بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
با اعمال اين قانون در صورت بيشتر بودن نرخ شمش فولاد خوزستان از 16.530.000 ريال و گل گهر در صورت بيشتر بودن نرخ شمش فولاد خوزستان از 16.495.000 ميليون ريال قادر به تعديل مثبت عايدي سهام خود خواهند بود و در صورت كمتر بودن نرخ شمش فولاد خوزستان از مبالغ مذكور ، با تعديل منفي مواجه خواهند شد.
کد خبر : ۹۹۸۱۷
الف- شرکت چادرملو

1- اطلاعات و مفروضات ارائه شده توسط شركت:

در جدول زير مفروضات و اطلاعات بودجه اي توليد در سال 92 به همراه اطلاعات سال 91 و 90 مشاهده مي شود:


در جدول هاي زير اطلاعات مقداري فروش ، مبلغ فروش هر واحد و جمع مبلغ فروش شركت در بودجه 92 شركت و سال هاي 90 و 91 ملاحظه مي شود:


در اين قسمت مواد اوليه مصرفي پيش بيني شده در بودجه 92 و وضعيت آن در سال هاي 90 و 91 مشاهده مي شود:


همچنين صورت سود و زيان پيش بيني شده شركت در بودجه 92 و صورت سود و زيان سال هاي 90 و 91 بشرح زير مي باشد:


2- پيش بيني كارشناسي سود آوري شركت چادرملو در سال 92

در اين قسمت توليد كنسانتره و سنگ آهن دانه بندي را حداقل برابر با مقادير توليد شده سال 91 در نظر گرفتيم و در مورد گندله با توجه به طرح افزايش ظرفيت 600 هزار تني كه براساس اطلاعات شركت، در 3 ماهه پاياني 92 راه اندازي خواهد شد ، توليد و فروش آن را 3600 هزار تن (100 هزار تن بيشتر از توليد 91) در نظر گرفتيم.


در جدول زير پيش بيني كارشناسي مقداري فروش، مبلغ فروش هر واحد و جمع مبلغ فروش شركت ملاحظه مي شود. در اين قسمت نرخ فروش كنسانتره را براساس (ميانگين وزني 10 درصد شمش فولاد خوزستان و 12 درصد شمش فولاد خوزستان براي فولاد مباركه) به علاوه 3 درصد شمش فولاد خوزستان (به عنوان سهم فولادي ها در پرداخت حق انتفاع پروانه) در نظر گرفتيم. نرخ فروش گندله را نيز براساس 23 درصد ميانگين محصولات فولاد خوزستان به علاوه 3 درصد شمش فولاد خوزستان (به عنوان سهم فولادي ها در پرداخت حق انتفاع پروانه) در نظر گرفتيم. ليكن در مورد سنگ آهن دانه بندي شده قيمت را بر اساس نسبت قيمت آن به كنسانتره در سالهاي قبل و تعميم آن به قيمت كنسانتره كارشناسي (بدون در نظر گرفتن افزايش نرخ بابت حق انتفاع پروانه) محاسبه كرديم.


براي پيش بيني مواد مصرفي، نرخ سنگ آهن خام را بر اساس نرخ آن در بودجه 92 پس از كسر حقوق دولتي پيش بيني شده در بودجه 92 به علاوه 5 درصد شمش فولاد خوزستان (به عنوان سهم كل سنگ آهني ها و فولادي ها در پرداخت حق انتفاع پروانه) در نظر گرفتيم.


در نتيجه مي توان صورت سود و زيان سال 92 را بشرح زير برآورد نمود. ملاحظه مي شود كه شركت با مفروضات كارشناسي قادر است عايدي هر سهم خود را 71 ريال افزايش دهد.


ب- گل گهر

1-اطلاعات و مفروضات ارائه شده توسط شركت:

در جدول زير مفروضات و اطلاعات بودجه اي توليد در سال 92 به همراه اطلاعات سال 91 و 90 مشاهده مي شود:


در جدول هاي زير اطلاعات مقداري فروش، مبلغ فروش هر واحد و جمع مبلغ فروش شركت در بودجه 92 شركت و سالهاي 90 و 91 ملاحظه مي شود:


در اين قسمت مواد اوليه مصرفي پيش بيني شده در بودجه 92 و وضعيت آن در سال هاي 90 و 91 مشاهده مي شود:


همچنين صورت سود و زيان پيش بيني شده شركت در بودجه 92 و همچنين صورت سود و زيان سال هاي 90 و 91 بشرح زير مي باشد:


1-پيش بيني كارشناسي سود آوري شركت گل گهر در سال 92

در اين قسمت توليد كنسانتره و سنگ آهن دانه بندي و گندله را حداقل برابر با مقادير توليد شده سال 91 در نظر گرفتيم. در اين برآورد نيز آحاد توليد شركت را حداقل برابر با آحاد توليد 91 در نظر گرفتيم:


در جدول زير پيش بيني كارشناسي مقداري فروش، مبلغ فروش هر واحد و جمع مبلغ فروش شركت ملاحظه مي شود. در اين قسمت نرخ فروش كنسانتره را براساس (ميانگين وزني 9 درصد شمش فولاد خوزستان و 9.6 درصد شمش فولاد خوزستان براي فولاد مباركه) به علاوه 3 درصد شمش فولاد خوزستان (بعنوان سهم فولادي ها در پرداخت حق انتفاع پروانه) در نظر گرفتيم. نرخ فروش گندله را نيز بر اساس 23 درصد ميانگين محصولات فولاد خوزستان به علاوه 3 درصد شمش فولاد خوزستان (به عنوان سهم فولادي ها در پرداخت حق انتفاع پروانه) در نظر گرفتيم. در مورد سنگ آهن دانه بندي شده هم با توجه به صادراتی بودن آن نرخ را 90 دلار (طبق بودجه 92 شرکت ) در 30 هزار ریال (نرخ دلارآزاد) در نظر گرفتیم.


براي پيش بيني مواد مصرفي، نرخ سنگ آهن خام مگنتی را بر اساس نرخ آن در بودجه 92 پس از كسر حقوق دولتي پيش بيني شده در بودجه 92 به علاوه 5 درصد شمش فولاد خوزستان (به عنوان سهم كل سنگ آهني ها و فولادي ها در پرداخت حق انتفاع پروانه) در نظر گرفتيم. در مورد سنگ آهن هماتیت نیز با توجه به اینکه این ماده مصرفی به سنک آهن دانه بندی تبدیل می شود برای برآورد نرخ آن از نسبت نرخ ماده اولیه به محصول در دوره های قبل استفاده کرده و آنرا به سال جاری تعمیم دادیم.


در نتيجه مي توان صورت سود و زيان سال 92 را بشرح زير برآورد نمود. شايان ذكر است كه در صورت سود و زیان در آیتم خالص درآمدهای متفرقه درآمد تسعیر ارز را بدلیل احتساب نرخ دلار آزاد برای فروش سنگ آهن دانه بندی صادراتی حذف کردیم. ملاحظه مي شود كه شركت با مفروضات كارشناسي با افزایش 44 ریالی عايدي هر سهم خود مواجه خواهد شد.


تحليل حساسيت: در جدول زير ميزان تغييرات در سود آوري هر سهم 2 شركت گل گهر و چادر ملو به ازاي هر يك ميليون ريال تغيير در نرخ شمش فولاد خوزستان ملاحظه مي شود. اين تغيير براي عايدي هر سهم چادر ملو 150 ريال و براي عايدي هر سهم گل گهر 87 ريال مي باشد. همچنين چادر ملو در نرخ شمش 16.530.000 ريال و گل گهر در نرخ شمش 16.495.000 ريال قادر به كسب عايدي پيش بيني شده خود در بودجه 92 مي باشند.


نتيجه گيري: در اين تحليل با توجه به ابهامات موجود بر اثر تصويب قانون حق انتفاع پروانه بهره برداري از معادن در بودجه 92 كشور (كه به موجب آن شركتهاي سنگ آهني بايد به ازاي 40 درصد و شركت هاي فولادي به ازاي 60 درصد از 5 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان را به ازاي هر تن سنگ آهن برداشت شده از معادن خود بپردازند) در سود آوري دو شركت چادرملو و گل گهر، به بررسي اثرات اين قانون بر سود آوري اين دو سهم پرداختيم و به اين نتيجه رسيديم كه با اعمال اين قانون در صورت بيشتر بودن نرخ شمش فولاد خوزستان از 16.530.000 ريال و گل گهر در صورت بيشتر بودن نرخ شمش فولاد خوزستان از 16.495.000 ميليون ريال قادر به تعديل مثبت عايدي سهام خود خواهند بود و در صورت كمتر بودن نرخ شمش فولاد خوزستان از مبالغ مذكور ، با تعديل منفي مواجه خواهند شد. شايان ذكر است كه نرخ حال حاضر شمش فولاد خوزستان در بورس كالا 17.160.000 ريال و ميانگين آن از ابتداي سال تا كنون حدود 16 ميليون ريال بوده است.

تهيه و تنظيم: عباس طالع فرد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر