بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۳
کد خبر : ۹۸۲۱۲
معاون بورس تهران در پاسخ به سخنان یک کارگزار که در سخنانی عجیب بورس را متهم به فساد و تبانی در معامله بلوک سهام هلدینگ خلیج‌فارس کرده بود گفت:
بورس هیچ حقی برای این کارگزار قائل نیست و براساس قانون این کارگزار در بورس اخلال ایجاد کرده است و به پرونده‌اش رسیدگی خواهد شد. به گزارش همشهری، روز گذشته بلوک 17درصدی سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس پس از 3روز رقابت به قیمت 5هزارو540میلیارد تومان فروخته شد.

این بلوک از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت خریداری شد. اما فروش سهام این شرکت با جنجال‌ها و حاشیه‌های یک کارگزار همراه بود، چرا که مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک دی، بورس را متهم کرد که در این معامله تبانی کرده است وبا قفل کردن سیستم معاملات این کارگزار زمینه را برای خریداری شدن سهام هلدینگ خلیج‌فارس برای دیگران مهیا کرده است. این اتهام حقوقی در حالی از سوی این کارگزار به سمت بورس نشانه رفته است که اجرای چنین رویه‌ای در بورس شدنی نیست.

نگذاشتند وارد رقابت شویم

عبدالحسین رضوی امیری مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک‌دی از گفت‌وگو با روزنامه همشهری دراین باره امتناع کرد اما در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری ایسنا از ممانعت بورس برای ورود این کارگزاری به گردونه رقابت هلدینگ خلیج‌فارس خبر داد و گفت: در جریان سومین روز رقابت هلدینگ خلیج‌فارس، سیستم معاملاتی کارگزاری بانک دی بسته شد و اجازه وارد کردن درخواست به این کارگزاری داده نشد و در نهایت کارگزاری رقیب موفق به خریداری این بلوک برای صندوق نفت شد.

وی افزود: دیروز بدون‌اطلاع و در زمان قانونی انجام معامله، سیستم کارگزاری بانک دی بسته شده و اجازه رقابت به خریداران داده نشد و در شرایطی که بنیاد شهید یکی از خریداران جدی هلدینگ خلیج‌فارس بود، در نهایت بلوک 17درصدی هلدینگ خلیج‌فارس به صندوق نفت رسید. او این کار بورس را غیرقانونی دانست و عنوان کرد: سیستم کارگزاری در زمان مهلت قانونی 15دقیقه‌ای برای وارد کردن سفارش، خطا داد و تلاش مسئولان کارگزاری برای برقراری ارتباط با مسئولان بورس بی‌نتیجه ماند. او تأکید کرد: با این حال بنیادشهید به‌صورت جدی موضوع را پیگیری کرده و به مراجع قانونی و سازمان بورس شکایت می‌کند.

کارگزاری بانک دی متخلف است

در همین رابطه علی صحرایی معاون بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به گفته‌های مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: شرکت کارگزاری بانک دی در روز دوم معامله عمده سهام هلدینگ خلیج‌فارس در معاملات تخلف کرد و براساس ماده 47آیین‌نامه معاملات بورس اوراق بهادار تهران، در بورس اخلال ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به ادعای مدیرعامل کارگزاری بانک دی که گفته است سیستم معاملات کارگزاری بانک دی در روز گذشته بسته شد و اجازه وارد کردن درخواست به این کارگزاری داده نشد گفت: چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و در طول 15دقیقه‌ای که معامله سهام هلدینگ خلیج‌فارس انجام شد هیچ سفارشی از سوی این کارگزار در سامانه به ثبت نرسید. وی توضیح داد: چنین کاری به هیچ عنوان در بورس شدنی نیست و اینکه گفته می‌شود سیستم معاملات کارگزاری بسته شده بود خلاف واقع است.

صحرایی تأکید کرد: پرونده تخلف این شرکت در معاملات عمده سهام در بورس رسیدگی خواهد شد و ممکن است پرونده این شرکت به کمیته تخلفات سازمان بورس ارسال شود، چرا که مطابق ماده 47این شرکت در بورس اخلال ایجاد کرده است.
او توضیح داد: در طول زمان انجام معامله هیچ سفارشی از سوی این کارگزار در بورس ثبت نشده است بنابر این بورس هیچ حقی برای این شرکت قائل نیست و معامله به‌صورت قانونی انجام شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر