بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
مستطيل شيشه اي تالار

برگشت از دقیقه 90

سرمایه گذاران امروز در حالی از ابتدا نظاره گرمعاملات بودند که در بازار روند مثبت قابل مشاهده بود، اما رفته رفته معاملات به تعادل رسید تا در نهایت امروز با نرول شاخص به مدار 63 هزار واحدی به پایان برسد.
کد خبر : ۱۴۵۱۶۸
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.12.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 49 واحد کاهش به رقم 47471 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 384 واحد کاهش عدد 123125 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 45 واحد افت به رقم 27819 واحد رسيد.

همچنین در این روز "رمپنا" با 45 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 59 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افت به رقم 719 واحد رسید.

در این شرایط امروز "سمگا" با 0.21 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "شپاس" با 0.52 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1282 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1197 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، سرمایه گذاران امروز در حالی از ابتدا نظاره گرمعاملات بودند که در بازار روند مثبت قابل مشاهده بود، اما رفته رفته معاملات به تعادل رسید تا در نهایت امروز با نرول شاخص به مدار 63 هزار واحدی به پایان برسد.

در این شرایط گرچه اخبار مختلفی پیرامون مذاکرات هسته ای به گوش می رسید، اما به نظر می رسد عامل دیگری در منفی شدن بازار دخیل باشد که به اعتقاد اهالی تالار پذیره نویسی واحدهای صندوق "سپاس" مهمترین آن بود.

عرضه ای که تقاضای خریداران تا دقایق پایانی ساعت معاملات و در قیمت هزار تومان و 2 ریال نتوانست به میزان عرضه برسد و در نهایت با کاهش 2 ریالی این قیمت، عرضه کننده توانست نیمی از واحدهای "سپاس" را در معاملات امروز بفروشد. در رابطه با این پذیره نویسی اما حرف و حدیث بسیار است که تا دقایقی دیگر در گزارشی مجزا مفصل به آن خواهیم پرداخت.

اما جدا از این بحث اخباری از مخالفت فرانسه در خصوص توافق هسته ای نیز همزمان با عرضه "سپاس" معامله گران را در خرید سهام مردد ساخت.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع:

"خودرو": توقف نماد "خودرو" پیش از شروع ساعات معاملاتی جهت ارایه تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال 94 و گمانه زنی هایی پیرامون اعلام بودجه محافظه کارانه این مجموعه خودروساز همراه با تعدیل منفی نسبت به سال مالی 93 معاملات سهام گروه خودرویی را با کاهش تعداد خریداران مواجه ساخت تا در نتیجه آن سهام شرکت های گروه با روند منفی مواجه شوند.

گرچه در میان خودروسازان "خاور" با کاهش زیان از 630 ریال در سال 93 به 81 ریال زیان در بودجه برآوردی سال آتی توانست پس از بازگشایی نماد بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت، در بالاترین سطح نزدیک به هفت درصد رشد قیمت را تجربه کند.

برقی ها و ساختمانی ها اما امروز برخلاف روند کلی بازار، معاملات مثبتی را تجربه کردند و برخی نمادهای این گروه حتی تا صف خرید سهام خود نیز پیش رفتند.

در میان نمادهای برقی "مپنا" که امروز بیشترین تأثیر مثبت را روی نماگر بازار اعمال کرد با بهبود روند معاملاتی سهام خود تا دامنه نوسان مثبت سه درصد پیش رفت.

دیگر نمادهای مؤثر بر نماگر بازار "حکشتی" و "وبملت" بودند. بدین ترتیب نمادهای بانکی در حالی اکثراً در دامنه منفی قیمت معامله می شدند که شاهد جابه جایی بلوکی در حجم 94 میلیون و در قیمت 1951 ریال در نماد بانک ملت بودیم.

در گروه حمل و نقلی ها نیز نمادهای قابل معامله سه به سه مثبت و منفی بودند و در رأس آنها "حکشتی" با بیشترین حجم معاملاتی با صف حدود 650 هزار تایی تقاضای سهام، روز کاری خود را به پایان رساند.

"حپترو" و "حتاید" نیز توانستند تا دامنه نوسان مثبت حداکثری قیمت سهام پیشروی کنند. هرچند در خاتمه سهام تایدواتر به تعادل رسید. "حسینا" اما برعکس همگروهی هایش عمل کرد و از دامنه نوسان مثبت قیمت ها تا دامنه نوسان منفی نزدیک به سه درصدی پایین آمد.

"فاذر" نیز امروز دوباره تا صف فروش پیش رفت، بطوریکه با وجود معامله حدود 9 میلیون سهمی در نماد مذکور، سهم دوباره صف فروش شد و در پایان روز هم در دامنه نوسان منفی معاملات خود را در روندی متعادل پایان داد.

"سمگا" اما از مدار منفی قیمت سهام اوج گرفت تا خریداران این سهم در سقف قیمت ها منتظر عرضه کنندگان بمانند. هرچند بخشی از این تقاضا تا پایان روز بی پاسخ ماند.

در پایان نیز دوباره به صندوق "سپاس" اشاره می کنیم؛ چراکه این صندوق نه تنها پول جدیدی وارد بازار نکرد، بلکه پول موجود در بورس نیز چندان اقبالی برای ورود به آن را از خود نشان نداد و به نظر می رسد این قبیل اقدامات بدون توجه به شرایط بازار سهام جز آنکه شأن سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه را زیر سوال ببرد، هیچ منفعتی نیز برای آن ندارد و نمی تواند اطمینان لازم را به فعالان بازار ارایه کند؛ شاید وقت آن رسیده باشد که در اتخاذ چنین تصمیماتی تجدید نظر کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
واقعا موندم چرا این روزا همه دنبال فروش هستن.
بخدا اگه سهام کمتری معامله بشه ضرر کمتری هم به سهامداران میرسه. یه کم صبر و تحمل بد نیست.
حداقل فکر این باشید که سال جدید رو باید با تورم حدود 20-30 درصدی شروع کنیم.
ناشناس
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
درسته. همین امروز سهام بانک تجارت را بعضی وقتها با 15-20 ریال زیر قیمت معاملات میفروختن. یکی نیس بگه مگه مغز خر خوردی. البته شاید حقوقی ها هم بی تقصیر نباشن که صددرصد هستن.
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
پس چرا ما هیچ خبری از مخالفت فرانسوی ها در هیچ جا نخوندیم و نشنیدیم ؟؟؟
یعقوب
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵
تو اصلا اخبار می خونی؟ همه خبرگزاری ها این خبر رو بازتاب دادن. به نظرم آمریکا می خواد کاری کنه تقصیر شکست احتمالی مذاکرات به گردن فرانسه بیوفته.(هرچند احتمال شکست کمه)
ناشناس
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
حرفهایی زده بود. ولی امروز که جان کری باهاش دیدار داشته منعطف شده و حرفای نسبتا مثبتی زده.
ناشناس
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
همه شنیده اند جز شما
ناشناس
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
به گزارش رویترز، فابیوس روز جمعه در اظهاراتی گفته بود «تعهدات ایران به میزان کافی نیست و لازم است کار بیشتری انجام گیرد»، به خصوص در مورد آنچه او "حجم، نظارت ها و مدت" برنامه خوانده بود.
ناشناس
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
این قصه هسته ای سر دررررررررررراز دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
علت ریزش کارشکنی تازه فابیوس در مذاکرات هسته ای است که از طرف اسراییل مامور شده حلوی توافق هسته ای را بگیرد
پسر خاله
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
نگو کارشکنی جدید بگو تقسیم کار جدید ببین کار ما به کجا رسیده که یک اظهار نظر خارجی ها کل اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار میده.اگر در سالهایی که تحریما کم بود کشور ما برنامه داشت و از دزدیها جلوگیری شده بود امروز کسی نمی تونس به کشور ما نگاه چپ کنه وبه مردم ما تهمت بی اعتماد بودن بزنه واقعا"دردناکه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
مبارک آقایون باشه.با سپاش فراوان از سپاس که نیامده به بازار باعث منفی شدن بازار گردید.چند روزی میشد که کم کم بازار داشت اروم اروم به طرف مثبتها سوق پیدا میکرد که امروز سپاس باز بازار را به هم ریخت.دم عیدی این هم عیدی سپاس به سهامدارها.
علی شاه
GERMANY
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۱
خدا کنه امسال این مثلا عیدمون تبدیل به عزا نشه

صحبتهای آقای کری واقعا خوش بینی توش نبود.
با تاکید هم گفت ایران باید تصمیم بگیره.
اینجا هم که یه چیز دیگه میگن
نابود شدیم از بس درباره ی این مذاکرات اخبار دیدیم.

اینم شد جا که بخاطرش آدم 40 سال پیر میشه و همه ی سرمایه و اعصاب و عزت و آبرو و آرامشش را میبازه ؟

گرونی داره بیداد میکنه
اونوقت تورم هر روز میاد پایین و قیمت سهامهای ما هم حراج واقعی شب عید :

صادرات : 75
فولاد : 187
تاپیکو : 206
سفارس : 184
و .....
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
الان بهترین زمان خرید در بورس است بشتابید...