بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۱
کد خبر : ۹۸۵۱۷
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در حالی امروز پا به هفته جدید کاری می‌گذارد که با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بازار در انتظار اعلام نتایج و مسائل مربوط به آن است.
در حالی که انتظار اولیه رسیدن انتخابات به دور دوم است اما شرایط خاص انتخابات حصول هر نتيجه‌اي را دور از ذهن نمی‌سازد. 
با انجام انتخابات فشار سیاسی برگزاری انتخابات جای خود را به ریسک تغییرات مدیریتی خواهد داد که شدت و ضعف این ریسک به میزان تفاوت اندیشه برنده نهایی انتخابات و دولت کنونی وابسته است؛ هر چند که در هر شرایطی انتظار تغییرات خاصی در حوزه بازار سرمایه وجود ندارد.
در بازار سرمایه همه تحولات مهم تحت تاثیر انتخابات قرار گرفته است، در حوزه سیاسی داخلی و خارجی انتظار برای نتایج انتخابات مهمترین موضوع است.در حوزه اقتصادی داخلي نیز تقریبا تمامی بازارها در انتظار اعلام نتایج انتخابات هستند. در کنار آرامش بازار سرمایه بازارهای ارز ،طلا و املاک و مستغلات نیز در انتظار انتخابات هستند و از این رو هفته جاري می‌تواند برای همه بازارها در برگیرنده تحولات مهمی باشد.
در کنار بحث‌های اقتصادی در حوزه جهانی نیز آرامش نسبی بر بازار حاکم است که در آن بهای مس به 7هزار و 56دلار رسید. بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 803دلار، یک هزار و 821دلار و 2هزار و 94دلار رسیده است. در هفته گذشته برخی از شرکت‌های بورسی اقدام به عرضه کالا دربورس کالا کردند که در این شرایط وکیوم باتوم نفت تبریز 10هزار و 969 ریال، پارا زایلين برزویه 34هزار و 40ریال، اوره صنعتی خراسان 7هزار و 807ریال، کریستال ملامین خراسان 34هزار و 203ریال، متانول زاگرس 7هزار و 857ریال، متانول شیراز 7هزار و 909ریال، اوره شیراز 7هزار و 807ریال، اکلیل بنزن خطی صنایع شیمیایی ایران 46هزار و 305ریال و قیر 60-70 نفت پاسارگاد 12هزار و 804ریال قیمت خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد شرایط متعادلی بودند که در آن بيشتر نمادها به صورت متعادل معامله شدند.شاخص در بازار روز چهارشنبه 118واحد رشد کرد که بخش عمده‌اي از آن را رشد نماد فولاد رقم زد.
در بازار چهارشنبه در گروه پتروشیمی همچنان هلدینگ خلیج فارس تحت تاثیر تبعات معامله عمده قرار گرفت. انتشار برخی شایعات از جمله تعدیل منفی ناشی از تسعیر نرخ ارز در پتروشیمی مبین از جمله مواردی است که بیشتر در فضاي معامله عمده و خارج کردن رقبا قابل تفسیر است. در این میان بازار در انتظار عرضه دو بلوک دیگر هلدینگ خلیج فارس است؛ این دو بلوک در شرایطی عرضه خواهد شد که هلدینگ نفت و گاز پارسیان و تامین اجتماعی نیز وجه خريد بلوک‌های بعدی را تامین کرده‌اند.
در گروه پتروشیمی همچنان مجامع شرکت‌های پتروشیمی با دست پر سهامداران را به خانه می‌فرستند.در گروه پتروشیمی ، زاگرس 410 تومان و پتروشیمی شیراز نیز 152 تومان در مجامع سالانه خود سود تقسیم کردند. تقسیم سود پتروشیمی شیراز به تعدیل مثبت نفت و گاز پارسیان منجر خواهد شد.در همین حال مجمع زاگرس با خبر افزایش شدید صادرات متانول شرکت و همچنین پتروشیمی شیراز با خبرهای امیدوار‌کننده‌ای در مورد طرح توسعه این شرکت مواجه بود.
در همین حال در حوزه پالایشگاه‌ها شرایط پیچیده‌ای حاکم است؛ در حالی که نزدیک به سه ماه از پایان سال مالی 91 می‌گذرد همچنان هیچ یک از پالایشگاه‌ها گزارش حسابرسی شده سال 91 را منتشر نکرده و همچنان وضعیت سال 92این شرکت‌ها نیز در ‌هاله ابهام قرار دارد.
در اين گروه، پالایشگاه بندرعباس نیز روز چهارشنبه شوکی را به بازار وارد کرد، جایي که در اطلاعیه‌ای مبهم اعلام کرده است که بر‌اساس تصویب هیات وزیران و در راستای اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند 3 ماده واحده قانون بودجه سال 91 کل کشور: عبارت «مابقی ارزش نفت صادراتی و خوراک تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌ها (5/14 درصد از 100درصد) و (5/14 درصد از 100درصد) ارزش واریزی نقدی خوراک پالایشگاه‌های داخلی (معادل قیمت‌های مصوب نیمه اول سال 1389)، سهم شرکت ملی نفت ایران محاسبه شود»، جایگزین عبارت: «مابقی ارزش نفت صادراتی (5/14 درصد از 100درصد) و (5/14 درصد از 100درصد) ارزش واریزی نقدی خوراک پالایشگاه‌های داخلی (معادل قیمت‌های مصوب نیمه اول سال 89) و (14/5درصد از 100درصد) واریزی نقدی خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌ها، سهم شرکت ملی نفت ایران محاسبه می‌شود» می‌گردد.
این مصوبه بیش از 3/310 میلیارد تومان از سود سال 91 پالايشگاه بندرعباس (معادل 174 ریال به ازای هر سهم) خواهد کاست.
به هر حال این نامه با ابهام همراه است و «شبندر» نیز اعلام کرده است: با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده و مذاکرات صورت پذیرفته با شرکت پخش و پالایش اجرای مصوبه مذکور تاثیری در سود و زیان شرکت‌های پالایش نخواهد داشت و شرکت پخش و پالایش در حال استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود جهت حل موضوع است و نتیجه متعاقبا اعلام خواهد شد.این اطلاعیه ضد ونقیض همچنان گروه پالایشی را در انتظار نگاه می‌دارد. جایي که تنها نماد پالایشگاه اصفهان باز است و نمادهای دیگر از جمله پالایشگاه لاوان مدتهاست هیچ خبری را منتشر نکرده اند.در همین حال پالایشگاه کرمانشاه نیز با درج در فرابورس در انتظار عرضه است. در گروه پالایشگاهی، تعمیرات اساسی واحد تبدیل کاتالیستی پالایشگاه نفت اصفهان به عنوان دومین پالایشگاه بزرگ کشور هفته گذشته آغاز شد. ريیس نگهداری و تعمیرات خط شرکت پالایش نفت اصفهان در گفت و گو با شانا با اعلام این خبر گفت: بر پایه پیش‌بینی‌های انجام شده بیست و چهار روز به طول خواهد انجامید و تمامی تلاش ما این است که با بسیج نیروهای انسانی و امکانات سیستمی این عملیات را به ١٨ روز کاهش داده و بهره وری پالایشگاه را افزایش دهیم.
خیری ظرفیت این واحد را به طور میانگین روزانه ٢٢ هزار و ٥٠٠ بشکه نفت خام اعلام کرد و افزود: عملیات تعمیرات اساسی این واحدها پس از ٣ سال کارکرد فعال و مستمر، انجام می‌شود.
در گروه فلزی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان سرمایه خود را به 36 هزار میلیارد ریال افزایش می‌دهد و اين موضوع صف خريد فولاد را در روز چهارشنبه به دنبال داشت. در گروه سیمانی، رييس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار، به افزایش سرمایه شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا اشاره کرد و گفت: تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید مجتمع سیمان غرب آسیا در مرحله قبل از بهره برداری جهت افزایش سرمایه، در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشده و بنابراین افزایش سرمایه مزبور از نظر این سازمان بلامانع است.
وی ادامه داد: در همین رابطه، مجتمع سیمان غرب آسیا در نظر دارد تعداد 316 میلیون و 474 هزار و 908 سهم را به ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال جهت افزایش سرمایه به مبلغ 316 میلیارد و 474 میلیون و 908 هزار ریال، منتشر کند.
افزایش سرمایه مزبور از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی آنها و در جهت افزایش توان مالی شرکت و تأمین مالی مورد نیاز جهت احداث کارخانه سیمان با ظرفیت روزانه پنج هزار تن خواهد بود. در گروه هلدینگی، گروه توسعه ملی (وبانک)با سرمایه فعلی 322 میلیارد تومان قصد افزایش سرمایه 128 میلیارد تومانی و رساندن سرمایه خود به 450 میلیارد تومان را دارد. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته (مبلغ 644 میلیارد ریال) و اندوخته سرمایه‌ای (مبلغ 636 میلیارد ریال) انجام خواهد شد.
در گروه غذایی، بهای شکر همچنان محل بحث است و هنوز افزایش قیمتی رخ نداده است. 
حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «ايسنا» با بیان اینکه تاکنون شکر افزایش قیمتی نداشته است، اظهار کرد: این کالا در کارخانه 1300 تومان به فروش می‌رسد. وی ادامه داد: کارگروه تنظیم بازار هیچ افزایش قیمتی را برای شکر قبول نکرده است و این کالا همچنان با قیمت‌های مصوب قبلی به فروش می‌رسد. معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره احتمال تغییر قیمت نهاده‌های دامی گفت: قراردادهایی که برای توزیع نهاده‌های دامی در بین تولیدکنندگان از سال قبل بسته شده هیچ تغییر قیمتی را شاهد نخواهد بود.
در گروه تجهيزات، صدرا در 12 ماهه واقعی سال 91 زیان 605 ریالی به ازای هر سهم محقق کرده است.شرکت در 9 ماهه واقعی سال 91 زیان 520 ریالی محقق کرده بود. خالص سایر درآمد
(هزینه‌)های غیر‌عملیاتی سال مالی 91 شرکت، عمدتا شامل زیان تسعیر ارز، سود اوراق مشارکت ارزی و زیان فروش سهام شرکت صنایع آذرآب است.
در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه شاهد جو متعادل و مثبت بود که در آن شاخص 118واحد رشد کرد و به 45هزار و 671واحد رسید. ارزش معاملات نیز به 141میلیارد تومان رسید که 11درصد آن را معامله 16میلیون سهم هلدینگ خلیج فارس تشکیل داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر