بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
در سال 1393 شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در تداوم برنامه های توسعه و افزایش تولید خود، موفق گردیده 10.32 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید نماید.
کد خبر : ۱۵۱۱۶۶

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت چادر ملو( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز یکشنبه مورخ 1394.04.07درمحل سالن تلاش با حضور بیش از 97 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای علی اکبری به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان شهرام بابالوئیان و آزادی و به دبیری آقای نوریان (مدیرعامل شرکت) تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم ، جناب آقای نوریان و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی93.12.29

2- تقسیم 650 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی تدوین و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه حسابرسی هوشیار ممیز به عنوان بازرس علی البدل

4- انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه های کثیر الانتشار

5- انتخاب اعضای هیات مدیره به مدت دو سال به شرح زیر

شرکتهای مدیریت سرمایه گذاری امید، توسعه گوهران امید، سرمایه گذاری سپه، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ، توسعه صنایع معدنی امید

 گزیده اطلاعات:

گزارش مجمع کچاد

پیام هیأت مدیره:

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت مربوط در سال های مورد گزارش:

سنگ آهن یکی از فراوان ترین عناصر فلزی موجود در زمین است که طبق بررسی های به عمل آمده اکسید آن حدود 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد. بزرگترین معادن سنگ آهن جهان در کشور های برزیل، استرالیا، چین، هندوستان، روسیه، اکراین، قزاقستان قرار دارد. ذخایر موجود حدود 800 میلیارد تن ذخایر قطعی حدود 350میلیارد تن برآورد گردیده و کشور های فوق با ذخیره 267 میلیارد تن حدود 76 درصد ذخایر قطعی جهان را دارا می باشند که تا کنون حدود 67 میلیارد تن آن مصرف و پیش بینی می شود که حداقل تا یکصد سال آینده جهان با کمبود سنگ آهن مواجه نگردد. این عنصر، به عنوان ماده اولیه اصلی تولید فولاد بیشترین سهم هزینه را در قیمت تمام شده فولاد دارد. طبق آمارهایی که کسب گردیده در کشور چین حدود 39 درصد کشور های اروپایی 31 درصد و در ایران (شرکت فولاد مبارکه) 25 درصد قیمت تمام شده تولید فولاد را هزینه تأمین سنگ آهن تشکیل می دهد. به همین دلیل یکی از مزیت های مهم اقتصادی برای مجتمع های فولاد سازی کشور، استفاده از سنگ آهن داخلی می باشد زیرا نقش عمده ای در کاهش قیمت تمام شده و همچنین صرفه جویی ارزی در تولید فولاد را دارد. با توجه به حجم زیاد مصرف سنگ آهن، عدم اتکاء به واردات این ماده اولیه معدنی همواره کشور را از بحرانهای جهانی در عرضه و تقاضا، نوسانات قیمتها، مشکلات حمل و نقل دریایی، توقف فروش آن توسط کشورهای صادر کننده و در نهایت حربه تحریم مصون نگه می دارد. در سال 2014 حدود 3.2 میلیارد تن سنگ آهن در جهان تولید گردیده که 88 درصد آن سهم هفت کشور فوق بوده است. کشور جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ذخایر سنگ آهن که بر اساس آخرین مطالعات و بررسی های انجام شده ذخایر زمین شناسی آن بالغ بر 4.65 میلیارد تن و ذخایر قطعی آن حدود 2.5 میلیارد تن برآورد گردیده است. یکی از مناطق بالقوه ایجاد و توسعه صنایع فولاد بوده و طی سال های اخیر برنامه های عمده و اساسی برای افزایش تولید سنگ آهن و فولاد محقق شده است. تولید سنگ آهن در ایران در شرکت های عمده تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از مقدار یک میلیون تن در سال 1358 به 36.4 میلیون تن در سال 1393 افزایش یافته که سهم کنسانتره در کل تولیدات سنگ آهن فوق معادل 70.6 درصد می باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده در طرح جامع فولاد کشور ظرفیت تولید فولاد در سند چشم انداز سال 1404 به مقدار 55 میلیون تن در سال پیش بینی گردیده است. جهت تأمین سنگ آهن مصرفی و حصول به برنامه فوق، لازم است. طرح های جدید توسعه و افزایش ظرفیت معادن اجرا تا تولید سنگ آهن به مقدار 98 میلیون تن مطابق پیش بینی های انجام شده افزایش یابد. از این مقدار تولید 90 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن (پس از تبدیل به گندله) و 8 میلیون تن به صورت سنگ آهن دانه بنید می باشد.

در سال 1393 شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در تداوم برنامه های توسعه و افزایش تولید خود، موفق گردیده 10.32 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید نماید.

تولید مذکور 37.6 درصد فراتر از ظرفیت اسمی پنج خط تولید کنسانتره (سالیانه 7.5 میلیون تن) بوده است.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مورد گزارش:

جایگاه شرکت در صنعت فولاد:

تولید و مصرف سنگ آهن می بایست بر اساس نوع فرآیند تولید فولاد انجام گیرد. صنایع فولاد به روش احیاء مستقیم (direct reduction) نیاز به کنسانتره سنگ آهن نرمه با عیار آهن بیش از 67 درصد برای تولید گندله (pellet) دارند. در ادامه فرایند تولید گندله در کوره احیا مستقیم تبدیل به آهن اسفنجی می گردد.

در صنایع فولاد به روش کوره بلند (blust furnace) سنگ آهن دانه بندی شده به صورت درشت دانه (lump ore) و ریز دانه (fine ore) پس از تبدیل به گندله مصرف می گردد. در این فرایند سنگ آهن دانه بندی با عیار حداقل 61 درصد قابل مصرف می باشد.

در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هدف اصلی تولید منسانتره سنگ آهن با مشخصات فوق بوده و در حال حاضر این شرکت بزرگترین تولید کننده کنسانتره در کشور می باشد.

جهت استفاده از مزیت ارزش افزوده کنسانتره تولیدی این شرکت طرح احداث کارخانه گندله سازی اردکان را از سال 1383 اجراء و در سال 1387 به بهره برداری تجاری رسانده است.

این شرکت به منظور استفاده از سنگ آهن خام استخراجی با عیار (fe) حدود 60-61 درصد تولید سنگ آهن دانه بندی شده را که با هزینه کمتری در مقایسه با محصول کنسانتره انجام می گردد به عنوان محصولات جانبی در برنامه های خود قرار داده است.

در سال 1393 این شرکت تأمین سنگ آهن و گندله مصرفی صنایع فولاد کشور را مطابق برنامه ریزی پیش بینی شده محقق نموده است.

مقدار 4/6.624 هزار تن کنسانتره سنگ آهن مرطوب 3.169 هزار تن گندله (جمعاً 4/9.693 هزار تن) در سال 1393 توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به شرکت های فولاد سازی کشور تحویل شده است.

همچنین از تولیدات سنگ آهن دانه بندی شده به مقدار 605 هزار تن پس از حصول اطمینان از مازاد بر تأمین نیاز های صنایع فولاد کشور (از طریق برگزاری مزایده عمومی و تحویل در محل معدن) به سایر خریداران در محل معدن تحویل و به فروش رسیده است.

وضعیت رقابتی:

به دلایل ذیل مسأله رقابت آنچنان که در سایر تولیدات و محصولات کشور وجود دارد بین تولید کنندگان سنگ آهن صادق نمی باشد.

1-محدود بودن تولیدکنندگان و مصرف کتتدگان در کشور.

در سال 1393 شش شرکت عمده شامل شرکت های معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر، سنگ آهن مرکزی ایران، مجتمع سنگ آهن سنگان، هلدینگ مجتمع سنگ آهن سیرجان و هلدینگ معدن سنگ آهن جلال آباد زرند ب تولید 25.7 میلیون تن تولیدکنندگان اصلی محصول کنسانتره سنگ آهن بوده و حدود 73.6 درصد کل تولید کنسانتره سنگ آهن مربوط به شرکت های چادرملو و گل گهر می باشد.

2-کیفیت متفاوت محصولات از نظر میزان عیار (fe) و اندازه خردایش

کنسانتره تولیدی چادرملو به صورت نرمه (با اندازه حدود 45 میکرون) و عیار fe حداقل 67.5 درصد خوراک مستقیم کارخانه های گندله سازی (pellet feed) می باشد. کنسانتره تولیدی شرکت سنگ آهن گل گهر با میزان عیار مشابه و کنسانتره تولیدی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با عیار (fe) حدود 66-67 درصد به صورت زبره بوده و لزوماً میبایست یک مرحله دیگر آسیاب تا قابل مصرف در کارخانه گندله سازی باشد.

3- مصرف کنندگان فعلی کنسانتره سنگ آهن در کشور (مجتمع های فولاد مبارکه خوزستان) به دلایل فنی و تجهیزاتی می بایست به نسبت های مختلف از کنسانتره تولیدی شرکت های فوق جهت مصرف در کارخانه های گندله سازی استفاده نمایند.

4- قیمت فروش کنسانتره سنگ آهن به مجتمع های فولاد سازی کشور بر مبنای توافقات سال های قبل با روش های خاص و یکسان تعیین و ظرایب نرخ های فروش کنسانتره در سال 1393 نسبت به سال 1392 از افزایشی به میزان 2 درصد برخوردار می باشد.

شایان ذکر می باشد که سالهای متمادی است کشور از واردات کنسانتره سنگ آهن مشابه مشخصات و کیفیت های تولید چادرملو بی نیاز و این شرکت همزمان با اجرای طرح های توسعه و افزایش ظرفیت فولاد که مستلزم مصرف کنسانتره سنگ آهن بیشتری بوده است. با اجرای برنامه های توسعه و افزایش ظرفیت تولید خود نقش بسیار مهمی در تأمین نیاز های شرکت های فولادی ایفا نموده است.

آمار تولیدات سنگ آهن معادن عمده کشور در سال 1393 به شرح جدول ذیل می باشد.

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

نمودار آمار مقدار تولیدات سنگ آهن معادن عمده کشور در سال 1393

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

آمار مقدار تولید کنسانتره سنگ آهن معادن عمده کشور در سال 1393

گزارش مجمع کچاد

الف) عملکرد برنامه های استخراج و تولید محصولات در مقایسه با برنامه مصوب سال 1393:

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

نمودار مقدار عملکرد استخراج باطله از ابتدا لغایت 1393:

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

مقایسه عملکرد عملیات استخراج سنگ آهن از شروع لغایت سال 1393:

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

نمودار مقدار عملکرد تولید کنسانتره سنگ آهن طی سال های 1393-1380:

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

نمودار مقدار دانه بندی شرکت طی سال های 1393-1381 :

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

نمودار مقدار تولید گندله طی سال های 1393-1386:

گزارش مجمع کچاد

ب) امور مالی- عملکرد بودجه در مقایسه با برنامه:

گزارش مجمع کچاد

تجزیه و تحلیل نوسان سود خالص عملکرد سال مالی منتهی به 1393.12.29 با آخرین پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مذکور:

الف) نوسان مبلغ کل فروش:

گزارش مجمع کچاد

ب) نوسان مبلغ کل بهای تمام شده کالای فروش رفته:

گزارش مجمع کچاد

ج) نوسان مبلغ کل سود خالص:

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

نمودار مبالغ درآمد، هزینه و سود خالص طی سال های 1393-1380

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

نمودار مقایسه ای مبلغ سود هر سهم (EPS طی سال های 1393-1379)

گزارش مجمع کچاد

بیان برنامه ها و چشم انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی:

1- ادامه روند اجرای برنامه های افزایش تولید کنسانتره سنگ آهن بالاتر از ظرفیت اسمی (مشابه سال های گذشته) و تولید محصولات سنگ آهن دانه بندی شده و کندله طبق برنامه مصوب سال 1394.

2- ادامه عملیات اجرای طرح احداث کارخانه فولاد و احیا مستقیم چادرملو با ظرفیت تولید سالیانه 1 میلیون تن شمش فولاد (قابل ارتقا 1.300.000 تن و 1.550.000 تن آهن اسفنجی) در جوار کارخانه گندله سازی اردکان و حصول به پیشرفت فیزیکی طبق برنامه های پیش بینی شده و شروع بهره برداری آزمایشی کارخانه فولاد در سه ماهه پایان سال 1394.

3- ادامه عملیات اجرایی مربوط به فاز 3 (واحد بخار) طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 500 مگاوات و تکمیل عملیات راه اندازی نهایی آن. توضیح آن که فاز اول (واحد گازی شماره یک) در تیر ماه و فاز دوم (واحد گازی شماره 2) در شهریور ماه سال 1393 راه اندازی و در شبکه سراسری کشور قرار گرفت.

4- تداوم مطالعات و بررسی های تکمیلی مهندسی جهت اجرای طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان تا 4 میلیون تن (افزایش تولید 600 هزار تن)

5- در طرح تولید آهن و فولاد سرمد ابر کوه که 65 درصد سهام آن متعلق به شرکت می باشد عملیات نصب ماشین آلات بخش نورد خاتمه و در سه ماهه اول سال 1394 عملیات راه اندازی و تولید آزمایشی آغاز و در بخش فولاد سازی نیز طراحی تفصیلی تجهیزات و ماشین آلات ساخت خارج کلاً انجام و حمل تجهیزات فولاد سازی به محل اجرای طرح شروع و طبق برنامه عملیات اجرایی انجام خواهد گردید.

سرمایه و ترکیب سهامداران:

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 10 میلیون ریال (شامل 1.000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 10.000 ریال) بوده که طی چند مرحله به شرح ذیر به مبلغ 17.100 میلیارد ریال (شامل تعداد 17.1 میلیارد سهم به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 1393.12.29 افزایش یافته است.

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

نمودار مبلغ سرمایه شرکت از شروع تأسیس تا پایان سال 1393

گزارش مجمع کچاد

جدول سهامداران دارای مالکیت بیش از 1 درصد سهام شرکت در پایان سال مالی منتهی به 1393.12.29 و تاریخ تأیید گزارش 94.03.02 به شرح زیر می باشد:

گزارش مجمع کچاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)

نمودار درصد وضعیت سهامداران در تاریخ 1393.12.29

گزارش مجمع کچاد

وضعیت معاملات و قیمت سهام:

شرکت در تاریخ 1382.07.12 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه کانه های فلزی با نماد کچاد درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 1387.07.27 مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی 3 سال اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

گزارش مجمع کچاد

وضعیت نقدشوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات شرکت:

اطلاعات مقایسه ای پیش بینی های درآمد هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به 1394.12.29 و عملکرد واقعی آن به شرح زیر بوده است:

گزارش مجمع کچاد

رتبه کیفیت افشاء اطلاعات و نقدشوندگی سهام

وضعیت رتبه بندی شرکت از لحاظ نقدشوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات در سال مالی منتهی به 1393.12.29 بر اساس ارزیابی سازمان بورس اوراق بهادار به شرح زیر بوده است:

گزارش مجمع کچاد

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت در صنعت کانه های فلزی فعالیت می کند و در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ 24.805.814 میلیون ریال در رده های اول قرار دارد. همچنین وسهم فروش محصولات مختلف این شرکت از کل بازار داخلی و صادرات به شرح زیر است:

گزارش مجمع کچاد

مروری بر عملکرد مالی و عملیاتی شرکت در سال جاری:

ارائه گزارش عملکرد مالی شرکت در دو سال اخیر به صورت مقایسه ای همراه با درصد تغییرات نسبت به سال قبل و تشریح دلایل عمده مرتبط:

اقلام صورت سود و زیان

گزارش مجمع کچاد

تجزیه و تحلیل نوسان سود خالص عملکرد سال مالی منتهی به 93.12.29 با سود خالص عملکرد سال مالی منتهی به 92.12.29:

الف) نوسان مبلغ کل فروش

گزارش مجمع کچاد

ب) نوسان مبلغ کل بهای تمام شده کالای فروش رفته:

گزارش مجمع کچاد

ج) نوسان مبلغ کل سود خالص:

گزارش مجمع کچاد

طرحهای در دست تکمیل :

الف) طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو (احیاء و ذوب) در جوار گندله سازی اردکان (در دست اجراء) :

1- ظرفیت طرح شامل :

- بخش ذوب و ريخته گري : تولید سالیانه یک میلیون تن فولاد خام (بصورت بیلت و بلوم)

- بخش توليد آهن اسفنجي : توليد ساليانه 55/1 ميليون تن آهن اسفنجي

2- کل سرمایه گذاری ریالی و ارزی : 12,724 میلیارد ریال

- سهم ارزی : 236 میلیون یورو

3- هزینه شده تا پایان سال 1393 : 11,414 میلیارد ریال

4- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 1393 : بخش فولاد سازي 86/92 درصد

بخش احیاء مستقیم 7/44 درصد

5- برنامه زمانی اولیه اجرای طرح : 36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد (اواخر مهرماه سال 1389)

6- پیش بینی اولیه تاریخ خاتمه طرح :

برنامه زمانی فوق بعلت مشکلات اجرائی باتأخیر مواجه گردیده، دربرنامه فعلي پیش بینی گردیده است که مدت زمان اجرای طرح فولادسازی افزایش ونهایتاً طرح درشهریور سال1394مقدمات راه اندازی آزمایشی آن شروع و طرح احیاء مستقیم طبق برنامه در نیمه دوم سال 1395 راه اندازی آزمایشی خواهد شد.

7- تاثیر تکمیل پروژه بر عملکرد شرکت :

7-1) کمبود فولاد خام در کشور، و پوشش تقاضاهای موجود در بازار.

7-2) اجرای طرح احداث واحد مگامدول احياء مستقيم به ظرفيت توليد ساليانه 55/1 ميليون تن آهن اسفنجي در قالب طرح فوق و تكميل زنجيره خط توليد فولاد آغاز شده است.

7-3) عوامل فوق موجب می شود که با راه اندازی کارخانه فولاد، استفاده کامل از ارزش افزودۀ مواد معدنی و افزایش سودآوری فراهم گردد.

8- تغییرات انجام شده در برآوردهای اولیه در مبالغ سرمایه گذاری و زمان بهره برداری :

با توجه به اصلاحات سخت افزاری از قبیل شارژ آهن اسفنجی داغ، سیستم تبرید آب، (اصلاحات فوق باعث کاهش هزینۀ برق و آب مصرفی و افزایش مقدار تولید خواهد شد)، افزایش نرخ ارز و تورم شدید قیمت ها و اضافه شدن پروژه احداث واحد مگامدول احياء مستقيم، سقف سرمایه گذاری كل طرح به مبلغ 13,520 ميليارد ريال اصلاح گرديده است در مورد برنامه زمانی اجرای طرح همانطور که در بند «6» اعلام گردیده مقدمات راه اندازی طرح فولاد سازی برای شهریور ماه سال 1394 پیش بینی شده است.

سایر اطلاعات طرح شامل :

9- وزن کل تجهیزات بخش فولاد سازی : 18,000 تن

9-1) ساخت داخل : 35 درصد

9-2) ساخت خارج : 65 درصد

10 اسکلت فلزی: 20,850 تن ساخت داخل

11- پیمانکار : کنسرسیوم شرکت پامیدکو و C.P.G

12- پیمانکاران ساخت تجهیزات خارجی : بخش ذوب و ریخته گری شرکتهای

TENOVA و CONCAST

13- پیمانکار بخش صنعتی : شرکت آسفالت طوس

14- مشاور طرح : شرکت مهندسی ارکان تدبیر صنایع

15- ديماند برق مصرفی : 150 مگاوات مصرف 580 کیلووات ساعت بر تن

تولید فولاد مذاب

16- گاز مصرفی : 1,500 متر مکعب در ساعت

17- آب مصرفی : (196 متر مكعب در ساعت)

18- برنامه های آتی : طرح در سال 1394 طبق برنامه های پیش بینی شده و در قالب پروژه های مربوطه که در چهار فاز صنعتی، نیمه صنعتی، انبارها و محوطه سازیها و تاسیسات زیربنائی (تامین آب، برق،گاز) می باشد ادامه و تکمیل خواهد گردید.

19- مشخصات عمومی پروژه احیاء مستقیم :

19-1- ظرفیت پروژه، تولید 55/1 میلیون تن آهن اسفنجی به روش میدرکس می باشد.

19-2- ماده اولیه اصلی مصرفی پروژه، گندله می باشد که از مجتمع گندله سازی اردکان تامین خواهد شد.

19-3- پروژه در جوار کارخانه فولاد چادرملو و گندله سازی اردکان اجراء می گردد.

19-4- وزن تجهیزات مکانیکی و الکترویکی 16,000 تن

19-5- وزن اسکلت فلزی 7,905 تن

19-6- ساخت داخل در بخش تجهیزات و اسکلت فلزی 60 درصد

19-7- برق مصرفی 135 کیلووات ساعت بر تن تولید

19-8- گاز مصرفی 300-288 نرمال متر مکعب بر تن تولید

19-9- آب 45/1 متر مکعب بر تن تولید

19-10- قرارداد پروژه احداث یک واحد مگا مدول احیاء مستقیم به روش میدرکس با ظرفیت حدود 55/1 میلیون تن آهن اسفنجی در سال به عنوان پروژه تکمیلی فولاد سازی در تاریخ 1391.12.14 توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تنفیذ گردید.

19-11- در این پروژه کنسرسیوم پامیدکو ـ CPG مسئولیت خدمات تکنولوژیک پروژه و تامین تجهیزات داخلی و خارجی و هدایت عمومی آن را به عهده دارند. این شرکت مسئولیت خدمات طراحی را در قالب یک قرارداد داخلی به شرکت وریا طرح واگذار کرده است.

19-12- مشاور کارفرما در این پروژه شرکت مهندسی ارکان تدبیر صنایع می باشد که وظیفه نظارت کارگاهی را نیز بر عهده دارد.

19-13- بخش اجرایی پروژه نیز به عهده شرکت آسفالت طوس می باشد که این قرارداد نیز در اردیبهشت 92 تنفید گردیده است. در واقع این پروژه به منظور تکمیل چرخه تولید فولاد و در ادامه طرح فولاد سازی تعریف گردیده است.

ب ) طرح احداث نیروگاه (در دست اجراء) :

بـر اساس تصمیمات هیأت مـدیره شرکت، اجرای طرح نیروگاه در جوار کارخانه گندله سازی اردکان، در برنامه های شرکت قرار گرفته و پس از بـررسیهای لازم ، قـرارداد اجراي طرح با شرکت مپنا (مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) منعقد گردیده است.

1- مشخصات طـرح :

1-1) هدف از اجرای طرح مذکور تامین برق مورد نیاز طرحهای فولاد سازی مجتمع و محل اجرای طرح در جوار کارخانۀ گندله سازی اردکان می باشد.

1-2) ظرفیت طرح : ظرفیت تولید اسمی 500 مگا وات.

1-3) برنامه زمانی اجرای طرح : 36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد.

1-4) پیش بینی کل سرمایه گذاری طرح درقرارداد به مبلغ265میلیون یورو می باشد.(معادل 12,094 میلیارد ریال)

1-5) در این طرح تا پایان سال 1393 معادل 11,312 میلیارد ریال هزینه شده است. ضمناً در صورت وجود برق مازاد برمصرف و یا تعادل در مصرف آن، به استناد تصویب نامه هیات وزیران به شمارۀ 16825/ت/33188 هـ مورخ 1384.4.8، با عنوان «آئین نامه اجرائی شرایط و تضمین خرید برق» امکان عقد قرارداد بلند مدت فروش با توانیر و یا مدیریت فروش برق به قیمت های تضمینی وجود دارد.

2- كارفرما : شركت معدني و صنعتي چادرملو (سهامي عام) :

3- پيمانكاران و مشاوران :

3-1) پيمانكار : كنسرسيوم شركت مپنا، شركت احداث و توسعه نيروگاههاي سيكل تركيبي مپنا (توسعه 2)

3-2) ناظر طرح : شركت اركان تدبير صنايع

3-3) مشاور كارفرما : شركت مشانير

4- خلاصه برنامه اولیه زمان بندی اجرای طرح :

- عقد قرارداد و موافقت نامه شروع طرح     91.6.29

- تحويل زمين                                             91.8.22

- شروع طرح                                             91.9.15

- شروع فعاليت هاي مهندسي                 91.10.1

- شروع ساخت تجهيزات                            91.10.6

- شروع حمل تجهيزات از مبداء                 91.10.29

- شروع عمليات ساختماني                     91.11.21

- ورود اولين محموله به كارگاه                   91.11.24

- پيشرفت فيزيكي كل طرح تا پایان سال 1393 25/81 درصد

5- پیش بینی برنامه زمانی راه اندازی طرح :

5-1) واحد گازی شمـاره یک طبق برنامه در تیـر ماه سـال 1393 راه انـدازی و در شبکه سـراسری کشور قرار گرفت.

5-2) واحد گازی شمـاره دو طبق برنامه در شهریور ماه سـال 1393 راه اندازی و در شبکه سراسری کشور قرار گرفت.

5-3) واحد بخار در نیمه دوم سال 1394 راه اندازی خواهد شد.

واحدهای گازی «1» و «2» در آذر ماه سال 1393 با حضور جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، افتتاح گردید.

ج ) طرح توسعه و افزايش ظرفيت كارخانه گندله سازي اردكان تا 4 ميليون تن در سال :

كارخانه گندله سازي اردكان هم اکنون با ظرفيت كامل (توليد 4/3 ميليون تن در سال) در حال تولید مي باشد. با توجه به اجراي طرحهاي جديد احياء مستقيم و توليد آهن اسفنجي و توسعه واحدهاي مـوجـود در برنامه هاي آتي (شرکتهای آهن و فولاد غدير ايرانيان و آهن و فولاد ارفع) لذا افزايش تـوليد كارخانه گنـدله سازي موجود در برنامه هاي شركت قرار گرفته است.

در اين طرح مطالعات و بررسي هاي مقدماتي مهندسي مربوط به افزايش ظرفيت تجهيزات تكنولوژي خط توليد توسط شركت كوبه استيل ژاپن انجام گرديده است.

مشخصات طرح :

1- افزايش ظرفيت توليد ساليانه 600 هزار تن

2- سرمايه گذاري 843 ميليارد ريال

3- برنامه زماني اجراي طرح 18 ماه پس از تنفيذ قرارداد

4- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 1393 88/15 درصد

د ) پیش بینی اجرای طرح آتی :

طرح احداث 2 واحد نورد به ظرفيت توليد ساليانه 1,100 هزار تن و سرمايه گذاري 2,390 ميليارد ريال در برنامه آتي شركت مي باشد که امیدواریم مقدمات عملیات اجرایی طرح فوق در سال 1394 شروع و پیش بینی می شود از زمان تنفیذ قرارداد بمدت 36 ماه اجراء گردد.

هـ ) مشارکت در طرحهای سایر شرکتها :

1- شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه (سهامی خاص)

مقدمه : شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه بمنظور اجرای طرح تولید آهن و فولاد با مشارکت شرکت معدنی وصنعتی چادرملو ، در اجرای مصوبه مورخ 1391.11.30 هیئت مدیره و مشارکت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات تشکیل گردید.

هم اکنون سهامداران شرکت عبارتند از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با 65 درصد سهام و شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با 35 درصد سهام .

الف : مشخصات طرح :

1- ظرفیت اسمی : بخش فولادسازی 600,000 تن شمش فولاد

بخش نورد 450,000 تن محصول میلگرد

2- سرمایه گذاری کلی طرح : 8,256 میلیارد ريال

شامل : اعتبارات ریالی 3,478 میلیارد ریال

اعتبارات ارزی 106,177,550 یورو (نرخ تسعیر ارز هر یورو 45,000 ريال)

3- برنامه زمانبندی شروع و اجرای طرح :

3-1- احداث کارخانه نورد آذرماه 1391

3-2- احداث کارخانه فولاد تیرماه 1392

4- برنامه زمانی خاتمه طرح :

4-1- کارخانه نورد سه ماهه اول 1394

4-2- کارخانه فولادسازی اسفندماه 1397

5- حجم کل ماشین آلات و تجهیزات :

1-5- ماشین آلات و تجهیزات بخش نورد 3,900 تن 31 درصد ساخت داخل

69 درصد ساخت خارج

2-5- ماشین آلات و تجهیزات بخش فولادسازی 16,000 تن 28 درصد ساخت داخل

72 درصد ساخت خارج

جمع کل ماشین آلات و تجهیزات 19,900 تن 29 درصد ساخت داخل

71 درصد ساخت خارج

6- نیازهای اصلی طرح درزمان بهره برداری :

1- آب 100 لیتر در ثانیه

2- برق 130 مگاوات ساعت

3- گاز 6,500 مترمکعب در ساعت

4- نیروی انسانی 500 نفر ( 200 نفربخش نورد، 300 نفر بخش فولاد سازی )

7- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 1393 :

1- بخش نورد 83 درصد

2- بخش فولادسازی 11 درصد

8- هزینه های انجام شده تا پایان سال 1392 :

1- بخش نورد 4/2,676 میلیارد ريال

2- بخش فولاد سازی 6/782 میلیارد ريال

جمع کل 3,459 میلیارد ريال

9- پیش بینی برنامه های اجرایی سال 1394 :

1- تکمیل نصب ماشین آلات و تجهیزات بخش نورد و حصول به پیشرفت فیزیکی 100 درصد و خاتمه عملیات نصب و انجام عملیات تست در سه ماهه اول سال 1394.

2- اتمام طراحی تفضیلی تجهیزات و ماشین آلات : ساخت خارج بخش فولادسازی و شروع حمل تجهیزات فولاد سازی به محل اجرای طرح.

3- اتمام عملیات برق رسانی خط 230 کیلوولت سورمق ـ ابرکوه

4- اتمام احداث پست برق 10/33/230 کیلو ولت طرح.

5- اتمام عملیات ساخت سیستم Ro برای پروژه نورد و تکمیل آن.

6- اتمام احداث گاز رسانی طرح.

7- اتمام احداث پروژه خط انتقال آب از دو چاه پرستوی «1» و «2».

8- اتمام احداث ساختمانهای نیمه صنعتی.

9- راه اندازی بخش نورد.

2- مشارکت در شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس :

مقدمه : دراجرای مصوبه مورخ 1392.05.12 هیئت مدیره شرکت مقرر گردید، شرکت معدنی وصنعتی چادرملو با خرید 20درصد سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس جهت اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی جنوب غرب کشور مشارکت نماید.

سهامداران شرکت عبارتند از :

1- شرکت معدنی و صنعتی گل گهر 40 درصد سهام

2- شرکت ملی مس ایران 30 درصد سهام

3- شرکت معدنی وصنعتی چادرملو 20 درصد سهام

4- شرکت فدک کوثر هشتم 10 درصد سهام

جمع 100 درصد

مشخصات کلی طرح :

1- موقعیت جغرافیایی ومحدوده اجرای طرح :

موقعیت طرح در استان های هرمزگان ،کرمان و یزد واقع می باشد. طرح از قسمت غرب شهر بندرعباس ، از محل تاسیسات آب شیرین کن در دست احداث (مجاور کشتی سازی) آغاز شده و در ادامه مسیر به سمت شمال پس از عبور از ارتفاعات شهرهای فین و حاجی آباد وارد دشت شده و به سمت مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر واقع در 50 کیلومتری جنوب غربی سیرجان ، و از آنجا به سمت معادن مس سرچشمه واقع در جنوب غرب شهر رفسنجان در استان کرمان حرکت می کند. در ادامه به مجتمع معدنی وصنعتی چادرملو و مجتمع فولاد اردکان در استان یزد منتهی میشود.

2- هدف از اجرای طرح :

هدف عمده طرح انتقال آب نمک زدائی شده به صنایع جنوب شرق کشور و تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع هـای تـولیدی در حـال بهره برداری و طرح های توسعه آنها (معادن مس سرچشمه ، سنگ آهن گل گهر، سنگ آهن چادرملو و...) میباشد.

مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع و بعد از تامین آب مجتمع معدنی وصنعتی گل گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و نهایتاً به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می گردد.

3- اجزاء طرح :

3-1- قطعه اول : حـد فاصل آب شیرین کـن واقع در غرب بندرعباس تا محدوده مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان حدود 300 کیلومتر.

3-2- قطعه دوم : حد فاصل مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان تا مجتمع مس سرچشمه در رفسنجان حدود 135 کیلومتر.

3-3- قطعه سوم : حد فاصل مجتمع مس سرچشمه تا صنایع فولادی در منطقه اردکان یزد و همچنین انشعاب صنایع معدنی چادرملو حدود 340 کیلومتر.

4- اجرای قطعه اول طرح :

قطعه اول طـرح از بنـدرعباس تا مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر بطول حدود 300 کیلومتر شامل خط انتقال فولادی به قطر 1,600 میلیمتر و با ظرفیت انتقال 110 میلیون مترمکعب درسال (4 مترمکعب در ثانیه) از طریق 7 ایستگاه پمپاژ از بندرعباس به مجتمع گل گهر میباشد.

در این قطعه یک تونل به طول حدود 3,000 مترمکعب پیش بینی شده است.

هـزینه های اجـریی قطعه اول کـلاً 14,700 میلیارد ريال و بـرنامه زمانی اجرای طرح 4 سال پیش بینی گردیده است.

مناقصه قطعه اول طرح انجام و بازگشایی پاکات «الف» و «ب» در تاریخ 92.12.18 و جلسه بازگشایی پاکت «ج» در تاریخ 92.12.24 انجام و در دست بررسی می باشد.

3- سایر مشارکت ها در اجرای طرحها :

1- مشارکت در اجرای طرح توسعه آهن وفولاد گل گهر با خرید 10 درصد سهام

کل سرمایه گذاری طرح به مبلغ 4,000 میلیارد ريال پیش بینی گردیده است.

2- مشارکت در اجرای طرحهای شرکت کاوند نهان زمین.

3- مشارکت در اجرای طرح احداث کارخانه الکترود گرافیتی.

پیش‌بینی سود و زیان برای سال مالی منتهی به 1394.12.29

چادرملو بزرگترین تولید کننده سنگ آهن کشور 650 ریال سود نقدی به ازای هر سهم توزیع کرد

پیش‌بینی بـرنـامه و بـودجه سال 1394

درآمد حاصل از فروش محصولات

چادرملو بزرگترین تولید کننده سنگ آهن کشور 650 ریال سود نقدی به ازای هر سهم توزیع کرد

چادرملو بزرگترین تولید کننده سنگ آهن کشور 650 ریال سود نقدی به ازای هر سهم توزیع کرد

چادرملو بزرگترین تولید کننده سنگ آهن کشور 650 ریال سود نقدی به ازای هر سهم توزیع کرد

وبسایت شرکت:

http://www.chadormalu.com/


اشتراک گذاری :
ارسال نظر