقتصادی در حاشیه قرار گرفته است و با پایان بررسی لایحه بودجه سال 92کل کشور آرامشی نیز در این حوزه برقرار شده است.
در حوزه اقتصادی، معامله‌گران هفته گذشته ثبات نسبی را شاهد بودند که در آن بهای فلزات به دور از نوسان‌های زیاد باقی ماند. بهای مس بازار جهانی به 7هزار و 223دلار در هر تن رسید. بهای آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب یک هزار و 848دلار، 2هزار و 173دلار و یک هزار و 871دلار در هر تن رقم خورد.
در بازار فلزات به دنبال انتشار خبر رشد چشمگیر شاخص بخش مسکن و شاخص اطمینان مصرف‌کننده در آمریکا و امیدوار شدن سرمایه‌گذاران به آینده اقتصاد جهانی، بهای مس و سایر فلزات اساسی در بازارهای جهانی افزایش یافت؛ هرچند وضعیت کماکان مبهم اقتصاد چین، جلوی رشد بیشتر قیمت‌ها را گرفت.
در بازار سنگ آهن، بهای سنگ آهن اندکی کاهش یافته است و بهای فولاد نیز در بيشتر بازارها افت کرده است.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار سهام روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد ادامه رشد بازار با صدر‌‌نشینی هلدینگ خلیج فارس و همچنین رونق گروه‌های سیمانی و دارویی بودند.
در بازار سرمایه همچنان بازگشایی‌های فوق‌العاده ادامه دارد؛ پتروشیمی کرمانشاه پس از تقسیم سود، روز چهارشنبه بازدهی 10درصدی را در بازگشایی تجربه کرد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) نیز در بازگشایی جهش قیمتی 23درصدی را تجربه کرد تا در این قیمت با صف خرید هم همراه شود. گروه توسعه ملی سود سال 91شرکت اصلی را از 951ریال به یک هزار و 215ریال  و سود سال 92 را از 695ریال به 756ریال افزایش داده است.
در گروه پتروشیمی، معامله‌گران همچنان در انتظار انتشار گزارش‌های برخی از نمادهای متوقف از جمله پتروشیمی زاگرس هستند. در این گروه، تقسیم سودهای فوق‌العاده پتروشیمی کرمانشاه و خراسان نیز پتانسیلی را برای هلدینگ نفت و گاز پارسیان و دیگر سهامداران این شرکت‌ها پدید آورده است. 
دو شرکت پتروشیمی کرمانشاه و خراسان مجامع سال 91 خود را برگزار و به ترتیب 180 و 150 تومان تقسیم كردند. پارسان که سود تقسیمی کرمانشاه را 1707 ریال در نظر گرفته بود از محل سود تقسیمی 180 تومانی این شرکت مبلغ 8/6 میلیارد تومان سود کسب خواهد کرد. شرکت، تقسیم سود خراسان را نیز 826 ریال در نظر گرفته بود، اما خراسان در مجمع خود 150 تومان سود تقسیم كرد. پارسان از این اختلاف نیز 7/21 میلیارد تومان سود کسب خواهد کرد. از سوي ديگر شبریز نیز که پارسان مالکیت 7/50 درصدی آن را در اختیار دارد، سود سال 91 خود را از 1127 ریال به 1426 ریال افزایش داد. پارسان سود تقسیمی شبریز را 101 تومان (معادل 90 درصد) در نظر گرفته است که اگر همین درصد را برای مجمع امسالش در نظر بگیریم با سود جدید مبلغ 128 تومان تقسیم خواهد کرد. بنابراین «پارسان» از این محل نیز 5/26 میلیارد تومان سود کسب خواهد کرد. بنابراین «پارسان» از سه مورد بالا که اشاره شد حدود 55 میلیارد تومان سود کسب خواهد کرد که به ازای هر سهم 55 ریال بر سود هر سهم شرکت تاثیرگذار خواهد بود.
در این گروه، انتشار گزارش پتروشیمی شازند انتظار برای بازگشایی این نماد را ایجاد کرده است. این شرکت سود هر سهم سال مالی جاری خود را از 1620 ریال به 2023 ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت 25 درصدی روبه‌رو‌ شده است. شرکت علت تعدیل را عمدتا افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت وابسته به پتروشیمیران عنوان كرده است. در رابطه با سود سال جاری شرکت يادآور مي‌شود مقدار تولید محصولات شرکت با توجه به تعمیرات اساسی به مدت یک ماه پیش‌بینی شده است. برای سال جاری برای فروش‌های صادراتی و محاسبه قیمت خوراک از دلار 2500 تومانی استفاده شده است.
در گروه پتروشیمی، روز چهارشنبه نماد پتروشیمی مارون متوقف شد که انتظار می‌رود در مجمع شاهد تقسیم 5هزار ریال باشد. امروز نیز پتروشیمی خارک برای برگزاری مجمع متوقف می‌شود.
در گروه دارویی شرکت داروسازی ابوریحان در مجمع سالانه خود تقسیم سود یک هزار و 100ریالی را تصویب کرد. در این گروه، سرمایه‌گذاری البرز 500ریال و فرآورده‌های تزریقی نیز 700ریال تقسیم کرد. در گروه تصفیه نفت عدم انتشار گزارش دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان جو ابهامی را بر این گروه حاکم کرده است.
در نماد مخابرات، ريیس شورای رقابت با اعلام اینکه این شورا دستورالعمل جدیدی در رابطه با تعرفه تماس‌های تلفن ثابت تصویب نکرده است، گفت: قیمت‌های فعلی با توجه به دستورالعمل سال گذشته محاسبه خواهند شد.
جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: در جریان جلساتی که شورا سال گذشته در رابطه با تعرفه تلفن ثابت داشت مقرر شد قیمت‌ها 12 درصد افزایش یابد و با توجه به این‌که دستورالعمل شورا حکم قانونی دارد تا زمانی که قانون جدیدی در نقض آن صادر نشود، قیمت‌ها براساس همان دستورالعمل قبلی محاسبه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد:‌ تغییر در تعرفه تلفن‌های ثابت منوط به بررسی شورای رقابت خواهد بود و در صورتی که شورا تغییرات لازم را تصویب کرد به شکل یک دستورالعمل قطعی ارائه خواهد شد.
در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن 148میلیارد تومان سهام مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت که 20درصد آن را معامله 30میلیون سهم هلدینگ خلیج فارس تشکیل داد. با اين کارنامه در کل هفته شاخص توانست 58/5 درصد رشد کند و بازدهی بازار را از ابتداي امسال به 7/18 درصد برساند. در کل هفته نیز شمار خریداران با 2/10 درصد رشد به 53هزار و 988نفر رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر