بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۲
کد خبر : ۹۸۷۳۶
کبری قاسم بیگی *
به‌رغم افزایش اندک تقاضا برای فولاد در سال 2012 و حذف ظرفیت‌های پیشین، در حال حاضر، ظرفیت مازاد تولید در سال 2013 بیش از سال گذشته گزارش شده است. 
علت این امر، رشد تسهیلات جدید فولاد‌سازی است در حالی که نرخ مصرف فولاد در جهان همچنان در سطح حدود 80 درصد تثبیت شده است. در سال 2013، مازاد ظرفیت تولید فولاد به مهم‌ترین مساله در این بخش تبدیل شده است.
تولیدکنندگان پرهزینه با چالش‌های زیر مواجه خواهند بود: 
- افت تقاضا
- مازاد ظرفیت تولید
- نوسانات مداوم در هزینه‌های مواد اولیه
به هر حال، تعطیلی مداوم ظرفیت‌های قدیمی و هزینه بر فولاد‌سازی در کنار رشد تقاضا همزمان با بهبود نرخ مصرف فولاد بايد منجر به افزایش سودآوری در بخش فولاد طی سال‌های 2014 و 2015 شود. 
احیاي ارزش‌های پایدار 
غالب گزارش‌هاي فولاد در سال 2012 در رابطه با مبحث تولید مبتنی بر موارد ذیل بود: 
- دستیابی به مشتری یا مشتری‌گرایی
- سرعت عملیات تولید
- رقابت در هزینه 
- اعتماد ذی‌نفعان 
در حالی که موارد فوق جزء اولویت‌های فولاد سازان در سال 2013 نیز هست، اما بزرگ‌ترین چالش آنها کاهش هزینه و حفظ ارزش‌هاي سرمایه‌گذاری است. برای دستیابی به این هدف، تولیدکنندگان بايد به ارزیابی مسائل ذیل پرداخته و بپذیرند که هر کسب‌و‌کار راه‌حل منحصربه‌فرد خود را دنبال خواهد کرد. 
- آیا ارزش پایدار در ادغام عمودی است؟ (ادغام عمودی عبارت است از آمیختگی دو شرکت که تولید‌کننده محصولاتی هستند که متعلق به دو مرحله متفاوت از یک فرآیند تولید هستند)
- کاهش هزینه‌های استراتژیک برای بقا و رشد در آینده 
- ساختار سرمایه‌گذاری بهینه برای مدل‌های کسب‌و‌کار آینده 
آیا ارزش پایدار در ادغام عمودی است؟
در سال‌های اخیر، بسیاری از فولادسازان، معادن مواد خام را در زنجیره تامین خود ادغام کرده‌اند. با این وجود تحلیل‌ها نشان می‌دهد که با وجود سودی که در کنترل هزینه مواد خام به‌دست آمده، اما این موضوع همیشه باعث سودآوری مثبت در ارزش سرمایه‌گذاری‌ها نشده است. 
فولادسازان باید ارزیابی انتقادی از ادغام عمودی در فعالیت‌شان داشته و جایگزین‌های مدیریت هزینه مواد اولیه و عرضه از جمله قراردادهای بلند‌مدت با تامین‌کنندگان و جابه‌جایی سایت‌های تولید به مکانی نزدیک به تامین‌کنندگان بالادستی را در نظر بگیرند. 
کاهش هزینه‌های استراتژیک
در حالی که فعالیت‌های مربوط به کاهش هزینه‌ها از سوی شرکت‌ها الزامی است، اما شرکت‌ها نباید از استراتژی کلی شرکت دور شوند که این خود به‌طور بالقوه باعث فرسایش و افت بیشتر ارزش‌های سازمانی خواهد شد. 
سازمان‌ها در حال حاضر روش‌های مختلفی را برای کاهش هزینه‌های نقدی عملیاتی به‌کار می‌گیرند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
- کاهش حجم تولید در شرکت‌های زیان ده به‌منظور تثبیت قیمت فولاد و تنظیم عرضه مازاد در بازار 
- بازسازی فرآیند تولید
- لغو یا کاهش قراردادهای عرضه 
- سرمایه‌گذاری بهینه 
بی‌شک هدف هر سازمان تخصیص بهینه سرمایه در جهت به حداکثر رساندن بازده سهامداران و دستیابی به کارآمدترین ساختار سرمایه‌گذاری است. 
این اصل در فولادسازان بسیار متمرکز است، زیرا کاهش تقاضا و افزایش عرضه در بازارهای داخلی منجر به چالش‌های نقدینگی کوتاه‌مدت می‌شود که ممکن است تهدیدی برای رتبه اعتباری شرکت و عقود بدهی آن باشد. 
امروزه مدیریت سرمایه شامل موارد زیر است:
- گزینش سهام
- افزایش سرمایه
- چشم‌پوشی از دارایی‌های فرعی
* کارشناس گروه صنعتی سدید
اشتراک گذاری :
ارسال نظر