بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
مستطيل شيشه اي تالار

از خوش بینی تا واقعیت

سیر حرکتی بورس تحت تأثیر خوش بینی های مفرط سرمایه گذاران پیگیری می شود، اما اینکه در واقعیت این ذهنیات محقق شود یا خیر، به گذشت زمان نیازمند است. چراکه طی دو سال گذشته صنایع و سهامی رشد می کردند که در آنها اتفاق های بنیادی رخ داده بود و معامله گران با کسب اطلاع از این اطلاعات رشد قیمت سهام را موجب می شدند.
کد خبر : ۹۸۸۹۷
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.03.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 578 واحد رشد به رقم 37974 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 359 واحد افت عدد 85483 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 449 واحد صعود به رقم 48783 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 6296 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز ملی صنایع مس ایران با 94 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 58 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، شرایط هیجانی امروز به وضوح در معاملات بازار سهام قابل مشاهده بود و به دلیل همین هیجانات، زاویه حرکتی شاخص کل بیش از پیش افزایش می یابد.

اهالی تالار شیشه ای معتقدند سیر حرکتی بورس تحت تأثیر خوش بینی های مفرط سرمایه گذاران پیگیری می شود، اما اینکه در واقعیت این ذهنیات محقق شود یا خیر، به گذشت زمان نیازمند است. چراکه طی دو سال گذشته صنایع و سهامی رشد می کردند که در آنها اتفاق های بنیادی رخ داده بود و معامله گران با کسب اطلاع از این اطلاعات رشد قیمت سهام را موجب می شدند. حال آنکه در شرایط کنونی بورس صنایع با خوش بینی و امیدواری بیش از حد نسبت به چشم انداز آینده معاملات سهام خود را پیگیری می کنند، هرچند این احتمال وجود دارد که بسیاری از این امید و آرزوها به حقیقت نپیوندد.

از این رو گرچه ممکن است رشد سودآوری یک شرکت یا صنعت فعال بورسی چندان محتمل نباشد، اما با افکار مثبت سرمایه گذاران سهم تنها با افزایش نسبت P/E همراه می شود.

در میان چنین صنایعی می توان گروه تجهیزاتی و پیمانکاری، تجهیزات برقی، حمل و نقل و نیز بانکی را یافت که با بروز کوچکترین نشانه های مثبت شاهد افزایش اقبال سرمایه گذاران به سهام خود هستند.

بدین ترتیب خوش بینی سرمایه گذاران و سهامداران موجب شده تقاضای سنگین سهام در نمادی همچون "رمپنا" به حدود 29.5 میلیون دستور خرید افزایش یابد.

سایر نمادهای تجهیزاتی از جمله "فاذر" و "فاراک" نیز در مقایسه با روزها و هفته های گذشته با افزایش تقاضای خریداران همراه شدند.

در میان برقی ها نیز "بترانس" چند روزی است صف های میلیونی خریداران را به نظاره نشسته و سایر نمادهای این گروه نیز در افزایش قیمت ها سهم مذکور را همراهی می کنند.

"حکشتی" نیز در گروه خود در حالی تنها معامله هزار سهمی را شاهد بود که بیش از 16 میلیون تقاضای خرید این سهم تا پایان معاملات امروز بدون پاسخ ماند.

بانک ها نیز از همین قاعده پیروی می کنند و در حال حاضر حجم عرضه ها در این نمادها سنگین بود، بطوریکه معاملات پرحجمی در سهام صنعت بانکداری رقم خورد. اما همچنان سرمایه گذاران در این گروه نیز پرتقاضا ظاهر شدند.

طی معاملات امروز بیش از 287 میلیون سهم بانک پاسارگاد به فروش رسید، اما همچنان صف های خریداران در نماد معاملاتی سهام این بانک به چشم می خورد. البته از این میزان سهام معامله شده، عرضه حدود 230 میلیون سهم از سوی سهامداران حقوقی صورت پذیرفته است.

البته در خصوص سهام مذکور اهالی تالار معتقدند خوش بینی بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به شایعه حضور مدیر عامل این بانک در سمت مدیریت بانک مرکزی دولت جدید سبب افزایش اقبال خریداران به آن شده، هرچند این موضوع هیچ ارتباطی به روند سودآوری بانک نداشته و نمی تواند تغییر فاندامنتالی در آن صورت دهد. هرچند عملکرد برخی سرمایه گذاران تحت تأثیر این موضوع P/E سهم را بالا می برد.

سایر نمادهای این گروه نیز همین رویه را در پیش گرفتند و معاملات سهام آنها همراه با تداوم صف های خرید پیگیری شد.

اما خودروسازان نیز با همین طرز تفکر سرمایه گذاران و سهامداران خود، در دامنه نوسان مثبت حداکثری معاملات سهامشان را نظاره گر بودند و داد و ستد میلیونی این سهم ها با پا برجایی صف های خرید انجام شد.

در گروه پتروشیمی نیز امروز سرمایه گذاران شاهد بازگشت نماد پتروشیمی فن آوران با رشد قیمتی حدود 17 درصد بودند.

البته اهالی تالار اعتقاد دارند شرکت های گاز محور فعال این گروه طی عملکرد سه ماهه گزارش های مطلوبی را ارایه خواهند کرد. چراکه برخی گمانه زنی ها از تلاش آنها برای تعامل با دولت مبنی بر تعیین نرخ گاز مصرفی در محدوده 180 تومان حکایت دارد که این امر اقبال را به سهام آنها افزایش داده است.

گروه مواد غذایی و قند و شکری نیز امروز پرقدرت تر از روزهای قبل ظاهر شدند و قیمت سهام آنها تا دامنه مثبت حداکثری و تشکیل صف های خرید پیش رفت.

در مجموع بازار سهام با حرکت شاخص کل در مدار 48 هزار واحدی به پایان رسید، در حالیکه محدوده 48 هزار و500 واحدی برای آن یک مقاومت محسوب می شد که با شکست این سد می توان صعود این نماگر به کانال های بالاتر را انتظار داشت.

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز هم اکنون در دامنه نوسان منفی زیر یک درصد پیگیری می شود و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل شهریور ماه 92 به یک میلیون و 296 هزار تومان افت کرده است.

در بازار نقدی نیز هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت یک میلیون و 260 هزار تومان معامله می شود و هر دلار آمریکا به بهای 3460 تومان رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر