بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
پس از سایت رهبرانقلاب، دوتن از فرماندهان سپاه نیز به خاطره‌سازی مخدوش هاشمی از سقوط فاو واکنش نشان دادند.
کد خبر : ۱۴۷۸۶۰

به گزارش فرهنگ نیوز:پس از آنکه نقل قول مخدوش و نادرست هاشمی از ماههای پایانی جنگ و تصمیم دادگاه‌های پایان جنگ برای اعدام فرماندهان مقصر آن شکست‌ها توسط سایت رهبر معظم انقلاب تکذیب شد؛ این‌بار دوتن از فرماندهان و دست‌‌اندرکاران دفاع مقدس نیز به آن واکنش نشان دادند.

سردار مرتضی قربانی فرمانده‏ ای که نامش با فاو گره خورده است طی مصاحبه‌ای ابعاد ناگفته‌ای از سقوط فاو را بیان کرد.

مرتضی قربانی با بیان اینکه فرماندهان ارتش و سپاه همراه با آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله جوادی آملی در همایش قرارگاه نجف در کرمانشاه حضور داشتند و خبر سقوط فاو در آنجا به آنها رسیده ماجرای رفتن رحیم‌صفوی به فاو را اینگونه بیان می‌کند: «سراسیمه ۲ هلی کوپتر آمد و من و سردار صفوی و شهید احمد کاظمی و دو سه نفر دیگر از نیروهای دور و برمان حرکت کردیم. سردار سلیمانی توی هلی کوپتر ما نبود. فکر می‌کنم حاج قاسم با هلی کوپتر دیگر آمد. هلی‌کوپتر در دزفول نشست و سوختگیری کرد و دوباره راه افتادیم به سمت آبادان. نزدیک فاو مجددا خلبان گفت که سوخت در حال تمام شدن است. گفتیم باید ما را در فاو بنشانی. گفت سوخت تمام می شود. ما هم گفتیم اشکال ندارد باید بروی توی فاو بنشینی. خلبان شجاعی بود، رفت و در فاو نشست و من و سردار صفوی و احمد کاظمی پیاده شدیم. ساعت ۱۰ بود که به فاو رسیدیم و عراق هم شب قبل حمله کرده بود».

منطقه عملیاتی فاو


سردار قربانی در ادامه می‌گوید: «وقتی ما رسیدیم، خط دوم هنوز در اختیارمان بود. بچه ها ۲۴ ساعت جنگیدند تا خط را حفظ کنند. دشمن حمله می‌کرد و بچه‌ها پاتکش را جواب می‌دادند تا اینکه ارتش عراق دست به یک حمله بی محابا زد و عقبه ما را با هرچه در اختیار داشت، با هواپیما و شیمیایی، به شدت کوبید. از طرف دیگر، ما در خط هم درگیر بودیم. آقا رحیم پیام داد که برگردید ولی ما عقب نشینی نکردیم تا اینکه ۳نفر از فرمانده گردانهای ما با تیر مستقیم تانک شهید شدند. عراقی‌ها مثل صف نظام‌جمع مدرسه، تانک چیده بودند و تمام خاکریزها را با تیر تانک می زدند. با این حال شاید ۱۷ تا ۱۹ تانک را خودم زدم، حدود ۱۰-۱۵ تا دیگر هم بچه هایمان زدند.»

بنابراین با توجه به اظهارات سردار قربانی این ادعای هاشمی درباره قصور رحیم‌صفوی که «فاو را با آن همه امکانات و اموال گذاشت و برگشت از روی پلی که با زحمت ساخته بودیم» نیز رد می‌شود.

مرتضی قربانی همچنین با اظهار تعجب از خاطره نقل شده از هاشمی درباره سقوط فاو و متهم کردن نیروهای سپاه و رحیم‌صفوی می‌گوید: «اگر آقای هاشمی چنین سخنی گفته باشند به نظر من اشتباه گفته اند. ایشان به همه لحاظ پای جنگ بود ولی اگر آمده و آقا صفوی را متهم کرده‌، اشتباه کرده و ما حاضریم با آقای هاشمی بنشینیم و صحبت کنیم، دلیل بیاوریم و بگوییم که اینجا، دشمن مقصر اصلی است نه این بچه ها و آقای صفوی.

آقای هاشمی هم این را بدانند -آقای هاشمی که در کرمانشاه و در قرارگاه نجف نبود- آن روز صبح که فرماندهان دیگر هم بودند، اولین فرماندهی که داوطلب شد بهمراه فرمانده لشکرها بیاید، جانشین فرمانده کل سپاه، رحیم صفوی بود.»

همزمان محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه وقت نیز در مصاحبه با مهر از طرح مسائل این‌چنینی درباره فاو انتقاد کرده و ضمن اصرار بر عدم ورود به بحت در این‌باره می‌گوید: « موضوع فاو یک داستانی بود که امروز کسانی آن را طرح می‌کنند که می‌خواهند ضربه ای بزنند و من در پاسخ ندادنم جلوی آن ضربه را می‌گیرم.» او همچنین در پاسخ به این سوال که تبعات طرح مجدد موضوع فاو از سوی برخی افراد چیست؟ می‌گوید: «این افراد می‌خواهند به جایی ضربه بزنند که ما هدف آنها را می‌فهمیم.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
چشم حتما!
دلاوری
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
چرا دشمن؟؟؟!! شما همه جنگ را رها کربودید و رفته بودید کرمانشاه تلویزیون هم نشانتان داد و دشمن زیرک موقعیت فاو خالی از فرماندهان را غنیمت شمرد و حمله کرد!! مقصر همه تان هستید هر چند که اگر رویتان می شد می گفتید مقصر شهدا بودند!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
حالا که چی سهم میخواهید؟
چقدر ؟
ناشناس
United States
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
تقصیر ایت هست که نگذاشت محاکمه صحرایی بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
از کاسبی دوران تحریم هم بگید.
ایثارگر دوران دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
سردار قربانی چقدر عالمانه و کارشناسانه مقصر را دشمن معرفی کرد نه خودهای قاصر. باید به دشمن ایراد بگیریم که چرا حمله کرد و فاو را پس گرفت. اصلا در تمام دوران پس از انقلاب همه ی بدبختی های ما سر دشمنه. فقر بدبختی، فحشا، اختلاس، آلودگی هوا، خشکی، بی آبی و همه ی مشکلات ما به خاطر دشمن بی رحمه یکی هم نیست به این دشمن ها بگه چرا اینهمه شما بی وفا و نامروت هستید یه خورده به مای بی عقل و خرد و خودخواه و احمق رحم کنید، والله رحم هم خوب چیزیه...
حمید
France
جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
...فرماندهان ارتش و سپاه همراه با آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله جوادی آملی در همایش قرارگاه نجف در کرمانشاه حضور داشتند و خبر سقوط فاو در آنجا به آنها رسیده .. نوشدارو بعد از مرگ سهراب ....خیلی جالب است خود ایشان دارند با زبان خودشان اعتراف می کنند و به این روشنی حرف هاشمی را تایید میکنند . .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
کاپیتان یک کشتی آخرین نفری است که کشتی درحال را ترک میکند وحالا شما فکر میکنید چندمین نفری بودید که فاو را ترک کردید؟البته اگر اونجا بودید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
اینجا منطقه عملیاتی جزایر مجنون است در کربلای 5 که بهانه ای شد یادی کنیم از شهدای این عملیات وسپاه محمد
سرباز گمنام امام مهدی موعود
United States
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
دوستان عزیز‌
بحثهایی این شکلی فایده ندارد . امروز را نگاه نکنید که حضرات سرداران سپاه در این کشور تاخت و تاز می کنند ، آنها در روزهای پایانی جنگ هم تمام قد جلوی دشمن ایستاده بودند ، این که چه کسی صدام را تحریک کرد و چرا صدام حمله کرد مسئله یی جداست ، ولی یادمان نرود که اگر زحمات سربازان و بسیجیان و سپاهیان نبود ، کشورمان هنوز اشغال شده بود . هر سرداری چه ایرانی و چه غیر آن ، بالاخره یک اشتباهاتی در کار دارد . اگر این جوری نبود ناپلئون ها و هیتلر ها و ... چطوری شکست خوردند و جان بر سر هدف نهادند؟؟ سرداران ما هم خطاهایی داشتند ، ولی دلیل بر سر کوفت نیست . هر کشوری پس از شکست و پیروزی یا سهم خواهی می کند یا تاوان می دهد . ایران هم استثناء نیست .
عباس تشکری
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
آخه همایش مال دوران صلحه نه زمانیکه نیروها دارن همدیگه رو تو جبهه تیکه پاره میکنن اونهم همایش توی کرمانشاه یعنی هزار کیلومتر دور از فاو
حسین رصایی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
به نظر بنده نباید مناطق جنوبی را خالی میکردیم. تا فاو سقوط کنه. همه مقصرند
فرزند شهید
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
اقای قربانی هم این را بداند هر گردی گردو نیست هر کیم بش گفتن سردار سردار واقعی نیس یکم از امثال سردار سلیمانی یاد بگیر اینقدم دروغ سرهم نکنید