بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۳
در پی انتقادهای گسترده فعالان بازار سرمایه

توضیح شرکت بورس در خصوص عدم اعلام شاخص قیمت

کد خبر : ۱۱۹۶۹۱

شاخص نماگری است که روند عمومی تغییرات قیمت یا بازده بازار یا مجموعه‌ای از اوراق بهادار را در طول زمان نشان می‌دهد.

امروزه همه‌ی بورس‌ها برای سنجش روند عمومی قیمت و بازدهی اوراق بهادار پذیرفته شده از شاخص‌های متنوعی که توسط مؤسسات معتبری همچون استاندارد اند پورز، داوجونز و مورگان استنلی معرفی شده‌اند، استفاده می‌کنند.

از جمله شاخص‌هایی که توسط بورس‌های مختلف محاسبه و منتشر می‌شود می‌توان به شاخص‌های قیمت‌، بازدهی نقدی و بازده کل اشاره کرد که هر یک از این شاخص‌ها برای کل بازار یا گروهی از شرکت‌ها قابل محاسبه هستند.

بورس اوراق بهادار تهران از فروردین 1369 اقدام به محاسبه و انتشار شاخص وزنی قیمت تحت عنوان شاخص قیمت (TEPIX) کرد. تغییرات این شاخص بیانگر بازده سرمایه‌گذاران از محل نوسان قیمت سهام پذیرفته‌شده در بورس بود و بازده ناشی از دریافت سود نقدی را لحاظ نمی‌کرد. بنابراین از سال 1377 شاخص‌های بازده نقدی (TEDIX) و قیمت و بازده نقدی (TEDPIX) نیز محاسبه و در کنار شاخص قیمت منتشر شدند. دو شاخص یادشده به ترتیب میزان سود نقدی تقسیمی و بازدهی کل بازار (ناشی از تغییرات قیمت و سود نقدی تقسیمی) را به تصویر می‌کشیدند.

شورای عالی بورس متولی شاخص بورس

با تغییر نرم‌افزار معاملاتی بورس تهران در سال 1387، صرفاً امکان محاسبه‌ی یک نوع شاخص (قیمت یا بازده کل) در سیستم معاملاتی جدید وجود داشت. بنابراین براساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تاریخ 1387.2.30 "شاخص بازده کل" به‌عنوان شاخص اصلی بورس انتخاب شد. بند 1 مصوبه‌ی 1387.2.30 شورای عالی بورس به شرح زیر است:

"ضمن تأیید شاخص‌های طراحی شده در نرم‌افزار جدید معاملاتی مقرر گردید در نرم‌افزار فعلی شاخص قیمت متناسب با تقسیم سود شرکت‌ها تعدیل و بر این اساس محاسبه و اعلام گردد..."

براساس این مصوبه از تاریخ 1387.9.16 شاخص بازده کل به‌عنوان شاخص اصلی بورس منتشر شد.

شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه‌ی 1387.2.30 "مقررات اجرایی نحوة تغییر در شاخص‌های بورس یا تعریف شاخص‌های جدید" را نیز تصویب کرد.

بر اساس مفاد این مقررات، کمیته‌‌ای تحت عنوان کمیته شاخص توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد تا در مورد نحوة تغییر در شاخص‌های بورس یا تعریف شاخص‌های جدید تصمیم‌گیری ‌کند.

کمیته شاخص تصمیم گیرنده است / شرکت بورس تنها یک عضو این کمیته است

تصمیمات کمیته‌ی شاخص که نماینده بورس تهران نیز یکی از اعضای آن است، در صورت تأیید شورای عالی بورس قابل اجرا خواهد بود. بدین ترتیب طراحی و تصویب شاخص‌های جدید بر اساس مقررات اجرایی نحوه‌ی تغییر در شاخص به صورت زیر قابل انجام است:

* ارایه پیشنهاد از سوی سازمان بورس به شورای عالی بورس در مور تغییر یا تعریف شاخص‌های جدید یا حذف هر یک از شاخص‌های در حال انتشار و تأیید شورای عالی بورس، یا

* ارایه پیشنهاد بورس به سازمان بورس، بررسی این پیشنهاد در کمیته‌ی شاخص و در صورت تأیید کمیته یادشده، طرح آن از سوی سازمان در شورای عالی بورس و تأیید شورا،

بدین‌ترتیب در کنار شاخص‌های متعدد بورس اوراق بهادار تهران شامل شاخص کل، شاخص مالی، شاخص صنعت، شاخص 50 شرکت فعال‌تر، شاخص بازار اول، شاخص بازار دوم و شاخص‌های صنایع مشتمل بر 36 صنعت متفاوت که پیش از تصویب مقررات اجرایی نحوه‌ی تغییر در شاخص‌های بورس محاسبه و منتشر می‌شدند، شاخص سهام شناور آزاد از تاریخ 1387.12.5 و شاخص 30 شرکت بزرگ از تاریخ 1389.5.31 نیز با رعایت مقررات مذکور طراحی، محاسبه و منتشر شده‌‌اند.

در همین راستا و با توجه به نظر مثبت کمیته‌ی شاخص، مطالعاتی در مورد طراحی شاخص‌‌های جدید همچون شاخص سود نقدی و بازانتشار شاخص قیمت، توسط بورس تهران انجام شده و بر اساس این مطالعات نرم‌افزاری با امکان محاسبه‌ انواع متفاوتی از شاخص‌ها توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران طراحی‌ شده است.

 این نرم‌افزار که طراحی اولیه آن به پایان رسیده و هم‌اینک مراحل تولید آزمایشی شاخص را پشت سرمی‌گذارد، در صورت اطمینان از صحت محاسبات و در چارچوب مقررات مربوطه می‌تواند شاخص‌های گوناگونی را محاسبه و منتشر کند.

پاسخ به انتقادها

با توجه به انتقاداتی که نسبت به تأثیرپذیری شاخص بازده کل از سود تقسیمی شرکت‌ها می‌شود، توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که به طور کلی هر شاخصی با هدفی خاص طراحی و محاسبه می‌شود.

در سطح جهانی نیز مؤسسات معتبری همچون استاندارد اند پورز، داوجونز، مورگان استنلی، فوتسی و تعدادی دیگر اقدام به طراحی، محاسبه و انتشار تعداد فراوانی از شاخص‌های متنوع و متعدد می‌کنند که هیچ یک را نمی‌توان نادرست دانست بلکه هر شاخص هدف خاص و متفاوتی را دنبال می‌کند.

هر چهار مؤسسه‌ی صاحب‌نام یادشده افزون بر محاسبه‌ی شاخص قیمت به محاسبه‌ی شاخص بازده کل نیز اقدام می‌کنند. همچنین بورس‌های معتبری نظیر بورس نیویورک، لندن، توکیو و بسیاری دیگر از بورس‌ها اقدام به محاسبه و انتشار شاخص بازده کل می‌کنند.

بدین سان شاخص بازده کل را نمی‌توان شاخصی نادرست و در تضاد با شاخص قیمت دانست. هر دو شاخص، پارامترهایی آماری با پشتوانه‌های علمی و عملی محکم در مقیاس بین‌المللی هستند که یکی به بررسی بازدهی ناشی از تغییرات قیمت و دیگری به اندازه‌گیری بازدهی کل ناشی از نوسان قیمت و نیز سود نقدی پرداختی می‌پردازد.

علی عباس کریمی - معاون توسعه شرکت بورس تهران

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹
شاخص باید شاخص باشد شاخصی که شاخص نباشد که شاخص نیست
حسام
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۸
اصلا اتظار نمی ره که نویسنده که خود معاون توسعه بورس هم هست نظری غیر از تاید شاخص فعلی داشته باشه. چقدر خوب بود زیر نظر ایشون عقیده و نظر چند متخصص اقتصادی و استاد دانشگاه و حسابرس های معتبر غیر وابسته به بورس رو هم می نوشتید
رضوی
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰
لطفا سال دیگه در کنار شاخص قیمت وشاخص سود یه شاخصی هم به نام شاخص ضرر اعلام کنید که معلوم بشه امت چه قدر سود می خواستن بگیرن چه قدر هم ضرر کردن .
رضوی
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
برای ارایه ارقام دقیق از شاخص بهترین روش که امروزه نیز از ان در بورسهای نو ظهور مثل بورس کابل سوق نیز استفاده میشود باید بهره برد به این شکل که اساسا واحد شاخص عدد نیست بلکه از واحدهای دقیق تر مثل کیلو ویا گرم ومثقال استفاده میشود وصد البته که بورس تهران بمراتب شایسته تر از استفاده از این گونه ابزار میباشد ودر ضمن پیشنهاد حقیر برای ارایه ارقام به حقیقت نزدیکتر از شاخص اینه که افراد خبره هر روز به وضع سهام نگاه کرده وبر اساس خبره گی اشان یه رقمی را اعلام کنند که انشالله مرضی طرفین واقع میشود
m
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳
.. خو شاخص كل بدون سود رو هم اعلام كنيد ...
یبیب
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷
من به عنوان متخصص این کار که آشنایی کامل با هسته معاملات هم دارم میگم که امکان محاسبه شاخص توسط نرم افزار آتوس یورونکست وجود داشته و دقیقا این آقای ...بود گه تو جلسه ای در سال 87 در شرکت مدیریت فناوری بورس، پیشنهاد شاخص بازده کل رو داد.........

این آقا اونوقت فکر نمیکنم اصلا کارمند بورس بوده باشه
gh
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱
چرا نرم افزار جدید معاملاتی انواع شاخص را محاسبه می کند. فقط شاخص قیمت را نمی تواند محاسبه کند؟!
شایان
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
برای چی اخابر حبابی کردید وقتی هیچ خبری داخلش نیست این سهم نباید الان بالای 240باشه میخواید باز مردم بدبخت کنید باهاش شاخص سازی میکنید؟؟!!
محمود
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
شاخص ساخته دوران طلایی حاجی محمود بود شاخص حاجی محمود بقول اهل کار بهتر شاخص دنیا هست
محمد امین
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
خدا هیچ بورسی را بی شاخص نکنه
سهند
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
کمیته شاخص تصمیم گیرنده است / شرکت بورس تنها یک عضو این کمیته ا

اين جمله مصداق بارز همون عبارت« كي بود كي بود من نبودم» هست كه مترادف مديريت دولتي در ايران است. عدم مسئوليت پذيري و انداختن تقصيرات به گردن بقيه.
حسن
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
اقای معاون با سلام ای مطلب برای مدیر کل نیز نوشتم وانها هم از روی عمد خود را نشیدن وندیدن زده و... و جلوی پویایی سیتم بورس ایران را گرفته اند اقای معاون شاید شما نسبت به مدیران ارشدتر خود باراده تر ودل سوز تر باشی واما درخواست یکم لطفا ترتیبی اتخاذ کنید تا سهامهای پایه را بتوان انلاین معامله کرد چون اکثر افراد حضور فیزیکی در کارگزاری را همیشه ندارند واین باعث ضرر زیاد انها میشود دوم اینکه دربازار توافقی خریدار وفروشنده لازم ضروری نفر سوم در این معامله چه کاره است که در اکثر موارد یا به نفع خود ویا دوستان خود کار میکند اگر باور نداری رصد کن
توئیت
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
بورس نیوز ... بیچاره مون کرد...
خوشنام
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
این شاخص فقط نشوندهنده بازدهی سهمای خیلی بزرگه و اصلا بازدهی سهمای کوچکو نشون نمیده بیشتر بازارم پر شده از سهمای کوچیک
نفر اول
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱
نظردهنده اول بابا ایول
مهدی
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
بورسهای جهانی که مثال زدید هیچکدام شاخص قیمت را حذف نکردند شما شاخص قیمت را حذف کردید
و اینرا بجای شاخص قیمت گذاشتید
اگر اینطور بود حالا شاخص داوجونز یک میلیون واحد بود با ان عظمت نه 15هزار
الان ما با قیمت و بازده نقدی صعود میکنیم
با قیمت تنهایی اصلاح میکنیم!!!!
برای همین سبد ما بیش از 50 درصد اصلاح شده
اما شاخص 11درصد اصلاح شده
این یک...اشکار است
خوشنام
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
این شاخص فعلی مال دوران رکوده نه رونق، این شاخص نسبت به ریزش استیکه stick و نسبت به صعود فرار یعنی در مقابل ریزش مقاومه و از خودش مقاومت نشون میده و در منفی های بازار مقدار ریزشش کمه ولی در برابر صعود بازار عددی که رشد میکنه خیلی زیاده لذا فرمول دوران رونق با دوره رکود فرق داره این باید تو شاخص لحاظ شه و فرمول شاخص بسته به دوران رونق و رکود اصلاح شه
توئیت
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۹
بورس نیوز چرا این کامنت منو درج نکردی نامرد:
مرد باس مرد باشه مردی که مرد نباشه مرد نی!
امیر
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
سلام بورس نیوز در جریان حق خوری امروز مدارانح بودید؟ یک صحنه آهسته دارم برات . ضمنا معاملات باطل شد

http://i.cubeupload.com/MitAjX.gif
یک خبری بزن در این مورد دمت گرم جبران کنیم
نا
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
دوست دیگری نیز گفته

تمام دنیا فقط شاخص قیمت اعلام میکنه



با توجه به شاخص فلاکت

لطفا شاخص حماقت را نیز طراحی کنید

لطفا شاخص درایت را نیز طراحی کنید

لطفا شاخص بلاهت را نیز طراحی کنید

لطفا شاخص جهالت را نیز طراحی کنید
فرهاد
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۵
درود بر کامنت اول
حمید
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۳
این اقا فکر میکنه با چهار تا بیسواد طرفه و گرنه اینکه میگه فقط امکان محاسبه یک شاخص وجود داشت مثل اینه که بگیم یک سوپر کامپیوتر فقط میتونه ۲ضرب در ۲ رو انجام بده
رضا
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۵
ایشالله بعد از عید اوضاع روبه راه میشه
محمد
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
با کامنت اول موافقم
دوست
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
كريمى جان! تو ديگه چرا!؟