بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
مستطيل شيشه اي تالار

ولع بازار برای خرید سهام

این روزها سرمایه گذاران در حالی نظاره گر روند خیره کننده بازار سهام و رشد قیمت ها همزمان با رکورد زنی شاخص کل هستند که معاملات روندی عکس سال 84 را تداعی می کند. بطوریکه طی آن سال و تحت تأثیر ریسک های سیستماتیک آن زمان در مقابل خریداران سهم فروشندگان پرقدرتی حضور داشتند و یارای مقابله با حجم بالای عرضه سهام وجود نداشت.
کد خبر : ۹۹۷۶۰
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.04.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 764 واحد رشد به رقم 40085 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 760 واحد افزایش عدد 89019 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 850 واحد صعود به رقم 51321 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2851 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه اصفهان با 105 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت.

براساس گزارش بورس نیوز، این روزها سرمایه گذاران در حالی نظاره گر روند خیره کننده بازار سهام و رشد قیمت ها همزمان با رکورد زنی شاخص کل هستند که معاملات روندی عکس سال 84 را تداعی می کند. بطوریکه طی آن سال و تحت تأثیر ریسک های سیستماتیک آن زمان در مقابل خریداران سهم فروشندگان پرقدرتی حضور داشتند و یارای مقابله با حجم بالای عرضه سهام وجود نداشت.

اما هم اکنون خریداران پرقدرت بر عرضه کنندگان برتری دارند و خوش بینی نسبت به چشم انداز آتی بورس آنچنان فضای تالار شیشه ای را در برگرفته که در مقابل دستورهای فروش سهم تقاضای لازم وجود داشته و این امر حجم بالایی از معاملات را برای بازار رقم زده است.

اینجاست که نقش ریسک های سیستماتیک و آثار آن بر بورس نمایان می شود، در نتیجه به وضوح می توان دید که تغییر نگاه مدیران سیاسی به چه میزان در جذب نقدینگی به بازار سرمایه و یا خروج پول از آن مؤثر است.

شاخص روزانه با شکستن سقف های پیش رو وارد مراحل جدید صعود خود می شود و سرمایه گذاران بدون تعلل و در شرایطی چشم بسته، تنها به خرید سهام فکر می کنند.

هرچند در این شرایط اهالی تالار معتقدند مدتی بعد احتمال دارد سهامی که پتانسیل لازم برای رشد قیمت را برخوردار نبودند، با بازگشت قیمتی مواجه شوند.

و اما طی معاملات امروز تمامی صنایع با حضور پرتعداد نمادهای معاملاتی خود روندی مثبت را پیگیری کردند و شور و اشتیاق معامله گران لحظه لحظه بر صف های خرید دامن می زد. بطوریکه هرچند در برخی نمادها برای لحظاتی صف های سرمایه گذاران واگذار می شد، اما دوباره تقاضای پرحجم برای آن سهم شکل می گرفت و این امر از چشم انداز روشن بورس در نگاه فعالان تالار شیشه ای حکایت دارد.

گروه فولادی و سنگ آهنی در صدر بازار و با همراهی هلدینگ ها، پالایشی ها و نیز نمادهای تجهیزاتی و بانکی حرکتی رو به رشد را در پیش گرفتند.

"فولاد" با معامله بیش از 28 میلیون سهمی درصدر گروه و نیز در جایگاه مؤثرترین نماد بر رشد شاخص کل ایستاد.

"فملی" معامله نزدیک به 26 میلیونی سهمی خود را شاهد بود و سایر نمادهای گروه نیز همین رویه را با حجم های بالا دنبال کردند.

دوقلوهای سنگ آهنی نیز در گروه خود پراقبال ظاهر شدند و قیمت سهام آنها تا دامنه نوسان مثبت چهار درصد پیش رفت.

37 میلیون سهام هلدینگ غدیر نیز در حالی معامله شد که قیمت سهم مذکور تا دامنه سقف قیمتی مجاز روزانه اوج گرفت.

سهام "وصندوق" نیز بیش از 17 میلیون خرید و فروش شد و سرمایه گذاران در حالی به سهام مذکور اقبال نشان می دهند که معامله گران تالار شیشه ای در انتظار برای عرضه اولیه سهام زیرمجموعه آن یعنی پتروشیمی جم هستند و به نظر می رسد این برنامه بزودی به مرحله اجرا در آید که در آن صورت می توان به افزایش سودآوری و اعلام تعدیل مثبت عایدی سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی امید داشت.

"شپنا" و "شراز" نیز با وجود روند متعادل منفی در قیمت سهام خود، پرحجم معامله شدند. اما در همین گروه "شبریز" و "شنفت" تا قیمت حداکثری چهار درصد مثبت پیش رفتند.

تداوم صف خرید بیش از 14 میلیون سهمی مپنا نیز در شرایطی در پایان معاملات امروز مشاهده شد که سرمایه گذاران حدود 4.5 میلیون از این سهم را خریدند.

بانکی ها نیز پس از اصلاح قیمتی کوتاه مدت خود امروز دوباره قدرت نمایی کردند و معاملات پرحجمی را همراه با رشد قیمت سهام رقم زدند.

در این شرایط بانک پاسارگاد از تعدیل مثبت 30 درصدی عایدی هر سهم سال مالی 91 براساس صورت های مالی حسابرسی شده خود خبر داد تا با این روش به فضای مثبت حاکم بر گروه خود نیز اضافه کند.

اقبال فراگیر به خرید سهام در بورس به گروه قند و شکری نیز سرایت کرد و صف های خریداران این سهام در شرایطی قابل مشاهده است که قند پیرانشهر در پیش بینی سود هر سهم سال مالی 93 نرخ فروش هر کیلو شکر را 1900 تومان دیده و عملکرد 9 ماهه سال مالی جاری آن از پوشش 93 درصدی بودجه برآوردی این کارخانه قندی حکایت دارد.

با انتشار این گزارش ها نماد معاملاتی "قپیرا" با رشد حدود 13 درصدی قیمت سهم به تابلوی بورس بازگشت.

قند لرستان نیز نرخ فروش شکر حاصل از چغندر را برای سال 93 مبلغ 1920 تومان پیش بینی کرده است. اما سهم مذکور نتوانست پس از بازگشایی نماد کشف قیمت شود.

سهام گروه سیمانی نیز با تداوم اقبال خریداران و سنگین شدن صف های خرید به پایان رسید و "سفارس" جهت اعلام تعدیل عایدی سهام خود متوقف شد. در این شرایط ممنوعیت صادرات سیمان به عراق که از تاریخ 10 تیرماه از سوی دولت این کشور اعلام شده بود، با رایزنی های انجام شده، برطرف شد. همچنین طبق توافق های صورت گرفته 4 هلدینگ ایرانی با یکدیگر، مقرر گردیده قیمت هر تن سیمان صادراتی حداقل 5 دلار افزایش یابد.

صنایع لاستیک سهند نیز با اعلام افزایش 22 درصدی سود سال 92 امروز بیش از 45 درصد رشد قیمت سهام خود را به نظاره نشست و نزدیک به چهار میلیون از این سهم معامله شد.

نماد داروسازی فارابی نیز از جمله سهم هایی بود که با رشد قیمت مورد بازگشایی قرار گرفت و بازدهی نزدیک به 20 درصدی را عاید سهامداران خود کرد.

البته روند کلی حاکم بر گروه دارویی نیز قدرت بالایی را نشان می داد و اکثر سهم های صنعت مذکور تا دامنه نوسان مثبت حداکثری رشد کردند. چراکه معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو از اتمام قیمت‌گذاری داروهای داخلی و وارداتی خبر داد و گفت که داروهای تولید داخل به طور متوسط ۴۰ درصد و داروهای وارداتی به طور متوسط حدود ۹۰ درصد گران شدند

خودروسازان نیز همچنان با استقبال چشمگیر خریداران سهام خود و در مقابل عرضه اندک سهامدارانشان رو به رو بودند و معاملات سهام این گروه با پایداری صف های خرید به پایان رسید.

در مجموع بازار سهام کلیتی مثبت و البته با قدرت بالا را همراهی کرد و در این روند مثبت اکثر نمادهای فعال بازار حضوری پررنگ را از خود به نمایش گذاشتند.

هرچند ولع عطش سیری ناپذیر سرمایه گذاران حقیقی برای خرید سهام تزریق نقدینگی های جدید به بورس فرصت را برای فروش توسط برخی حقوقی های فعال بازار فراهم آورده تا در کنار شناسایی سود حجم نقدینگی مورد نیاز را برای این گروه از فعالان تالار شیشه ای مهیا سازد.

بازار سهام در حالی می رود فردا معاملات خود را آغاز کند که مقرر است دور جدیدی از تحریم های آمریکا علیه ایران طبق زمان بندی از فردا آغاز شود، حال آنکه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان آمریکایی بر لغو این فشارها و به تعویق افتادن آن تأکید دارند.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا هم اکنون روندی مثبت و کم نوسان را دنبال می کند و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل شهریور ماه 92 به یک میلیون و 118 هزار تومان افزایش یافته است.

هر سکه نقدی نیز هم اکنون به بهای یک میلیون و 105هزار تومان رسیده و هر دلار آمریکا به قیمت 3330 تومان خرید و فروش می شود.

.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر