بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۴
کد خبر : ۹۸۳۹۵
اعظم شريفي: معاملات اين هفته بورس تهران در فضايي محافظه‌كارانه از سوي فعالان بازار دنبال شد؛ هرچند شاخص توانست به رشد خود ادامه دهد، اما عقب‌نشيني خريداران حقيقي را شاهد بوديم.

به گزارش خبرنگار ما، گرايش بازيگران حقيقي در بازار اين هفته به سوي نمادهاي كوچك‌تر بود تا سهام اين شركت‌ها بازدهي‌هاي قابل توجهي رقم بزنند. در اين ميان، بازيگران حقوقي نيز همچنان از نمادهاي زيرمجموعه خود حمايت كردند. در اين هفته در شرايطي تعادل نسبي در گروه‌هاي سيمان و دارو رقم خورد و گروه‌هاي لاستيك و سرمايه‌گذاري‌ها هم مورد توجه خريداران قرار گرفتند.
در اين ميان نمادهاي آتيه دماوند، مپنا، ايران تاير از سوي خريداران حقيقي مورد توجه بودند و حقوقي‌ها نيز در نمادهاي هلدينگ خليج فارس، «پارسان» و پالايشگاه نفت اصفهان فعال بودند. به اين ترتيب در مجموع تغيير مالكيت به ميزان 170 ميليارد ريال از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي صورت گرفت. 
صندوق عشاير خريدار بود 
در معاملات روز شنبه حضور حقوقي‌ها كمرنگ بود، به طوري كه اين بازيگران بازار تنها به خريدهاي كم‌حجم در نمادهاي زيرمجموعه خود اقدام كردند. در روز شنبه، گروه مالي ملت 4/8 ميليون سهم بانك ملت را خريداري كرد و صندوق عشاير در نماد «پارسان» بيش از 1/2 ميليون سهم را خريد. همچنين صندوق عشاير بيش از 340 هزار سهم فولاد خراسان را نيز از بازار جمع كرد. در ادامه معاملات روز شنبه صباتامين و بانك پارسيان با خريدهاي خود در نماد صندوق بازنشستگي حمايت مي‌كردند. در اين روز غدير و سرمايه‌گذاري بوعلي در صف خريد نماد موتوژن، عرضه‌هاي كم‌حجمي داشتند. «وبوعلي» همچنين در نماد «وبانك» خريدي به ميزان 100 هزار سهم انجام داد. روز شنبه سرمايه‌گذاري سايپا در نمادهاي سايپا و البرزدارو خريدار بود و اندوخته شاهد با خريد 700 هزار سهم سرمايه‌گذاري شاهد در اين نماد فعال بود. در اولين روز هفته فولاد مباركه عرضه‌كننده 100 هزار سهم فولاد اميركبير كاشان بود؛ از سوي ديگر، كالسيمين و صنايع معدني اميد به ترتيب 100 هزار سهم و 181 هزار سهم «كروي» و «وسپه» را خريداري كردند.
حضور پررنگ حقوقي‌ها
روز يكشنبه بر فعاليت حقوقي‌ها افزوده شد و اين بازيگران بازار ميزان خريدهاي خود را افزايش دادند. اين در حالي است كه با شكل‌گيري صف‌ها، در نمادهاي سيماني، سهامداران حقوقي براي جمع كردن اين صف‌هاي  فروش، تحرك خود را آغاز كردند؛ به طوري كه صندوق مشترك بورسيران 400 هزار سهم سيمان اروميه و سرمايه‌گذاري صنعت و معدن 100 هزار سهم سيمان ني‌ريز خريدند و سرمايه‌گذاري اميد خريدهاي كم‌حجمي را در نمادهاي سيمان هرمزگان و ايلام داشت. اما صندوق عشاير روز يكشنبه همچنان خريدهاي پرحجمي را صورت داد و در نمادهاي «پارسان»، غدير و معادن و فلزات فعال بود.
از سوي ديگر، غدير در صف خريد موتوژن به عرضه 6/1 ميليون سهم اقدام كرد و در حالي كه سرمايه‌گذاري بوعلي 200 هزار سهم سرمايه‌گذاري شاهد را فروخت، اندوخته شاهد 470 هزار سهم «ثشاهد» را به پرتفوليوي خود افزود. در اين روز بلوك 5/21 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري خوارزمي را سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن عرضه كرد. در همين حال، كالسيمين و ساتا در نمادهاي توسعه معادن روي و توكا‌فولاد خريدار بودند.
از سوي ديگر، صندوق مشترك بورسيران با خريد 3/1 ميليون سهمي در نماد پارس مينو فعال بود و سرمايه‌گذاري مهر نيز 550 هزار سهم سرمايه‌گذاري سپه را خريداري كرد. در ادامه معاملات روز يكشنبه، اميد خريدار 850 هزار سهم كويرتاير بود و 5/2 ميليون سهم بانك ملت نيز از سوي گروه مالي ملت جمع‌آوري شد. سرمايه‌گذاري سهند نيز در نمادهاي «خرينگ» و محورسازان ايران خودرو خريد 50 هزار سهمي را صورت داد.
بازگشت پتروشيمي‌ها 
روز دوشنبه با انجام معاملات هلدينگ خليج فارس و جمع شدن صف فروش پتروشيمي پرديس نشانه‌هاي مثبت به گروه پتروشيمي بازگشت؛ هامون سپاهان با خريد 2/1 ميليون سهمي اين نماد را متعادل كرد. بلوك 69 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري بهمن از سوي گروه بهمن در اين روز خريداري شد كه حدود 30 ميليون از اين سهم را سرمايه‌گذاري ارزش‌آفرين به فروش رسانده بود.
از سوي ديگر، سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن نيز به عرضه بلوك 20 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري خوارزمي اقدام كرد. در معاملات روز دوشنبه صباتامين در كنار خريد 500 هزار سهم بانك كارآفرين در نقش فروشنده 300 هزار سهمي سيمان شمال ظاهر شد. غدير 660 هزار سهم موتوژن را فروخت و اعتضاد غدير نيز 2 ميليون سهم ليزينگ خودرو غدير را عرضه كرد. در همين حال، توسعه صنعتي با فروش 200 هزار سهم ريخته‌گري تراكتورسازي در اين نماد فعال بود و سرمايه‌گذاري سپه در نمادهاي داروسازي فارابي، كالبر و سرمايه‌گذاري البرز فروشنده بود. با مثبت شدن نسبي فضاي بازار و بازگشت خريداران، حقوقي‌ها در نمادهاي سيماني عرضه‌كننده بودند؛ بر اين اساس اميد، صندوق نفت و توسعه صنايع سيمان به ترتيب در نمادهاي سيمان هرمزگان، خاش و شرق فروشنده بودند. در ادامه معاملات روز دوشنبه سرمايه‌گذاري بوعلي 900 هزار سهم سرمايه‌گذاري شاهد را عرضه كرد و اندوخته شاهد 270 هزار سهم آن را خريداري كرد. در همين حال، حمايت گروه مالي ملت و صندوق عشاير نيز با خريدهاي 8/1 و 2 ميليون سهم در نمادهاي بانك ملت و «پارسان» ادامه داشت.
تمركز در گروه سرمايه‌گذاري 
در بازار روز سه‌شنبه حقوقي‌ها حضور پررنگ‌تري داشتند؛ در اين روز سرمايه‌گذاري خوارزمي در نمادهاي سيمان كارون و هگمتان فروشنده بود. بيمه ايران 400 هزار سهم گروه توسعه ملي را عرضه كرد و سرمايه‌گذاري توسعه ملي نيز در نمادهاي «وبانك» و نفت بهران سهم فروختند.
از سوي ديگر، گروه توسعه ملي در هنگام بازگشايي فوق‌العاده مثبت لاستيك بارز در نقش فروشنده 1/1 ميليون سهمي بارز ظاهر شد. همچنين سرمايه‌گذاري صنعت و معدن در نماد سيان سپاهان 200 هزار سهم فروخت و اندوخته شاهد، سرمايه‌گذاري سايپا و دليران پارس به ترتيب در نمادهاي «ثشاهد»، بانك دي و سايپا فروشنده بودند. در ادامه معاملات روز سه‌شنبه توسعه صنايع سيمان 5/2 ميليون سهم سيمان شرق و كاركنان مپنا نيز در صف خريد يك ميليون سهم مپنا را عرضه كردند. 
صندوق عشاير كه در مجموع معاملات اين هفته خريدهاي قابل توجهي انجام داد، روز سه‌شنبه نيز در نمادهاي «پارسان» و فولاد خراسان خريدار بود. از سوي ديگر، حجم خريدهاي گروه مالي ملت در بانك ملت 900 هزار سهم بود. در مجموع هفته جاري را مي‌توان دوره‌اي كم‌نوسان براي بورس تهران دانست كه به علت انتظار براي روشن شدن نتايج انتخابات، كاهش تحرك معامله‌گران را رقم زده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر