{mosimage}با توجه به گزارش دکتر رحمانی مدیر عامل شرکت بورس و گزارش بانک مرکزی درمورد جذب بیش از توان نقدینگی در بورس، بازار توان جذب این مقدار عرضه را نداشته است و به همین دلیل از نقدینگی تهی شده است.

"> شکسته شدن تابوی شاخص کل

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۵

{mosimage}با توجه به گزارش دکتر رحمانی مدیر عامل شرکت بورس و گزارش بانک مرکزی درمورد جذب بیش از توان نقدینگی در بورس، بازار توان جذب این مقدار عرضه را نداشته است و به همین دلیل از نقدینگی تهی شده است.

کد خبر : ۱۲۱۲۶

شکسته شدن تابوی شاخص کل

طی روزهای اخیر شاهد نزول شاخص کل به رقمی زیر 10هزار واحد و کاهش 100 پله ای شاخص سود نقدی قیمت هستیم با توجه به مناسب بودن قیمت سهام بطور عام و پیش بینی های مناسب صورت گرفته نسبت به EPS شرکتها انتظار چنین اتفاقی در پایان سال نمی رفت. این امر موجب شد که بورس نیوز در مصاحبه با چند تن از کارشناسان به بررسی آن بپردازد.

در همین خصوص یکی از کارشناسان به خبرنگار بورس نیوز گفت: با توجه به اینکه شاهد قیمت های مناسب و عادلانه ای در بورس هستیم اما خصوصی سازی های صورت گرفته در چند وقت اخیر و جذب نقدینگی موجب رکود در بازار سرمایه شده است و نگاه یکجانبه مسئولین ذیربط در امر خصوصی سازی موجب تشدید این وضعیت شده است و به نظر می رسد اصلاح دیدگاه مسئولین در رابطه با خصوصی سازی امری اجتناب ناپذیر است. ایشان در ادامه با ناچیز بودن تاثیر قطعنامه بر روند موجود بازار مشکل اصلی را نبود پول در بازار سرمایه دانست.

وی در ادامه افزود: صرف نظر از عرضه سهام شرکتها در قالب خصوصی سازی امسال شاهد بورس روبه رشدی نبوده ایم و حتی با ادامه روند موجود و خصوصی سازی های غیرکارشناسی شاهد نزول شاخص به رقم زیر 9هزار واحد نیز خواهیم بود. ایشان در پایان جذب سرمایه های جدید و تزریق منابع جدید مالی را به بازار سرمایه راهکار مواجه با این مشکل دانست.

در همین خصوص رضا صبری از فعالان بازار سرمایه در مصاحبه ای با بورس نیوز اعلام کرد: از مهمترین عوامل کاهش شاخص، می توان به کاهش نقدینگی که از آن به عنوان خون برای بازارهای سرمایه نام برده می شود، اشاره کرد.

وی همچنین به دلایلی همچون نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات و ابهام در فضای اقتصادی همچنین نشست آینده شورای امنیت درباره پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به گزارش دکتر رحمانی مدیر عامل شرکت بورس و گزارش بانک مرکزی درمورد جذب بیش از توان نقدینگی در بورس، بازار توان جذب این مقدار عرضه را نداشته است و به همین دلیل از نقدینگی تهی شده است.

وی در ادامه با اشاره به عرضه 100 میلیاردی سهام شرکت پتروشیمی فناوران گفت عرضه بیش از توان بازار موجب جذب نقدینگی بیش از حد ایجاد رکود در بازار بورس شده است.

ایشان نیز در پایان تصریح کردند: با ادامه روند موجود و کمبود نقدینگی شاهد افت بیشتر در بازار سرمایه تا اواخر فروردین ماه سال آینده خواهیم بود و ایشان به راهکار برون رفت از شرایط فعلی اینگونه اشاره کرد که ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک می تواند در برگرداندن نقدینگی و جلوگیری از رکورد بسیار موثر باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر