بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
کد خبر : ۲۸۸۳۳
ايلنا:رئيس فراكسيون اصول‌گرايان مستقل مجلس هفتم معتقد است عدم تبيين يك استراتژي مناسب مناظره‌اي و فضاي اعتمادسازي مهمترين نقطه ضعف مناظره‌هاي تلويزيوني است.

محمد خوش‌چهره در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در تحليل خود از مناظرات تلويزيوني با اشاره به مناظره خود با مهدي كلهر با بيان اينكه اين برنامه يكي از منطقي‌ترين و آرام‌ترين مناظرات برنامه رو به فردا بود گفت: در اين برنامه در عين حال كه حرف‌هاي مهم و چالشي‌ زده شد تلاش شد با حفظ ادب و متانت به شخص گوينده تعرض صورت نگيرد.

وي با بيان اينكه در طول مناظرات تلويزيوني خيلي از طرف‌هاي مناظره به جاي آنكه به حقانيت حرف توجه كنند به گوينده توجه مي‌كنند ادامه داد: اين افراد با رد شخصيت و سوابق طرف مقابل خود تلاش مي‌كنند خلاء استنباط و حقانيت حرف خود را پر كنند و اين رويكردي است كه از انتخابات رياست جمهوري آغاز شد.

اين استاد دانشگاه تهران با بيان اينكه پرونده‌خواني در مورد افراد در فضاي مناظرات انتخاباتي به وجود آمد كه باعث مي‌شود فضاي مناظره و تقواي سياسي را از بين ببرد، تصريح كرد: البته ما در مناظره خود سعي كرديم كه از اين فضا به دور باشيم.

خوش‌چهره با تقسيم‌بندي سطح جامعه به سه طيف سفيد، خاكستري و قرمز خاطر نشان كرد: طيف سفيد گروهي هستند كه مورد نظر طرف مناظره است مثلا طيف‌هاي ارزشي را مي‌توانيم در اين گروه دسته‌بندي كنيم، يك طيف خاكستري وجود دارد كه افراد منتقد و البته تعداد زيادي ارزشي هم در اين گروه حضور دارند.

نماينده سابق مجلس ادامه داد: طيف قرمز نيز گروه محدودي هستند كه جريان برانداز و وابسته به دنياي سلطه را تشكيل مي‌دهند.

اين استاد دانشگاه تهران با بيان اينكه در وهله اول تمركز مناظرات بايد بر گروه خاكستري باشد اظهار داشت: در اين مناظرات شاهد بوديم كه افراد عموما جناحي برخورد كردند و هر شخص سعي مي‌كرد طرفداران خودش را كه مثلا طيف سفيد است را خوشحال كند و دراين مسير حتي تعرضاتي را به طرف مقابل خود داشته باشند و برخي از افراد تحت عنوان خاكستري افراطي به نوعي استدلال مي‌كردند كه به سمت طيف قرمز مي‌‌رفتند.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه بنده در مناظره خود سعي كردم تمركز خود را در دو طيف سفيد و خاكستري قرار دهم تصريح كرد: تلاش كردم با تبيين يك‌سري معيارها و شاخص‌هاي هر دو طيف كه انسجام آنها بررسي وحدت ملي و بازسازي اعتماد عمومي و پرداختن به عمل سرمايه انساني لازم است را مد نظر قرار دهم.

خوش‌چهره ادامه داد: ضعف نگرش غالب و عدم تبيين يك استراتژي مناسب مناظره‌اي و فضاي اعتمادسازي باعث شده است گرفتار آزمون و خطايي در بحث مناظره‌ها شويم كه يك دفعه باز برخورد كنيم بعد تعداد آن‌را كم كنيم و بعد مناظره را به گفت‌وگو تبديل كنيم و در واقع يك‌جانبه‌گرايي به جاي جذب حداكثري و در حقيقت تمركز بر روي مسائل مورد سئوال مورد توجه قرار گيرد.

خوش‌چهره تاكيد كرد: اين تناقض در هدف و رفتار بايد به گونه‌اي سريع حل شود در غير اين صورت حتي برنامه‌هايي مثل رو به فردا هم شايد نتواند موفقيت لازم را كسب كند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر