بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه عنوان شد:

پارامترهای اقتصادی تداوم روند نزولی بورس را تایید می کند

در تقسیم بندی عوامل تأثیرگذار بر روی بازار سرمایه عامل اقتصادی نقش مهمی را ایفا می کند ولی متأسفانه گاهاً مشاهده می کنیم که فعالین بازار وزن بیشتری را به عوامل غیر اقتصادی و سیاسی اختصاص می دهند.
کد خبر : ۱۲۶۲۴۸
در تقسیم بندی عوامل تأثیرگذار بر روی بازار سرمایه عامل اقتصادی نقش مهمی را ایفا می کند ولی متأسفانه گاهاً مشاهده می کنیم که فعالین بازار وزن بیشتری را به عوامل غیر اقتصادی و سیاسی اختصاص می دهند.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز گفت: در حال حاضر به نظر می رسد که فعالین این بازار اعم از حقیقی و حقوقی بیشتر تحت تأثیر عوامل سیاسی واکنش نشان می دهند در صورتیکه می بایست پارامترهای تأثیرگذار بر روند سودآوری شرکت ها که عمدتاً اقتصادی است وزن بیشتری داشته باشد.

جمالی با اشاره به وضعیت شکل گرفته طی چند ماه گذشته در بازار سرمایه ابراز داشت: در دی ماه سال گذشته همزمان با رشد شاخص کل و رسیدن آن به محدوده بالاتر از 89 هزار واحدی شاهد حاکم بودن اخبار سیاسی مثبت در بازار بودیم ولی از آن تاریخ به بعد افت شاخص تا محدوده پایین تر از 73 هزار واحدی را داشتیم لذا در بررسی دلیل این اتفاق باید به بررسی عوامل اقتصادی آن پرداخت چراکه حتی با جو سیاسی مثبتی که حاکم بود به دلیل نبود پشتوانه اقتصادی نتوانست روند صعودی ادامه پیدا کند و روند اصلاحی صورت گرفت که تا امروز هم ادامه پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دلیل اصلی این رخداد در گزارش های عملکردی 9 ماهه و 12 ماهه ای بود که نتوانست انتظارات سرمایه گذاران را برآورده کند و در ادامه با اجرای مرحل دوم هدفمندی و مسایل بودجه ای سال 93 این روند اصلاحی شدت یافت.

جمالی افزود: عامل دیگری که سبب شد روند بازار سرمایه با چالش مواجه شود افزایش نرخ سود سپرده ها در اواخر سال 92 بود. چراکه سبب شد بانک ها به عنوان رقیبی جدی در جذب نقدینگی پا به عرصه رقابت گذاشتند و بازار را با کمبود نقدینگی مواجه ساختند. بنابراین عوامل دست به دست هم داد تا روند نزولی را در شاخص ایجاد کرد در حالی که فضای مثبت سیاسی هم وجود داشت.

این کارشناس پیرامون وضعیت آتی بازار سرمایه اظهار داشت: معتقدم عوامل اقتصادی وزن بیشتری را در وضعیت آتی بازار سرمایه به خود اختصاص خواهد داد و می بایست با استفاده از صورت های مالی شرکت ها در خصوص ارزندگی آنها تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: قواعد بازی در بازار سرمایه کشور ما به گونه ای است که نمی توان نسبت به ثبات پارامترهای امروز در آینده وزن زیادی را اختصاص داد. بنابراین همواره تعدادی عوامل پیش خواهد آمد که نمی توان نسبت به آنها با اطمینان صحبت کرد مثلاً نرخ گاز پتروشیمی ها و عوارض و سایر عواملی که وجود دارد.

جمالی خاطر نشان کرد: در کوتاه مدت نمی توان انتظار چندانی از بازار سرمایه در جهت بازدهی مثبت داشت و پیش بینی می شود این روند تا چند ماه آتی نیز ادامه دار باشد چراکه به نظر می رسد شرکت ها گزارش های سه ماهه و حتی 6 ماهه خیلی راضی کننده ای نداشته باشند چراکه پارامترهای اقتصادی فعلی همچون کاهش قیمت های جهانی در صنایع بزرگ به همراه رکود حاکم بر اقتصاد و کاهش تقاضای داخلی شرکت ها در ابتدای سال وجود دارد که حاشیه سود شرکت ها را متأثر خواهد نمود.

این کارشناس در خصوص زمان رسیدن بازار سرمایه به یک ثبات نسبی ابراز داشت: به نظر می رسد 6 ماهه دوم سال جاری شرکت ها با رشد تقاضا برای محصولات مواجه شوند و لذا در فصل پاییز روند بهتری را تجربه کنند بنابراین گزارش های 9 ماهه مثبت تری به بازار ارایه شود مضاف بر اینکه به دلیل ادامه سیاست های کاهش تورمی احتمال کاهش نرخ سود بانکی در انتهای سال نیز وجود دارد که جمع عوامل می تواند سبب شود نسبت قیمت بر درآمد بازار سرمایه افزایش پیدا کند و روند صعودی بازار از اواخر پاییز آغاز شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر