بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

آغاز حرکت قیمتی "فارس" با انجام معامله بلوکی

شرکت هلدینگ خلیج فارس دارای زیرمجموعه هایی است که به جرأت می توان گفت در داخل کشور بی رقیب هستند. به عنوان مثال یکی از زیرمجموعه های "فارس" پتروشیمی تندگویان است که تنها رقیب آن از نظر محصولات تولیدی، پتروشیمی سابیک عربستان است. بنابراین با نیم نگاهی به وضعیت بنیادی این مجموعه بزرگ نیز می توان به آینده روشن آن پی برد.
کد خبر : ۹۸۱۷۹
بلوک 17 درصدی "فارس" روز گذشته توسط شرکت صندوق بازنشستگی نفت خریداری شد که به زعم بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه انجام این معامله بلوکی می تواند آثار منفی بر روند قیمتی سهم مذکور داشته باشد.

در همین ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مجموعه ای بسیار ارزنده است که با انتقال بخشی از سهام آن به شرکت صندوق بازنشستگی نفت می توان به بهبود هرچه بیشتر و شکوفایی پتانسیل های "فارس" امیدوار بود.

مرتضی شریفیان ادامه داد: با توجه به عملکرد مناسب صندوق بازنشستگی نفت در این حوزه، به طور قطع وجود 17 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس در پرتفوی این سرمایه گذار حقوقی، می توان چشم انتظار حمایت های مناسب از قیمت سهم مذکور بود.

وی با اشاره به پتانسیل های بنیادی "فارس" اظهار داشت: شرکت هلدینگ خلیج فارس دارای زیرمجموعه هایی است که به جرأت می توان گفت در داخل کشور بی رقیب هستند. به عنوان مثال یکی از زیرمجموعه های "فارس" پتروشیمی تندگویان است که تنها رقیب آن از نظر محصولات تولیدی، پتروشیمی سابیک عربستان است. بنابراین با نیم نگاهی به وضعیت بنیادی این مجموعه بزرگ نیز می توان به آینده روشن آن پی برد.

شریفیان اضافه کرد: علاوه بر همه این مطالب، با توجه به تذکر مجلس شورای اسلامی به سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر عدم ارزان فروشی سهام "فارس"، به نظر می رسد این عامل نیز در کنار دیگر موارد عنوان شده می تواند به رشد قیمتی سهام مذکور کمک نماید.

این رابط صنعت پتروشیمی در خاتمه نیز پیرامون بحث حذف یارانه محصولات اکتان افزا از حساب های برخی شرکت های پالایشی گفت: در دورانی که سیاست های مجلس شورای اسلامی به سمت کاهش اعطای یارانه ها و همچنین راه اندازی بورس کربن جهت توسعه طرح های زیست محیطی پیش می رود، دلیل موجهی برای پرداخت یارانه به محصولات تولیدکننده آلاینده همچون اکتان افزاها وجود ندارد. از همین رو به نظر می رسد در نهایت شرکت های پالایشی تولیدکننده این محصول موظف به برگشت یارانه های مذکور شوند. هرچند که تاکنون تصمیم نهایی پیرامون این موضوع گرفته نشده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر