بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۸۴ - ۰۵:۳۵

{mosimage}درحالي‌كه بسياري از فعالان بازار سرمايه بر اين باور هستند كه قيمت سهام شركت‌هاي سيماني بايد در بورس افزايش يابد اما كارشناسان استدلال مي‌كنند كه قيمت سهام شركت‌هاي سيماني افزايش نخواهد يافت و حتي با كاهش احتمالي روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر : ۱۰۶

درحالي‌كه بسياري از فعالان بازار سرمايه بر اين باور هستند كه قيمت سهام شركت‌هاي سيماني بايد در بورس افزايش يابد اما كارشناسان استدلال مي‌كنند كه قيمت سهام شركت‌هاي سيماني افزايش نخواهد يافت و حتي با كاهش احتمالي روبه‌رو خواهد شد. بنا بر اين گزارش در حالي كه قيمت سيمان منطقي‌تر شده سود سيمان بالاتر رفته و همين امر موجب كاهش بيشتر قيمت‌ها در بازار سهام شده است.

اخبار مربوط به موافقت وزارت صنايع و معادن، بازرگاني و به‌طور كل مجموعه دولت با آزادسازي قيمت سيمان موجب شد تا قيمت اين سهام پايين‌تر نيايد. گزارش خبرنگار ما به نقل از مديران شركت‌هاي سيماني حاكي است سهام شركت‌هاي سيماني هم‌اكنون 15 درصد از كل حجم سهام بورس را تشكيل مي‌دهد. اين در حالي است كه قيمت سهام سيمان از جمله سهم‌هايي است كه با روند شاخص بورس رابطه مستقيم دارد. به گفته آنان رشد 10 تا 20 درصدي قيمت سيمان مانع از كاهش بيشتر قيمت سهام آن در بورس شده است.

از سوي ديگر برخي از فعالان صنعت سيمان نيز مي‌گويند: هنوز تمايل بيشتري براي بازار اوليه سيمان نسبت به بازار ثانويه وجود دارد. اين دو بازار در شرايطي به تعادل مي‌رسند كه براي سرمايه‌گذار حضور در هر يك از اين بازارها تفاوتي نداشته باشد. براساس اين گزارش، در سال 82 تمايل سرمايه‌گذاران براي حضور در بازار ثانويه بسيار افزايش يافت و همين مسأله باعث شد تا نرخ سهام شركت‌هاي سيماني بالا رود، اما در سال 83، بالعكس تمايل به بازار اوليه بيشتر شد و قيمت سهام پايين آمد.

 به گفته مديران صنعت سيمان، هم‌اكنون حمايت دولت از بازار اوليه سيمان مطلوب است و اگر از بازار ثانويه نيز حمايت شود و دولت در بخش خريد سهام اعتبار پرداخت كند قيمت سهام سيماني بالا مي‌رود. اما غلامرضا اسلامي‌بيگدلي، كارشناس بازار سرمايه نظر ديگري دارد، وي در اين باره مي‌گويد: با توجه به افزايش ظرفيت توليد سيمان در كشور، سهامداران فعلي و متقاضيان خريد سهام بايد با تجزيه و تحليل، حساسيت و بخصوص با محاسبه ارزش ذاتي سهام با فرمول‌هاي تعديل شده در مورد گران يا ارزان بودن هر سهم و در نتيجه محاسبه فرصت‌ها تصميم بگيرند. غلامرضا اسلامي‌بيگدلي، كارشناس بازار سرمايه درباره افزايش قيمت سيمان و اثرات آن بر روي سهام شركت‌هاي سيماني توضيح داد: قيمت سهام شركت‌هاي سيماني از سال 1381 رو به فزوني گذاشت و نسبت، قيمت به درآمد تا عدد 30 رسيد و اين از نشانه‌هاي گران بودن قيمت سهام شركت‌هاي سيماني بود، در نتيجه بسيار طبيعي بود كه تا واقعي شدن اين نسبت زمان زيادي لازم خواهد داشت، اما دارندگان اين سهام و مديران شركت‌هاي سيماني با توسل به دلايل متعدد خواستار افزايش قيمت سيمان شدند. وي با اشاره به اينكه افزايش قيمت سيمان بعد از حدود دو سال صورت گرفت، خاطرنشان كرد: اين افزايش قيمت به درآمد تأثير خواهد گذاشت و اين نسبت را كاهش مي‌دهد، اما كساني كه به نوسان‌گيري از تغييرات قيمت سهام اين شركت‌ها مي‌پردازند يا پرداخته‌اند تا حدودي فرصت‌هاي از دست رفته را جبران خواهند كرد. اسلامي با بيان اينكه اين احتمال وجود دارد كه با كاهش نسبت قيمت به درآمد و يا افزايش قيمت سهام سيماني‌ها تعدادي از اين افراد در جست‌وجوي فروش در موقعيت مناسب باشند، تأكيد كرد: در اين صورت هدف عرضه سهام به طرف تقاضا سنگيني خواهد كرد و احتمال كاهش قيمت و يا حداقل كند شدن نرخ رشد قيمت سهام مي‌رود.
 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر