بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
به نظر می رسد در حال حاضر که در فصل برداشت چغندر قند قرار داریم کارخانجاتی که چغندر قند خریداری می کنند و شکر از چغندر تصفیه می کنند اقدام به انتشار شایعاتی مختلف همچون افزایش قیمت شکر نموده اند.
کد خبر : ۱۵۴۴۳۲
نویسنده :
جمشیدی
سهام شرکت های فعال در گروه قند و شکر طی یک ماه اخیر رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کردند و بازدهی بیش از 100 درصدی را به سهامداران خود اعطا نمودند که در این بین به نظر می رسد گمانه زنی ها و شایعات منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت شکر و تأثیر مثبت آن بر وضعیت سودآوری این مجموعه ها یکی از دلایل اصلی رشد ارزش سهام شرکت های قندی در یک ماه اخیر باشد.

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت قند توسعه صنایع بهشهر و عضو هیأت مدیره شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین به عنوان سهامدار عمده شرکت های قند نیشابور و قند شاهرود در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از نظر بنده و برخی از افرادی که از جزئیات وضعیت شرکت های تولید کننده قند و شکر مطلع هستند، رشد قیمتی سهام شرکت های قندی در چند وقت اخیر تنها به دلیل سفته بازی برخی از سهامداران اتفاق افتاده است، چرا که به طور معمول در شرایطی که اوضاع بازار سرمایه مناسب نباشد برخی از سفته بازان با ورود به سهام شرکت های با سرمایه پایین موجب رشد قابل توجه قیمت سهام آنها می شوند و در نهایت در فرصتی مناسب با فروش سهام بازدهی مناسبی کسب می کنند.

محسن بازارنویی به رشد قیمتی قابل توجه سهام شرکت های قند نیشابور و قند شاهرود اشاره کرد و ابراز داشت: به نظر می رسد در حال حاضر که در فصل برداشت چغندر قند قرار داریم کارخانجاتی که چغندر قند خریداری می کنند و شکر از چغندر تصفیه می کنند اقدام به انتشار شایعاتی مختلف همچون افزایش قیمت شکر نموده اند.

این در حالی است که با بررسی پیش بینی درآمد هر سهم شرکت های قندی همچون "قنیشا" و "قشکر" در می یابیم که مجموعه های مذکور قیمت قند را در بودجه سال جاری خود در محدوده 2500 تومان به ازای هر کیلو لحاظ کرده اند حال آنکه قیمت شکر در بازار حدود 2200 تومان می باشد.

وی افزود: موضوعی که در شرایط فعلی مطرح است، این است که دولت در نظر دارد قیمت شکر را حدود 2500 تومان تعیین کند که با کسر یارانه 200 تومانی دولت، قیمت شکر به 2300 می رسد.

علاوه بر این، یارانه 200 تومانی که دولت طی سال گذشته تعیین کرده بود و از قیمت مصوب 2300 تومانی سال گذشته کسر نموده و شرکت های قندی نیز در صورت های مالی خود شناسایی کردند، تاکنون توسط دولت به شرکت ها پرداخت نشده است.

از این رو با فرض اینکه قیمت شکر با رشد 13.5 درصدی به 2500 تومان برسد، این افزایش قیمت به دلیل اینکه در بودجه امسال شرکت های قندی لحاظ شده تأثیری بر وضعیت سودآوری آنها در پی نخواهد داشت و از سوی دیگر واردات شکر فعلاً ممنوع است و تعرفه تصفیه شکر خام نیز 108 تومان بوده که شرکت های قندی از جمله دو زیر مجموعه مذکور نرخ 135 تومانی را در بوجه لحاظ کرده اند. بر این اساس می توان گفت حتی با افزایش نرخ تصفیه شکر هیچ اتفاق حائز اهمیتی در وضعیت سودآوری تولید کنندگان رخ نخواهد داد.

مدیرعامل شرکت قند توسعه صنایع بهشهر افزود: از مهر ماه برداشت چغندر و تولید شکر از آن آغاز می شود و قیمت چغندر نیز افزایش داشته که در شرکت های قند نیشابور و شاهرود قیمت 315 هزار تومانی و حدود 340 هزار تومانی دیده شده است.

بازارنویی به موجودی انبار شکر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر موجودی شکر به اندازه 240 تا 245 هزار تن می باشد که به اندازه نیاز شهریور ماه و مقداری از نیاز مهر ماه است. پس از آن نیز شکر تولید داخل به بازار عرضه می شود و از طرف دیگر دولت مجوز واردات شکر را می دهد و شکر وارداتی عرضه می شود که در پی آن تا آخر امسال از لحاظ عرضه و تقاضا با مشکل مواجه نخواهیم شد.

وی ادامه داد: شرکت های قندی در حالی در فصل پاییز و شروع فصل سرما به دلیل کاهش مصرف شکر با افت تقاضا مواجه می شوند که می بایست مطالبات چغندر کاران را پرداخت کنند و مجبورند محصولات خود را به قیمت های موجود به فروش برسانند که در نتیجه آن حتی در برخی موارد شکر با قیمت های کمتر از قیمت مصوب به فروش می رسد.

عضو هیأت مدیره شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین با تأکید بر اینکه سهامداران با بررسی کامل صورت های مالی شرکت های قندی اقدام به خرید و فروش سهام این مجموعه ها کنند، در این خصوص گفت: با توجه به مطالب عنوان شده و شرایط فعلی حاکم بر وضعیت کارخانجات تولیدی و بازار فروش محصولات به سهامداران توصیه می شود تا اطلاعات موجود در سامانه کدال را به خوبی بررسی کنند.

چرا که همانطور که گفته شد قیمت مصوب شکر در حال حاضر با کسر یارانه 200 تومانی دولت که درآمد آن شناسایی شده ولی هنوز توسط دولت به شرکت ها پرداخت نشده، مبلغ 2100 تومان را به خود اختصاص می دهد که شکر در بازار داخلی در برخی از مواقع تا قیمت 2200 تومان نیز به فروش می رسد. علاوه بر این حتی در صورت دریافت مجوز افزایش قیمت 13.5 درصدی شکر و رسیدن آن به مبلغ 2500، شرکت های قندی بودجه سال مالی خود را در همین محدوده قیمت 2500 تومانی تدوین کرده اند و در سامانه کدال منتشر نموده اند. حال اگر دولت بازهم برای امسال یارانه 200 تومان در نظر بگیرد قیمت شکر 2300 تومان مصوب خواهد شد که با توجه به بازار داخلی با افزایش عرضه و کاهش تقاضا مواجه خواهیم شد. از این رو از سهامداران تقاضا می شود تا با تحلیل صورت های مالی اقدام به ورود به سهام این شرکت ها کنند تا متضرر نشوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
شایعات که انجام میدهد شماخودتان راتخلیه کردیدخیالتان راحت شد حالادم ازشایعات میزنید.
امید
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
خوب عزیران اگه سهامداتر عمده اگه فکر می کنید سفته بازی قیمتش گرون سهامتونو بفرشید سود کنید.
یا اینکه خودتون آوردینش پایین و بردینش بالا و حالا هم تحلیل های مشخره می کنید.
احمد
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
کلی از سهامشو سفته بازا خریدن . بدجور ترسیده .تا تونسته عرضه کرده اما انگار کم آورده. حالا ببین سهام قندی چه رشدی کنند. اینجا ایرانه عزیزم
ALI
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
قندیها از همین جا 100 درصد دارن
چرا اون موقع که بازار 3-4 برابر شد قندیها 70-80 درصد اصلاح کردن کسی صداش در نیومد....

قشیر 800 تومانی خواهید دید
امجد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
اولا" شکر را شرکت های واسط خودتان می خرند و پایین می خرند و بالا می فروشند!
دوما" حواله ها شکر را دولت به جای 200 تومان سوبسید به شما داد که 400 تومان هم حاضر نیستید بفروشید!
سوما" اگر نمی ارزند چرا نمی فروشید؟!!
شرکت شکر با 900 هکتار زمین و کارخانه و دفتر تهران و خانه سازمانی و... ارزش 10 برابر بازار دارد و شما ناجوانمردانه همچون مافیا بر روی آن چنبره انداخته اید و ریالی هم از سهم حمایت نکردید! ضمنا" امسال حد اقل قیمت 2500 تا 2700 است و حواله هم می گیرید و لی امان از دست های پشت پرده که بزودی رسوا خواهند شد!!!!
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
پس چرا بعداز 40در صد رشد شفافسازی .حتما سفته بازها در رفته اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
بهترین کاری که ما حقیقی های بیچاره اونم ازسردرماندگی میتونیم بکنیم راه انداختن کمپین نخریدن و نفروختن سهامه . هرکس موافقه بسم الله
حسن
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
فايده اي نداره بازم خودمون ضرر ميكنيم مشكل را بايد از ريشه حل كرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
قندیها فروش شکر خوبی دارن
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
از فردا تمامي قندي ها صف فروش خواهند شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
موقعی که قشیر 800تومنی خریدیم قیمتش شد 100تومن توی ... کجا بودی
amin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
واقعا درسته
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
نظری در مورد سهام قندو شکری ندارم اما از نظر اخلاقی صحیح نیست حالا که بهشهر عرضه سنگین روی سهام قندی خود کرده یکی از اعضای آشنا در بهشهر بیاید و از عدم ارزندگی سهام خود بگوید
قیمت کل کارخانه بیست میلیارد تومان است که بهشهر 50 درصد آنرا دارد یعنی ده میلیارد تومان اگر ارزنده نیست من به دوبرابر قیمت خریدارم مرحمت کنید این تحفه بی ارزش را
مرتضی
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
شما اگر دلسوزی بودی از ارزش بازار سهامت دفاع میکردی که سهامداران بدبخت اینقدر متضرر نشن نه اینکه بعد رسیدن قیمت به یکپنجم قیمت حالا که ۵۰ درصد رشد داشته بیای دم از سفته بازی بزنی ...!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
قندیها منفی بشن که احتمالا به زودی بشن با حجم معاملات بالای روزهای اخیر و عرضه 10 میلیونی حقوقیها با صف فروش قفل می شوند
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
سفته بازی کجابود
سهمی مثل قصفها بعدافزایش سمایه از5000هزاروخورده ای شد 1200 بعدیه کله تا200 افت کردحالاهم که دوزارداره اضافه میشه شماچشم دیدنش رونداری برادر6 میلیون قصفهاخریدم الان یه میلیون به زوربهم برمیگردونه پس داستان نگو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
ثنوسا کرازی و سمگا و خپارس خاذین رتکو کفپارس فنوال خریخت غالبر و ..... توسط سفته باز 4 برابر شدن پس یعنی قشیر تا 4000 ریال رشد خواهد کرد و به دنبال قشیر بقیه سهما *** علت رشد سهمای قندی حق واردات شکر خام هست که باعث میشه بازار داخل به طور کامل دستشون باشه و همچنین نرخ جدید
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
از سهامداران تقاضا میشود با تحلیل صورت مالی اقدام به وروذ کننداقا محترم به شما ارتباتی ندارد نشتین سهامدار را نصیحت میکند شما مدیر هستید تشریف ببرید زیر مجمع خودتنو سروسامان بدیدبه غیر شما این همه شرکت قندی تو بورس هست مدیر عامل هیت مدیره دارند هیچ کسی حرفی نمیزند شما چرا به هول وولا افتادید
مهران
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸
جناب محسن بازارنویی با روند نجنگ عزیزدل برادر. همین الانم سهم بخری دیر نشده. بعضی شرکت های این گروه (همونی که تو شیراز فعالیت می کنه) پتانسیلی داره که اگه آزاد بشه قیمتش پنج برابر قیمت فعلی می تونه رشد کنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
این سفته بازان حتما مدیران بورس هستن چون سهم قندی بسته و با 45درصد تعدیل مثبت باز شده .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
این سفته بازان حتما مدیران بورس هستن چون سهم قندی بسته و با 45درصد تعدیل مثبت باز شده .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
توسعه صنایع بهشهر ??? عجب شرکتی!!!!
این آقا اومده بعد اینکه اینهمه قیمت بالا رفته. اومده حرف تازه زده!!!
معلومه چون میخوان تب قیمت رو کمی کنترل کنند و بعد سهمشونو بفروشندئ و سود کنند ..عجب برنامه ریزی دقیقی!!!
اطلاع و اخطار به ما . بعد اینکه سودشونو کردند..
حالا اینطوری ما هم در صف فروش شدن. کمک شون میکنیم!!!