بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
قیمت حاشیه بازار به دلیل عرضه زیاد خودرو در سال گذشته از بین رفته و شرایط مناسبی برای اینکه به شرکت های خودروساز اجازه داده شود تا قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، فراهم شده است.
کد خبر : ۱۵۱۰۶۱
نویسنده :
جمشیدی

شرکت های خودروساز در حالی طی ماه های اخیر درخواست افزایش قیمت فروش خودرو را بر مبنای مدارک و اسناد به شورای رقابت ارائه کردند که اکنون پس از گذشت تقریباً بیش از یکصد روز از سال هنوز تصمیم گیری قطعی در این خصوص انجام نگرفته و این مجموعه ها با گذشت این مدت از سال جاری، تولیدات خود را با قیمت های قبل به فروش می رسانند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع پیشتاز کشور به شمار می رود و نبایستی اینگونه با آن رفتار شود.

احمد نعمت بخش با بیان اینکه بهترین موقعیت برای قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار فراهم شده، در این باره اظهار داشت: قیمت حاشیه بازار به دلیل عرضه زیاد خودرو در سال گذشته از بین رفته و شرایط مناسبی برای اینکه به شرکت های خودروساز اجازه داده شود تا قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، فراهم شده است.

وی افزود: بنده طی جلسه اخیر خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار را به وزیر ارائه کردم و ضمن اینکه انجمن و وزارتخانه مذکور در سال گذشته دو نامه به شورای اقتصاد ارسال نمودند و تقاضای لغو انحصاری خودوری سواری را ارائه نمودند.

رئیس شورای رقابت می بایست به وظایف خود عمل کند و منطقی به نظر نمی رسد که صنعت خودرو با افزایش هزینه های تحمیلی بر آن و با گذشت چهار ماه از سال همچنان تولیدات خود را با نرخ های قبلی به بازار عرضه کند.

نعمت بخش در خصوص برنامه های انجمن برای مشارکت با خودروسازان خارجی پس از لغو تحریم ها اظهار داشت: تمام شرکت های خودروساز خارجی با توجه به برخورداری از ظرفیت مازاد تولید تمایل به همکاری در این باره هستند. چراکه با همکاری آنها با خودروسازان داخلی و استفاده از حداکثر ظرفیت اسمی خود، هزینه های سر بار تولید مجموعه های خودروساز خارجی سرشکن می شود و کاهش هزینه ها منافعی را برای آنها در پی خواهد داشت.

بر این اساس اکثر شرکت های خارجی که پیشتر با خودروسازان داخلی همکاری داشته اند یا در این خصوص مذاکراتی را انجام داده اند، تمایل خود را برای ادامه همکاری ابراز کرده اند که البته همکاری و مشارکت منوط به حصول نتیجه مثبت و قطعی از مذاکرات ایران با گروه 1+5 و در نهایت رفع تحریم هاست. به گونه ای که در صورت تحقق این امر، توسعه محصولات به خودروهای چینی ختم نمی شود و خودروسازان می توانند با برگزاری مناقصه هر شرکت خارجی که بیشترین امتیاز را به خودروساز ایرانی بدهند، قرارداد منعقد کنند.

وی به تشریح این موضوع پرداخت و ادامه داد: فاکتورهای متعددی برای مشارکت با خودروسازان خارجی در نظر گرفته شده است. به گونه ای که قیمت رقابتی و کیفیت مناسب یکی از این موارد به شمار می رود که البته دلیل پایین بودن کیفیت خودرو متأثر از تحریم ها و عدم افزایش قیمت فروش خودرو است. چراکه سرکوب کردن قیمت ها در شرایطی که افزایش هزینه های تولید بر تولید کنندگان تحمیل می شود، علاوه بر شرکت های خودرو ساز بر قطعه سازان نیز تأثیر می گذارد و این مجموعه ها نیز در صورت عدم رشد نرخ فروش قطعات از کیفیت محصولات خود می کاهند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران به فاکتورهای دوم و سوم اشاره کرد و گفت: شرایط در مناقصه می بایست به گونه ای باشد که از شرکت های قطعه ساز نیز حداکثر استفاده شود. به طوریکه این قطعه سازها با فعالیت تحت لیسانس قطعه سازان خارجی یا شریک شدن با آنها به تولید قطعات بپردازند تا دانش فنی به داخل منتقل شود و قطعات با کیفیت تولید شود. علاوه بر این، از شروط دیگر می توان به توسعه بازار صادرات محصولات به کشورهای طرف قرارداد اشاره کرد.

نعمت بخش افزود: در حال حاضر خودرو به کشورهایی همچون عراق، آذربایجان، سوریه و ... صادر می شود که این امر هزینه هایی همچون احداث نمایندگی و تعمیرگاه در آن کشورها را به خودروسازان تحمیل می کند. از این رو، در صورتی که خودروساز به کشورهای هدف صادراتی شرکت خارجی طرف قرارداد صادر شود دیگر نیازی به صرف این هزینه ها نیست و می توان مقداری از تولید خودرو جدید را به کشورهای خارجی صادر نمود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
سلام به بورس نیوز و صداقت شما
در این دو روز بازار مثبت با عرضه های خیلی سنگین حقوقی ها در گروه خودرو باز این گروه را منفی کردند و دامن به زیان سهامداران این گروه زدند گویا قصد دارند اثر توافق را بازار سهام خیلی کم رنگ کنند به هر صورت ما که فروختیم بعد از توافق این هم دو روز بازار مثبت باشد البته اگر حقوقیها اجازه دهند به هر صورت تا قانون بورس اصلاح نشده و از دست این گروه خارج نشود طرف بورس را نگاه نخواهم کرد .
به درود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
چرا خکاوه باز نمیــــــــــشه؟؟؟؟؟؟؟؟