بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
مستطيل شيشه اي تالار

خودنمایی سهم های فراموش شده

شرکت های کوچک و مغفول بورس که طی سال های گذشته به دلیل تثبیت بهای ارز مورد بی مهری و کم توجهی سرمایه گذاران بازار واقع شده بودند، با افزایش قابل توجه نرخ دلار از سال گذشته و در نتیجه کاهش واردات، این روزها موفق شده اند در تالار شیشه ای خودی نشان دهند، بطوریکه گزارش های مناسب این قبیل سهام موجب شده توجه ویژه بازار به آنها جلب گردد
کد خبر : ۹۸۲۵۶
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.03.21 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 344 واحد افزایش به رقم 34672 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 232 واحد رشد عدد 83770 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 346 واحد صعود به رقم 45553 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 14600 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت اصفهان با 75 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 79 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، شرکت های کوچک و مغفول بورس که طی سال های گذشته به دلیل تثبیت بهای ارز مورد بی مهری و کم توجهی سرمایه گذاران بازار واقع شده بودند، با افزایش قابل توجه نرخ دلار از سال گذشته و در نتیجه کاهش واردات، این روزها موفق شده اند در تالار شیشه ای خودی نشان دهند، بطوریکه گزارش های مناسب این قبیل سهام موجب شده توجه ویژه بازار به آنها جلب گردد و با ارایه هر گزارش جدید و یا به دنبال بازگشایی نماد معاملاتی خود، بازدهی مناسبی را عاید سهامداران خود کنند که به اعتقاد اهالی تالار به نظر می رسد این روند مثبت در سهم های کوچک همچنان ادامه دار باشد.

بدین ترتیب امروز تالارنشینان شاهد بازگشایی برخی از این نمادهای کوچک و به نوعی فراموش شده بورسی بودند که از میان آنها می توان به "غچین"، "سکارون" و "پکرمان" اشاره کرد.

بطوریکه طی معاملات امروز نماد شرکت کشت و صنعت چین پس از اعلام تعدیل مثبت 22 درصدی سود هر سهم سال مالی 93 نسبت به آخرین برآورد سال مالی 92 پس از توقف حدود 21 روزه، به تابلوی بورس بازگشت و رشد 120 درصدی قیمت سهام خود را شاهد بود.

سیمان کارون نیز سود هر سهم سال مالی 92 خود را 78 درصد بالا برد و با این برآورد موفق شد در پی بازگشایی نماد بازدهی بیش از 122 درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد.

گروه صنعتی بارز نیز با افزایش حدود 87 درصدی قیمت سهم به غیبت خود در روند معاملات پایان داد تا یکی دیگر از شگفتی سازان امروز بورس باشد. "پکرمان" در آخرین گزارش خود سود پیش بینی شده هر سهم سال مالی 92 را در حالی با رشد 27 درصدی نسبت به سال مالی 91 اعلام کرده که در مجمع سهامداران از سود 627 ریالی تحقق یافته در سال مالی گذشته 450 ریال سود نقدی میان سهامدارانش تقسیم کرد. افزون برآنکه این مجموعه افزایش 25 درصدی سرمایه خود را از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران را در مجمع فوق العاده به تصویب رساند.

مس شهید باهنر نیز در حالی امروز افزایش 31 درصدی قیمت سهام خود را پس از اعلام تعدیل مثبت عایدی هر سهم نظاره گر بود که قیمت این سهم از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 160 درصد بازدهی برای سهامدارانش محقق کرده است.

بلوک 11.32 درصدی سهام "شپنا" نیز امروز به قیمت هر سهم 2860 تومان به فروش رسید.

اما اهالی تالار اعتقاد دارند این بلوک باید به قیمت بالاتری فروخته می شد، چراکه هر سهم آن در عرضه بلوکی، نزدیک به قیمت تابلو خریداری شد که این امر برای یک سهم چندان مطلوب ارزیابی نمی شود.

گروه ساختمانی اما امروز حرکت خوبی را از خود به نمایش گذاشتند، اما برای اظهار نظر پیرامون ظهور روندی پرقدرت هنوز زود است و باید منتظر عبور از سقف های قبلی بود. اما همچنان لیدر آنها یعنی "ثباغ" غایب است و باید دید که اعلام سود 100 ریالی هر سهم طی عملکرد 6 ماهه این شرکت ساختمانی می تواند محرک این گروه برای شروع روندی جدید شود یا خیر.

گروه دارویی نیز امروز قوی ظاهر شدند و اقبال سرمایه گذاران همچنان به سهام این گروه قابل مشاهده است. از این رو به نظر می رسد طی ماه های آینده دارویی ها حرکتی مطلوب را از خود به نشان دهند.

غذایی ها نیز در حالی بازگشایی نماد "غچین" را شاهد بودند که مابقی آنها نیز معاملات خود را در روندی مثبت دنبال کردند و در اکثر نمادها تا دامنه نوسان حداکثری قیمت ها اوج گرفتند.

سهام شرکت تولیدی مهرام اما با وجود انتشار اطلاعیه شفاف سازی پیرامون قیمت سهم و عدم تغییرات با اهمیت در اطلاعات مالی قبلی، هنوز شاهد اقبال سرمایه گذاران نسبت به خود بود واین امر موجب تداوم صف های خریداران در پایان ساعات کاری روز جاری گردید.

معاملات سهم پتروشیمی ها نیز در حالی پیگیری شد که برخی خبرها از احتمال سهمیه بندی گاز مصرفی این صنعت در سال جاری حکایت دارد. در نتیجه به نظر می رسد دولت به جای آنکه در جستجوی راهکاری برای حل مشکل کمبود خوراک و گاز مورد نیاز به دلیل تأخیر در اجرای فازهای جدید پارس جنوبی باشد، بیشتر به دنبال پول گرفتن از صنعتی پول ساز و پرمزیت است.

اما در همین گروه "فارس" در روندی متعادل و البته منفی معامله بیش از 12.5 میلیون سهمی را به نظاره نشست و در مقابل "شیران"، "شخارک" و "شاراک" با تداوم صف های میلیونی خریداران روز معاملاتی خود را به پایان رساندند.

"مارون" نیز با وجود اعلام گزارش مجمع مطلوب و بازگشایی طی روز جاری، قیمت چندان بالایی را مشاهده نکرد و در بالاترین سطح تا حدود 6.5 درصد رشد قیمت را نسبت به روز معاملاتی قبل شاهد بود.

به اعتقاد اهالی تالار شرکت های پتروشیمی برای مدتی سعی دارند در سکوت به سر ببرند تا دولت از گرفتن تصمیمات جدید اثرگذار بر این گروه دست بر دارد.

در مجموع بازار امروز در حالی با افزایش شاخص کل و روند نسبی مثبت پایان یافت که تالار حافظ امروز شاهد حضور نماینده ویژه حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری دوره یازدهم بود که این اتفاق در نوع خود می تواند آغازگر جلب توجه بیش تر برخی سیاست گذاران و مدیران کشور به بازار سرمایه و به ویژه بورس باشد.

در پایان این گزارش می افزاید، در بازار قراردادها آتی سکه در بورس کالا نیز روندی منفی حاکم است و نوسان منفی بیش از 1.5 درصد در سه سررسید فعال بازار به چشم می خورد، بطوریکه پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل مرداد ماه 92 به یک میلیون و 328 هزار تومان کاهش یافته است.

در بازار نقدی نیز هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت یک میلیون و 275 هزار تومان رسیده و هر دلار آمریکا نیز به بهای 3590 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر