بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۰
کد خبر : ۹۷۶۳۴
بررسي آماري در بورس تهران گوياي آن است كه میانگین نسبت قیمت به درآمد (P/E)، بازار سهام در پايان اردیبهشت به 6/5 مرتبه رسید. 
به اين ترتيب P/E بورس تهران در مقايسه با زمان مشابه سال قبل معادل 8/10 درصد كاهش يافته است. همچنين P/E بازار باوجود افزايش 9/5 درصدي در مقايسه با ابتداي امسال در مقايسه با پايان فروردين‌ ماه معادل 8/0 درصد كاهش داشته است.
اين در حالي است كه در پايان ارديبهشت‌ماه سال گذشته اين نسبت معادل 35/6 مرتبه بود؛ بررسی متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) صنایع بورسی نشان می‌دهد از بین 35 صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، 8 صنعت متوسط قیمت به درآمدی کمتر از 5 مرتبه دارند، در حالی که این نسبت برای چهار صنعت، بیش از 10 مرتبه است و ساير صنایع دارای P/E بین 5 تا 10 هستند.
از میان صنایعی که نسبت قیمت به عایدی بالای 10 مرتبه دارند، نسبت P/E صنعت دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش معادل 44/168 مرتبه و صنعت ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی معادل 60/536 مرتبه است.
در بورس اوراق بهادار کشورمان صنعت منسوجات میانگین P/E معادل 79/3 مرتبه دارد که پایین ترین میزان P/E در میان 35 صنعت بورسی به شمار می‌رود. 
این در حالی است که پس از منسوجات، بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 14/4 مرتبه، مخابرات با 19/4 مرتبه، سایر واسطه‌گری‌های مالی با 40/4 مرتبه و شرکت‌های چند‌رشته‌ای صنعتی با 41/4 مرتبه کمترین نسبت‌های P/E را در میان سایر صنایع بورسی دارند. در عین حال، محصولات چوبی با 10/13 مرتبه، حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات با 92/11 مرتبه، قندوشکر با 09/9 مرتبه  و ساخت محصولات فلزی با 18/8 مرتبه به ترتیب دارای بیشترین نسبت P/E  در بورس اوراق بهادار هستند.
كاهش ارزش دلاري بورس تهران 
افزون بر اين در حالي ارزش بازار بورس تهران در پايان ارديبهشت ماه حدود 210 هزار ميليارد تومان بود كه در مقايسه با ابتداي ارديبهشت ماه 22 درصد افزايش داشت و نسبت به ابتداي سال نيز 54 درصد افزايش نشان مي‌دهد. با اين حال ارزش بازار بورس تهران با توجه به نوسانات نرخ ارز به لحاظ دلاري در همان اندازه‌هاي سال‌هاي 87 است كه ارزش بازار بورس تهران معادل 60 ميليارد دلار بود.
اين در حالي است كه بيشترين ارزش بازار بورس تهران در حال حاضر به ترتيب در اختيار گروه‌هاي محصولات شيميايي، فلزات اساسي، فرآورده‌هاي نفتي، بانك‌ها و استخراج كانه‌هاي فلزي است؛ به اين ترتيب مخابرات كه زماني بيشترين ارزش بازار بورس تهران را به خود اختصاص داده بود، در حال حاضر ارزش بازاري معادل 90 هزار ميليارد ريال دارد. بنابراين اطلاعات، ارزش بازار محصولات شيميايي با رسيدن به رقم 485 هزار و 617 ميليارد ريال در مقايسه با ابتداي امسال معادل 115 درصد افزايش را تجربه كرد و گروه‌هاي استخراج زغال‌سنگ، سيمان، منسوجات، محصولات كاغذي و لاستيك و پلاستيك نيز در رتبه‌هاي بعدي، بيشترين رشد افزايش ارزش بازار را از ابتداي امسال تاكنون تجربه كردند.
50 درصد ارزش بازار
در اختيار 10 شركت 
با اين حال همچنان 50 درصد ارزش بازار بورس تهران در اختيار 10 شركت است. شركت‌هايي كه در گروه‌هاي شيميايي، فرآورده‌هاي نفتي، فلزات اساسي و مخابرات فعاليت دارند و وزن اصلي را در معاملات بازار به خود اختصاص داده‌اند.
هلدينگ خليج فارس با ارزش بازاري معادل 22 هزار و 364 ميليارد تومان، سهم 6/10 درصدي دارد، فولاد مباركه با اختلاف زياد ارزش بازاري معادل 11 هزار و 68 ميليارد تومان داشته و سهم 2/5 درصدي را از ارزش بازار سرمايه در اختيار دارد. با چرخش بازار به سمت گروه پالايشگاهي، در حال حاضر «شپنا» و «شبندر» با اختصاص 5 و 8/4 درصد از ارزش بازار بورس تهران در رتبه‌هاي سوم و چهارم قرار دارند. گل‌گهر و ملي مس در رقابتي تنگاتنگ هر كدام سهم 7/4 درصدي را در ارزش بازار بورس تهران داشته و رتبه‌هاي پنجم و ششم را در اختيار دارند. اما مخابرات كه زماني عنوان بزرگ‌‌ترين شركت بورس را در اختيار داشت، اين روزها با ارزش بازاري معادل 9 هزار و 88 ميليارد تومان و سهم 3/4 درصدي رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. همچنين پارسان، چادرملو و غدير نيز به ترتيب 9/3، 3/3 و 2/3 درصد از ارزش بازار بورس تهران را كسب كردند.
ميانگين پيش‌بيني سود
هر سهم 711 ريال 
در همين حال، پیش‌بینی سود 13  صنعت بورسی در پایان اردیبهشت‌ماه 92 نسبت به پايان فروردين‌ماه افزايش و پیش‌بینی سود 4 صنعت بورسی کاهش یافتند.
فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با 12 هزار و 547 میلیارد ریال، محصولات شیمیایی با یک هزار و 483 میلیارد ریال و شرکت‌های چندرشته‌ای با 915 میلیارد ریال بیشترین رشد پیش‌بینی سود را در ارديبهشت‌ماه شاهد بودند.
براساس این گزارش، محصولات شیمیایی با 29 شرکت و پیش‌بینی سود 75 هزار و 521 میلیارد ریال همچنان در صدر فهرست بیشترین پیش‌بینی سود صنایع بورسی قرار دارند.
فلزات اساسی با 56 هزار و 312 هزار میلیارد ریال، بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 53 هزار و 853 میلیارد ریال، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با 38 هزار و 294 میلیارد ریال،  شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 36 هزار و 986 میلیارد ریال، استخراج کانه‌های فلزی با 29 هزار و 315 میلیارد ریال و مخابرات با 21 هزار و 331 میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده و در رتبه‌های دوم تا ششم  قرار مي‌گیرند.
در همين حال اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، متوسط پیش‌بینی سود صنایع بورسی در پایان اردیبهشت ماه جاری را مبلغ 711 ریال براي هر سهم اعلام کرده است. براساس این گزارش، گروه وسایل اندازه‌گیری، پزشکی و اپتیکی با پیش‌بینی سود هر سهم 2113 ریال، خدمات فنی و مهندسی با 1786 ریال پيش‌بيني سود هر سهم، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با 1773 ریال سود هر سهم و محصولات شیمیایی با 1560 ریال سود هر سهم در صدر بیشترین پیش‌بینی سود صنایع بورسی قرار دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر