بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
کد خبر : ۹۹۸۸۰
حال‌وهوای بازار طلا در ایران در این روزها بهاری است. حتی خود فروشندگان طلا هم نمی‌دانند چه توصیه‌ای به خریداران یا فروشندگان بکنند. در طول دو هفته اخیر قیمت هر اونس طلا حدود نیم‌درصد نوسان منفی و مثبت داشت و سرمایه‌گذاران را گنگ کرد. افت قیمت اولیه این بازار که به دلیل انتخابات و هجوم مردم برای فروش طلاهای انبار شده در خانه‌ها مانند بازار ارز قابل پیش‌بینی بود ولی قیمت طلا بیشتر وابسته به تحولات قیمت طلا در بازارهای جهانی است و ایران هم از این امر 
مستثنا نیست. 
بنابر آخرین تحلیلی که در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد به دلیل کمبود تقاضا در دوماه آینده به احتمال زیاد قیمت طلا باز هم در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت دلیل این امر هم بالا رفتن ذخیره طلای بانک مرکزی آمریکا و همچنین انگلستان است که در اول ماه جولای به صندوق بین‌المللی پول اعلام و خبرش در روزنامه‌ها منتشر شد باعث شد تا کارتل‌های مهم تولید و عرضه طلا برای مدتی از تولید شمش‌های خود بکاهند و سعی در کنترل قیمت طلا داشته باشند. 
یکی از کارشناسان بورس کالای شیکاگو در گفت‌وگو با مجله اکونومیست از چرخش سرمایه‌گذاری در بازار طلا تا پایان سال 2013 خبر می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند قیمت جهانی طلا تا پایان سال روند کاهشی بسیار کمی به خود بگیرد و تا حدودی ثابت بماند. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول حدود 89 کشور در سه ماهه اخیر به ذخیره طلای خود افزوده‌اند و برای بالا بردن قیمت طلا از ارائه آن به بازار سرباز زده‌اند. 
محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، در هفته گذشته در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری اعلام کرد: روز‌های بهاری سال‌جاری در شرایطی سپری شد که بیشتر خبر سازی‌های قیمت سکه و طلا به افزایش قیمت ارتباط پیدا می‌کرد، شروع تابستان با خبر‌هایی است که بیشتر به کاهش قیمت ارتباط پیدا می‌کند. حقیقت این است که فضای بازار درباره قیمت‌ها تا حدودی گنگ است. بعضی این کاهش قیمت‌ها را باور دارند و بعضی دیگر آن را باور ندارند. عده‌ای می‌گویند این روند نزولی مقطعی است اما عده‌ای دیگر پیش‌بینی می‌کنند که این روند تداوم خواهد یافت. در این شرایط یک موجی ایجاد شده است که بالاخره باید در نقطه‌ای ثابت شود. این‌که امیدی برای حل مسائل اقتصادی در کشور ایجاد شده، غیرقابل انکار است. با توجه به برنامه‌های اقتصادی ارائه شده توسط رییس‌جمهوری آینده، امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی مردم و تغییر شرایط اقتصادی کشور ایجاد شده است. یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های بهبود اوضاع اقتصادی، ارزش پول ملی کشور در برابر سایر ارزهاست. 
در یک هفته گذشته ارزش ریال در برابر سایر ارزها تا 15‌درصد افزایش یافته است که از این به بعد بستگی به برنامه‌های اقتصادی دارد که بتواند این وضعیت ایجاد شده را به ثبات برساند. 
تثبیت وضعیت ارزی می‌تواند به آرامش اقتصاد کمک کند و موضوعی که به اقتصاد آسیب رسانده، نوسانات نرخ ارز است. با کاهش قیمت ارز، بهای طلا و سکه هم رو به نزول گذاشته است در این شرایط کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی هم به کمک این موضوع آمده است تا شدت کاهش قیمت بیشتر شود. 
در این شرایط کسانی که طلا، سکه و ارز خریداری کرده بودند و در خانه نگهداری می‌کردند، نگران شده‌اند که از این راه زیان ببینند به همین دلیل این افراد نیز وارد بازار شده‌اند و این موضوع نظام عرضه و تقاضا را در بازار بر 
هم زده‌اند. 
تعادل که به هم می‌خورد، قیمت‌ها از شکل واقعی خارج می‌شود و وقتی نرخ‌ها تحت‌تاثیر عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد یا حباب مثبت ایجاد می‌شود یا حباب منفی. در یکی، ‌دوروز آینده هم قیمت جهانی تثبیت خواهد شد و هم قیمت ارز به نقطه واقعی خود خواهد رسید. 
کسی نمی‌داند این نقطه واقعی چقدر است. تحولات بازار در چند روز آینده آن را مشخص می‌کند. با رسیدن نرخ ارز به نقطه واقعی، تاثیر آن بر کالاهای دیگر هم نمایان خواهد شد. در شرایط فعلی آینده بازار قابل پیش‌بینی نیست. هر تصمیم و هر اتفاقی در بازار می‌تواند مسیر را 
تغییر دهد. 
همان‌طور که این میزان کاهش قیمت در این سطح در روزهای گذشته قابل پیش‌بینی نبود از این به بعد هم نمی‌توان چندان پیش‌بینی درستی از 
شرایط داشت. 
در هرصورت آنچه مشخص است در روزهای آینده شاهد ثبات در بازار طلا خواهیم بود و در آغاز ماه رمضان بازار دچار رکود شده و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها سرشکن شوند ولی طبق پیش‌بینی کلی احتمالا شاهد نوسان بزرگی در بازار طلا تا آخر سال میلادی نخواهیم بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر