{mosimage}بازار در روز سه شنبه خود به عینه متوجه شد که شاید یکی از بزرگترین مشکلات بورس رفتار شتاب زده و عجولانه خود فعالان باشد چراکه بعضی اوقات واکنش سهامداران بیش از حد انتظار است و دیروز دیدیم که با توجه به تصویب قطعنامه سوم و بی اثر بودن آن بر بازار و اقتصاد شاخص بورس روند مثبتی را در پیش گرفت.

"> پیشواز وقایع در بورس سنت شده است

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۱

{mosimage}بازار در روز سه شنبه خود به عینه متوجه شد که شاید یکی از بزرگترین مشکلات بورس رفتار شتاب زده و عجولانه خود فعالان باشد چراکه بعضی اوقات واکنش سهامداران بیش از حد انتظار است و دیروز دیدیم که با توجه به تصویب قطعنامه سوم و بی اثر بودن آن بر بازار و اقتصاد شاخص بورس روند مثبتی را در پیش گرفت.

کد خبر : ۱۲۱۳۳

پیشواز وقایع در بورس سنت شده است

شاخص های بازار سرمایه دیروز در حالی روند افزایشی به خود گرفتند که خبر تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت سازمان ملل به گوش می رسید.

بنا بر گزارش بورس نیوز سرانجام قطعنامه سوم شورای امنیت سازمان ملل بر سر پرونده صلح آمیز هسته ای ایران به تصویب این شورا رسید و بازار سرمایه با واکنش خود بی اهمیت بودن تصویب این قطعنامه را نشان داد اما آنچه که در روزهای گذشته افت محسوس شاخص های بورس را رقم زد رفتار سهامداران بورس قبل از تصویب این قطعنامه بود.

بر اساس این گزارش شاید در حال حاضر یکی از چالش های موجود در بورس که متوجه سهامداران و فعالان بازار سرمایه می باشد روی آوردن به امری با نام " قیمت پیش خور سهام" است.

چراکه در حال حاضر اغلب سهام شرکتها قبل از اعلام تعدیل مثبت عایدی رشد می کنند و علت آن حضور سرمایه گذاران و سهامداران در صف های خرید سهام شرکتهایی است که به نحوی در گزارشات آتی خود نشانه ای از تعدیل مثبت در سود آنها مشاهده می شود.

بر همین اساس این امر موجب می شود تا سهام این شرکتها قبل از ارایه گزارش جدید خود و افزایش سود، رشد آینده خود را پیش خور نماید و همین علت خود دلیلی می شود تا این شرکتها پس از اعلام افزایش سودشان یا در قیمت هایی پایین تر از زمان توقف باز گشایی شوند و یا با مقدار ناچیزی افزایش قیمت روبرو شوند.

از سوی دیگر همین مسئله در دورانی که اخبار و شایعات نامناسب در بورس به گوش می رسد نیز اتفاق می افتد بطوریکه رفتار و واکنش سهامداران در چنین مواقعی قبل از وقوع اتفاق باعث کاهش قیمت سهام شرکتها و شاخص های بورس می شود که افت شاخص طی روزهای اخیر قبل از تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت خود مثالی واضح از این مسئله می باشد و به زبان ساده تر بازار اقدام به "پیش فروش" سهام شرکتها قبل از رخداد اتفاق نامناسب می کند.

بر اساس این گزارش بازار در روز سه شنبه خود به عینه متوجه شد که شاید یکی از بزرگترین مشکلات بورس رفتار شتاب زده و عجولانه خود فعالان باشد چراکه بعضی اوقات واکنش سهامداران بیش از حد انتظار است و دیروز دیدیم که با توجه به تصویب قطعنامه سوم و بی اثر بودن آن بر بازار و اقتصاد شاخص بورس روند مثبتی را در پیش گرفت.

در همین راستا طی معاملات روز سه شنبه در بازار سرمایه کشور بیش از 22 میلیون سهم به ارزش بیش از 81 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و شاخص بورس نیز با 73 واحد افزایش به رقم 35 هزار و 543 رسید.

گفتنی است در معاملات دیروز سهام شرکت های ملی صنایع مس ایران با 9 واحد، پتروشیمی خارک با 6 واحد و سنگ آهن گل گهر با 3 واحد افزایش بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص بورس داشتند.

حال با توجه به تجربه بازار و سهامداران در رویارویی با اینگونه موانع و مشکلات انتظار می رود از این پس فعالان بورس توجه بیشتری نسبت به این موضوع داشته و تا قبل از وقوع یک اتفاق مثبت یا منفی واکنش از خود نشان ندهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر