بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۳
کد خبر : ۱۲۱۵۵

5 مانع و محدودیت برای توسعه بازار سرمایه ایران

خبرگزاری فارس : یک کارشناس بازار سرمایه محدودیت های سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به بورس، وجود قوانین دست و پاگیر، توسعه نیافتگی بازار های مالی، نبود امنیت و ثبات کافی برای سرمایه‌گذاران خارجی و نبود فرهنگ غنی سهامداری را پنج مانع توسعه و تعمیق بورس دانست.

ابوالقاسم سمیعی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، اظهارداشت : بازار سرمایه با موانعی چون محدودیت های سرمایه گذار خارجی برای ورود به بازار سرمایه کشور، وجود قوانین ومقررات دست و پاگیر، توسعه نیافتگی بازار های مالی، نبود امنیت و ثبات کافی برای سرمایه گذاران خارجی و نبود فرهنگ غنی سهامداری مواجه است .

وی از تصحیح قوانین مشکل ساز در بازارهای سرمایه و تبدیل آنها به قوانین جذاب به عنوان اولین گام در تعریف قوانین مناسب نام برد و گفت: در این مساله باید مواردی چون در نظر گرفتن منافع آتی سهامداران شرکتهای دولتی و در شرف واگذای، حمایت از سرمایه گذاران جزء در بازار سهام به صورت دادن وام، بیمه سهامداران و حذف مالیات تا زمان رونق بازار در بیان نظارت گمرنگ مجلس بر قوانین و مقررات صورت گیرد.

سمیعی با اشاره به بند "ج" ماده 39 قانون برنامه در عدم دخالت دولت بر قیمت گذاری کالا و خدمات گفت: درج قوانین آمرانه در بخش تولید مانع از برقراری تعادل قیمت کالاها و خدمات می شود به گونه ای که این امر ضمن ایجاد رکود در بازار تولیدات تنها داغ شدن بازارهای مضر وغیر مولد می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیشی گرفتن حرکت بازار مسکن و کالا از بازار کالاهای جهانی، به افزایش واردات در مقاطع مختلف در برخی از کالا ها اشاره کرد و گفت: باید مدیریت منابع برای سرمایه به انجام رسد چرا که اعتقاد داریم رفع ضروریات اقتصادی مردم در اولویت برنامه های اقتصادی قرار دارد.

سمیعی با انتقاد از نبود فرهنگ غنی سهامداری گفت: رشد و توانمندی اقتصادی کاری جمعی است لذا باید به ترویج و افزایش آگاهی عمومی در زمینه اقتصادی پرداخت.

وی ادامه داد: در این راستا باید با تأسیس شبکه تلوزیونی اقتصادی در تلویزیون به اطلاع رسانی عمومی پرداخت تا با اطلاعات دقیق و به روز، امکان بهره برداری از فرصتهای برابر در اختیار عموم مردم قرار گرفته شود.
وی با اشاره به سهم بالای اشخاص حقوقی نهادهای دولتی و شبه دولتی از بازار سرمایه، بر بهره برداری صحیح و بهینه از منابع اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت: این رویه امکان ثروتمند شدن ملت و کشور را فرآهم می آورد تا ضمن بی نیازی بر اقتصاد مبتنی بر نفت، امکان مشکل سازی از سوی کشورهای متخاصم فراهم نشود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر