بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
کد خبر : ۱۲۲۳۵۲

تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد که به دلیل روند ریزشی بورس از ابتدای سال تاکنون، سهام 29 صنعت با بازدهی منفی مواجه شده و تنها سهام هشت صنعت رشد کرده است. براساس این گزارش، از بین 400 سهام داد و ستد شده در بورس تهران و به دلیل بازدهی منفی شش درصدی بورس از ابتدای سال تاکنون، از ارزش سهام 284 شرکت کاسته شده و فقط سهام 112شرکت با اندکی رشد مواجه شده است. به گزارش ایسنا، این اطلاعات نشان می‌دهد که سهام بزرگان بورس و شرکت‌هایی که تا قبل از دی‌ماه سال گذشته رهبری بازار سهام را در اختیار گرفته بودند در قعر جدول قرار گرفته و سهامداران خود را با زیان مواجه کرده‌اند. به طوری که در یک ماه گذشته صنایع کشاورزی، حمل‌ونقل، دباغی، خودرو، ارتباطات رادیویی، فلزات اساسی، محصولات غذایی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی از ابتدای سال تاکنون بازدهی مثبت کسب کردند. در این میان صنایعی همچون مواد و محصولات دارویی، رایانه، سرمایه‌گذاری‌ها، منسوجات، قند و شکر، سایر ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، محصولات کاغذی، سیمان، لاستیک، ماشین‌آلات و تجهیزات، کاشی و سرامیک و صنعت انتشار از صنایعی هستند که بازدهی منفی کسب کردند. البته در این میان صنایعی همچون ساخت محصولات فلزی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، استخراج سایر معادن، استخراج زغال‌سنگ، فرآورده‌های نفتی، واسطه‌گری‌های مالی، استخراج کانه‌های فلزی، بانک‌ها، محصولات شیمیایی، سایر محصولات کانی غیرفلزی، املاک و مستغلات، دستگاه وسایل ارتباطی، ابزار پزشکی، خدمات فنی و مهندسی و محصولات چوبی بازدهی منفی 4 تا 17 درصدی را نصیب سهامداران خود کردند. به این ترتیب با آغاز روند نزولی بورس از ابتدای سال تاکنون شرکت‌های مطرحی همچون پتروشیمی بندرعباس با 5/17 درصد نزول قیمت، پتروشیمی ممسنی با 5/15 درصد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 15 درصد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 5/14 درصد، سرمایه‌گذاری پتروشیمی با 13درصد، پالایش نفت لاوان با 11درصد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 11درصد و هلدینگ خلیج‌فارس با هشت درصد نزول قیمت مواجه شده‌اند. با کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها در حال حاضر ارزش بازار سهام به 368 هزار میلیارد تومان رسیده که از ابتدای سال تاکنون با کاهش هزاران میلیارد تومانی مواجه شده است.
ترس حقوقی‌ها
در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد که اگر بخواهیم مدیریت درستی بر نقدینگی وارد شده داشته باشیم کافی است که به حمایت شرکت‌های اصلی هر گروه بپردازیم. به این ترتیب تمامی گروه‌ها با حمایت پیشرو‌های گروه به جریان می‌افتند و بازار نیز به دنبال این سیاست روانه خواهد شد. محمد کفاش پنجه‌شاهی، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در گفت‌وگو با اکو بورس، مدیریت صحیح نقدینگی تزریق شده به بازار را به عنوان راهکاری برای بازگشت اعتماد دوباره سهامداران به بازار سهام دانست. محمد کفاش پنجه‌شاهی در رابطه با مدیریت این منابع نقدینگی عنوان کرد که برای بررسی وضعیت فعلی بازار در درجه اول باید ببینیم که کل پول وعده داده شده در اختیار مدیران صندوق توسعه قرار گرفته است یا خیر. چنانچه تمام این نقدینگی وارد شده باشد، در روز‌های گذشته به نسبت موجودی صندوق خرید کمی انجام گرفته است اما چنانچه بخشی از این پول وارد صندوق توسعه شده باشد باید با توجه به نقدینگی موجود، شرایط را بررسی کرد. وی ادامه داد که طی روز گذشته مدیران صندوق، سهام شرکت‌های زیادی را خریداری کرده‌اند و این می‌تواند از نقاط ضعف محسوب شود. چراکه پخش شدن همه‌جانبه نقدینگی موجب می‌شود مدیریت صحیحی را نتوانیم اعمال کنیم. وی معتقد است که برای بازار اعتماد مهم است و زمانی که اعتماد بازگردد، نقدینگی خود به خود در سهام شرکت‌های زیر گروه وارد می‌شود. مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن همچنین عنوان کرد که اگر بخواهیم مدیریت درستی بر نقدینگی وارد شده داشته باشیم کافی است که به حمایت شرکت‌های اصلی هر گروه بپردازیم. به این ترتیب تمامی گروه‌ها با حمایت پیشرو‌های گروه به جریان می‌افتند و بازار نیز به دنبال این سیاست به تدریج متعادل و روان خواهد شد. کفاش پنجه‌شاهی ادامه داد که مدیران صندوق نیازی ندارند تا همه پول را صرف خرید کنند. گاهی فقط کافی است با اعمال سیاست‌هایی اقدام به گذاشتن تقاضای سنگین کنند تا با این کار هم عرضه‌کننده‌ها از عرضه عقب بروند و هم متقاضیان شجاعت خرید پیدا کنند. وی ادامه داد که مشکل فعلی بازار ارزندگی سهام شرکت‌ها از لحاظ بنیادی نیست.
چراکه تقریبا سهام تمامی شرکت‌ها به کف قیمتی خود رسیده‌اند. مشکل اصلی بازار بی‌اعتمادی و ترس است و این ترسی است که حتی گریبان حقوقی‌ها را نیز گرفته است. به‌طوری که می‌توانیم ببینیم حتی با حضور این صندوق توسعه حقوقی‌ها در قیمت‌های مثبت تابلو شروع به عرضه می‌کردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر