بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۵
کد خبر : ۹۸۰۰۰
 هديه لطفي: با توقف نماد پالايش نفت شيراز، توقف نمادهاي ليدر حاضر در فرابورس شدت بيشتري گرفت و به اين ترتيب اولين روز هفته در فرابورس با رونق چنداني دنبال نشد.
به گزارش خبرنگار ما، پس از توقف ناگهاني نماد پالايشگاه تهران در روز دوشنبه 12 خردادماه، در ابتداي ساعات معاملاتي ديروز، نماد پالايش نفت شيراز به دليل تعديل سود سال 91 متوقف شد تا وضعيت نمادهاي پالايشگاهي همچنان پرابهام باشد. فولاد صبانور نيز ديگر نمادي بود كه به دليل برگزاري مجامع عمومي عادي سالانه و فوق‌العاده در 20 خردادماه در فهرست نمادهاي متوقف قرار گرفت. اين در حالي است كه قند چهارمحال پس از برگزاري مجمع و تقسيم سود با نوسان مثبت بازگشايي شد.
پتروشيمي خراسان نيز در غياب نمادهاي «شتران» و «شراز» با استقبال چنداني روبه‌رو نشد؛ به طوري كه تنها 2/1 ميليون سهم آن به ارزش 7/7 ميليارد ريال دادوستد شد و در نهايت هر سهم «خراسان» 4 درصد نوسان منفي را به ثبت رساند. در اين روز نماد سرمایه‌‌گذاری پارس آرین در بازار پایه شاهد معاملات توافقي سهام خود بود كه با معامله 1/15 میلیون سهم و به ارزش 1/24 میلیارد ریال بیشترین حجم مبادلات را داشت و در مقابل کمترین حجم معاملات به خرید و فروش 100سهم بیمه میهن تعلق گرفت.  در اين روز بانک سرمایه در صف خريد بیشترین رشد قیمت را تجربه كرد و در مقابل مرجان کار، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و سرمایه‌‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان بیشترین کاهش قیمت را کسب کردند.
در بازار ابزارهای نوین مالی نيز بیشترین حجم معاملات را سه نماد اجاره امید، با مبادله 36هزار و 10برگه، گواهی سپرده با جابه‌جايي 27هزار و 430 برگه و مشارکت نفت فصلی با دادوستد 9هزار و 430 برگه کسب کردند.
افزون بر اين روز گذشته نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی تیر به منظور تامین مالی شرکت گروه سرمایه‌‌گذاری مسکن پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق، بازگشايي و معامله شد.
در همین حال نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد‌، پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه، معامله شد. 
همچنین روز گذشته در بازار سوم، سازمان خصوصي‌سازي به وكالت از شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران، 2ميليارد و 772 ميليون و 981هزار و 200 سهم معادل 66/55 درصد از سهام شركت پتروشيمي تبريز را به نرخ پايه هر سهم 4076 ريال به صورت بلوکی عرضه کرد که پس از رقابت میان خریداران و رسیدن به نرخ پایه هر سهم4101 ریال به فروش رفت. 
اما روند معاملاتي روز گذشته رونق چنداني نداشت و در مجموع 5/32 ميليون برگه اوراق بهادار در 7517 مرتبه دادوستد شد و ارزش كل ناشي از اين معاملات به حدود 950 ميليارد ريال رسيد. افزون بر اين شاخص فرابورس نيز با 3/1 واحد افت به 525 واحد رسيد.
راهکاري برای رفع مشکل معوقات بانکی 
از سوي ديگر مدیر عامل شرکت فرابورس نيز در گفت‌وگو با «سنا» تامین مالی از طریق بازار سرمایه را راه‌حلي براي برطرف كردن مشکل «معوقات بانکی» دانست. 
امیر هامونی با بیان مطلب فوق افزود: یکی از بهترین راهکارهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه، افزایش سرمایه از طریق صرف سهام  است. در این روش شرکت سهام خود را به مبلغی بیش از  قیمت اسمی و از طریق پذیره‌نویسی به فروش رسانده و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را به حساب اندوخته منتقل یا در ازای آن، سهام جدید به  سهامداران قبلی می‌دهد. 
وی اظهار کرد: البته همه شرکت ها نمی‌توانند از این روش استفاده کنند بلکه باید ساختار شرکت بر مبنای سود آوری باشد، علاوه بر اینکه  اندازه شرکت نیز مهم است.
هامونی روش دیگر تامین مالی در بورس را انتشار اوراق بدهی دانست و گفت: تامین مالی معمولا در بازار سرمایه زمان بر است و باید با برگزاری مجمع، رضایت سهامداران، مجوزهای لازم، گزارش توجیهی و ... همراه باشد، اما مزیت مهم آن این است که ریسک نکول، در این روش به  حداقل می‌رسد.
به گفته وی در حال حاضر دو هزار و 200 میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی در فرابورس منتشر شده که بین سه تا چهار برابر گردش داشته اما تا کنون نکول نداشته است. 
وی معتقد است: اگر  همکاری دو بازار پول و سرمایه افزایش یابد، مشکل تامین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ در کشور برطرف خواهد شد. مدیرعامل فرابورس گفت: کشوری با 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جریان، نباید برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی خود با مشکل مواجه باشد. هامونی با اشاره به اینکه بانک‌ها به طور قطع رکن اساسی در تامین مالی هستند، افزود: بانک‌ها باید ضامن و اعتبار‌دهنده باشند اما تامین مالی از طریق بازار سرمایه، شفافیت بیشتری دارد علاوه بر اینکه با افزایش تامین مالی در بازار سرمایه، بانک‌ها نیز با پدیده‌ای به نام معوقات بانکی یا بدهی‌های مشکوک‌الوصول روبه‌رو‌ نخواهند شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر