بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
با عملکرد مطلوب طی سال 91 صورت پذیرفت:

تحقق بیشترین تولید داخلی تایرسازی در"پکرمان"

اگرچه تغييرات محيط بيروني شركت از جمله اعمال تحريم ها، افزايش شديد قيمت مواداوليه داخلي، فضايي نه چندان دلنشيني را پيش چشم سرمايه گذاران قرارداده است، ولي خوشبختانه در دل اين تهديدات فرصت هاي گرانبهايي براي توسعه توليد و فروش نيز وجود دارد كه خوشبختانه بارز با برنامه ريزي هاي قبلي امكان بهره برداري از آنها را يافته است.
کد خبر : ۹۷۶۸۹

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گروه صنعتی بارز رأس ساعت10:00روز یک شنبه مورخ 1392.03.12درمحل سالن اجتماعات شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين با حضور بیش از 97 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای امانی به عنوان رئیس مجمع و نظارت خانم جنیدی  و آقای کریمی و به دبیری آقای عباسي ابيانه تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای عباسي ابيانه و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1391.12.30

2- تقسیم 450ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم.(مبلغ 200 ریال به صورت نقدی و 250 ریال جهت افزایش سرمایه)

3- انتخاب موسسه حسابرسی حافظ گام به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسي آگاه نگر به ‌عنوان بازرس علی‌البدل

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

اعضای هیأت مدیره

پیام هیأت مدیره

سال 1391 براي گروه صنعتي بارز (شركت اصلي) مانند ساير شركت ها تحت تاثير تغييرات شديد محيط بيروني بود. مهم ترين مسائل پيش روي صنعت تاير افت شديد توليد خودروسازان، افزايش شديد قيمت ارز، كاهش نقدينگي در دسترس و عدم تناسب سرعت افزايش قيمت ارز با قيمت تاير به دليل محدوديت هاي قانوني در راه افزايش قيمت تاير بود. تغييرات اصلي در صنعت تاير در دنيا شامل حركت به سمت تايرهاي با مصرف سوخت كم و همه گير شدن مصرف برچسب تاير در كشورهايي مثل برزيل و كره و تركيه در همراهي با اتحاديه اروپا بوده كه عاملي كليدي درتغيير شكل بازار تاير در دنيا است كه به همراه محدوديت هاي ناشي از تحريم ها كه مانع دسترسي به فناوري هاي جديد است، معضلاتي هستند كه سال 1391 را از سال هاي قبل متمايز نموده و نياز به تغيير برخي راهكارها براي دستيابي به اهداف راهبردي شركت را نمايان تر مي سازد.

مصرف تاير در طي چند سال اخير از روندي كاهشي با شيب بسيار كم برخوردار بوده كه بخشي از آن ناشي از كاهش درآمد سرانه به دليل كاهش توليد ناخالص ملي (و در نتيجه كاهش پيمايش خودروها) و بخشي نيز ناشي از حذف تايرهاي لايه اريب (باياس) از عرصه مصرف و افزايش عمر تايرهاي راديال بوده است.

به نظر مي رسد با سخت تر شدن شرايط بازار در سال هاي آتي كه زنگ خطر آن با شرايط اقتصادي حاصل از وضعيت سال 1391 در كشور به صدا درآمده، ضرورت دارد كه شركت سمت و سوي خود را به سوي تغييرات سريع تر و افزايش نوآوري در بازار تسريع نمايد.

به نظر می رسد در صورت رفع تحریم ها صنعت خودرو نسبت به سال 1391 رشد خواهد نمود هر چند به سطح تولید سال های گذشته نخواهد رسید. علت رشد نیز اشتغال زایی صنعت، فرسودگی ناوگان حمل و نقل سنگین و مصرف سوخت زیاد خودروهای قدیمی باری است.

در بخش سواری نیز به نظر می رسد حرکت واردات و مونتاژ خودروهای ارزان تر چینی و کره ای به جای خودروهای گران تر اروپایی خواهد رفت چنان که همخوانی لازم با کاهش درآمد سرانه مردم داشته باشد.

از سوی دیگر هم زمان با رشد قیمت سوخت و کاهش مصرف تایرهای باری بایاس،رشد مصرف تایرهای باری رادیال در آینده شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت و از همین روست که شرکت برای خروج از تولید تایرهای باری بایاس و افزایش تولید باری رادیال برنامه ریزی نموده و خوشبختانه اقدامات لازم در جهت پیشبرد سریع تر این مهم را به جد پی گرفته است.

در سال 1391 طرح بارز کردستان در فاز نخست به خوبی پیش رفت چنان که امید می رود تا نیمه ی سال 1392 فاز اول کارخانه آن با ظرفیت تولید روزانه 3 هزار حلقه تایر به بهره برداری برسد.

هم راستا با آغاز عملی توسعه بارز کردستان گام های وسیع تری برای حضور در مناطق مختلف ایران و گسترش فعالیت دغاتر فروش برداشته شده به طوری که هر یک از دفاتر بارز در مشهد، اصفهان و همدان با افزایش یک استان به نواحی تحت پوشش خود در سال 1391 فعال تر شده اند. هم زمان در مجتمع لاستیک سیرجان نیز طرح توسعه ی روکش سرد تایرهای باری رادیال تولید آزمایشی خود را در این سال آغاز نمود و توسعه خط روکش تایر باری رادیال و تایر راه سازی را در برنامه های سال 1392 پیش بینی نموده است.

با توجه به مشکلات تحریم، شرکت سال نسبتاً دشواری را از جهت تأمین مواد اولیه طی نمود. از جمله می توان استفاده از ارز آزاد برای تأمین مواد اولیه را نام برد که به همراه بالا رفتن قیمت مواد اولیه داخلی موجب بالا رفتن میانگین قیمت مواد اولیه تا حدود 41 درصد گردید و از سوی دیگر به عدم تخصیص ارز مرجع جهت تسویه بدهی های ارزی و تحمیل زیان تسعیر ارز معادل 738 میلیارد ریال به دلیل اعمال نرخ مبادله ای نیز باید اشاره کرد. البته شرکت در عین رعایت قیمت های اعلامی نهادهای زیربط توانست سود خالص قبل از مالیات 515 میلیارد ریالی را با رشد 65 درصد نسبت به سال 1390 کسب نمابد.

افزون بر آن، رویکرد توجه بیشتر به بازارهای صادراتی بارز را نیازمند طراحی محصولات متنوع تر می نماید تا استانداردهای جدید ناشی از برچسب ها و قانون "ریچ" را پاسخگو باشد. به این منظور گروه صنعتی بارز به ثمر رساندن میدان آزمون تایر در کرمان که بخشی از امکانات آزمایشگاهی مورد نیاز برای طراحی تایر را فراهم می کند وجهه ی همت خود قرار داده و همزمان بنا دارد به توسعه سایر امکانات آزمایشگاهی خود نیز بپردازد، ضمن این که در بعد مدیریتی نیز با تشکیل کمیته عالی فناوری، در حال برنامه ریزی برای دستیابی به فناوری های مورد نیاز می باشد.

روند سریع پذیرش برچسب تایر در دنیا که با تعیین محدودیت هایی برای مقاومت غلطشی تایر، ترمزگیری در جاده خیس و صدای تایر باعث آگاهی بخشی به مصرف کننده ی نهایی در زمینه مصرف سوخت تاير، طول خط ترمز تاير ونيز نوفه يا سر وصداي توليدي تاير مي شود، بارز را نيازمند توسعه توان فناوريك خود مي كند چنان كه لازم است با اتكا بيشتري به منابع داخلي و با مديريت دروني، فناوري هاي خود را رشد بخشد تا جوابگوي نيازهاي بازار در حال تغيير باشد.

از طرف ديگر سرمايه گذاري شركت در طرح توسعه ي تايرهاي راهسازي كه در سال 1391 به بهره برداري رسيد همراه با توسعه ي فروش راديال باري، شركت را به توسعه بيشترتوليد تايرهاي باري راديال و نيز تاير راهسازي اميدوار ساخته و در حال اقدامات عملي در اين زمينه است.

گرچه در سال 1391 صادرات تاير به دليل نياز داخلي منع شد ولي به نظر نمي رسد اين منع درازمدت باشد و با توجه به طرح هاي توسعه ي گروه صنعتي بارز در كردستان و كرمان به نظر لازم است توسعه ي صادرات در سا لهاي پيش رو جزو اولويت هاي نخست شركت قرار گيرد. به اين منظور در سال 1391 بررسي بازارهاي صادراتي و استخراج برنامه هاي عملياتي توسعه ي صادرات محل توجه شركت بوده است.

هيأت مديره شركت با توجه به تصويري كه در بالا از خلاصه عملكرد شركت داده شد بر اين عقيده است كه اگرچه تغييرات محيط بيروني شركت از جمله اعمال تحريم ها، افزايش شديد قيمت مواداوليه داخلي، افزايش قيمت حامل هاي انرژي، كاهش پيمايش خودرو در داخل و افزايش قيمت ارز همراه با فشارهاي نقدينگي حاصل از عدم اعطاي تسهيلات بانكي و اعمال محدوديت در افزايش قيمت پار هاي محصولات توليدي، فضايي نه چندان دلنشيني را پيش چشم سرمايه گذاران قرارداده است، ولي خوشبختانه در دل اين تهديدات فرصت هاي گرانبهايي براي توسعه توليد و فروش نيز وجود دارد كه خوشبختانه بارز با برنامه ريزي هاي قبلي امكان بهره برداري از آنها را يافته است.

جایگاه بارز در صنعت تایر کشور

از مجموع 211 هزارتن تولید داخلی انواع تایر خودرو، تیوب و نوار در کشور طی سال 1391، 71.510 تن آن توسط گروه صنعتی بارز تولید شده و بدین ترتیب گروه صنعتی بارز براي یازدهمین سال پیاپی با سهم 34 درصد بیشترین تولید داخلی را به خود اختصاص داده است.

چشم انداز

گروه صنعتی بارز قصد دارد تا در افق چشم انداز 1404 خود، ضمن حفظ جایگاه نخست در کشور، 25 درصد از تولیدات خود را صادر نماید.

ارزشهاي سازمانی

مشتري محوري/نوآوري/کار تیمی/تصمیم سازي مبتنی بر مطالعه و تحلیل/رعایت نظم و آراستگی/احترام به محیط زیست

اهداف کلان تا سال 1395

*رساندن توليد به 10 ميليون حلقه تاير

* رساندن سهم بازار داخلي تايرتعويضي به 30 درصد

* كسب سهم بازار تاير تجهيزي تا 35 درصد

* دستيابي به صادرات 100 ميليون دلار

* دریافت تندیس سیمین

راهبردهاي کلان

* افزایش مقیاس تولید با احداث و توسعه

* گسترش شبکه توزیع و ایجاد تمایز نسبت به رقبا

* حفظ همکاري با خودروسازها

* توسعه صادرات به کشورهاي هدف

* سرآمدي عملیاتی از طریق مهندسی مجدد فرایندها

فرصتها

- افزایش رشد و حجم بازار تایر رادیال سواري و باری در کشور

- كاهش واردات تاير به دليل اعمال تحريم ها

- وجود تعرفه واردات تاير

- معافيت مالياتي محصولات صادراتي

- لزوم توسعه و نوسازي ناوگان تجاري كشور

برنامه هاي سال 1392

شركت با پيگيري اجراي طرح لاستيك بارز كردستان با ظرفيت حدود 42 هزارتن تاير راديال سواري پيش بيني مي نمايد كه با توجه به تكميل عمليات ساختماني و تاسيساتي مرحله اول پروژه، در صورت حمل به موقع ماشين آلات خارجي، را هاندازي فاز اول آن در تابستان 1392 ميسر باشد.

شركت در جهت تحقق راهبردهاي خود در سال 1392 پروژه هايي را اجرا خواهد نمود كه اهم آن عبارتند از :

* افزایش تولید تایر

* طراحی و تولید 9 محصول جدید

* توسعه فروش و بازاريابي منطقه اي

* طراحي و استقرار نظام جامع مديريت عملكرد

* طراحي خط محصول سواري راديال

* يكپارچه سازي سيستم هاي اطلاعاتي

* ايجاد داشبورد مديريتي

* بررسي بلوغ فرايندي

*اخذ استاندارد 17025


آدرس لینک شرکت:

http://www.bareztires.com/Fa/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر