بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۹
کد خبر : ۹۸۷۳۵
رکورد تاریخی عمر 46 ساله بورس تهران با افزايش یک هزار و 194 واحد - معادل 2.5 درصد - شاخص کل بورس شکسته شد. رشد طوفاني بازار سرمايه كه در صبح روز شنبه و مقارن با اعلام نتايج اوليه آرا آغاز شده بود، دیروز در پی اعلام رسمی انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهور دوره يازدهم تشديد شد تا با صعود يك هزار و 194 واحدي روز گذشته به ركورد تاريخي خود در سطح 47 هزار و 817 واحد برسد.
بر این اساس شاخص بورس اوراق بهادار توانست طي دو روز اخیر رشد چشمگیر دو هزار و 140 واحدی را تجربه کند و بازدهي متوسط روزانه 2.2 درصدی را از خود به‌جای گذارد که همین امر در مقایسه با بازارهای رقیب که در رکود به سر می‌برند، موجب افزایش حضور نقدینگی در بازار شده است. اگر چه رونق كنوني بازار در فصل مجامع باعث كسب بازدهي فوق‌العاده براي سرمايه‌گذاران شده است، اما آغاز گمانه‌زني‌ها درباره انتخاب اعضاي كابينه رييس‌جمهور منتخب شرایط را تشدید کرد و همچنین استقبال گسترده جهاني از پيروزي حسن روحاني و افزايش اميدواري‌ها براي عدم افزایش تحريم‌هاي اقتصادي از دیگر دلايلی بود که رونق بورس تهران را در پی داشت.
گروه بورس- «بورس دو روزه 5/4 درصد سود به سرمايه‌گذاران خود رساند.» اين مهم‌ترين خبري است كه نشان مي‌دهد شفاف‌ترين بازار سرمايه‌گذاري ايران روي خوشي به تحولات سياسي اخير نشان داده است. رشد طوفاني بازار سرمايه كه در صبح روز شنبه و مقارن با اعلام نتيجه اوليه آرا آغاز شده بود، روز يكشنبه به دنبال اعلام قطعي نتايج انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهور دوره يازدهم تشديد شد. 
شاخص بورس طي دو روز پس‌از انتخابات بالغ بر دو هزار و 140 واحد رشد داشته تا بازدهي بازار به طور متوسط روزانه 2.2 درصد باشد. در پي اين رخداد مهم سياسي، سهام گروه بانكداري و واسطه‌گري‌ مالي كه در ماه‌هاي گذشته مغفول مانده بود، به گردونه رونق بازگشت تا به‌اين ترتيب حتي بازار نسبت به سياست‌هاي احتمالي به كار گرفته شده از سوي دولت جديد در كنترل تورم و نقدينگي واكنش نشان دهد. اگرچه بازار سرمايه طي دو روز گذشته رشدي طوفاني را تجربه كرده و ركوردهاي خيره‌كننده‌اي را از خود بر جاي گذاشته است اما به نظر مي‌رسد تحليل شرايط كنوني بازار بيش از همه چيز لازم و ضروري است. زيرا شرايط كنوني بازار سرمايه بيشتر ناشي از تزريق روحيه اميد به جامعه و خوش‌بيني به وجود آمده و هنوز همان تحريم‌هاي سنگين، همان دغدغه‌هاي سياسي در حوزه بين‌الملل و هسته‌اي و همان شرايط قبلي اقتصادي به قوت خود باقي است. براين اساس درگفت‌وگو با كارشناسان بازار سرمايه مهمترين انتظارات فعالان بورس تهران را از رييس جمهور منتخب جويا شديم. انتظاراتي كه درصورت برآورده شدن مي‌تواند رونق بورس را تداوم بخشد.
انتظار خانواده بازار سرمايه
از رييس‌جمهور منتخب 
عضو هيات مديره تامين سرمايه اميد در اين باره به نام‌گذاري دولت دكتر حسن روحاني به نام دولت «تدبير و اميد» اشاره كرد كه پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، بازار سرمايه بلافاصله نسبت به نتيجه اين انتخاب واكنش مثبت از خود نشان داد.
عليرضا برادران، انتظار خانواده بازار سرمايه براي دائمي شدن اين مثبت‌انديشي را تثبيت شاخص‌‌هاي اقتصادي، كنترل تورم، خروج از نظام چندنرخي ارز و تثبيت نرخ ارز براي فعالان در قالب بهبود فضاي كسب و كار حداقل در ميان‌مدت عنوان كرد.
وي اظهار كرد: انتظار بر اين است كه متغيرهاي اقتصادي در ميان‌مدت كنترل شود و درآمدهاي ارزي به مصرف هزينه‌هاي توسعه‌اي برسد. عضو هيات مديره تامين سرمايه اميد با تاكيد بر لزوم توسعه بازار سرمايه كشور، گفت: چشم اميد 6.5 ميليون نفر صاحب كد سهامداري بورس اوراق بهادار به شفافيت، كارآيي، توسعه و عمق بازار سرمايه است.برادران، از بازار سرمايه كشور به عنوان محلي مناسب براي شفاف‌سازي شركت‌ها و اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي براي دولت منتخب ياد كرد.
به گفته وي، كاهش تصدي‌گري در كشور نيازمند رشد اقتصادي بين 6 تا 8 درصدي است كه بر اين اساس بازار سرمايه كشور به عنوان يكي از محور‌هاي بازارهاي مالي كشور مي‌تواند كمك شاياني براي ايجاد اشتغال 3.5 ميليون نفري باشد.
اين كارشناس بازار سرمايه ادامه داد: بر اين اساس بازار سرمايه كشور بايد براي تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي كشور مورد توجه قرار گيرد.
تثبيت متغيرهاي كلان اقتصادي 
مديرعامل سرمايه‌گذاري بهمن در رابطه با انتظارات بازار سرمايه از رييس‌جمهور منتخب به لزوم آرامش در اين بازار اشاره كرد و گفت: بازگرداندن آرامش به فضاي كلي اقتصاد و بازار سرمايه با اولويت آرامش در مسائل بين‌المللي جايگاه ويژه‌اي در انتظارات فعالان بازار دارد.
محمدرضا رستمي افزود: تثبيت متغيرهاي كلان اقتصادي مثل تورم و به ويژه نرخ ارز از طريق بازنگري مديريت درآمدها و هزينه‌هاي ارزي در كنار كمك به حل مشكلات بنگاه‌هاي اقتصادي و صنايع داراي مشكل از جمله صنعت خودرو و بانكداري نيز از درخواست‌هاي فعالان بازار از رييس‌جمهور منتخب است.وي خاطرنشان كرد: در حوزه صنايع، پرداخت سهم صنعت از قانون هدفمندي يارانه‌ها و حل مشكلات نقدينگي بنگاه‌ها (اعم از ارزي و ريالي) و حل مشكلات مربوط به گشايش اعتبارات اسنادي از اهميت برخوردارند. 
اين كارشناس بازار با تاكيد بر اصلاح قوانين و دستورالعمل‌هاي محدودكننده گفت: اصلاح برخي قوانين مانند عوارض و حقوق دولتي، عوارض صادراتي و قيمت خوراك بالا و تشويق بنگاه‌ها به توليد از نيازهاي اساسي بازار سرمايه است.
مديرعامل سرمايه‌گذاري بهمن اظهار كرد: ممانعت از قيمت‌گذاري محصولات بنگاه‌ها و ادامه تلاش‌ها براي رقابتي كردن قيمت و ورود محصولات به بورس كالا همواره از نيازهاي اصلي شركت‌ها است.
رستمي با اشاره به روند اجراي اصل 44 تاكيد كرد: رفع مشكلات اجرايي اصل 44 و ادامه روند خصوصي‌سازي و واگذاري به بخش خصوصي واقعي از ديگر موضوعاتي است كه رييس‌جمهور منتخب مي‌تواند با پرداختن به آن به رشد بازار سرمايه كمك كند.
وي با تاكيد بر اينكه دولت بايد مدل تامين مالي را در كشور بازنگري و بازار سرمايه را محور توسعه و تامين مالي قرار دهد، گفت: تسريع ورود شركت‌هاي بخش خصوصي به بورس و تشويق تامين مالي از مكانيزم بازار سرمايه به جاي فشارآوردن بر سيستم بانكي مي‌تواند پويايي بازار سرمايه را در پي داشته باشد. 
اختلافات ميان حزبي ممنوع 
مديرعامل شركت كارگزاري بورس بهگزين نيز به رشد 4.5 درصدي بازار سرمايه طي دو روز گذشته در پي مشخص شدن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري اشاره كرد كه اين مساله به عنوان واكنش سريع بازار نشان از اقبال اين مجموعه به كانديداي منتخب مردم و دلخوري از دوره قبلي رياست‌جمهوري داشت.
محمدمهدي ناسوتي‌فرد با اشاره به اميدواري بازار به بهبود فضاي كسب و كار، انتظار فعالان بازار سرمايه از رييس‌جمهور جديد را شفاف بودن فضاي سياسي و اقتصادي و عدم اتخاذ تصميمات خلق‌الساعه و تغييرات پياپي در وزارتخانه‌ها عنوان كرد.
ناسوتي‌فرد با تاكيد بر لزوم ثبات مديريتي به خصوص در حوزه اقتصادي كشور و كمتر شدن تنش‌ها در عرصه بين‌المللي را ضروري دانست تا به اين واسطه شاهد وضعيت مناسب شركت‌ها در تجارت خارجي باشيم.
وي انجام اين امر را مستلزم برقراري روابط مناسب ايران با ديگر كشورها عنوان كرد.
وي ادامه داد: بر اين اساس انتظار مي‌رود كه در دوره جديد درگيري‌هاي درون جناحي و سهم‌خواهي‌ها كمتر شود و فضاي صميميت در درون جناح‌ها حاكم شود تا به اين واسطه شاهد سازندگي در كشور باشيم.
ناسوتي‌فرد همچنين بر لزوم به‌كارگيري افراد متخصص در وزارتخانه‌ها تاكيد كرد تا به اين واسطه از بروز اشتباهات فاحش در پست‌هاي كليدي جلوگيري شود.
پیگیری رشد زیرساخت‌های
بازار سرمایه 
يك كارشناس بازار نيز درخصوص انتظارات بورس از دولت آینده گفت: بر اساس سیاست کلی نظام قرار است تامین مالی جهت رشد اقتصادی 8 درصدی در سال توسط بازار سرمایه انجام شود که امیدواریم بنگاه‌های اقتصادی عمده نیاز خود را برای رشد تولید از طریق بازار سرمایه انجام دهند. 
خزلی‌خرازی در گفت‌وگو با «ايسنا» تحقق برنامه خصوصی‌سازی و پیگیری رشد زیرساخت‌های بازار سرمایه را از انتظارات فعالان بازار سرمایه از رییس‌جمهور آینده اعلام کرد و گفت: زمانی که قصد داریم 40 درصد منابع مورد نیاز برای رشد اقتصادی 8 درصدی را از طریق بورس فراهم کنیم باید زیرساخت‌های بازار سرمایه قوی باشد. 
این کارگزار بورس در ادامه به تشریح دلایل رکوردشکنی‌های شاخص بورس پرداخت و گفت: همه اذعان دارند که اقتصاد کشور ذاتا از لحاظ درونی مشکلی ندارد و اگر بپذیریم که بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی شامل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، سنگ آهنی‌ها، فولادی‌ها و بخش‌های ساختمانی و 90 درصد بنگاه‌های سیمانی در بورس حضور دارند، همه این بنگاه‌ها ذاتا تولید‌کننده هستند و فروش و صادرات مطلوبی در سال 91 داشته و برای سال 92 پیش بینی‌های خوبی ارائه کرده‌اند. 
وی مشکل اول کشور را روابط بین‌الملل و تحریم‌ها دانست و عنوان کرد: انتظاری که فعالان بازار سرمایه دارند و احساسی که در این دو روز داشته‌اند این است که با این انتخاب، مشکلات روابط بین‌الملل به سمت مطلوبی پیش رود. زيرا اگر مشکلات روابط بین‌الملل کاهش یابد، تمام شرکت‌ها و بنگاه‌ها می‌توانند فروش‌های خوبی داشته باشند و حاشیه سود بیشتری کسب کنند. 
این فعال با سابقه بورس تهران عنوان کرد:این در حالی است که ممکن است انتظار بازار هیجانی باشد ولی مبتنی بر این تحلیل است که در صورت رفع تحریم‌ها، عمده صنایع بورسی می‌توانند فروش‌های واقعی داشته باشند. 
به گفته دبیر کل سابق کانون کارگزاران، ممکن است تا ماه آینده میانگین P/E بازار افزایش‌ یابد ولی این امر مبتنی بر انتظار رشد سودآوری بوده و این رشد واقعی است. 
اجراي صحيح خصوصي‌سازي 
در همين حال يك كارشناس بازار سرمايه درخصوص انتظارات فعالان بازار از رييس‌جمهور آينده گفت: اولين و مهم‌ترين انتظار اجراي صحيح قانون اصل 44 و فرآيند خصوصي‌سازي به روش مطلوب است.
رضا بختياري افزود: تفكيك نظارت و اجرا مي‌تواند در بهبود بازار نقش اساسي داشته باشد به اين منظور بايد دولت به بخش نظارت برود و بنگاه‌ها نيز در يك فضاي رقابتي توام با شفافيت، بدون قيمت‌‌گذاري كالاهايشان از سوي دولت و بدون كنترل‌هاي دولتي به فعاليت 
بپردازند.
وي با اشاره به لزوم اجراي كامل هدفمندي يارانه‌ها گفت: اگر اصل 44 به درستي اجرا شود فضاي كسب و كار بهبود يافته، در نتيجه شركت‌ها نيز توسعه مي‌يابند و اقتصاد ملي تقويت، نقدينگي جذب و اشتغال ايجاد خواهد شد.
بختياري در ادامه با اشاره به تصويب برخي قوانين محدودكننده صنايع گفت: در مجلس قانوني تصويب شده كه 5 درصد قيمت فولاد و معدن بايد به ايميدرو پرداخت شود در حالي كه اين خلاف قانون معادن و سياست‌هاي اصل 44 است.
اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: اين در حالي است كه ايميدرو طرح‌هاي فولادي را فروخته اما براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي نيمه‌تمام، از بخش خصوصي پول مي‌گيرد يا پروانه معادن را پس مي‌گيرد.
وي تاكيد كرد: شركت‌ها بايد ظرفيت خود را افزايش بدهند و دولت نيز ماليات بگيرد.
بختياري ادامه داد: در صنعت پتروشيمي‌، نبايد قيمت‌گذاري دولتي صورت گيرد و شركت‌ها قيمت گاز را بايد منصفانه پرداخت كنند اما دولت وقتي مي‌بيند سود اين شركت‌ها افزايش يافته، به سراغ آنها رفته و محدوديت‌هايي را براي آنها ايجاد مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: راه‌حل كسري بودجه دولت، اصلاح قانون ماليات‌ها و گرفتن ماليات از ديگر مراكز است و دريافت عوارض حق انتفاع و افزايش قيمت‌ها روش خوبي براي جبران كسري بودجه نيست.
بختياري پيشنهاد كرد: سازمان برنامه و بودجه بايد احيا شود و از طريق برنامه‌ريزي، انضباط مالي در دولت ايجاد شود. وقتي فضاي كسب و كار بنگاه‌ها به خصوص صادراتي‌ها بهبود يابد شركت‌ها ملزم به شفاف‌سازي مي‌شوند تا سهامداران خرد، صندوق‌ها و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در فضاي شفاف فعاليت كنند و به موقع اطلاعات خود را به بازار بدهند.
وي سپس به لزوم بهبود ارتباط بازار سرمايه و بازار پول اشاره كرد و گفت: ارتباط اين دو بازار ضعيف است و بايد بحث خريدهاي اعتباري در بازار سرمايه در كنار كنترل و نظارت دنبال شود.
بختياري در پايان تاكيد كرد: اگر دولت اجازه خصوصي‌شدن به بنگاه‌ها بدهد مردم، سهام شركت‌ها را به عنوان سرمايه و ثروت پايدار در نظر گرفته و به جاي خريد ملك، طلا و ارز، اهميت ويژه‌اي به بازار سرمايه خواهند داد.
هدايت اقتصاد كشور به سمت
بازار شفاف 
مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري آرمان آتي درخصوص انتظارات فعالان بازار سرمايه از رييس‌جمهور آينده اظهار كرد: انتظارات بايد براساس شعارها و مواضع اعلام شده رييس‌جمهور، شكل بگيرد و خوشبختانه رييس‌جمهور منتخب صحبت‌هاي اميدوار كننده‌اي راجع به اقتصاد كشور داشته‌اند به گونه‌اي كه پيش از اعلام نتايج نيز بازار سرمايه به وي اقبال نشان داده و از روند روبه رشدي برخوردار شده بود و در نهايت شاهد تاثير مثبت اين انتخاب بر
بازار هستيم.
سعيد اسلامي بيدگلي افزود: برنامه‌هاي اعلام شده از سوي رييس‌جمهور منتخب، برنامه‌هاي كلي بوده و بايد منتظر ريز برنامه‌ها بود اما آنچه در مناظره‌ها مطرح شد «توجه به بخش خصوصي به عنوان موتور محركه اقتصاد»، انتظار شفافيت اطلاعاتي و ورود جدي بخش خصوصي به بازار بود. از سوي ديگر چند بار اعتراضاتي به ورود شبه‌دولتي‌ها به بورس داشته است. بنابراين اميد مي‌رود اقتصاد كشور را به سمت بازار هدايت كند. اين كارشناس بازار سرمايه ادامه داد: در حال حاضر در بازار سرمايه، شفافيت لازم وجود ندارد اگرچه بازار سرمايه طي چند سال گذشته از نهادهاي خوب كشور بوده اما انتظار مي‌رود اين بحث در بازار پيگيري شود.
اسلامي پيشنهاد كرد: تصويب و اجراي قانون بازار سرمايه اتفاق بسيار خوبي بوده اما اين قانون نياز به بازنگري و تصحيح دارد. از سوي ديگر نهادهاي نزديك‌تر به مجموعه حاكميت (شبه‌دولتي) بايد قوانين را رعايت كنند و سخت‌گيري‌ها نبايد فقط در مورد خصوصي‌‌ها اعمال شود.
وي تاكيد كرد: سازمان بورس نيز بايد اجازه دهد نهادهاي مستقل ارائه اطلاعات، شكل بگيرد تا بتوان آمارهاي بهتر و دقيقي را اعلام كرد. در اين زمينه شركت‌هاي خصوصي هم امكان معرفي و ارائه شاخص داشته باشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر