بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۲
کد خبر : ۹۹۶۰۰
همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته باوجود نوسانات ارز در نهایت توانست به رشد خود ادامه دهد تا امیدواری‌ها برای تداوم رشد بازار بیش از پیش قابل تحقق باشد.
در هفته گذشته معامله‌گران در حالی شاهد نوسان شاخص بودند که دو تحول مهم پیش روی بازار قرار گرفت؛ در نخستین تحول تغییر دولت مورد توجه بود كه انتظار برای تغییر دولت و به ویژه بازیگران اقتصادی موجب شده است تا بازار با کاهش فعالیت حقوقی‌ها مواجه شود. این امر اگرچه برای چند روز در ابتداي هفته موجب بروز مازاد عرضه‌ها در بازار شد اما با ورود نقدینگی از بازارهای موازی به بورس جای خالی فعالیت حقوقی‌ها به سرعت پر شده و بازار توانست با افزایش فعالیت افراد حقیقی از کمند رکود تغییر دولت خارج شود. به عنوان مثال روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز سهم حقیقی‌ها به 38/56 درصد بالغ شد که این امر نشان‌دهنده افزایش فعالیت افراد حقیقی در بازار است. سهم افراد حقوقی در فروش روز سه‌شنبه هفته گذشته 97/41 درصد و ميزان فروش حقیقی‌ها 22/58 درصد و در خرید سهم حقوقی‌ها 71/39 درصد و سهم حقیقی‌ها 29/60 درصد بود كه نشان از سهم بیشتر حقیقی‌ها از بازار دارد. انتظار می‌رود تا تثبیت دولت جدید همین سهم در بازار حفظ شود. در همین حال تحول دومی که هفته گذشته رخ داد بحث افت دلار و بازگشت دوباره آن باعث شد در هفته گذشته از 34هزار ریال تا 28هزار و 500ریال نوسان داشته باشد اما در نهایت در سطح 33هزار ریال تثبیت شد. این نوسان شدید منجر به آشفتگی چند روزه در بازار سهام و در نهايت موجب کاهش فعالیت بازار شد. از دیدگاه کارشناسان آنچه اهمیت دارد ثبات بازارهاست، از این‌رو بی‌ثباتی در هر دو جهت کاهش یا افزایش موجب برهم‌خوردگی نظم اقتصاد شده که این امر با بازگشت تعادل به بازار ارز به کاهش نگرانی منجر خواهد شد. از دیدگاه فعالان بازار، تثبیت نرخ ارز در سطوح کنونی بهترین اتفاق برای بازار خواهد بود، چرا‌که با پیش‌بینی نرخ 25هزار ریال در صورت‌های مالی اکثر شرکت‌ها فرصتی برای شرکت‌ها پدید می‌آید که اقدام به تعدیل سود خود کنند و برنامه صادرات خود را دنبال کنند.
در همین حال بازار با چند تحول مهم نیز مواجه است؛ در مهم‌ترین موضوع افزایش پی بر ای بازار است. در حالی که بازار سهام در چند سال اخیر در اکثر نمادهای مهم با پی بر ای 4 تا5 مرتبه مواجه بوده است و تحت تاثیر نگرانی‌هاي عمده حاضر عموما ارزیابی تحلیلی خود را در سطح پی بر ای 3 تا 5 مرتبه قرار داده بود، اینک با کاهش نگرانی‌ها و افت بازارهای موازی که بازدهی خاصی را در بر نداشته‌اند در حال رسيدن به پی بر ای 7 مرتبه است. در این شرایط هرچند نرخ تورم کنونی که معادل 32درصد اعلام شده است همچنان بالاست اما می‌توان انتظار داشت دولت بتواند نرخ تورم را کنترل كند كه این امر اگر به کاهش سود کوتاه مدت بانکی منجر شود، بازار سهام توانایی تجربه پی بر ای بیشتری را خواهد داشت در نتيجه به مفهوم اولویت‌بخشی به سرمایه‌گذاری صنعتی و بهبود شرایط بورس به عنوان بازار داد و ستد سرمایه‌گذاری‌ها خواهد انجاميد.
در بازار همچنین انتظار برای گزارش‌های 12ماهه سال 91 و سه ماهه نخست سال 92 وجه غالب ارزیابی‌های تحلیلی است. در این شرایط بازار منتظر گزارش‌های 12ماهه شرکت‌هاي پالایشگاهی و هلدینگ خلیج فارس است که هنوز منتشر نشده است. عدم انتشار رسمی گزارش‌هایي که بازار شایعات متعددی در مورد آنها دارد موجب سردرگمی کارشناسان و سرمایه‌گذاران شده است. نمادهایي نظیر پالایشگاه‌های بندرعباس، لاوان و تهران در حالی كه ده‌ها شایعه در مورد آنها در بازار وجود دارد كه هنوز گزارشی رسمی در مورد آنها منتشر نشده است. بازار در گزارش‌های سه ماهه نخست در انتظار شگفتی‌سازی برخی از گروه‌ها است؛ نخستین گزارش سه ماهه مناسب در این شرایط را آخر هفته گذشته پتروشیمی آبادان منتشر کرد؛ جایي که شرکت توانست با پوشش 775ریال از سود پیش‌بینی شده 2هزار ریالی خود تحقق 5/38 درصد سود را گزارش کند تا نسبت به سه ماهه اول سال قبل 47درصد رشد سود را شاهد باشد.
این گزارش روحیه‌ای تازه به بازار خواهد داد به ویژه آنکه پتروشیمی آبادان یک واحد کوچک در صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود؛ بنابراين جهش 42درصدی فروش شرکت می‌تواند برای شرکت‌های دیگر نیز رخ دهد.
در کنار تحولات درون بازار معامله‌گران در مسائل سیاسی نیز با تحولاتی روبه‌رو‌ هستند؛ در حالی که انتظار می‌رفت عصر چهارشنبه دکتر احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با مردم گزارشی از برگزاری انتخابات و مسائل آن ارائه کند که این امر رخ نداد و این گفت‌و‌گوی تلویزیونی رييس دولت دهم با مردم به روز یکشنبه موکول شد. 
در همین حال در تحولات اقتصادی همه مسائل تحت تاثیر تغییر دولت قرار گرفته و عملا تحول خاصی به جز در بخش‌های موازی و ناشی از عملکرد فعالان حقیقی به چشم نمی‌خورد؛ رکود در بازار‌های موازی به ویژه طلا، ارز و مسکن موجب افزایش اهمیت بورس شده است.
از سوي ديگر در بازارهای جهانی روند کاهش بهای مواد خام تحت تاثیر افزایش ارزش دلار ادامه دارد. در بدترین عملکرد بهای طلا به محدوده يك هزار و 200دلار رسيده است که افتی شدید به شمار می‌رود. همچنين بهای مس در مرز 6هزار و 675دلار است. بهای آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب یک هزار و 720دلار، 2هزار و 34دلار و یک هزار و 809دلار رقم خورده است. در همین حال در بازار کالاي هفته گذشته برخی از شرکت‌های بورسی اقدام به عرضه محصولات خود کردند و به دنبال کاهش قیمت جهانی فلزات و کاهش دلار در بازار داخل قیمت برخی از محصولات با کاهش همراه شد. 
در بازار چه خبر بود؟
در بازار سهام معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد بازاری سرتاپا سبز بودند. تثبیت دلار در بالای مرز 32هزار ریال موجب شد بازار از نگرانی کاهش ارزش دلار دور شود؛ با این شرایط از 236 نمادی که به روی تابلو رفتند 41نماد با کاهش قیمت و 192نماد با رشد ارزش همراه شدند. بازار روز چهارشنبه شاهد آن بود که پس از مدتی عقب‌نشینی گروه نفتی و پالایشگاهی و صدر‌نشینی گروه بانکی بار دیگر پتروشیمی‌ها و نفتی‌ها در صدر بازار قرار گرفتند، این در حالی است که گروه‌هایي نظیر ساختمان نیز شرایط مثبتی را تجربه کردند.
در گروه فلزی، فولاد آلیاژی یزد در گزارشی قابل‌توجه سود هر سهم را برای سال 92 از 766ریال به 964ریال افزایش داده است و انتظار می‌رود این شرکت امروز بازگشایی شود.در این گروه، مدیر فروش و بازاریابی شرکت ذوب‌آهن اصفهان از صادرات محصولات این شرکت از طریق رینگ صادراتی بورس کالا خبر می‌دهد تا تحولی بزرگ در انتظار این بازار باشد.
مدیر فروش و بازاریابی شرکت ذوب‌آهن اصفهان در این باره به «سنا» گفت: شرکت ذوب‌آهن اصفهان به زودی محصولاتش را از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران به بازارهای جهانی صادر می‌کند. منصور یزدی‌زاده افزود: البته صادرات محصولات ذوب‌آهن ابتدا با عرضه محصولات فرعی کلید می‌خورد و پس از آن محصولات اصلی راهی این بورس می‌شود.
در گروه تجهیزات، معامله‌گران شاهد برگزاری مجمع سالانه آب بودند که در آن شرکت 58ریال سود تقسیم کرد و در بازگشایی 5/14 درصد رشد کرد. در این گروه در پایان معاملات امروز نماد تراکتور‌سازی برای برگزاری مجمع متوقف می‌شود.
در گروه شیمیایی، بازگشایی نماد نیروکلر روز چهارشنبه به بازدهی فوق‌العاده‌ای منجر شد و با جهش 41/42 درصدی همراه شد.
در گروه پتروشیمی، رشد بهای جهانی برخی محصولات و انتظار برای گزارش‌های سه ماهه مثبت موجب رشد قیمت‌ها شد.
در گروه نفتی اکثر نمادهای روغن‌سازی با رشد قیمتی و صف خرید همراه شدند. در این گروه پالایشگاه‌ها نیز شاهد رشد قیمتی بودند.
در گروه کانی غیر‌فلزی، کساوه سود هر سهم سال مالی جاری خود را از 968 ریال به 1488 ریال افزایش داده و تعدیل مثبت 54 درصدی داشته است. علت تعدیل مثبت شرکت افزایش نرخ فروش محصولات بوده است.
شرکت برای سال جاری پیش‌بینی 21 میلیون دلار صادرات را نیز داشته که نرخ دلار را 2459 تومان در نظر گرفته است.
آیا خودرو‌سازان درخواست کمک خواهند کرد؟
در گروه خودرویی نگرانی از وضعیت زیان‌دهی شرکت‌های خودرویی به شدت به چشم می‌خورد. این در حالی است که به زودی تحریم کامل صنعت خودرو کشورمان از سوی آمریکایی‌ها شروع خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، دولت آمریکا اخیرا در اقدامی بی‌سابقه و برای نخستین بار صنعت خودرو کشور را هدف تحریم‌های مستقیم خود قرار داد و کشورها و شرکت‌های طرف فعالیت با خودروسازان ایرانی را تهدید کرد در صورت هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودرو ایران، با برخورد شدید دولت آمریکا مواجه خواهند شد.
بررسی تازه خودروسازان بزرگ کشور که اخیرا در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به صورت مبسوط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، نشان مي‌دهد تحریم‌های تازه آمریکا که قرار است از اول ماه جولای اجرایی شود، هزینه تامین قطعات برای خودروسازان کشور را 15 تا 40 درصد افزایش خواهد داد. 
به همین دلیل، خودروسازان با ارائه درخواستی فوری به دولت خواستار دریافت کمک ارزی وعده داده شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و پرداخت تسهیلات بلاتکلیف مانده خود در شورای پول واعتبار و بانک مرکزی شده‌اند.
در این درخواست هشدار داده شده در صورت عدم تخصیص این کمک‌ها، صنعت خودرو با بحران قطعه و رشد شدید هزینه مواجه شده و ورشکست خواهدشد.
در همین حال ريیس کمیسیون مالی سنای فرانسه، روز چهارشنبه هفته گذشته تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای بخش خودرو‌سازی فرانسه فاجعه‌انگیز توصیف کرد. 
به گزارش سرویس بین‌الملل انتخاب؛ فیلیپ مارینی از دولت این کشور خواست تا به فوریت از ريیس‌جمهوری آمریکا بخواهد تا بخش صنعت خودرو‌ فرانسه را از شمول تحریم‌ها علیه ایران معاف کند.
وي گفت: «صنعت خودرو فرانسه با توجه به اهمیت مناسباتی که با بخش صنعت خودرو ایران دارد، بزرگ‌ترین قربانی این تحریم‌ها است.»
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص 793واحد رشد کرد و به 49هزار و 427واحد رسید ارزش معاملات نیز به 160میلیارد تومان رسید که 9/5 درصد آن را معاملات 23/20 میلیون سهم صندوق بازنشستگی تشکیل داد. در کل هفته، بازار با توجه به تعطیلی یک روز در میان هفته، معامله‌گران شاهد افت ارزش معاملات و شمار خریداران بود که شمار خریداران با 4/12 درصد افت به 73هزار و 497نفر رسید. در کل هفته نیز شاخص با 04/1 درصد رشد مواجه شد تا بازدهی بازار از ابتداي امسال به 9/29 درصد برسد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر