{mosimage}حضور قدرتمند دولت در صنعت فولاد شرايطي را ايجاد كرده است كه بيش از 10 ميليون تن فولاد خامي كه در كشور توليد مي‌شود تمام و كمال توسط واحدهاي فولادسازي دولتي صورت مي‌گيرد.

"> اولين كارخانه 300 هزار تني شمش فولاد بخش خصوصي آماده بهره برداري است

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۸

{mosimage}حضور قدرتمند دولت در صنعت فولاد شرايطي را ايجاد كرده است كه بيش از 10 ميليون تن فولاد خامي كه در كشور توليد مي‌شود تمام و كمال توسط واحدهاي فولادسازي دولتي صورت مي‌گيرد.

کد خبر : ۱۲۰۹۸

گفت‌وگو با مديرعامل فولاد جنوب؛ اولين كارخانه 300 هزار تني شمش فولاد بخش خصوصي آماده بهره برداري است

طي سال‌هاي اخير ورود بخش خصوصي براي توليد شمش فولاد به يك روياي دست‌نيافتني تبديل شده بود. حضور قدرتمند دولت در صنعت فولاد شرايطي را ايجاد كرده است كه بيش از 10 ميليون تن فولاد خامي كه در كشور توليد مي‌شود تمام و كمال توسط واحدهاي فولادسازي دولتي صورت مي‌گيرد. از 40 سال پيش كه براي اولين بار بخش خصوصي تصميم گرفت وارد اين صنعت شود ديگر نهاد غيردولتي وارد اين عرصه نشد اما به‌تازگي بخش خصوصي ايراني با سرمايه‌گذاري مشترك مسلمانان هند وارد عرصه فولادسازي شده است و اولين طرح توليد شمش فولاد بخش خصوصي توسط مجتمع فولاد جنوب كه به روش كوره القايي متصل به ريخته‌گري مداوم است آماده راه‌اندازي شد كه با حضور رئيس‌جمهور به اين مجتمع به‌طور رسمي به بهره‌برداري مي‌رسد. متن زير گفت‌وگوي «معدن و توسعه» با احمد دنيانور مديرعامل مجتمع فولاد جنوب است كه در پي مي‌آيد:

لطفا به‌طور فشرده در مورد وضعيت توليد فولاد خام در ايران بگوييد؟

مصرف فولاد خام كشور بالاي 20 ميليون تن است اين در حالي است كه مجموع توليد فولاد خام ايران حدود 10 ميليون تن است.

براي تامين كسري شمش فولاد كشور بايد بخش خصوصي وارد ميدان مي‌شد چون طبق قانون دولت براي گسترش و توسعه صنايع مادر ممنوعيت دارد اما به دليل اينكه بخش غيردولتي قدرتمند در اين كشور نيست دولت 8 طرح استاني را هر كدام به ظرفيت 800 هزار تن به منظور تامين نياز كشور به شمش فولاد آغاز كرده است و به نظر مي‌رسد مابقي نياز كشور به اين محصول بايد از سوي سرمايه‌گذاري‌هايي كه بخش خصوصي انجام مي‌دهد تامين شود.

بخش خصوصي در حال حاضر چقدر فولاد خام توليد مي‌كند؟

بخش خصوصي هم‌اكنون در بهترين شرايط فقط مي‌تواند 100 هزار تن شمش (فولاد خام) توليد كند.

چرا طي سال‌هاي اخير بخش خصوصي همانند بخش نوردي وارد سرمايه‌گذاري در شمش فولاد نشد؟

رونق سرمايه‌گذاري در بخش شمش فولاد (توسط بخش خصوصي) بيشتر به فقدان سياستگزاري مشخص طي سال‌هاي گذشته در اين صنعت مرتبط است متاسفانه در دهه 70 استراتژي روشني براي توسعه صنعت فولاد نبود و از سوي ديگر بالا بودن حجم سرمايه‌گذاري در احداث كارخانه فولاد عامل مهمي در حضور كمرنگ بخش خصوصي در توليد شمش فولاد به‌شمار مي‌رود.

آيا در دسترس نبودن مواد اوليه توليد فولاد مي‌تواند عامل مهمي در حضور كمرنگ بخش خصوصي در اين صنعت به‌شمار آيد؟

افرادي كه معتقدند توسعه فولادسازي توسط بخش خصوصي تنها منوط به برخورداري از مواد اوليه داخلي است اشتباه مي‌كنند چون هم‌اكنون مي‌توان براي توليد فولاد از مواد اوليه وارداتي كه در دنيا بسيار فراوان است استفاده كرد.افزايش مصرف فولاد در دنيا و افزايش آهن قراضه باعث شده تا مواد اوليه در دنيا قابل دسترس باشد و افرادي كه مقصر، نبود مواد اوليه در داخل را ايميدرو مي‌دانند بدون پايه و اساس صحبت مي‌كنند. چون ايميدرو نگفته كه سنگ آهن نمي‌دهم بلكه اعتقاد دارد فولادساز واقعي بخش خصوصي در كشور وجود ندارد.

بنابراين مقصر ايميدرو نيست. ايران مشكل ذخاير سنگ‌آهن ندارد و تا 250 سال آينده از اين ذخيره خدادادي برخوردار خواهد بود.

لطفا در مورد وضعيت سرمايه‌گذاري خارجي در توليد شمش فولاد كشور بگوييد؟

طي دو سال اخير چندين سرمايه‌گذار خارجي براي توليد شمش به ايران آمدند اما به دليل بوروكراسي اداري براي سرمايه‌گذاري منصرف شدند از طرفي هم شرايط بين‌المللي حضور اين دسته از سرمايه‌گذاران را با تاخير مواجه كرده است.

لطفا در مورد طرح فولاد جنوب بگوييد؟

اين طرح اولين سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در توليد شمش فولاد است كه به صورت مشترك توسط بخش خصوصي ايران و مسلمانان هند در استان هرمزگان در حال اجراست.

اين طرح با ظرفيت اسمي 300 هزار تن آماده بهره‌برداري است و در ابتدا با 40 درصد ظرفيت اسمي محصول توليد مي‌شود و بعد از سه ماه اين رقم به 70 درصد خواهد رسيد و پيش‌بيني مي‌شود تا قبل از سال اول راه‌اندازي اين كارخانه با صددرصد ظرفيت توليد شمش فولاد توليد كند.

ماشين‌آلات اين كارخانه از چه كشوري خريداري شده است؟

تكنولوژي كارخانه متعلق به مگاترم هندوستان و كنكاست بمبئي است.

آيا توليدات اين كارخانه به مصرف‌كنندگان داخلي فروخته مي‌شود يا هدف فقط صادرات است؟

هدف مديريت شركت بيشتر توليد براي صادرات است.

به چه روشي شمش فولاد توليد مي‌كنيد؟

ماده اوليه اين كارخانه آهن قراضه و اسفنجي است و با روش القايي متصل به ريخته‌گري مدام كه براي اولين بار در ايران اجرا مي‌شود شمش فولاد توليد مي‌كنيم.

سرمايه‌گذاري در اين طرح چقدر است؟

در فاز اول حدود 300 ميليارد ريال است.

مجتمع فولاد جنوب در چند فاز تعريف شده است؟

در چهار فاز.

لطفا در مورد اين چهار فاز بيشتر توضيح دهيد؟

فاز اول كه آماده راه‌اندازي است هدف 300 هزار تن شمش 12 متري فولاد است. در فاز دوم ظرفيت شمش را به 500 هزار تن خواهيم رساند.

فاز سوم هدف نصب و راه‌اندازي خط نورد و توليد ميلگرد و ساير مصنوعات فلزي به ظرفيت 200 هزار تن در سال است و هدف از فاز چهارم نصب و را‌‌ه‌اندازي كارخانه توليد آهن اسفنجي به ظرفيت 800 هزار تن است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر