{mosimage}حاشيه مراسم معارفه اعضاي جديد هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي صنايع معدني فرصت خوبي براي يك گفت‌وگو بود دكتر اردشير سعدمحمدي كه بيش از دو سال است سكان هدايت بزرگترين شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران را به دست گرفته در دفتر «معدن و توسعه» به پرسش‌هاي ما پاسخ مي‌دهد.

"> معادن زغال‌سنگ كشور اقتصادي شدند

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۶

{mosimage}حاشيه مراسم معارفه اعضاي جديد هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي صنايع معدني فرصت خوبي براي يك گفت‌وگو بود دكتر اردشير سعدمحمدي كه بيش از دو سال است سكان هدايت بزرگترين شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران را به دست گرفته در دفتر «معدن و توسعه» به پرسش‌هاي ما پاسخ مي‌دهد.

کد خبر : ۱۲۲۵۱

گفت‌وگو با مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران: معادن زغال‌سنگ كشور اقتصادي شدند

حاشيه مراسم معارفه اعضاي جديد هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي صنايع معدني فرصت خوبي براي يك گفت‌وگو بود دكتر اردشير سعدمحمدي كه بيش از دو سال است سكان هدايت بزرگترين شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران را به دست گرفته در دفتر «معدن و توسعه» به پرسش‌هاي ما پاسخ مي‌دهد.


چند ماه پيش تيزرهاي تلويزيوني بهره‌برداري از چند طرح معدني در رسانه ملي پخش شد اما تا امروز آن طرح‌ها به بهره‌برداري نرسيده، سبب چيست؟

آن طرح‌ها آماده بهره‌برداري بودند اما چون به‌طور صددرصد تكميل نشده بودند ترجيح داديم با كمي تاخير آنها را افتتاح كنيم.

موافقيد وضعيت فعلي اين طرح‌ها را با هم بازخواني كنيم؟

بله، يكي از اين طرح‌ها، طرح پتاس خور و بيابانك است كه در فاز نخست بهره‌برداري، 50 هزار تن كنسانتره پتاس توليد خواهد شد.

در فاز دوم اين طرح نيز قصد داريم هيدروكسيد منيزيم به توليد برسانيم.


ميزان سرمايه‌گذاري طرح چقدر است؟

تا بهره‌برداري كامل 100 ميليارد تومان هزينه خواهد شد.

ديگر طرح‌ها چه؟

فاز اول كارخانه كك‌سازي زرند به ظرفيت 400 هزار تن در سال نيز از ديگر طرح‌هايي است كه در سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد. در فاز دوم ظرفيت اين كارخانه به 800 هزار تن خواهد رسيد كه براي بهره‌برداري از اين طرح نيز 110 ميليارد تومان هزينه خواهد شد.

به نظر شما توليد كك در كشور هم‌اكنون اقتصادي است؟

كاملا اقتصادي است چرا كه مشتريان داخلي زيادي دارد از طرفي هم ظرفيت توليد كك در كشور هنوز آنقدر بالا نيست.

طرح‌هاي سنگ‌آهن در چه وضعيتي است؟

طرح‌ سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند تقريبا آماده بهره‌برداري است كه با بهره‌برداري از آن سالانه 700 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندي شده توليد خواهد شد.

معدن سنگ‌آهن ميشدوان نيز سالانه معادل 500 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندي شده توليد مي‌كند كه اين دو معدن به روش روباز استخراج مي‌شوند.

راه‌اندازي خط چهارم كنسانتره چادرملو به ظرفيت يك ميليون و 750 هزار تن نيز از ديگر طرح‌هاي سنگ‌آهن كشور است كه در سال آينده بهره‌برداري خواهد شد.

ساير پروژه‌هاي سنگ‌آهن در چه وضعيتي قرار دارد؟

تجهيز و راه‌اندازي معدن سنگ‌آهن چاه‌گز باطله‌برداري 29 ميليون تني از آنومالي شماره 2 گل‌گهر براي دستيابي به ذخيره 50 ميليون تني و آماده‌سازي و تجهيز آنومالي شماره 4 گل‌گهر از ديگر طرح‌هاي سنگ‌آهن است كه در حال كار بر روي آنها هستيم.

اين طرح‌ها چه ميزان سرمايه نياز دارند؟

نمي‌توان عدد قطعي داد، چون در حال كار هستيم و هزينه واقعي آن تا پايان كار مشخص نخواهد شد.

در سرب و روي چه برنامه‌اي داريد؟

باطله‌برداري و تجهيز معدن سرب و روي مهدي‌آباد يزد شروع شده كه اميدواريم تا سال آينده بتوانيم خاك روي را در اين معدن به توليد برسانيم.

مهدي‌آباد يكي از معادن بزرگ روي جهان است كه ذخيره قطعي آن 200 ميليون تن برآورد شده است.

پروژه‌هاي ديگري در خصوص سرب و روي داريد؟

اكتشاف در مناطق يكي از مهمترين برنامه‌هايي است كه در نظر گرفته‌ايم.

هم‌اكنون در كشور بر روي 32 منطقه كار اكتشافي انجام مي‌دهيم كه مي‌توان مدعي شد در تمام كشور عمليات اكتشاف روي را آغاز كرده‌ايم.

طرح‌هاي زغال‌سنگ چه وضعيتي را دارند؟

طرح زغال‌سنگ همكار كه طي سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد 350 هزار تن زغال خام را (170 هزار تن كنسانتره) به ظرفيت زغال كشور اضافه خواهد كرد. معدن زغال‌سنگ طبس نيز آماده افتتاح است.

رويكرد تهيه و توليد در بهره‌برداري از معادن زغال‌سنگ به چه سمتي است؟

نگاه ما به سمتي حركت مي‌كند كه معادن جديد زيرزميني كشور به‌صورت كاملا مكانيزه تجهيز شود و معادن سنتي كه پيش‌تر بهره‌برداري شده‌اند در صورت امكان مكانيزه شده در غير اين صورت به صورت نيمه مكانيزه آنها را استخراج مي‌كنيم.

بنابراين نگاهمان را در معادن زيرزميني مثل زغال‌سنگ از نگاه سنتي به نگاه تكنولوژيكي تغيير داده‌ايم به‌عنوان نمونه معدن زغال‌سنگ طبس براساس آخرين تكنولوژي روز تجهيز شده است.

وضعيت معادن زغال‌سنگ كشور را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

تا جايي كه توانسته‌ايم در معادن زغال كشور از تكنولوژي روز استفاده كرده‌ايم به‌گونه‌اي كه توليد زغال‌سنگ افزايش يافته است.

ورود بخش خصوصي به‌ زغال‌سنگ را چگونه مي‌بينيد؟

اگر بخش خصوصي واقعا تخصصي شود مي‌تواند به راحتي از معادن زغال‌سنگ كشور بهره‌برداري كند چرا كه توليد و استخراج هم‌اكنون به صرفه است كما اينكه چند بخش خصوصي موفق در خصوص توليد زغال‌سنگ در حال حاضر مشغول به فعاليت هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر