بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
با برگزاری دومین نشست تخصصی عنوان شد:

پیوند "بازار دارایی فکری" به خانواده بازار سرمایه

فراهم شدن زمینه ها به منظور راه اندازی معاملات انواع حق اختراع، طرح صنعتی یا علایم تجاری در قالب بازار دارایی فکری، دومین نشست تخصصی با حضور مسوولان و مدیران سازمان بورس، سپرده گذاری مرکزی، شرکت فرابورس، پارک فناوری پردیس و مدیران عامل شرکت های بورسی و غیر بورسی برگزار شد.
کد خبر : ۹۹۹۹۳
دومین نشست تخصصی "بازار دارایی فکری" با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه فرابورس، بانک ها، هلدینگ های عمومی و تخصصی، شرکت های سرمایه گذاری و دانش بنیان سه شنبه 11تیر در مرکز همایش شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران با فراهم شدن زمینه ها به منظور راه اندازی معاملات انواع حق اختراع، طرح صنعتی یا علایم تجاری در قالب بازار دارایی فکری، دومین نشست تخصصی با حضور مسوولان و مدیران سازمان بورس، سپرده گذاری مرکزی، شرکت فرابورس، پارک فناوری پردیس و مدیران عامل شرکت های بورسی و غیر بورسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، به صورت اجمالی بازار دارایی فکری را معرفی و گزارشی از روند شکل گیری بازار معاملات اوراق بهادار شرکت های سهام خاص مبتنی بر دارایی فکری را ارائه کرد.

وی گفت:بیش از 300 نفر ساعت کار کارشناسی در خصوص تهیه رویه ها و دستورالعمل ها با حضور متخصصین امر در فرابورس و سازمان های زیربط صورت گرفته است.

هامونی افزود: راه اندازی بازاردارایی فکری نیازمند ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مخاطره آمیز "Venture Capital Funds" به منظور تقویت و سازماندهی سمت تقاضای این بازار و همچنین ارزش گذاری دارایی های فکری و تقویت حضور وکلای مالکیت فکری Intellectual Properties Attorney "" است که در این زمینه پیشنهاداتی به سازمان بورس و اوراق بهادار در قالب طرح کارشناسی ارائه شده است.

سپس مهندس صفاری نیا، رییس پارک فناوری پردیس ضمن بیان ویژگی های فعالیت های دانش بنیان گفت: در اواخر سال 86 و اوایل سال 87 سند مطالعات پایه و معاملات انواع دارایی های فکری بررسی و یک سند پایه تولید شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بند "د" ماده 17 قانون برنامه پنجم، دولت مجاز است از بورس ایده حمایت مالی کند و به همین منظور هم زیرساخت های آن آماده شده است.

صفاری نیا ادامه داد: همچنین در نقشه جامع علمی کشور به بورس فناوری اشاره شده و در عین حال، قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی مصوب و سال گذشته ابلاغ شد. شرکت های مذکور معافیت مالیاتی داشته و امکان عرضه سهام آنها وجود دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به این سه زیرساخت های قانونی مهم، اسناد بالادستی تدوین و امکان راه اندازی معاملات بازار دارایی فکری فراهم شده است.

رییس پارک فناوری پردیس به مزایای بازار دارایی فکری اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این بازار، اختراعات امکان عرضه در فرابورس را خواهند یافت، به علاوه قیمت واقعی اختراع مشخص و در عین حال، امکان تجاری سازی طرح فراهم می شود.

بازار دارایی فکری ریسک اهل علم را کاهش می دهد

سیدعلی حسینی، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دیگر سخنران این نشست تخصصی بود که با اشاره به رشد کمی و کیفی بازار سرمایه بر رشد پایدار تاکید کرد و ابراز داشت: برای مثال در حوزه هلدینگ سازی، در حد معقول خود موجب خلق و افزایش ثروت شده است. به همین دلیل باید سرمایه گذاران، هلدینگ هاو شرکت های سرمایه گذاری سعی کنند برای خلق ثروت توجه خود را به ایده های جدید معطوف کرده و با حمایت های قانونی حرکت کنند.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار به مزایای راه اندازی بازار دارایی فکری اشاره کرد و افزود: با فعالیت این بازار، یک بازار جدید ایجاد می شود تا طرح ها در یک بازار رقابتی خریداری شود.

وی در ادامه به سازوکار پیش بینی شده در این بازار پرداخت و گفت: خدمات شرکت های تامین سرمایه و مشاوره سرمایه گذاری در خصوص دارایی فکری قابل استفاده است.

حسینی با بیان اینکه نقش اجتماعی بازار سرمایه با اهمیت است، خاطر نشان کرد: راه اندازی چنین بازاری همیشه یک ویژگی خواهد داشت و آن توجه به علم، فناوری و پیشرفت است. این در حالی است که به دلیل برخی ریسک های موجود، تعدادی از مخترعین نگران از انتشار جزییات اختراع خود هستند، اما با این بازار، اهل علم مطمئن می شوند که حقوقشان ضایع نخواهد شد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: راه اندازی بازار دارایی فکری می تواند ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تحکیم کند و ما هم به سهم خود می توانیم به توسعه این ارتباط کمک کنیم.

وی به چالش های این بازار نیز اشاره کرد و گفت: رویه های تامین مالی در بازار سرمایه همانند بازار پول نیست که وام گیرنده نگرانی از نحوه بازپرداخت اقساط و اصل وام را نداشته باشد.

حسینی ادامه داد: در عین حال باید میزان مشارکت پذیری شرکت هایی که تقاضای ورود به بازار دارایی فکری را دارند مشخص شود. چراکه هنوز هم در بازار سهام شرکت هایی وجود دارند که سهام داران عمده آنها تمایلی به عرضه سهام خود به بازار به میزان مقرر شده ندارند و حاضر نیستند درصد سهام شناور آزاد خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: به عموم شرکت های دانش بنیان توصیه می کنم که خود را برای مشارکت پذیری آماده کنند، به این مفهوم که همواره سهام داران خود را کنار خود ببینند و آنها را در تصمیم گیری های شرکت لحاظ کنند.

نگاهی به رویه انجام معاملات اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری

رییس اداره عملیات بازار فرابورس نیز در این نشست با اشاره به اینکه مقصود از دارایی فکری در این بازار در مقطع فعلی ، تمامی حقوق مالکیت‌ معنوی ثبت شده نزد "اداره کل مالکیت صنعتی” اعم از حق اختراع، طرح صنعتی، علائم تجاری و سایر موارد است، گفت: مراحل آماده سازی دارایی فکری برای عرضه در قالب یک شرکت سهامی خاص مبتنی بر دارایی فکری تدوین شده است.

بهنام محسنی تصریح کرد: در مرحله نخست،متقاضی به شرکت‌ مشاور سرمایه‌گذاری یا تأمین سرمایه مراجعه کرده و مدارک احراز هویت و اصالت مخترع و اختراع را ارائه می کند. سپس درخواست عرضه و سایر مدارک لازم از طریق مشاور سرمایه‌گذاری یا تأمین سرمایه به فرابورس ایران ارسال می شود. اعلام موافقت اصولی کمیته عرضه فرابورس ‌ایران و عرضه دارایی فکری است که در قالب یک شرکت سهامی خاص به عنوان سومین مرحله آماده سازی عرضه دارایی فکری است که در این مرحله نیازمند تاسیس یک شرکت سهامی خاص و انتقال مالکیت دارایی فکری مورد عرضه به شرکت است.

وی خاطرنشان کرد: امکان تجاری ‌سازی دارایی فکری، منافع و عایدات مستقیم و غیرمستقیم دارایی فکری، تحلیل سناریو‌های محتمل بر بکارگیری دارایی فکری، هم افزایی ناشی از بکارگیری دارایی فکری در صنایع مکمل، هزینه ها و مخارج مورد نیاز جهت عملیاتی کردن دارایی فکری به تفکیک محتمل ترین سناریوها، پیش‌بینی عملکرد مالی- اقتصادی بلندمدت و کوتاه مدت دارایی فکری در قالب صورت های مالی اساسی، فهرست تفصیلی محصولات ناشی از بکارگیری دارایی فکری همراه با بهای تمام‌شده و قیمت‌های فروش، تحلیل مالی اقتصادی دارایی فکری از دیدگاه ذینفعان، خلاصه گزارش ارزش گذاری دارایی فکری تهیه شده توسط شرکت های مشاور سرمایه گذاری یا تأمین سرمایه دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار سر فصل های لازم برای تهیه طرح کسب و کار " Business Plan" است که توسط شرکت های تامین سرمایه و مشاور سرمایه گذاری تهیه می شود.

در پایان جلسه پرسش و پاسخی با حضور دکتر عبده تبریزی برگزار شد و ایشان ضمن تاکید ایجاد و شکل گیری صندوق های سرمایه گذاری مخاطره آمیز شکل گیری این نهادها را جزء لاینفک بازار دارایی فکری دانست .

وی همچنین ایجاد تشکیلاتی تحت عنوان صندوق های سرمایه گذاری مخاطره آمیز را در شرکت های تامین سرمایه و مشاور سرمایه گذاری امری ضروری اعلام کرد.

در این جلسه پرسش و پاسخ مهندس صابری، معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس، نجفی، رییس اداره امور بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر حبیبا، دبیر کارگروه ثبت اختراع ، دکتر پویان فر، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان ، خانم رحمانی، نماینده اداره کل مالکیت صنعتی ایران، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس هم حضور داشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر