بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
کد خبر : ۹۹۸۸۲
شرق: روز گذشته همزمان با چند اتفاق در اقتصاد کشور، نرخ ارزهای رایج در بازار تهران باز هم افزایش یافت به طوری که قیمت هر دلار آمریکا به سه‌هزارو380 تومان رسید. اگرچه به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، دلیل افزایش دوباره قیمت ارز، عبور از یک دوره افراطی کاهش قیمت، پس از انتخابات است اما برخی فعالان بازار نیز تاثیر روانی ابلاغیه روز گذشته دولت مبنی بر حذف ارز مرجع و افزایش قیمت طلا را موثر دانسته و معتقدند در روز گذشته حجم خرید ارز افزایش یافته است. صرافان فردوسی روز گذشته درحالی قیمت سه‌هزارو400تومانی را برای فروش دلار روی تابلوهای خود نمایش می‌دادند که این نرخ در روز یکشنبه سه‌هزارو350تومان ثبت شده بود. هرچند همین نرخ هم در طول روز گذشته چندین‌بار تغییر کرد و در حالی که با سه‌هزارو415 تومان، روز خود را آغاز کرده بود اما صرافی‌ها با نرخ سه‌هزارو380 تومان مغازه خود را تعطیل کردند. مصطفی خان‌زاده یکی از صرافان محدوده میدان فردوسی در گفت‌وگو با «شرق» بالارفتن حجم تقاضا برای خرید را از دلایل افزایش قیمت ارز عنوان می‌کند. البته او تاکید می‌کند این خریدها عمدتا برای مصارف مسافرتی و واردات کالا صورت گرفته است و کمتر خرید کاذب انجام شده است. روز گذشته علاوه بر شروع دور جدید تحریم‌ها که بخش‌های انرژی، کشتیرانی، بیمه و خودروسازی ایران و همچنین معامله موادی چون فلزات گرانبها را نشانه گرفته است؛ دولت هم طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که از این پس «ارز مرجع» به کالاهای اساسی و دارو تعلق نمی‌گیرد و ارز وارداتی بر اساس نرخ تعیین‌شده در بودجه مصوب مجلس ارایه خواهد شد. با اعلام تصمیم جدید دولت، بسیاری از کارشناسان، حذف ارز هزارو200تومانی از مبادلات را نیز بر افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر ندانستند. اما خان‌زاده معتقد است برای اینکه دلیل افزایش قیمت را بدانیم باید ابتدا علل افت ناگهانی آن را بررسی کنیم. پس از انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، به دلیل انتظار مثبتی که مردم از جریانات اقتصادی کشور داشتند؛ کاهش قیمت دلار را محتمل دانسته و برای فروش ارز خانگی خود به بازار هجوم آوردند. عرضه بیش از نیاز بازار در مقطع پس از انتخابات، سبب شد دلار 300 تا 400 تومان افت قیمت را تجربه کند. به گفته وی، اما عدم تغییر شرایط اقتصادی، توقف عرضه دلارهای خانگی را نتیجه داد و به این ترتیب دوباره افزایش نرخ ارز آغاز شد. پویا جبل‌عاملی کارشناس اقتصادی نیز با ارایه تحلیلی مشابه در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: واکنش اولیه بازار به انتخابات، به شدت افراطی بود. در روزهای اولیه پس از انتخابات همه‌چیز گویای آن بود که این افت شدید قیمت احساسی بوده و به زودی قیمت‌ها بازخواهد گشت. از سوی دیگر افزایش قیمت جهانی طلا و حذف نرخ ارز مرجع هم اثراتی بر بازار داشت که نهایتا رشد قیمت‌ها را نتیجه داد.
اما عامل دیگر اثرگذار نیز سیگنال‌هایی بود که از سوی نزدیکان روحانی مبنی بر بودجه‌ای با ارز بالای سه‌هزار‌تومان فرستاده شده است. همه این عوامل دست به دست هم داد تا نرخ دلار روز گذشته به سه‌هزارو400تومان برسد. او همچنین به تحریم ریال از روز گذشته اشاره کرد و متذکر شد: با توجه به اینکه عاملان بازار، از قبل اطلاع داشتند که ریال ایران تحریم می‌شود لذا از همان زمان تصویب این تحریم، قیمت ارز متاثر شد و افزایش یافت.
او در ادامه تاکید کرد: دولت آمریکا برای اعمال نقطه حداکثری تحریم‌ها به طور قطع، منتظر تصمیمات دولت آینده ایران خواهد ماند. جبل‌عاملی در عین حال کاهش قیمت دلار را به صلاح نداسته و می‌افزاید: ما قبلا یک شوک ارزی به بخش اقتصاد وارد کرده‌ایم و اکنون تمام زیربخش‌های اقتصاد با دلار بالای سه‌هزار‌تومان خود را تطبیق داده‌اند. بنابراین همان میزان که افزایش نرخ ارز به اقتصاد کشور ضربه زد؛ امروز کاهش آن نیز به همان میزان زیان وارد خواهد کرد؛ لذا بهترین روش برای بهبود شرایط، ایجاد ثبات قیمت‌هاست. این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: حتی در صورت برداشته‌شدن تحریم‌ها و بهبود روابط بین‌المللی ایران نیز به صلاح است که با دلار بالای سه‌هزار‌تومان کار کنیم و نرخ ارز را به نسبت تورم داخلی و خارجی هر سال افزایش دهیم. اما در عین حال باید دخالت دولت در بازار کاهش یافته و نرخ بازار به عنوان ارز رسمی کشور پذیرفته شود. به عبارت دیگر با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و ایجاد شفافیت در بازار، نرخ‌ها بر اساس سیستم عرضه و تقاضا تعیین شود.
اتفاق دیگری که در روزهای گذشته در بازار ارز شاهد بودیم؛ افزایش همزمان حضور دلالان با رشد قیمت‌ها بود. با برخوردهای امنیتی که نیروی انتظامی در ماه‌های گذشته صورت داده بود؛ حضور دلالان تا حد زیادی کاهش یافته و دیگر چندان ملموس در بازار رفت‌وآمد نداشتند اما در روزهای گذشته گویی دوباره صدای واسطه‌گرهای ارزی سر خیابان‌های منتهی به محله ارزی به گوش می‌رسد.
همچنین از دیگر تغییرات روز گذشته در بازار، رشد قیمت طلا در پی افزایش قیمت دلار و اونس جهانی بود. دیروز سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید یک‌میلیون‌و ۱۴۲‌هزار‌تومان، سکه طرح قدیم یک‌میلیون ‌و صدهزارتومان، نیم سکه ۵۹۰‌هزار‌تومان، ربع سکه ۳۹۰‌هزار‌تومان و سکه گرمی ۲۶۰‌هزار‌تومان دادوستد شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۱۰۵هزارو۶۱۰ تومان، هر مثقال طلا ۴۵۷هزارو۵۰۰تومان و اونس جهانی ۱۲۴۵دلارو ۸۰ سنت ارزش‌گذاری شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر