بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۷
کد خبر : ۱۰۸۰۶

سخنگوی دولت از جهش در بورس در آینده نزدیک خبر داد

سخنگوی دولت در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران از جهش بورس در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، "غلامحسین الهام" در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بورس گفت: هنوز آثار نوسانات حبابی در بورس به طور صد در صد رفع نشده است و نوساناتی در بازار بورس دیده می‌شود.

الهام در عین حال خاطرنشان کرد به زودی سهام برخی از معادن در بورس عرضه خواهد شد که در بازار بورس جهش خوبی ایجاد می‌کند و وضعیت آن را تغییر خواهد داد.

وی افزود: برای بهبود وضعیت بورس اگر نیاز باشد رییس جمهوری هم شخصا مداخله خواهد کرد.

از سخنگوی دولت در خصوص افزایش قیمت برخی از کالا در روزهای اخیر سوال شد و اینکه دولت چه اقدامی برای کاهش قیمتها و کنترل گرانی در دستور کار دارد.

الهام در پاسخ گفت : برخی افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر بازار جهانی است اما در عین حال دولت با استفاده از یارانه‌ها و پرداخت مابه‌تفاوت به عنوان ابزارهایی برای کنترل گرانی استفاده خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رییس جمهوری به طور مستمر در حال برنامه‌ریزی است و جلسات متعددی با کمیسیون‌های کشاورزی، بازرگانی و اقتصادی برای کنترل گرانی و کاهش قیمتها برنامه‌ریزی می‌کند.

الهام همچنین اعلام رقم ‪ ۱۷درصد برای تورم را غیرواقعی دانست و گفت:

نرخ تورم را می‌توان روزانه، هفتگی و ماهانه اعلام کرد اما برای اعلام رسمی تورم باید متوسط سالانه ملاک باشد. نرخ ‪ ۱۷درصد مربوط به مقاطع خاص است که نباید در ارزیابی کلی ملاک قرار گیرد.

سخنگوی دولت همچنان تاکید کرد: بازار امروز یک بازار آزاد است و دست دولت در بازار آزاد بسته است و دولت با ابزارهای کنترلی خود تنها می‌تواند با تزریق پول و یا پرداخت یارانه که آن نیز بستگی به بودجه دارد ، کنترل خود را اعمال کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش نقدینگی در کشور گفت:

بودجه دولت به خودی خود تورم‌زا نیست و مشکل نقدینگی ناشی از سیستم بودجه نمی‌باشد.

الهام خاطرنشان کرد: کار دولت کنترل نقدینگی و جلوگیری از تورم است اما اشکالاتی در برخی دستگاهها وجود دارد که دولت باید با نظارت خود نسبت به رفع این اشکالات اقدام کند.

وی چاپ چک پول بدون بلوکه کردن پول را یکی از این اشکالات دانست که به نوعی تزریق نقدینگی به جامعه است و در گذشته این کار انجام شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد که بانک مرکزی اخیرا نظارت خود را برای رفع این مشکل آغاز کرده است.

الهام همچنین گفت: بخشی از این اشکالات نیز مربوط به تسهیلات دولتی است که بجای اینکه در اختیار تولید و اشتغالزایی گذاشته شود در بخش تجارت به کار گرفته شده است که با نظارت دقیق بر ارایه تسهیلات بانکی این مشکلات که بر گرانی و تورم اثر شتاب زده‌ای گذاشته است رفع خواهد شد.

از سخنگوی دولت در خصوص اقدام مدعی‌العموم در شیراز برای پیگرد قضایی تعدادی از دانشجویان سوال شد.

الهام در پاسخ با تاکید بر اینکه وزارت دادگستری در امور قضایی دخالت ندارد گفت: آنچه دولت دنبال می‌کند این است که همه در چارچوب قانون حرکت کنند.

وی تصریح کرد: از نظر ما هیچ کس از رانت خاصی برخوردار نیست و هر فعالیت قانونی مورد حمایت و هر مطلب فراقانونی و زیاده‌خواهی قابل قبول نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دستگاههای حامی قانون که وظیفه عمومی خود را ایفا می‌کنند باید به طور طبیعی مورد حمایت قانون هم باشند. نقد و انتقادو اظهار نظر قانونمند همیشه مورد حمایت بوده و حق عمومی مردم است و کسی به خاطر استفاده از این ظرفیت‌ها مورد انتقاد نیست.

خبرنگاری با اشاره به سخنان سیدمحمد خاتمی در خصوص حل مشکلات حقوق معلمان با استفاده از بودجه عمرانی و یا صندوق ذخیره ارزی گفت: آقای خاتمی مشکل معلمها را متوجه دولت نهم کرده است پاسخ شما چیست؟
الهام در پاسخ گفت: بودجه پرداخت حقوق کارکنان دولت و همینطور معلمان بودجه جاری بوده است و هیچ وقت حقوق افراد جزو بودجه عمرانی محسوب نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت در ابتدای کار خود در سال ‪ ۸۴با حجم و انباشته‌ای از مطالبات معلمان مواجه بود گفت: در سال ‪ ۸۴بودجه متمم دولت به پرداخت بخش عمده‌ای از این مطالبات اختصاص یافت.

الهام همچنین در خصوص استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل معلمان گفت: حساب ذخیره ارزی حسابی است که قانون در آن را قفل کرده است و دولت مجاز به برداشت از این حساب نیست.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت نهم در راستای اجرای عدالت، توزیع منابع و امکانات به صورت عادلانه را پیگیری می‌کند گفت: با اجرای پرداخت حقوق به روش پلکانی سطح حقوق معلمان افزایش خوبی یافته است و براساس گزارشاتی هم که داریم معلمان امروز مطالبات مربوط حقوق معوق ندارند.

وی تصریح کرد: با توجه به پرداخت متمرکز حقوق از سوی وزارت اقتصاد و دارایی، هیچ معوقه‌ای برای پرداخت حقوق ثابت کارکنان دولت وجود ندارد.

الهام همچنین در خصوص زمان اجرای قانون خدمات کشوری گفت: قانون لایحه خدمات کشوری از سوی رییس جمهوری ابلاغ شده است اما اجرای آن مستلزم تصویب آیین‌نامه‌های بسیار دقیق، فنی و حقوقی است.

سخنگوی دولت افزود: معاون حقوقی ریاست جمهوری که مسوول انجام این کار است، کار تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ها را آغاز کرده و تلاش ما این است که درحداقل زمان ممکن این قانون اجرا شود.

الهام قبل از پاسخ به سوال خبرنگاران در تشریح مصوبات اخیر دولت موافقت دولت با پیشنهاد وزارت امور خارجه با بازگشایی کنسولگری ایران در مونیخ آلمان را یکی از مصوبات سیاسی دولت در هفته اخیر عنوان کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر