بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۲
کد خبر : ۹۷۶۳۵
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از افت یک روزه قیمت‌ها در روز شنبه به مسیر رشد بازگشت و توانست با ثبت 302واحد افزايش بار ديگر مرز 45هزار واحد را باز پس بگیرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات مهم شاهد بازگشت تقاضا به بازار پس از افت قیمت‌ها در روز شنبه بودند. به اعتقاد کارشناسان حضور قابل ملاحظه نقدینگی در بازار و جمع آوری صف‌های فروش در روز شنبه موجب شد تا بازار بتواند دوباره در مسیر رشد قرار گیرد.
در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد تغيير زمان بررسی ایرادات لایحه بودجه اعاده شده از شورای نگهبان بودند. جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد زمان برگشت لایحه بودجه سال 1392 از شورای نگهبان گفت: بنا بود اگر تا دوشنبه این هفته شورای نگهبان لایحه را برگشت داد، مجلس تشکیل جلسه دهد، اما هیات ريیسه جلسه دوشنبه را منتفی کرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: بر این اساس، اگر شورای نگهبان تا شنبه نظر خود را درباره بودجه اعلام کند، عصر شنبه جلسه کمیسیون تلفیق برای بررسی ایرادات بودجه برگزار می‌شود و صبح یکشنبه بررسی بودجه در صحن علنی آغاز خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان به هدفمندی یارانه‌ها ایراد خواهد گرفت؟ گفت: هدفمندی ایرادی ندارد و دو نگاه مختلف به این موضوع وجود دارد و با توجه به اینکه از اختیارات مجلس است، شورای نگهبان به آن ورود پیدا نمی‌کند.
در بازار دیروز در گروه پتروشیمی بحث در مورد تبعات تحریم اخیر ایالات متحده در مورد 8 شرکتی که نقش اساسی در خودکفایی بنزینی کشور داشتند، ادامه داشت. در حالی که این 8 شرکت احتمالا به سادگی محدودیت‌های تحریمی را دور خواهند زد.
در اين گروه، نماد پتروشیمی پردیس پس از برگزاری مجمع افزایش سرمایه بازگشایی شد. شرکت پتروشیمی پردیس با سرمایه‌ای معادل 300 میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به آذر 92 براساس عملکرد واقعی دوره 3 ماهه مبلغ 3773 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی 22 درصد از آن را محقق كرده است.
این در حالی است که «شپدیس» پیش از این با سرمایه 100 میلیارد تومان به ازای هر سهم مبلغ 10498 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده بود که با در نظر گرفتن افزایش سرمایه حدود 8 درصد تعدیل مثبت داشته است.
این شرکت در پیش‌بینی سال مالی 92 نرخ فروش اوره بر مبناي هر تن را390 دلار و نرخ فروش هر تن آمونياک را 410 دلار منظور نموده و نرخ تسعير هر دلار 2500 تومان با توجه به نرخ متوسط اتاق مبادلات ارزي محاسبه شده است.
در گروه پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس دیروز در شرایطی رو به تعادل گذاشت که با توجه به شرایط قیمتی عرضه بلوک 17درصد این شرکت مبنی بر قیمت روز پیش از معامله به علاوه 30درصد به شرطی که از 13هزار ریال کمتر نباشد، موجب ایجاد مقاومت قیمتی در مرز ده هزار ریال برای این شرکت شده است.در همین حال با انتشار اطلاعیه سازمان خصوصی سازی مبنی براینکه خریداران بلوک 17درصدی بايد حصه نقدی این معامله معادل 15هزار میلیارد ریال را به صورت نقدی پرداخت کرده و مابقی آن را به حساب تهاتر بدهی (در صورت وجود طلب از دولت)قرار دهند نیز از شمار خریداران این بلوک کاسته است. برخی اطلاعات اولیه از حضور کنسرسیومی از شرکت‌های بورسی برای رقابت بر سر این بلوک خبر می‌دهد.
در شروع معاملات روز گذشته نماد دو شرکت هلدینگی امید و توسعه صنایع بهشهر متوقف شد. شرکت توسعه صنایع بهشهر با هدف اعلام تعدیل سود ناشی از تعدیل شرکت‌های زیر‌مجموعه از جمله شرکت‌های تولید‌کننده شوینده متوقف شده است. در همین حال شرکت سرمایه‌گذاری امید با هزار میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی منتهی به 30 دی 92 براساس عملکرد واقعی 3 ماهه مبلغ 1373 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی 2 درصد از آن را محقق نموده است.
این شرکت که در پیش‌بینی قبلی به ازای هر سهم مبلغ 1133 ریال سود خالص در نظر گرفته بود، در گزارش اخیر تعدیل مثبت 21 درصدی را به اطلاع سهامداران خود رسانده است.
«وامید» که پرتفویی مملو از سهام سیمانی و معدنی دارد قرار است 80 درصداز سود خالص هر سهم را بین سهامداران سال 92 تقسیم کند.
در گروه فلزی دیروز معاملات مثبت فولادسازان ادامه داشت؛ کاهش واردات و همچنین رونق‌ فعالیت‌های ساختمانی موجب شده است تا بهای فولاد رو به رشد باشد.
دیروز  فولاد خراسان سبد میلگرد خود را در بورس کالا عرضه کرد که برای 30360 تن آن تقاضای 113300 تنی شکل گرفت و قیمت پایه 1785 تومانی تا 1918 تومان رشد 
داشت. 
اما دیروز نماد ملي مس در حالي براي برگزاري مجامع سالانه و فوق‌العاده متوقف شد كه محصولات ملی مس نیز در بورس کالا عرضه شدند. 1000 تن مس مفتول شرکت با نرخ پایه 20034 تومان عرضه شد که افزایش تقاضا تا 5140 تن باعث شد نرخ میانگین فروش تا 21997 تومان نیز برسد. قیمت قبلی معامله مس مفتول شرکت 20288 تومان بوده است.
در گروه سیمانی دیروز، جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام سیمان داراب با تصمیم گیری برای تقسیم 500ریال متوقف شد.
در این گروه، شرکت سیمان اصفهان در آخرین گزارش خود برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 مبلغ 2858 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که نسبت به سال مالی قبل از 15 درصد افزایش داشته است.
«سصفها» که پیش از این برای هر سهم در سال 92 مبلغ 2168 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده بود علت تعدیل مثبت 32 درصدی را عمدتا افزایش نرخ فروش محصولات طبق مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرده است.
در گروه غذایی، مهرام در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که تغییرات قیمت سهم در حال حاضر با اطلاعات تعدیل سود اخیر شرکت متناسب نيست. به همین دلیل روند افزایش قیمت سهام شرکت از حالت منطقی خارج شده و این موضوع شاید باعث وارد آمدن خسارات احتمالی به بخشی از سهامداران با خریداران سهام این شرکت گردد. همچنین شرکت اعلام کرده است که هیچ گونه اطلاعات افشا نشده یا پنهانی در این سهم وجود ندارد.
مهرام در 12 ماهه واقعی سال 91 مبلغ 476 ریال محقق کرده و تعدیل نرخ فروش محصولات شرکت و افزایش نسبی آن منجر به تعدیل 31 درصدی سود سال 91 شرکت شده است. اما شرکت برای سال 92 نیز قبلا 390 ریال پیش‌بینی کرده بود که آن را به 408 ریال افزایش داده است.
قيمت سهام از تاریخ 7 اردیبهشت‌ماه سال جاری بیش از 138 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است، اما با اين شفاف‌سازي، ديروز اين نماد با صف فروش مواجه شد.
در مجموع بازار دیروز بازار مثبت بود که در آن شاخص 302واحد رشد کرد و به 45هزار و 247واحد رسید. ارزش معاملات نیز به 134میلیارد تومان رسید که 15درصد آنرا معامله 21میلیون سهم خلیج فارس تشکیل داد. از 229نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 71 نماد با کاهش قیمت و 152نماد با رشد ارزش همراه شدند. سایر نمادها نیز بدون تغییر قیمت بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر