راه اندازی کدال نهادهای مالی موسوم به "ستان"
مدیر اداره نظارت بر کارگزاران با بیان این موضوع در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: سامانه ستان در راستای انتقال اطلاعات نهادهای مالی طراحی شده و خدماتی همانند کدال را ارایه می کند. هرچند اطلاعات موجود در این سامانه تنها مختص نهادهای مالی از جمله شرکت های کارگزاری است.
محمدعطایی افزود: فاز ابتدایی این سامانه برای تأیید صلاحیت حرفه ای شرکت های کارگزاری هم اکنون راه اندازی شده و از این پس برای انجام مراحل مربوط به چنین مواردی نیازی به ارایه حضوری مدارک نیست. بلکه با استفاده از سامانه ستان تمام این اقدامات به صورت الکترونیک ارسال و توسط کارشناسان بررسی می شود.
وی گام بعدی راه اندازی این سامانه را امکان صدور و تمدید مجوز تأسیس و فعالیت شرکت های کارگزاری ظرف دو تا سه ماه آینده عنوان کرد و گفت: هر نهاد مالی از جمله شرکت های کارگزاری، سبدگردانی و سرمایه گذاری ها می توانند با استفاده از این سامانه با سازمان بورس در ارتباط باشند و یکی از مهمترین اهداف راه اندازی ستان، سرعت بخشیدن به روند تبادل و بررسی اطلاعات نهادهای مالی است.
این مقام مسئول ادامه داد: البته سامانه مذکور شامل چندین فاز بوده که به ترتیب به مرحله اجرا در می آید.
عطایی در بیان دیگر برنامه های اداره نظارت بر کارگزاران در سال 92 ابراز داشت: کنترل داخلی شرکت های کارگزاری موضوع بسیار مهمی است که در راستای اجرای این برنامه کارگروهی با مدیریت اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تشکیل شده و هم اکنون در حال بررسی بورس های مختلف و شرکت های کارگزاری فعال در سایر بورس های دنیا است تا بحث کنترل داخلی را به صورت یک دستورالعمل برای کلیه کارگزاری ها آماده کرده و از آن پس نیز این گروه از نهادهای مالی دستورالعمل تدوین شده را در ساختارهای مدیریتی خود پیاده سازی کنند.
مدیر اداره نظارت بر نهادهای مالی در ادامه گفت: اجرای این برنامه از آن جهت حائز اهمیت است که شرکت های کارگزاری فعال در کشور فعالیتی چند وجهی دارند، بطوریکه بسیاری از آنها در دو یا چند بازار از جمله بورس اوراق، بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس ایران فعال هستند. از این به نظر می رسد که لازم است همزمان با گسترش فعالیت های این شرکت ها روند کنترل و نظارت بر عملکرد آنها نیز افزایش یابد.
وی افزود: این برنامه با توجه به اهمیتی که دارد، در فاز تهیه پیش نویس دستورالعمل های ابتدایی خود به سر می برد و در این راستا از سایر نهادهای مالی برای تدوین یک بسته جامع کنترلی یاری گرفته خواهد شد تا طرح مذکور تا پایان سال جاری نهایی شود.
وی از اقدامات قبلی انجام شده در خصوص راه اندازی سیستم کنترل و نظارت اعتبارات موسوم به "سکنا" طی اسفند ماه سال 91 سخن گفت و اظهار داشت: با ارایه این سیستم به شرکت های کارگزاری وضعیت مشتریان اعتباری در سه سطح به نمایش در می آید و براساس آن اخطارهای لازم مبنی بر کسری حساب تضمین به مشتری ارسال می شود. مشتری نیز بایستی ظرف مدت پنج روز با واریز وجه نقد یا فروش سهام تحت تملک خود وضعیت حساب تضمین خود را مثبت کند.
وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه در این سیستم به صورت روزانه حساب مشتریان محاسبه و یک روز بعد در اختیار کارگزاری ها قرار می گیرد، عنوان کرد: این هشدارها براساس توافق صورت گرفته میان کارگزار اعتبار دهنده و مشتری، به وسیله راه های الکترونیکی قابل اثبات همچون ایمیل، پست و دیگر راه های مورد توافق آنها اعلام می شود و با توجه به راه اندازی Call center ریسک های ناشی از اختلاف های احتمالی میان کارگزار و مشتری می تواند پوشش یابد و در مراجع قضایی نیز به عنوان مدرک مورد استفاده قرار گیرد.