بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
مستطيل شيشه اي تالار

نبض بازار رفت

خبر تحریم هشت شرکت پتروشیمی ایرانی توسط آمریکا در حالی منتشر شد که صنایع فعال بورس ابتدای صبح روندی مناسب را در معاملات سهام خود شاهد بودند، اما اندکی پس از شروع ساعات کاری، بازار در خلاف جهت گام نهاد و به تدریج نبض بازار رفت.
کد خبر : ۹۷۴۹۰
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.03.11 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 63 واحد منفی به رقم 33949 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 912 واحد کاهش عدد 83945 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 217 واحد افت به رقم 44945 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1673 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز بانک صادرات ایران با 20 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 103 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، خبر تحریم هشت شرکت پتروشیمی ایرانی توسط آمریکا در حالی منتشر شد که صنایع فعال بورس ابتدای صبح روندی مناسب را در معاملات سهام خود شاهد بودند، اما اندکی پس از شروع ساعات کاری، بازار در خلاف جهت گام نهاد و به تدریج نبض بازار رفت.

به اعتقاد اهالی تالار این خبر تنها از جنبه روانی به بازار اعمال فشار کرد و به نظر نمی رسد اتفاق منفی قابل توجهی در این گروه رخ دهد؛ چراکه صنعت مذکور پیش از این نیز با موانع صادراتی مواجه بودند. اما عملکرد دو سال گذشته آنها نشان می دهد که شرکت های این گروه در این مقاطع زمانی همواره راهکارهایی را برای فرار از این مشکلات یافته اند.

از این رو به نظر می رسد سهامداران نسبت به این خبر واکنش شدیدی را از خود نشان دادند و با توجه به مشخص نبودن ابعاد تحریم های جدید در نظر گرفته شده، نمی توان تجزیه و تحلیل دقیقی نسبت به آثار آنها ارایه کرد.

نکته دیگر این است که آثار چنین موضوعی به یکباره خود را نشان نمی دهد و به گذشت زمان نیاز دارد. افزون بر اینکه به طور قطع در چنین شرایطی مراودات به تدریج و پیش از اجرای تحریم ها کم می شود.

همچنین باید توجه داشت که فروش عمده این شرکت ها داخلی بوده و بیشتر تأمین کننده مواد اولیه واحدهای پتروشیمی هستند. از این رو صادرات قابل توجهی ندارند.

بنابراین به اعتقاد برخی تحلیلگران به نظر می رسد تحریم صادرات این مجتمع ها چندان برای آنها مشکل ساز نیست. چراکه پیش بینی ها حکایت از آن دارد که در سال جاری میلادی تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری در بازار جهانی با رشد 5 تا 6 درصدی تقاضا همراه شود که با توجه به تثبیت ظرفیت‌های تولید احتمال افزایش قیمت محصولات پتروشیمیایی وجود دارد. از سوی دیگر از سال گذشته با افزایش قیمت ارز، برخی از شرکت های پتروشیمی اقدام گسترده به صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای جهانی کرده اند که این موضوع افزایش قیمت و گرانی مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی در بازارهای داخلی را به همراه داشته است.

با این وجود در صورت اعمال محدودیت به طور قطع برخی از صنایع داخلی ایران همچون نساجی، غذایی، بهداشتی، بسته بندی، لوله و اتصالات، رنگ، رزین، انواع چسب و حلال‌های شیمیایی، لاستیک، پلاستیک و بطری می‌توانند از فرصت تحریم برای توسعه صنایع تکمیلی استفاده کنند.

بدین ترتیب با جو منفی حاکم شده بر بازار به ویژه صنعت پتروشیمی، حتی "فارس" نیز که طی روزهای گذشته با نزدیک شدن به زمان عرضه بلوکی سهام خود صف های سنگین خریداران را شاهد بود، امروز در واکنش به خبر تحریم های جدید 6 زیرمجموعه خود یعنی شرکت های پتروشیمی بندرامام، بوعلی سینا، مبین، نوری پارس و شهید تندگویان با افزایش عرضه سهام مواجه شد و پس از معامله نزدیک به 26 میلیون سهمی، صف حدود 15.5 میلیونی فروشندگان را به نظاره نشست.

سایر نمادهای پتروشیمی نیز در حالی شاهد کاهش اقبال سرمایه گذاران و افزایش عرضه سهام خود بودند که در میان آنها "شاراک" و "شیران" در پایان معاملات موفق شدند روند بهتری را در پیش گیرند، بطوریکه صنایع شیمیایی ایران توانست تا تشکیل صف های خرید نیز پیش رود.

"شاراک" نیز پس از برگزاری مجمع سهامداران و تقسیم سود نقدی همراه با تعدیل مثبت 25 درصدی سود برآوردی سال 92 خود، به تابلوی معاملات برگشت و در بالاترین سطح حدود هفت درصد رشد قیمت داشت.

امروز گروه پالایشگاهی نیز همانند سایر گروه ها و جو حاکم بر بازار چندان پرقدرت ظاهر نشدند و بازار همچنان در حالت انتظار برای بازگشت دو نماد "شاوان" و "شبندر" و انتشار اطلاعات جدید پیرامون آنها است. اما مشخص نیست چرا نمادهای این گروه همیشه به صورت طولانی مدت بسته می شوند. در حالی که بهتر به نظر می رسد که ناظر بازار هرچه سریع تر اقدام به انتشار اطلاعات و بازگشایی نماد آنها کند و تصمیم گیری را به عهده سرمایه گذاران بگذارد. چراکه حجم نقدینگی درگیر سهامداران در سهام پالایشی بالا است و این وضعیت می توان منجر به ضرر این گروه از سرمایه گذاران شود.

بانکی ها اما روند متعادل و رو به بالای خود را امروز نیز پیگیر بودند و برخی از نمادهای آنها همچون "ونوین" به خاطر برنامه افزایش سرمایه در دست اقدام خود با اقبال بیشتری همراه شدند. اهالی تالار در خصوص گروه بانکی معتقدند به دلیل دارایی های ارزنده این گروه و نیز نسبت پایین P/E سهام آنها، هرچه به زمان برگزاری مجامع بانک ها نزدیک تر شویم، روند قیمتی این سهام قوی تر خواهد شد.

طی روز جاری گروه دارویی نیز در شرایطی وارد روند اصلاح قیمتی سهام خود شد که به نظر می رسد این اصلاح قیمت ها چندان دوام نداشته باشد.

هرچند معاملات امروز دو نماد "دجابر" و "دابور" با اعلام تعدیل مثبت سودآوری سهام خود رشد قابل توجه حدود 28 و 30 درصد را تجربه کردند.

امروز همچنین هلدینگ ها همچون "وبانک" و "وامید" بسیار قوی ظاهر شدند که دلیل این قدرت را در روند معاملات سهام سرمایه گذاری گروه توسعه ملی پرتفوی بورسی آن می توان عنوان کرد. چراکه در اختیار داشتن سهام دارویی ها، سیمانی ها همچون "سیدکو" که به احتمال زیاد امسال وارد بازار شده و ارزش قابل توجهی دارد، سهام "وبانک" را با اقبال بالایی همراه کرده است.

افزون بر آن "وبانک" در حالی سهام گروه صنایع غذایی بهشهر را دارد که پرتفوی "وبشهر" نیز سهام بانک اقتصاد نوین و نیز شرکت های غذایی را شامل می شود و این هلدینگ گروه غذایی نیز به تنهایی پتانسیل زیادی برای رشد طی سال جاری دارد.

وجود سهام "شاراک" در پرتفوی "وبانک" نیز با توجه به قابلیت های قابل ملاحظه ای که دارا می باشد، توجه سرمایه گذاران را به سهام این هلدینگ برانگیخته است.از این رو اهالی تالار معتقدند فاصله زیاد ارزش ذاتی سهام "وبانک" این سهم را طی سال 92 جزو شگفتی سازان بورس خواهد کرد.

امروز در گروه روی نیز با توجه به تثبیت قیمت فلز روی در محدوده 1900 دلار، روند متعادل مناسبی در قیمت سهام آنها حاکم شد و به نظر می رسد شرکت های این گروه همراه با مابقی معدنی ها منتظر روند صعودی دلار هستند تا حرکت پرقدرت خود را ادامه دهند.

در مجموع بازار سهام با روندی نزولی معاملات روزانه خود را پایان داد و بورس زیر سیطره تحریم های جدید اعلام شده از سوی آمریکا قدرتی برای صعود در اختیار نداشت.

در پایان این گزارش می افزاید، هم اکنون بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا روندی مثبت را پیگیر بوده و پیش بینی تحلیل گران از قیمت سکه تحویل مرداد ماه 92 به یک میلیون و 386 هزار تومان افزایش یافته است.

در همین زمان هر سکه نقدی به بهای یک میلیون و 327 هزار تومان معامله می شود و بهای هر دلار آمریکا به 3650 رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر