بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
مستطيل شيشه اي تالار

بورس خود را بازیافت

پس از اعلام برنامه جدید آمریکا برای تحریم هشت شرکت پتروشیمی ایرانی و افت قیمت سهام در بورس، دوباره بازار تلاش کرد بی تأثیری این تحریم ها بر وضعیت شرکت ها و نیز روند معاملاتی بازار سرمایه را نشان دهد.
کد خبر : ۹۷۵۸۵
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.03.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 275 واحد رشد به رقم 34224 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 331 واحد افزایش عدد 84276 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 302 واحد صعود به رقم 45247 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1341 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پتروشیمی پردیس با 61 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 59 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، پس از اعلام برنامه جدید آمریکا برای تحریم هشت شرکت پتروشیمی ایرانی و افت قیمت سهام در بورس، دوباره بازار تلاش کرد بی تأثیری این تحریم ها بر وضعیت شرکت ها و نیز روند معاملاتی بازار سرمایه را نشان دهد. بطوریکه بورس دوباره طی معاملات روز جاری توانست روند قبلی خود را بازیافته و با روند صعودی معاملات امروز دیگر بار به این قبیل برنامه ها دهن کجی کند.

بدین ترتیب برخلاف دیروز دیگر صف های سنگین فروش سهام به چشم نمی خورد و حتی "شاراک" در گروه پتروشیمی با وجود آنکه نام آن در لیست هشت شرکت تحریم شده قرار داشت، امروز با تقاضای بالایی برای خرید سهام خود رو به شد و سهام آن در سقف قیمتی مورد معامله قرار گرفت.

سایر نمادهای پتروشیمی نیز همانند دیروز با فشار عرضه سهام مواجه نبودند و معاملات مثبت و متعادلی را نظاره کردند.

در این گروه "فارس" نیز اگرچه با افت حدود یک درصدی قیمت سهام خود مواجه بود، اما به تدریج از فشار فروش در این نماد کاسته شد، بطوریکه با داد و ستد بیش از 21 میلیون سهام هلدینگ خلیج فارس، معاملات آن به تعادل هرچه بیشتر دست یافت.

در همین روز نماد "شپدیس" نیز پس از تصویب افزایش سرمایه از محل سود انباشته و صرف سهام مورد بازگشایی قرار گرفت که براساس گزارش عملکرد واقعی دوره سه ماهه اول سال مالی جاری، این شرکت با پوشش 22 درصدی سود سهام همراه شده و همزمان با آن تعدیل مثبت حدود 8 درصدی عایدی هر سهم خود را نیز اعلام کرده است. اما براساس این اطلاعات افزون برآنکه قیمت گاز مصرفی "شپدیس" بدون تغییر بوده، نرخ فروش کود اوره داخلی این مجموعه نیز ثابت اعلام شده است. بطوریکه به نظر می رسد اگر بهای گاز مصرفی این مجتمع رشد کند، با افزایش نرخ فروش محصولات، تغییری در سود آن اعمال نخواهد شد.

"شیران" نیز امروز در همین گروه با قدرت بالایی معاملات سهام خود را پیگیری کرد و صف های خریداران لحظاتی پس از شروع ساعات کاری روز جاری در این نماد تشکیل شد.

اما فعالان بازار و سرمایه گذاران همچنان منتظر بازگشت دو نماد پتروشیمی اصفهان و زاگرس هستند.

گروه خودرویی نیز در حالی حجم معاملاتی مناسبی را برخلاف روزها و هفته های قبلی شاهد بودند که همزمان با آن رشد قیمت ها تا دامنه نوسان مثبت حداکثری برای آنها اتفاق افتاد.

اما نکته ای که اهالی تالار در خصوص خودروسازان مطرح می کنند، این است که این گروه به دلیل مشکلات موجود با شورای رقابت بر سر تعیین قیمت محصولاتشان نمی توانند تحولاتی اساسی را شاهد باشند. از این رو به نظر می رسد این نوسان مثبت قیمت سهام صنعت خودرو مقطعی و کوتاه مدت باشد، مگر آنکه ورق به نفع این گروه برگردد.

سیمانی ها نیز به مرور نظاره گر سنگین تر شدن عرضه در اکثر نمادهای فعال خود هستند و به نظر می رسد طی چند روز آینده تعادل در معاملات سهام مابقی نمادهای سیمانی برقرار شود؛ اگرچه معلوم نیست بسیاری از شرکت های این گروه که قابلیت تعدیل مثبت بیش از 50 درصدی سود هر سهم خود را دارند، چرا هنوز گزارش جدیدی به بازار اعلام نکرده اند.

 به اعتقاد اهالی تالار این برخورد سلیقه ای در ارایه گزارش ها توسط شرکت ها و عدم واکنش بورس در مقابل آنها برای شفاف سازی و ارایه به موقع اطلاعات، می تواند در بلندمدت تأثیر خود را بر بازار سرمایه اعمال کند.

در این شرایط با توجه به سخنان رییس انجمن صنفی صنعت سیمان مبنی بر اینکه ارزش جایگزینی یک کارخانه به ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان حدود 400 میلیارد تومان بوده و می بایست فاصله زیاد قیمت های فروش داخلی محصولات این صنعت با بازارهای منطقه طی یک یا دو سال آتی پر شود. از این رو در بازه زمانی بلندمدت پتانسیل رشد سودآوری و قیمت سهام این گروه متصور است.

بانکی ها نیز همچنان در تلاش برای رشد قیمت سهام خود هستند و این روند با معاملات پرحجم سهام آنها همراه گردیده است. بطوریکه به نظر می رسد این گروه به لحاظ تکنیکالی خود را برای شروع حرکت جدیدی آماده می کنند و انتشار یک خبر فاندامنتالی پیرامون آنها می تواند به عنوان ماشه آغاز روند پرقدرت این گروه عمل کند.

بدین ترتیب امروز در تالار شیشه ای حدود 19 میلیون سهم بانک صادرات خرید و فروش شد و بانک اقتصاد نوین نیز پس از معامله نزدیک به هفت میلیون سهمی، برای تصمیم گیری پیرامون افزایش سرمایه متوقف گردید.

معاملات 32 میلیون سهم بانک انصار نیز در نماد "وانصار" رقم خورد و سهام بانک کارآفرین در حالی نزدیک به 17 میلیون مورد داد و ستد قرار گرفت که معاملات دو طرفه نیز طی روز جاری در نماد "وکار" انجام شد.

در میان نمادهای گروه خدمات رایانه نیز تمامی نمادها به جز "رانفور" از انتهای هفته گذشته با تداوم صف های خرید همراه شده اند و در میان آنها "مداران" به عنوان لیدر گروه حرکت مثبتی را شروع کرده و امروز نیز پرتقاضا ظاهر شد.

در مجموع بورس معاملات خود را با برگشت شاخص به مدار 45 هزار واحدی به پایان رسانید. هرچند پیش بینی می شود به دلیل تعطیلات آخر هفته به مناسبت رحلت امام خمینی (ره)، فردا نیز اتفاق چندان با اهمیتی در بازار رخ ندهد و معاملات در روال عادی پیگیری شود.

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات قراردادهای سکه آتی امروز روندی متعادل و البته نزولی را پیگیر بوده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل مرداد ماه به یک میلیون و 374 هزار تومان رسیده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای یک میلیون و 320 تومان خرید و فروش می شود و هر دلار آمریکا در محدوده قیمتی 3640 تومان در نوسان است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر