بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
مستطيل شيشه اي تالار

نشاط و شادی سرمایه گذاران

در هر حال شاخص کل در فضای شادی بخش و پر رونق بورس توانسته با جذب نقدینگی های جدید فراری شده از بازار طلا و ارز، امروز دیگر بار به رکورد تازه ای دست یابد و با همراهی اکثر صنایع و سهام فعال در تابلوی معاملات، سقف 50 هزار واحدی را شکسته و خود را برای دستیابی به هدف های بعدی آماده سازد.
کد خبر : ۹۹۶۵۵
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.04.08 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 845 واحد مثبت به رقم 39320 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1598 واحد رشد عدد 88259 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 1043 واحد صعود به رقم 50471 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2112 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 125 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت.

براساس گزارش بورس نیوز، چشم انداز مثبت سرمایه گذاران و سهامداران نسبت به آینده و برقراری کامل آرامش سیاسی در کشور در حالی این روزها مشاهده می شود که به اعتقاد تحلیلگران سیاسی طی چند سال گذشته چنین آرامشی بر کشور حاکم نبوده است.

بدین ترتیب مردم نیز در این شرایط اطمینان خاطر لازم را به دست آورده اند که بازار سرمایه امن ترین محل برای سرمایه گذاری به شمار می آید و این است که تحت فضای حاکم بر جامعه، حجم معاملاتی قابل توجهی از سهام نیز در بورس رقم می خورد.

حاکمیت فضای آرام در بورس به گونه ای است که خبری از صف های فروشندگان سهام نبوده و برعکس دوره مشابه سال قبل تنها تقاضای بالا و صف های خرید سهام به چشم می خورد. از این رو روند کنونی بیان گر این نکته است که بازار به خودی خود با مشکل خاصی مواجه نیست و تنها موضوعی که می تواند به آن ضربه بزند، گفتار و کردار مسئولان سیاسی و آثار آن در اقتصاد است.

در هر حال شاخص کل در فضای شادی بخش و پر رونق بورس توانسته با جذب نقدینگی های جدید فراری شده از بازار طلا و ارز، امروز دیگر بار به رکورد تازه ای دست یابد و با همراهی اکثر صنایع و سهام فعال در تابلوی معاملات، سقف 50 هزار واحدی را شکسته و خود را برای دستیابی به هدف های بعدی آماده سازد.

و اما امروز در تالار شیشه ای سرمایه گذاران در حالی معاملات را به نظاره نشستند که "فارس" با معامله 10 میلیونی سهام خود در دامنه نوسان مثبت و البته در روندی متعادل بیشترین تأثیر را بر رشد نماگر بورس اعمال کرد.

سایر نمادهای این گروه نیز به جز پتروشیمی پردیس و خراسان در دامنه نوسان مثبت قیمت ها پیگیر معاملات سهام خود بودند.

شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در حالی معاملات خود را در قیمت مثبت حداکثری آغاز کرد که در پایان روندی متعادل را در پیش گرفت.

سایر نمادهای گروه از جمله روغنی ها نیز معاملات پرحجمی را شاهد بودند و برخی نمادهای گروه از جمله "شنفت" و "شبریز" با پایداری صف های میلیونی خریداران به کار روزانه خود پایان دادند.

گروه فولادی و فلزی نیز معاملات میلیونی سهام خود را با تقاضای بالای خریداران دنبال کردند و قیمت سهام آنها در اکثر نمادها تا دامنه نوسان مثبت چهار درصد بالا رفت.

"فولای" نیز در این گروه 26 درصد سود سال 92 خود را افزایش داد و با افزایش 50 درصدی قیمت سهام به تابلوی معاملاتی بازگشت.

نمادهای معدنی نیز در حالی استقبال مناسب خریداران سهام خود را به نظاره نشستند که معادن منگنز ایران با سرمایه 101 هزار و 200 میلیون ریالی برای سال مالی 92 به ازای هر سهم 633 ریال سود اعلام کرد که دلیل رشد سود آن در مقایسه با سود 1667 ریالی سال مالی جاری بر مبنای سرمایه 25 هزار و 300 میلیون ریالی، حدود 51 درصد رشد داشته و دلیل آن افزایش خالص درآمدهای متفرقه نسبت به پیش بینی های قبلی مربوط به سود حاصل از فروش زمین و نیز برنامه فروش دو واحد آپارتمان اداری اعلام شده است. در نتیجه سهم مذکور پس از بازگشایی نماد با رشد حدود 35 درصدی قیمت همراه شد.

خودروسازان نیز در حالی افزایش اقبال سرمایه گذاران و سنگین شدن صف های خرید سهام خود را شاهد بودند که "خودرو" براساس صورت های مالی 12 ماهه حسابرسی نشده سال مالی 91 به ازای هر سهم 487 ریال زیان پوشش داده، اما چشم انداز پیش روی صنعت خودروی کشور تقاضای خرید سهام آنها را بیش از پیش افزایش داده است. چراکه برخی کارشناسان آمریکایی از اوباما درخواست کردند تا برای نشان دادن حسن نیت خود به دولت جدید ایران، تحریم های صنعت خودرو و نیز واحد پول ریال کاهش یافته و فاز جدید این تحریم ها به حالت تعلیق در آید.

همچنین خودروسازان فرانسه نیز در راستای حمایت از تولیدکنندگان قطعات خودروی فعال در این کشور، بر لغو تحریم های این صنعت در ایران تأکید کردند تا از این طریق بتوانند به تولید خود نیز کمک نمایند.

گروه بانکی نیز در حالی با توقف نماد معاملاتی بانک ملت به دلیل ارایه اطلاعات با اهمیت همراه شد که به نظر می رسد این امر به روند اصلاحی کوتاه مدت آنها پایان داده باشد. از این رو سهام بانکی ها نیز با افزایش استقبال سرمایه گذاران و سهامداران روز خود را سپری کردند و بانک صادرات با معامله بیش از 20 میلیونی سهام خود و تداوم صف حدود سه میلیونی خریداران پیشتاز گروه بود.

سهام بانک های کارآفرین و تجارت نیز به ترتیب بیش از 16 و 15 میلیون معامله شدند تا با این حرکت قدرت بالایی را از خود به نمایش بگذارند. سایر نمادهای بانکی نیز در این روند پرقدرت حضوری فعال از خود به نمایش گذاشتند.

سیمانی ها نیز همچنان در زمره یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری مطرح هستند و به گفته اهالی تالار شاید سهام آنها بتوانند امسال جایگاه پالایشگاهی های سال گذشته را از آن خود کنند و سهام آنها به عنوان یکی از پربازده سهم ها مورد معامله قرار گیرند.

در مجموع بورس روزی پرنشاط را با معاملات پررونق به پایان رسانید و به نظر می رسد اشتیاق سرمایه گذاران برای افزایش فعالیت در بورس از این پس نیز شتاب بیشتری به خود گیرد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز در حالی روند نزولی قیمت ها را در سه سررسید فعال خود پیگیری می کند که بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی تا محدوده 1229 دلار و 20 سنت افت کرده و طی روزهای پایانی هفته گذشته حتی به زیر مرز 1200 دلار نیز نزول یافته است. بدین ترتیب پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل شهریور ماه 92 به یک میلیون و 171 هزار تومان رسیده است.

هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در حالی به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان خرید و فروش می شود که بهای هر دلار آمریکا در محدوده 3330 تومان نوسان می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر