بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر : ۹۷۶۴۱
مدت‌هاست که همه منتظرند ببینند سهام عدالت با چه مکانیزمی و چه زمانی از مزیت نقدشوندگی برای صاحبانش برخوردار می‌شود.
این وعده‌ای است که از مدت‌ها پیش داده شده است، اما در تمام این ماه‌ها و سال‌ها ظاهرا زیرساخت لازم برای تحقق آن فراهم نبود، ازجمله این که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید ابتدا در بازار سرمایه پذیرفته می‌شدند تا راه برای خرید و فروش سهام عدالت باز شود، اما هنوز خبری از فراهم شدن مقدمات اولیه نشده است؛ با این همه در تازه‌ترین جلسه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴، چارچوب و جهت‌گیری‌های آغاز معاملات سهام عدالت در بورس تصویب شد. به این ترتیب، آن‌گونه که در این مصوبه درج شده باید این مقدمات و چارچوب‌ها تا شهریور یعنی زمانی که سهام عدالت مجوز حضور در بازار سرمایه را می‌گیرد، مهیا شود.
دیروز هم رحیم احمدوند، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تایید این خبر، گفت: پس از تهیه دستورالعمل مذکور، اقدام‌های لازم برای انجام معاملات سهام عدالت انجام می‌شود. وی افزود: براساس مصوبات شورای اصل۴۴، مقرر شد وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط مدل مناسب و دستورالعمل اجرایی ورود بخشی از سهام عدالت را که اقساط آن پرداخت شده، آماده کرده و مقدمات معاملات آن را فراهم کند.
احمدوند اظهار کرد: بر همین اساس تا دو ماه آینده، علاوه بر دستور‌العمل، مدل معاملات نیز مشخص خواهد شد. 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: حفظ حقوق سهامداران سهام عدالت، حفظ ثبات بازار سرمایه، نظارت بر عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و افزایش کارآیی و کارآمدی پرتفوی سهام عدالت، از محورهای دستورالعمل آزادسازی معاملات سهام عدالت است. وی با بیان این‌که قرار است این مدل و چارچوب هرچه سریع‌تر تهیه شود، اظهار کرد: براساس این اقدام‌ها بخشی از سهام عدالت که اقساط آن پرداخت شده می‌تواند در بازار سرمایه معامله شود. 
 چند قدم راه مانده
در همین رابطه، محمودرضا خواجه‌نصیری مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس، به اقتصادپرس گفت: سازمان بورس چند قدم تا رسیدن به این نقطه فاصله دارد. در قدم نخست باید شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس یا فرابورس پذیرش شوند که کار سختی نیست، چراکه این شرکت‌ها از پرتفوی شفافی برخوردارند. بر همین اساس، اگر به سرعت از لحاظ ترکیب سهامداری و سرمایه تکمیل شوند، قابلیت پذیرش در بورس یا فرابورس را خواهند داشت.
وی افزود: قدم دوم که البته نسبت به قدم اول سخت‌تر است، شناسایی مشخصات کامل دارندگان برگه‌های سهام عدالت است که با توجه به وسعت جمعیت سهامدار عدالت، کاری سخت و زمانبر است. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس درخصوص آمادگی‌های و زیرساخت‌های لازم، گفت: در هر صورت برای فراهم کردن امکان معامله این افراد، نیاز به یک راهکار فنی است. در این خصوص هم چند طرح در سازمان بورس در حال بررسی است.
وی افزود: اجرای این طرح با توجه به این‌که این سهام در اختیار مردم است و دارایی آنهاست، کاری مهم و پروژه‌ای ملی است. مردم به واسطه سهام عدالت در این طرح سهامدار خواهند شد و این مسئله فرصتی نیز برای رونق بازار سرمایه خواهد بود. هرچند آزادسازی سهام عدالت پروژه بزرگی است، اما سازمان بورس در تلاش است تا آن‌ را اجرایی کند. 
خواجه‌نصیری افزود: درخصوص زمان اجرای آن نیز همه تلاشمان را خواهیم کرد تا این طرح در همان زمان اعلام شده، اجرایی شود. اما فعلا به طور قطع نمی‌توان در این خصوص که آیا حتما در شهریور امکان معامله سهام عدالت در بورس فراهم می‌شود، حرفی زد. البته اجرای این طرح هم برای جامعه و هم برای سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه بسیار خوب است و شاید این محدودیت زمانی باعث شود مسئولان با جدیت و سرعت بیشتری موانع را برای اجرای این طرح برطرف کنند.
 شناسایی سهام آزاد نشده
وی درباره شناسایی بخشی از سهام که آزاد نشده، اظهار کرد: سهامی که آزاد نشده مثل سهام وثیقه است و امکان معامله ندارد. در حال‌حاضر، در بورس سهام وثیقه داریم، در این شرایط دیگر حقوق سهامدار پابرجاست، اما امکان معامله بخش وثیقه سهام وجود ندارد.خواجه‌نصیری گفت: این طرح یک پروژه ملی و بزرگ است و برای اجرای آن همه مسئولان ذی‌ربط باید همکاری کنند و هر نهاد مسئولی وظیفه خود را به سرعت انجام دهد تا این طرح اجرایی شود. 
 وی اظهار کرد: بخشی از این وظایف در سازمان بورس تقسیم شده و بخشی نیز مربوط به سازمان خصوصی‌سازی است. بخش شناسایی و جداسازی سهام وثیقه از سهام آزاد شده نیز برعهده سازمان خصوصی‌سازی است که باید به بورس اعلام کند. علاوه بر این، خصوصی‌سازی باید در قدم نخست اطلاعات کامل سهامداران عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در اختیار سازمان بورس قرار دهد.
خواجه‌نصیری افزود: در قدم بعدی، بورس باید براساس اطلاعات ارسالی سازمان خصوصی‌سازی، شرایط فنی معاملات را ایجاد تا میزان سهام آزاد شده، قابلیت معامله در بورس را داشته باشد.
 شفاف‌سازی سهام عدالت
اما گذشته از این‌که سهام عدالت چه زمان این امکان را پیدا می‌کند که دست به دست شود، باید به این پرسش هم پاسخ داد که اصولا به‌وجود آمدن این امکان چه تبعاتی برای بازار سرمایه خواهد داشت؟
در این خصوص، عباس حقانی‌نسب کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش‌صنعت، اظهارکرد: از آنجا که فروش چه بخشی از سهام عدالت مشخص نشده، بنابراین اظهارنظر درباره اثرات این سهام در بازار سرمایه امکانپذیر نیست، مگر این‌که در این‌باره شفاف‌سازی صورت بگیرد.
وی به دسته‌بندی سهام عدالت اشاره کرد و افزود: اگر قرار بر این باشد، سهامی که به عنوان سهام عدالت در چند سال اخیر به مردم واگذار شده است در بورس به فروش برسد، به نظرم بازار سرمایه در حال حاضر ظرفیت ورود ۴۴ میلیون سهامدار را ندارد.
حقانی‌نسب اظهار کرد: برای انجام معاملات سهام عدالتی که در دست مردم قرار دارد، باید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس معامله و سپس با توجه به عملکرد و فروش سهام آن در مرحله بعد تعاونی استانی سهام عدالت در بورس وارد شود که در نهایت سهام عدالت قابلیت فروش را دارد.وی به عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، سرمایه‌گذاری‌های استانی سهامی که در اختیار دارند را نمی‌توانند واگذار کنند و اختیار تغییر در نحوه سرمایه‌گذاری خود ندارند، حال باید دید در مراحل واگذاری‌ها امکان تغییر در نحوه سرمایه‌گذاری به این شرکت‌ها داده می‌شود. اگر به سرمایه‌گذاری استانی اجازه واگذاری سهام شرکت‌های تابعه داده شود حجم معاملات بورس رشد چشمگیری دارد.حقانی‌نسب به نحوه واگذاری‌ها در گذشته اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان رددیون دولت واگذار شود، این شرکت‌ها شبه‌دولتی باقی می‌ماند و خصوصی‌سازی صورت نمی‌گیرد.با این تفاسیر باید منتظر ماند تا دستورالعمل و نحوه ورود این سهام به بورس از سوی متولیان این امر منتشر شود تا قضاوت درباره ایجاد یک سرزمین سهامدار صورت بگیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر